Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Sv: Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Jag har en Stübben Siegfried och den är kanon att hoppa i men lite hård.

I dressyren har jag en Stübben Portos och vill gärna ha den i hoppversion oxå. :idea:

När våra sadlar blev stulna i somras så fick mamma hem en Stübben till sin häst bla. Direkt när jag satt upp mindes jag den bästa sadeln i min barndom (som alla andra hatade och kallade för en hård planka :D). Jag är uppenbarligen inte helt normal :p Belv dock härdad med div Hubertus på foderponnyerna, fy farao vad man älskar Stübben efter det :D

Fast jag stannade inte o kollade, hann vara där innan träningen började.
Madam var långt från nöjd att stå i ett kallt släp för att matte ville titta på träningen.

*KL*

Här kämpar vi på....
Vi tömkör, klättrar, rider barbacka, longerar, promenerar, stretchar, masserar etc etc, allt för att bygga upp ryggmuskulaturen igen, så vi kan prova ut en ny passande sadel.
Madam verkar mer nöjd för varje pass, det verkar som hon börjar förstå att det onda är borta FÖR GOTT!

Ah! Jag trodde ni skulle vandra runt hindren, hihi!

Glöm inte kortet!

KL

Äntligen fick jag bekräftat att vi har plats på kursen nästa helg! Yiiihaaa! :D

Vår otur har verkligen bara fortsatt o fortsatt. Efter att vi satt igång monsterhästen efter muggen o vintervilan så var han suuuuperfin. Och så trampade han av sig en sko på hoppträning och blev halt... Dessvärre inte av hoven, utan det kom någon annanstans ifrån. När vet var ute 5 dagar senare var han helt ohalt, så vi vet ju inte vad det var som hände. Nu har vi satt igång ännu en gång och håller alla tummar vi har för att han ska hålla ordning på benen och hålla sig frisk.

Nästa helg blir det FT kurs, helgen efter det är det Janne träning. :love:

Så - vilka är det som kommer nästa helg? Gnapp och någon mer?

Första tävlingen för året den 18 feb. Åååhhhh, vad jag VILL att allt ska gå bra så att vi kommer iväg den här gången!

KarolinaKempe: GUD, vad tråkigt med hälta! Men hoppas det går över fort och bara är en engångsgrejj!

Alla: Ang. hoppsadel. Jag har just nu en Pfiff (cutback varianten, kommer inte híhåg vad den heter nu). Den ligger bra på håsten, jag får bra skänkelläge i den, till skillnad från den förra, som tryckte bak undersänkeln säkert en dec. MEN vad hård den är....:eek:

Haha, var nere och red idag och fick erbjudande att låna en sadel av en i stallet. Vad? En Stübben Siegfield ofc :D Lade på den på hästen, verkade ligga ok (red aldrig i den, det var efter att jag ridit redan), iaf bättre än min egen tills jag får införskaffat en ny!

Haha! "Problemet" med Stübben är ju att de ligger bra på typ alla hästar:angel:

Usch!! Den här dagen skulle jag bara vilja sudda ut och glömma bort... Vaknade och kände mig lite konstig, sätter mig upp och hela världen snurrar. Taggtråd i halsen och ont i huvudet, suck! Bäst att hålla sig hemma så man blir frisk fort. Diskar och städar lite för att få något vettigt gjort. Sedan bestämmer jag mig för att baka lite bröd, så det finns frukost imorgon åtminstone. Dock blir både brödet och maten mindre bra....

Nu sitter jag här och känner mig sådär härligt "förkylningsgroggy". Borde gå och lägga mig så jag orkar jobba imorgon, bara 2,5 lektion så det ska jag nog klara!

Hoppas att jag vaknar imorgon, frisk som en nötkärna så att man kan få lite gjort! Behöver verkligen rida lilla Mussolini, han skuttade in från hagen idag, stod och bockade vid grinden när jag skulle ta in honom:angel: Himla tur att han har lärt sig att man måste akta matte:D

Kanske de med svängd rygg, mina skulle aldrig kunna ha Stübben eftersom de är svängda :p

Tant Höna klarade inte alls av att det blev fruset och knöggligt i hagen. Redan i tisdags hade hon stukat ett bakben...:mad:
Sedan dess har de fått gå i sommarhagen istället. Jag är lite rädd om mina sommarhagar, men eftersom marken är frusen så går det bra.

Idag hade jag en tjej här, hon håller på att utbilda sig till massör (har jag för mig att det är, det är länge sedan hon berättade det). Jag har henne som vän på FB och hon har frågat och jag har berättat om hästen för henne och hon erbjöd sig själv att komma ut och titta på henne. Ingen behandling, bara en "besiktning". Hon såg allt det jag själv har sett och lite till och förklarade vad det betyder. Förmodligen har Hönan haft för smal bom på sadeln, för hon saknar rätt mkt muskler "bakom" manken. Hon saknar lite muskler lite överlinje öht och tjejen hittade dessutom ett ställe uppe på korset där hästen reagerade på tryck. Det har inte de två veterinärer som har tittat på henne hittat. Dessutom är Hönan lite utåttåad på båda bakbenen och det tyder på att hon förmodligen är väldigt spänd i musklerna.

Vi tittade även på sadeln jag använder till henne, den är lite smal, men jag kan inte gärna köpa ny sadel innan jag har bestämt mig för att behålla henne... Jag blev rekommenderad att främst promenera (länge) istf att rida. Jag har varvat lite innan, men jag vill inte trava med henne när jag inte sitter på, därför har jag ridit oxå. Nu är det iofs så halt + att hon är halt, så nu gör jag inte något av det...

Apropå sadel, så har jag en Globus Clic, dressyrsadel, (med mockasits, den är urskön). Pinnens sadel har jag ff kvar, en Amerigo DJ (?), men den är för svängd i bommen till Hönan. Till henne har jag min gamla sadel, en Jacson Jean Luc Santa Cruz, den följer hennes rygglinje bra, men är som sagt lite smal. Jag får väl leta upp den riktiga trappstegen så kanske jag kan rida barbacka... :D

Antagligen är jag tokig som ff har henne kvar i stallet, efter allt som är hittat på henne och emellanåt är jag velig...

Asch det var ju en lugn sjukdag:p Känner mig bättre idag även om jag fortfarande har ont i halsen... Buu! Orkade i alla fall rasta hästen lite idag, det behövdes:D

Imorgon är den stor flyttdagen, suck.. Det är ju jobbigt att packa ner och sedan packa upp!

L8P8: En del hästar är värda lite problem och krångel! Om denna är det kan ju bara du svara på:)

I dag var det första hoppträningen för mig på över en månad. Min medryttare har hoppat de två sista veckorna men jag har förstått att det gått sådär och O blev väldigt osäker i och med att hennes balans inte är den bästa så det blev en hel del stopp och två avtrillningar. Men hon försöker verkligen.

Det första tränaren säger är att O nog är glad att få hoppa med mig igen. :D
Det gick riktigt bra med tanke på att jag i går låg med feberfrossa och i dag inte heller var bra. :crazy:
Red ungefär halva lektionen och fick rikigt bra flyt på hoppningen och hästen var minst sagt fräsch. Lite gladbockningar i galoppen av glädje. :love:

Så nu går vi bara framåt!

Härligt!

Min är helt vild nu! Gick första hoppträningen för året i onsdags, och plötsligt var saker som varit svårt innan lätt! :bump:

I morgon ska vi på årets första pay and jump, blir 80 och 90 cm, jag bara hoppas att hon inte bockar av mig på framridningen. :crazy::angel:

Nä du får allt hålla dig på pållen. Man blir så glad när hästarna är fräscha och pigga.:love:

Krya på dig Elin!!

Kl

Jag har absolut noll motivation. Det känns så jäkla motigt just nu. Vqarje dag får jag kuska fram och tillbaka två vändor till ridhuset för att motionera hästarna, finns ingen annanstans att rida :( Har belsutat idag att så länge det är sånt här skitväder får det bli varannan-dags-ridning. Jag hinner inte och orkar inte köra som en tok fram och tillbaka. går ju närmare 2h extra varje dag bara åt att köra. Det är mycket tid när man slutar jobba kl 17... Orkar inte vara hemma mitt i nätterna och det här jäkla skitvädret ser ut att hålla i sig... :(

Jag har försökt hitta motivation genom att göra sånt som jag vet brukar motivera mig. Har anmält båda hästarna till Indoor Eventing på Bökeberg, så de måste hållas igång tills dess, sånt är bra för det tvingar en att rida även om man inte vill. En annan sak jag gör när jag tappat motivationen är att matchar schabraket med lindor när jag markarbetar. Oftast brukar jag bara rida med skydd, men när motivatinen tryter så blir det liksom ett extra moment att fundera på vad för färg man ska välja. Låter kanske löjligt, men om jag fokuserar på det "problemet" så glömmer jag lite att tänka på att jag inte vill rida... Haha!

Well... Nu väntar 2st märrar på att bli ridna idag... Ingen som känner sig manad att komma och rida den ena åt mig?? :D

Jag är glad att jag kör på ett djur i taget nu... Sedan har jag ju tre extradjur som jag rider 2-3 dagar i veckan, men de motionerar någon annan när jag inte hinner!

Och glad att jag står uppstalld vid ridhus! Funkar det inte att köra dem tillsammans?

Du kan få skicka den svarta till mig!:D

Nu står Musse till sist i det nya stallet!! Efter att typ allt som kan gå fel har gjort det på vägen dit:crazy:

Inte nog med att jag vaknar i fredags med någon influensa eller annan skit, mitt släp står ju sedan tidigare där det står och vägrar flytta sig. Eller ja det går att flytta på det me den tillräckligt stark bil men då kommer jag få byta bromsar och däck sedan:angel: Jag får låna ett släp av min kompis. Dock är det ett pyttelitet släp, så Musse var inte helt nöjd.;)

Var uppe 06.30 imorse för att släppa ut hästarna i det "gamla" stallet, släpar ut vatten till alla hagar och städar sedan ur boxen (mocka ut torvbädd), plockar ihop alla mina grejer och stuvar in dem i bilen. Kopplar på släpet och backar det upp det så att vi står lite i nerförsbacke ifall det blir trögt att komma iväg. (Gäller att tänka efter före;)) När jag sedan ska fälla ner rampen har den översta luckan fryst fast... Då har jag lust att bara lägga mig i snön och bryta ihop... Så jäkla trött!

Till sist får jag ner luckan, övertala Musse om att han visst får plats, (är dock inte helt övetygad själv....:angel:) sedan vid 11.15 rullar vi iväg!

Fram till nya stallet, släppa ut Musse i hagen och packa in alla grejer igen, släpa in 10 säckar halmpellets i boxen, och nu strax innan kl 14 är jag äntligen hemma för lite vila!

Nu har jag bara några saker kvar på dagordningen, åka till "gamla" stallet och ha insläpp vid 16 sedan till nya stallet och rida Musse (om jag orkar...) Samt vara med vid insläpp där vid 19 tiden. Sedan blir det dusch och sängen!!!

Phu! Imorgon ska jag "bara" ha in-utsläpp, rida och hämta hö!

Hemma från pay and jump! Min sambo var med och tvingade mig att åka jättetidigt så vi var på plats först en bra stund före alla andra (och startade som nummer 10. :grin:) "Nu är vi i tid för en gångs skull" tyckte han när jag gnällde om att jag hade tråkigt. :angel:

Häxan skötte sig bra, jag tror jag lyckades med att rida henne trött igår, för det var inget bockande. Startade 80 cm och Chatsi tyckte att hinder nummer 3 kom på väl snabbt, så hon lät mig känna på ridhusbottnen lite. Den var mjuk...

I 90 cm var hon klockren och vi var felfria! :banana:

Ajaj men vilken tur att de har bar underlag men är det inte dumt att testa det på det viset? :D

Kul att 90 gick klockrent i alla fall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: Hedinn
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 721
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka