Soja - har den sett ut såhär för någon?

Jordgubbkiwi

Trådstartare
Först vill jag bara skriva att jag har skickat fler foton och beskrivning till tillverkaren men dom har stängt nu och svarar nog imorgon vanlig kontorstid.

Men tills dess undrar jag om någon annan har köpt soja som ser ut såhär?
Jag är van vid att den är kornig, jämn i storlek och enfärgad och inte.. såhär?

Men kanske har det skett någon förändring som inte jag känner till så detta kanske är normalt? Vad vet jag. Någon som kan ge sin input? :)

Jag avvaktar med att fodra med det tills tillverkaren har sagt sitt för säkerhets skull.

IMG_3743.webp

Det finns två sorters soja. Sojamjöl som pelleterats och sen krossats. Samt sojabönor som rostas och sen krossas. Mina älskar den förstnämnda men avskyr den senare.

Tycker inte jag känner igen nån av sorterna på din bild. Vad är det för tillverkare?

Det finns två sorters soja. Sojamjöl som pelleterats och sen krossats. Samt sojabönor som rostas och sen krossas. Mina älskar den förstnämnda men avskyr den senare.

Tycker inte jag känner igen nån av sorterna på din bild. Vad är det för tillverkare?
Okej! Tack! Det visste jag inte. Jag har köpt från Gr*nngården och svensk* foder tidigare och då har det nog varit pelleterad och krossad som du beskriver (tror jag)

Nu köpte jag en säck från en tillverkare som heter Org* kv*rn.

*=a

Först vill jag bara skriva att jag har skickat fler foton och beskrivning till tillverkaren men dom har stängt nu och svarar nog imorgon vanlig kontorstid.

Men tills dess undrar jag om någon annan har köpt soja som ser ut såhär?
Jag är van vid att den är kornig, jämn i storlek och enfärgad och inte.. såhär?

Men kanske har det skett någon förändring som inte jag känner till så detta kanske är normalt? Vad vet jag. Någon som kan ge sin input? :)

Jag avvaktar med att fodra med det tills tillverkaren har sagt sitt för säkerhets skull.

Visa bifogad fil 163232
Jag gillar inte det svarta. Påminner lite om färgen den fick när jag faktiskt hade granngårdens soja liggandes så länge att den blev dålig. Men inte helt lätt att se på bild. Lättare om man kan lilta och känna...

Fanns det något tillverknings/packningsdatum på säcken?

Jag gillar inte det svarta. Påminner lite om färgen den fick när jag faktiskt hade granngårdens soja liggandes så länge att den blev dålig. Men inte helt lätt att se på bild. Lättare om man kan lilta och känna...

Fanns det något tillverknings/packningsdatum på säcken?
Det finns ett batchnr som börjar på 202411. Hur länge låg din säck när den blev dålig?

Det finns ett batchnr som börjar på 202411. Hur länge låg din säck när den blev dålig?
Den som verkligen blev dålig var upphälld i tunna, men den var nog minst 8-10 mån sen packning.
Lyckades sedan köpa en säck som var packad knaäät ett halvår innan jag bärjade använda som jag faktiskt slängde så jag hittade en del missfärgad och inte orka ta in den och försöka tjafsa med butik.

Men jag har för mig att jag läst soja rekommenderas att användas inom 4-6 mån från packning. Men det finns ju inget utgångsdatum så att gnälla till butik om datumet är nog ingen idé så länge produkten verkar ok.

Är det något galet borde du kunna reklamera.

Kan du inte köpa från svenska foder igen? Det är billigt.
Ja, dom svarar nog imorgon. Jag har köpt via återförsäljare men om tillverkaren säger att nåt är fel borde det inte vara några konstigheter, hoppas jag.

Svenska foder kan jag inte få tag på i närheten längre vad jag vet :down: Granngården har 1-2 säckar på hyllan om man har tur dock. men om denna hade funkat hade det var betydligt smidigare för mig rent logistiskt.

Ja, ingen aning vad det svarta är, det går att bryta av på mitten och ser likadant ut rakt igenom🧐
Jag vill minnas att det som klumpade sig som gråa klumpar när min var dålig var lite mer rätt färg i mitten. Men så länge sedan nu att jag inte vill säga 100%.
Sen luktade den dåliga sojan annorlunda. Inte skarpt, riktigt härsket eller så men annorlunda. Lite sådär, brukar den lukta såhär?
Det gick ju inte på en natt, utan den som blev riktigt dålig hade jag inte använt på x antal veckor.

Märktes förvisso bäst att lukten varit fel när man sedan öppnade en fräsch säck. Ja det är ju SÅ det ska lukta.

@Jordgubbkiwi kollade bilden noggrannare nu och jag tycker det ser ut som du har en hel del krossat vete i sojan (och något enstaka helt vetekorn)

Sen som sagt, det svarta känns skumt men jag är inte säker på att det är som mitt som var dåligt riktigt.

Ja, dom svarar nog imorgon. Jag har köpt via återförsäljare men om tillverkaren säger att nåt är fel borde det inte vara några konstigheter, hoppas jag.

Svenska foder kan jag inte få tag på i närheten längre vad jag vet :down: Granngården har 1-2 säckar på hyllan om man har tur dock. men om denna hade funkat hade det var betydligt smidigare för mig rent logistiskt.

Mitt tips där är att köpa från gg online och be att få hämta ut det på närmaste gg. Då vet man att man får en säck med sig oavsett. :)

@Jordgubbkiwi kollade bilden noggrannare nu och jag tycker det ser ut som du har en hel del krossat vete i sojan (och något enstaka helt vetekorn)

Sen som sagt, det svarta känns skumt men jag är inte säker på att det är som mitt som var dåligt riktigt.
Ja några hela korn har jag sätt men är så osäker på allt det där smuliga. Men du har säkert rätt, jag vill inte fodra med detta..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka