Ok! Jag trodde att ni inte visste eftersom du skrev att det är svårt när du inte vet hur många eller hur länge. Jag trodde då att ni hade kört den typen av pass där man springer på tills någon ger signal. Det är ju ett ganska udda pass. Men ok, då är det alltså vanligt upplägg på era pass. Hur känns det då? Är det kul? Jag tycker det låter kul att det finns möjlighet att även springa andra pass än intervaller ihop. Men det är ju alltid svårare då det kräver att gruppen är rätt jämn eller att de snabbare håller igen farten.
Kul i alla fall att du är igång med träningen!
Nu har jag ju bara sprungit i gruppen 3 ggr så det är svårt att säga hur det "brukar" vara, jag jobbar ju skift och missar kvällspass som krockar med jobbet. Och nu är det påsk och sen jobbar jag kväll igen så det är liksom 3 veckor bort nu igen. Störande men då har jag ändå valt en grupp som springer på en dag då jag har minst bortfall pga jobbet...
Ja man får ju veta om det är korta intervaller, långa intervaller, backe, distans, fartlek etc veckan innan, det går ju att läsa på hemsidan då hela landet har samma upplägg veckovis. Men ja, vi springer ofta på tills nån ger signal. Men vi vet ju inte att "nu gör vi exakt 3st intervaller om 20 sek vardera" eller så missade jag den infon sist, så jag vet ju inte hur mkt jag vågar ta ut mig i den första för jag vet inte om det är 3 eller 5 jag ska orka... Jag tror man l'r sig med tiden hur passen brukar se ut, ch så lär man sig förhoppningsvis vilket tempo man ska lägga sig i för att orka.
Vi hade först ett block med 3 olika intervallövningar och vi gjorde övningarna 3 varv dvs 3x3 intervaller. Sen lite joggingvila och några snabba intervaller med visselpipan dvs det kan ha varit 20-30 sek x3 och sedan lite joggvila tills en ny övning med liknande upplägg som den första. Uppvärmning såklart och nedvarvning utöver det. Vi delade upp oss i grupper så att alla inte skulle springa på samma ställe och krocka. Det är ju omöjligt att vara på samma nivå som de i ens grupp, iaf för mig som inte är man och vältränad vilket är 80% av gruppen, men jag tycker ändå passen fungerar för alla då man springer på tid och inte sträcka på tid, man kommer ju bara olika långt utifrån sina förutsättningar. Men ja, det är klart att för mig som tävlingsmänniska är det frustrerande att känna sig sämst. Kanske är det den största utmaningen
De har ju också långpass 10-15 km men jag har inte hakat på dem ännu, känner inte att jag är i form för det i den här gruppen. Det är nackdelen med att bo på en mindre ort där det inte finns liksom 10 pers i varje kategori, vi har bara en grupp där alla samsas. Och jag vill inte tvinga nån att ligga i mitt 7-minuterstempo och jag vet inte ens om mina knän fixar det ännu... det får bli senare.
Hur det känns... ptja det känns bra att ha ett upplägg som jag inte skulle ha fantasi och disciplin att genomföra på egen hand. ch jag hoppas jag kommer i form snart, ffa beroende på hur knäna håller. Nu springer jag bara 1 gng i veckan och det verkar funka men det är för sällan för att jag ska tycka att de är ok. Väntar på att få hjälp av PT med upplägget och vi skulle höras av idag men han ringde aldrig och ja, det är jag irriterad på för nu är det påsk och det hinner försvinna en vecka till