Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Sv: Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Jag håller med Elin till 100%! HATA SNÖ! Har fått nog av snö de två senaste åren för resten av mitt liv... Men förr eller senare kommer den väl vare sig jag vill eller ej :(

Vad tycker ni annars om att snön och kylan dröjer? Det är ju positivt för oss som inte har ridhus, för kommer kylan så kan man ju inte rida förrän det kommer ett bra lager snö.. Men lite snö hade ju faktiskt inte satt fel, det blir ju så mycket ljusare då :)

Det är riktigt jävla asbra att kylan dröjer i år och att vi har haft så mycket uppehåll. Utsidan på vårt hus är inte klart ännu :devil:

Annars har jag inget emot det alls. Förra året var drygt dock eftersom vi fick skare på snön nästan direkt och hade isgata på alla ridvägar utom en. Vanligtvis hittar jag alltid någonstans att åtm trava men förra vintern var värst ever.

Det var det värsta! Menar du att vi ska ha publik? :p

Självklart! Så fina hästar vill man ju inte missa! Dessutom är jag som vanligt på tränarjakt :p

+ RebeccaJoli

Hm, ja just ridmässigt är det ju skönt att slippa snön, får bara hoppas att den inte ligger kvar till april när den väl kommer... :crazy:

KL
På tal om snö och kyla, jag har inte klippt min fia än, det har inte behövts då hon inte blivit så svettig eftersom vi bara motionsridit. Men nu tänkte jag ju komma igång och träna lite hårdare, och då kommer det bli ohållbart med hennes päls. Är det försent att klippa för första gången nu? Tänkte bara klippa hals och hälften av kroppen, tror man kallar det ridskoleklippning... :p

Varför skulle det vara för sent att klippa första gången? Enda restriktionerna jag hört är att man klipper så sent att man skadar sommarpälsen eller att man (hel)klipper mitt i en köldknäpp. Så jag hoppas inte det är några problem, ska klippa morsans häst runt jul tänkte vi (första gången jag är hemma igen). Hon är inte ens klippt någon gång i sitt liv, gamla tanten :p

Jo det har du rätt i, men man hört ju så mycket olika från olika håll.. Men fortsätter denna värmeböljan så lär det ju inte vara några problem.

Får bli lite rakning i nästa vecka då hoppas jag :) Gör det inte själv då jag varken har kunskap eller verktyg.. :p

Men vad var argumentet för att det skulle kunna vara för sent att klippa en första gång? Jag vill oxå lära mig mer :D

Ska klippa mina för andra gången nu eftersom deras päls vuxit ut helt nästan igen.. Ska ju träna på söndag så funderar på att klippa i morgon eller någon dag då det passar innan det.

Jag vill ha snö just för att kunna rida sedan när det fryser på här, annars blir det bara hårt och halt, går knappt att rida i något annat än skritt då.
Kommer det sådär 20-40 cm snö kan man rida i snön, vägarna blir perfekta med lite packad snö på och att träna galopp i snön är väldigt bra för flåset och styrkan. :)

haha, ja nu kommer jag knappt ihåg hur argumenten var :D en grej jag har hört är att man ska klippa första gången innan nyår, annars stör man balansen.. Men det har jag ju bara hört! Man vill ju vara på den säkra sidan, detta är första hästen jag har behövt klippa nämligen. Förra vintern klippte jag i oktober och februari, hoppas att jag bara behöver raka en gång denna säsongen.

Det finns väl dom som klipper under somrarna? Men då är väl pälsen helt ur balans om den börjar växa då.. :crazy:

Håller helt med dig! Att ha kyla och barmark är inte populärt, inte kul att behöva köra till ridhus flera ggr i veckan. Men massa snö är ju helt underbart, full galopp på en snöfylld äng är väl bland det bästa som finns! :love:

Då ses vi kanske ikväll då. :)

Ted Velander har förresten träning på lördag på sin bana. :)

kl

Hoppträning igår!

Jag red Z, var hennes första hoppträning sedan jag bröt benet i februari 2010!! Gick över förväntan även om hon var ostabil och lite vinglig. Fullt förståligt! Berodde nog till stor del på att jag vant mig vid ångloket Lina oxå som bara går på framåt. Z kräver mer stöd, och det gör nog egentligen Lina med för att få till en bättre galopp, men man glömmer ju lätt bort sånt. Var ett nyttigt "wakeup-call" för min del.

Skaune fick låna min röda ferrari Lina. Det gick kanon för deras del oxå! Lina är ingen lätt häst och det var nyttigt att se någon duktigare rida henne. Hon fick till mer tryck i galoppen, hon var på henne mer, smackade och förmodligen lät hon inte sin skänklar hänga som döda sillar vid sidan om heller som jag gör:D haha!

Här kommer 2 pics! kameran ville inte ta kort i rörelse inomhus så det fick bli stillastående:D

Jag och Zamona
img_3813_176395012.jpg

Skaune och Lina
img_3814_176395072.jpg

Jag ska också hoppträna för första gången sedan sommaren 2010 på söndag, ska bli spännande :D

Har ju tränat dressyr efter det men hoppningen har inte blivit av.

Ja, jag ska försöka se om det kan bli några bilder.. Svårt i ridhus och när ens mamma ska fota som inte kan det där med att ändra inställningar..

Hahaha det är skitsvårt att fota i ridhus! Någon som har tips på inställningar på kameran så uppskattas det :D haha!

Kanske får med min lilla 14-åriga medryttare som är bra på att fota i ridhus :D

Idag tränade vi terräng för Ted! Red massa enstjärnigt! Var hur kul som helst och lilla Lina var sååå duktig!! Är helt slut nu så orkar inte lägga upp alla bilder nu, men har klippt ihop två stycken "serie-bilder" som blev rätt coola faktiskt!

img_3936_176650035.jpg

img_3907_176649812.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 681
Senast: Hedinn
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 723
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat