Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Sv: Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Det kanske bara är ett blåmärke i sulan, det är vanligt när det är fruset och knöligt i backen och ingen snö som dämpar när hästarna kryper runt i hagen. Symtom är allt från puls, varm hov och rejäl hälta, till mer diffus hälta och svullet ben. Så man kan bli lagom knäpp innan hovslagern säger 'det är inte nån böld, 'bara' ett blåmärke som borde vara bra på typ 1 vecka på plant underlag'.

Hoppas det inte är något värre :)

*kl*

Idag var jag till ridhuset med både Jolie och unghästen Jobelle. De skötte sig fint och passen kändes bra och utvecklande trots att jag var alldeles själv. Ska se om jag kan boka in ett hopp-pass med Jobelle nästa vecka istället för med Jolie som nog får pausa en vecka från hoppträning eftersom det blir hoppning i helgen också.

Knapp lån.
Sitter på kliniken. Verkar vara strålbens hälta båda fram.
Snabbt någon som har tips och kunskap om detta?
Tjinge ling

Min mors häst fick nåt skit med strålbenet ena fram efter stentramp. Alltså orsakat av en enda yttrepåfrestning. Läkte ut fint! Hon är lite plattfotat fullblod och lite känslig. Bara man är lite försiktig så funkar hon utan sulor.

Hej!
Tack, på väg hem nu. Diagnosen ändrades efter röntgen och ul. Troligen tryck på strålben och ev hovleds inflammation. Ring sko, metacam och återbesök om2 v. Vet tyckte hon var för platt men inga stora förändringar på. Röntgen. Lite på lagringar båda fram men inget av betydelse. Så skönt.

Härligt! Eller nåt, jag kan inget alls om hältor/ben men du lät ju positiv så jag hejar på :bump: :D

Usch då, lät ju värre än stengalla iaf, men hoppas det går bra!

*kl*

I söndags var vi på årets första pay and jump och skuttade 1 m och Jolie var väldigt lycklig över att få skutta runt :D 1 m var piece of cake tyckte hon och tog ett varv extra runt ridhuset i full fart bara för att passa på att springa av sig. De är inte dumma som begriper att det gäller att utnyttja bra underlag när hagarna ser ut som de gör. Faktum är att våra hästar travar på de två stora isfläckar vi har i hagen, där är det ju slätt. Resten av hagen består i stort sett av knöggel och där skrittar man bara.

Vi var iaf felfria!

394266_10150606661995948_789510947_10835751_472780628_n.jpg

398587_10150606662780948_789510947_10835758_40440462_n.jpg

Min kompis tog också lite kort men de har jag inte fått ännu.

Vad skoj - kul att säsongen redan kommit igång på sina håll!

Ja det var härligt skojigt! :D

Lade ut lite fler bilder i bildtråden som jag fick av min kompis..

Nu peppar vi inför tvådagars i februari :bump:

Jag siktar på att åka iväg till ridhuset en bit bort på fredag, och hoppas att det är tomt nog för att jag ska kunna ställa upp ett par hinder och skutta lite - det vore skönt att ha hoppat åtminstone en gång på lite större yta än vårt pytteridhus hemma innan vi kommer iväg på kurs. :) Fredag kväll, visst vill folk vara hemma och mysa då, och inte drälla i ridhuset?

I 'mitt' ridhus tycker jag det nästan är folk varenda kväll, fast inte så många oftast. Däremot mitt på dagen har man hela för sig själv :D

Fast jag är numera också en sån där som inte kommer ifrån på dagtid. Det är ett otyg. Tills för ett år sen kunde jag planera åtminstone halva min tid själv och det gjorde underverk för sådant som att rida när inte andra gjorde det, rida ut medan det var ljust, komma iväg på terrängträningar (jag vet inte hur jag ska lyckas med det i år; jag får börja samla timmar på hög för att kunna gå tidigt) och sånt, men nu får jag vackert rida efter halvsju med alla andra...

Igår skulle jag tränat dressyr med Z, men det var fruset i ridhuset så det blev inställt. Istället var jag lite naiv och tänkte att det skulle gå att rida i sommarhagen där det ändå är rätt mycket gräs kvar, så gav mig upp dit med Lina, men nä. Det har regnat så mycket innan det frös så det var lika mycket is och halt där som överallt annars... Kunde inte rida någonstans. Skitdrygt!! Hur ska man få hästarna i form när det är sånt här skitväder? Om det iaf hade hunnit torka innan det frös, eller om det iaf hade kommit lite snö, men icke. Bara is, is, is... :(

Oj, fryser det i L:s ridhus?
Shit va värdelöst!!! Då kanske det inte blir hoppträning imorgon heller?

Hon saltade igår och det hade tinat upp delvis, men jag vill inte ridapå delvis tinat underlag, men hon trodde det skulle ha hunit tina helt till idag, så det hoppas jag på :)

Långa skrittpass?

Är typ det enda som jag brukar få ägna mig åt vintertid, vi kör aldrig släp när det är halt.

Tipsar om 4 brodd/tass. Fy fasen vilken skillnad det gjorde :eek: Att ha 2 är nästan likvärdigt med att inte brodda alls om man jämför med 4 broddar. Vi skrittade och travade på asfalts-isgata utan minsta problem när vi testade första gången i år. Helt sanslöt! Och då är morsans häst ändå väldigt feg när det är halt, hon var helt glad att kunna gå normalt stackarn!

Innan har vi bara haft 2 brodd/tass dygnet runt och tänkt att 4 brodd har man väl i norrland :cool: Tänker man lite längre tror jag dock vi har mer is än norrland i detta eviga töa/frysa/töa/frysa, men det tog oss typ 20 år att komma på ;) :D

Aha, hovis kommer snart - kanske något för C om vädret ska fortsätta?? :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: Hedinn
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 721
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka