För lika namn?

Lillefrun

Trådstartare
Jag funderar på namn antingen till valpen jag ska hälsa på på lördag eller en senare. Men jag funderar på namnen. Jag har råkat snöa in på ett namn som har samma början som min andra hunds namn. Jag testade honom idag och i 99% av fallen reagerade han inte på valpnamnet men sen gjorde han det en gång men då testade jag att säga precis vilka ord som helst och då reagerade han på samma sätt som på valpnamnet. När jag däremot sa hans namn lyssnade han till 100% på vad jag sa.

Men kan det bli ett problem tror ni? Jag har delade åsikter inombords, en som bara säger byt namn det krånglar till det och ett att dom lär sig vem som är vem ändå.

Testade en gång till nu, sa hans namn när han låg och sov och då vaknade han direkt och tog kontakt. När jag sa valpnamnet flera gånger därefter la han sig bara ner och somnade om.

Jag tycker nog att det har blivit lite missförstånd när namnen är lika. Mako/Aki var lite rörigt, Twt/Strut blev jättedumt.
Ja jag tänker också. Bara det att det är det första namnet som kändes rätt. Tillbaka till funderingar på andra namn känns det som. Men det är ju nästan omöjligt och jag har ju kanske om jag väljer valpen bara en och en halv vecka kvar på mig :eek:

Det var jobbigt nog när min förra hund och min bror hette nästan samma sak :D jag hade valt någonting mer olikt. Om du vill ha namntips finns vi här.

Namn brukar komma när man lär känna dem, tycker jag. Ta det lugnt!
Tack, jag gjorde det som är det bästa sättet för att tänka klart. Jag gick en riktig rask promenad med Milou och då trillade namnet ner som faktiskt känns rätt. Men får se sen när han kommer hem om han passar med det namnet. Du har ju och har haft många hundar, hur väljer du namn?

Det var jobbigt nog när min förra hund och min bror hette nästan samma sak :D jag hade valt någonting mer olikt. Om du vill ha namntips finns vi här.
Jag har två namn kvar på listan. Utseende mässigt passar båda men det är nog Chili som jag väljer om det inte visar sig vara en riktig segis :rofl: Kineser är ju överlag alerta och pigga hundar så det känns som att det är ett passande namn. Hinner säkert ändra mig igen :p

Stålsätter mig för att inte tveka för vad andra tycker, framförallt min mor har en tendens att klanka ner på sånt. Det andra namnet var hon snabb med att avfärda som dåligt och jag kunde inte låta bli att ta åt mig men jag ska köra mitt.

Vi har halva Dollystyle med en Holly och en Dolly. Det är verkligen inte optimalt men det var inte riktigt meningen att vi skulle behålla Dolly (som är dotter till Holly).

Tack, jag gjorde det som är det bästa sättet för att tänka klart. Jag gick en riktig rask promenad med Milou och då trillade namnet ner som faktiskt känns rätt. Men får se sen när han kommer hem om han passar med det namnet. Du har ju och har haft många hundar, hur väljer du namn?
Jag börjar med att tänka på ett tema, nästan alla hundar här får namn från nått spel eller bok/tv-serie vi gillar. Sen gör jag en lista med alla namn som har rätt antal stavelser (en eller två). Sen har jag listan i bakhuvudet när jag lär känna hunden! I de fall uppfödaren vill att vi ska välja namn i förväg så väljer jag det från listan som ligger bäst i munnen (men de tenderar ändå att få smeknamn med tiden... Joel kallades för kattbajs!)

Jag har två namn kvar på listan. Utseende mässigt passar båda men det är nog Chili som jag väljer om det inte visar sig vara en riktig segis :rofl: Kineser är ju överlag alerta och pigga hundar så det känns som att det är ett passande namn. Hinner säkert ändra mig igen :p

Stålsätter mig för att inte tveka för vad andra tycker, framförallt min mor har en tendens att klanka ner på sånt. Det andra namnet var hon snabb med att avfärda som dåligt och jag kunde inte låta bli att ta åt mig men jag ska köra mitt.
Det är du och dina hundar som ska leva med det!
Våra två första fick vi välja utifrån ett tema, den tredje hämtade vi i Italien, och ett av namnen var Ella, vilket hade passat bra, om inte det hade varit för att vår äldsta hette Edda, det kändes för likt. Så det blev enligt temat i familjen, ett Troll 🥰

Ja, man ska inte stressa för mycket över vad andra tycker, det är ju din hund! Du är ändå den som kommer säga namnet mest. Jag tycker Chili är gulligt. Piri Piri för extra hetta.

Det enda jag bryr mig om när jag frågar andra är ifall mina namnidéer funkar på engelska, eftersom min kille är britt. Namn som Ernst och Knut är helt omöjliga för honom att uttala :D

Kan förtydliga att Joel gillade att prata så först var det Loooooel, sen Looooo, sen Looo-katt, sen Katten och till sist vart det Kattbajs....

Maken kallade Tas för Shit-Bird, Bob kommer klatt när man ropar "boobies!" och Twt på "Cutie patootie"...
:rofl:

Jag funderar på namn antingen till valpen jag ska hälsa på på lördag eller en senare. Men jag funderar på namnen. Jag har råkat snöa in på ett namn som har samma början som min andra hunds namn. Jag testade honom idag och i 99% av fallen reagerade han inte på valpnamnet men sen gjorde han det en gång men då testade jag att säga precis vilka ord som helst och då reagerade han på samma sätt som på valpnamnet. När jag däremot sa hans namn lyssnade han till 100% på vad jag sa.

Men kan det bli ett problem tror ni? Jag har delade åsikter inombords, en som bara säger byt namn det krånglar till det och ett att dom lär sig vem som är vem ändå.
Kan säkert vara så att det blir lite krångligt, men samtidigt har jag haft två hundar med nästan exakt samma namn och det var faktiskt inte alls något problem. Hade en malinois som hette Herax och sen fick jag hem en fodervärdshund med namnet Verax det var ägaren till hunden som valde det namnet. Men det fungerade som sagt bra, mer än lite svårt att prata om hundarna med andra människor för man lätt hörde fel namn samt andra vänner lätt tog fel på vilken hund som var vilken 😅 Men jag kommer inte ihåg att hundarna kom på varandras namn mer än av vad dom andra hundarna gör fast man ropar ett helt annat namn. 😊

Du kan ju alltid testa och se om det funkar, och gör det inte det så kan du ju bara byta namn. 🙂

Kan säkert vara så att det blir lite krångligt, men samtidigt har jag haft två hundar med nästan exakt samma namn och det var faktiskt inte alls något problem. Hade en malinois som hette Herax och sen fick jag hem en fodervärdshund med namnet Verax det var ägaren till hunden som valde det namnet. Men det fungerade som sagt bra, mer än lite svårt att prata om hundarna med andra människor för man lätt hörde fel namn samt andra vänner lätt tog fel på vilken hund som var vilken 😅 Men jag kommer inte ihåg att hundarna kom på varandras namn mer än av vad dom andra hundarna gör fast man ropar ett helt annat namn. 😊

Du kan ju alltid testa och se om det funkar, och gör det inte det så kan du ju bara byta namn. 🙂
Ja jag har ett till namn som är min favorit egentligen men som jag inte vet fungerar. Om det är för långt. Jag har alltid tänkt en svart ccd som heter Idefix. Inte för att jag älskar serierna med Asterix och Obelix utan för att det är så otroligt gulligt. Men det är det som min mamma klankat ner så mycket på i alla år om jag någon gång tar upp det. Men det är egentligen mitt förstahandsval och jag är ju vuxen sen väldigt lång tid tillbaka och kan göra egna val. Ändå tar det lite extra just när ens föräldrar tycker något.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 930
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 720
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 003
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 350
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka