Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Sv: Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Z är barfota, så det är lite svårt att brodda henne :D Och Lina MÅSTE börja konditionsträna efter att ha vilat i nästan 2 månader om hon ska komma igång itll April...

Haha, ja då är det svårt :D

Du får komma hit till Flyinge och rida på täkta banan :)

Nästa torsdag måste ni förresten träna, för då har jag bokat in 8-hs hästdag :D

Ja det får jag göra haha :D

jag tänkte ta Lina nästa torsdag, så det kan nog bli rätt kul att kolla på, första gången hon hoppar sedan i november :D haha!

Kan de gå broddade i hagen?

Vi vågade inte chansa och låta tåhålen vara "fria" när vi skodde förra skoningen med 4a broddhål. Så vi skruvade ett litet tag efteråt i 4 brodd/sko och lät dem sitta i även när det tinade igen. Är ju ett helvete att få i brodden om början på gängan blir kass och det blir den fort i tån på våra iaf (vi har ju bara grusvägar att rida på).

Våra är ju vana att gå broddade dygnet runt hela vintern (har typ 7-8 mms vinterbrodd, dvs lika höga som de som säljs som "blindbrodd" - som vi använder som gräsbrodd på sommaren :D) och är tillräckligt snälla mot varandra i hagen. Min fick ha boots några dagar i hage och båda hade boots vid ridning några dagar. Men de hade inga problem med tåbrodden så fick vara utan boots inom en vecka utan problem :)

Men å andra sidan så kan du ju testa ändå, gå det inte att använda tåhålen efter ett tag så vet du ju det sen :D Det var iaf milsvid skillnad! Det trodde jag aldrig, så inskränkt man är :o

Nä, det vågar jag inte!
Tänk dig att stretcha bakbenen o hon är broddad.... Brrr... Hon smällde ju mig i fejset sist.
Jaja, får se vad hovis säger! det är ju inte dags förrän 8 feb, kan ju hålla tummarna på att blankisen är BORTA!

Kan ju fråga hovis, är nog bra vid klättring spec kan jag tro!

Ja, vb och frambenen framåt tror jag inte vi fick till så mycket stretching, det var mest inte sparka och inte kliva framåt på mig :D Men jag kanske lär mig efter ett tag kan man ju hoppas!

Ikväll var vi på vår första hoppträning för i år! Chatsi har varit i gång typ 2 veckor efter en 4 veckor lång vila och hon känns fin, dock har det varit lite rodeo av och till...

Idag skötte hon sig fint och jag är toknöjd med henne. Saker som vi haft svårt med tidigare flöt lätt idag. Sen dök vi på nya svårigheter så nu har vi nya grejer att jobba med!

Årets första dressyrträning avklarad! HEEELT fantastisk häst! "Så, sitt nu ner och bara njuuut" var tränarens kommentar efter det lösgörande arbetet! ÄLSKAR min häst :love: Hon är SÅÅÅÅ häftig!!

*kl*

Igår var jag på andra hoppträningen med Marlin, gick jättebra, red en liten slinga med travbommar och travhoppade också tre olika kryss. Avslutade med att hoppa en liten "serie" med kryss-bom-kryss-bom-cavalettiblock :love:

Men jag måste skaffa en ordentlig hoppsadel, min gamla allroundwintec ger mig en knuff i rumpan varje gång hästen hoppar till lite extra :o

Är lite sugen på Ordo Equesters fälttävlanssadel , alt ta ut en sadelutprovare som brukar komma hit till stallet som har Santa Cruz - sadlar, ligger bra till i pris och finns i många olika modeller. Skulle kunna tänka mig att någon av dessa kan passa mig och hästen:
Centauro
Claudine
Legano
Equilibre
Florina

Vad har ni för hoppsadlar?

Jag har en M&N Gold collection, en Frank Baines Reflex och en gammal Zaldi Star. Funderar dock på om jag behöver byta ut Reflex:en, isf den fjärde sadeln till den ponnyn (som fortfarande räknas som ungponny :grin: ).

Jag har en Tolga Contact (2010) till Lina och en Zaldi Star (2007) till Zamona, men just nu ligger Tolgan bättre på Z, så hon får låna den av tant Lina :D Kan ju ändå bara rida en häst åt gången :D Drömmen är väl en skräddarsydd s1:a i hoppningen och någon bra sadel med singelkåpa i terrängen, men jag måste bli väldigt rik först om jag ska lägga närmare 100 000 på sadlar :D

kl

Igår var det hoppträning. Z var lite tjaffsig i början, spänd och ville inte ta bettet, men sen slappnade hon av och blev rätt fin! Vi red en övning på en åtta, med två studs, sedan ett galoppsprång på böjt spår till en oxer på ena hållet och ett räcke på andra hållet. Hoppade även räcket och oxern på linje (6galoppsprång). Tillslut låg räcket på 130cm och oxern var något lägre men 130cm bred, och Z hoppade SÅÅ fint! Helt otrolig känsla! Åkte hem med ett stort leende på läpparna! :)

Senast ändrad:

Jag har en Pessoa Legacy som passar på alla mina hästar som tur är. Köpte en till Pessoa men den passade inte så den försöker jag sälja. Skulle behöva ha en till hoppsadel och en dressyrsadel för just nu har jag ingen som någon av de tre jag rider kan ha. Den enda hästen som har dressyrsadel är vår 27-åring :p

Jag hade tidigare en Globus, dock har min nuvarande pålle alldeles för hög manke så nu har vi en Stübben Seigfried, den är såååå mjuk och skööön att rida i! Eller inte...:crazy: Han får ha den tills han har växt i sig lite mer sen kommer det bli minst ett byte till.

Rebecca: Härligt! Visst känns det lågt?:D Du vet högre än 130 behöver man aldrig hoppa som FT-ryttare!:angel:

Haha ja det kändes faktiskt lågt! Jag trodde tränaren skojjade när han sa det låg på 130cm så var tvungen att mäta :D Haha! Men nu satt jag ju på Z, som har väldigt bra galopp och är hinderklok, det är en annan femma på lilla räcer-bilen Lina, som bara eldar på och kastar sig över vad som nu kan tänkas ställas i hennes väg, och river hon så är det inte hela världen lixom :D Haha! Brukar säga att Z är min Rolls Royce och Lina min Ferrari, och det är en rätt bra liknelse:D haha!

Vad säger du :eek:? Nästa häst ska jag köpa efter en Stübben Siegfried så det så! Jag älskar :love:

Tiger har en Bates Momentum (med luftstoppning, men det är det kanske i alla?), numera med svart järn i. Han är en bra häst som växer i sadlarna mer och mer och behöver smalare järn :D

Först hade han en Wintec (nån flbmodell?), den gillade jag bäst (förutom Elins sadel då som vinner alla kategorier :D) men den blev för svängd till slut men funkade som unghästsadel några år. Sedan hade han en Prestige Eventing 1.5 år innan den blev stulen. Och det är vi glada för, både jag och Tiger tycker mycket bättre om Batesen och min mor gillar den oxå väldigt mycket. Känns väldigt liten och lätt, mjuk och följsam. Märks främst när man klättrar och går i nedförsbackar att han inte alls störs i ryggen utan är rund och "lång" i överlinjen oavsett och jag sitter typ still.

I dressyren går han med morsans hästs Bates nånting, Caprilli kanske? Oxå luft och har funkat ok alla år. Den stör inte, han gillar den men den ligger inte still i perioder samt behöver ha en padd under för att vi ska slippa byta järn. Huvudsaken är dock att hans rygg verkar helt ok med den. Men vi får väl prova ut en egen dressyrsadel när han flyttar (och jag fått jobb eller fått sambon att förstå att två sadlar, släp, dragbil, 1 km staket, höjt stalltak och vatten i stallet är lika viktigt alltihopa :D).

Kul att träningen gick så bra!!

Så sur att jag inte kunde följa med Q :mad: Sambons dumma jobb har ju noll planering så jag satt ensam hemma hela kvällen ist utan bil :mad:

Hahaha! Alltså jag provade ett par olika sadlar när jag till sist valde denna Sübben. De andra sadlarna var skönare men denna sitter jag bäst i. Dock tycker jag den är så fruktansvärt hård!! Men jag kan inte heller rida i County eller Jaguar heller för den delen...

Fast jag stannade inte o kollade, hann vara där innan träningen började.
Madam var långt från nöjd att stå i ett kallt släp för att matte ville titta på träningen.

*KL*

Här kämpar vi på....
Vi tömkör, klättrar, rider barbacka, longerar, promenerar, stretchar, masserar etc etc, allt för att bygga upp ryggmuskulaturen igen, så vi kan prova ut en ny passande sadel.
Madam verkar mer nöjd för varje pass, det verkar som hon börjar förstå att det onda är borta FÖR GOTT!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: Hedinn
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 721
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka