Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag ju bara sprungit i gruppen 3 ggr så det är svårt att säga hur det "brukar" vara, jag jobbar ju skift och missar kvällspass som krockar med jobbet. Och nu är det påsk och sen jobbar jag kväll igen så det är liksom 3 veckor bort nu igen. Störande men då har jag ändå valt en grupp som springer på en dag då jag har minst bortfall pga jobbet...

Ja man får ju veta om det är korta intervaller, långa intervaller, backe, distans, fartlek etc veckan innan, det går ju att läsa på hemsidan då hela landet har samma upplägg veckovis. Men ja, vi springer ofta på tills nån ger signal. Men vi vet ju inte att "nu gör vi exakt 3st intervaller om 20 sek vardera" eller så missade jag den infon sist, så jag vet ju inte hur mkt jag vågar ta ut mig i den första för jag vet inte om det är 3 eller 5 jag ska orka... Jag tror man l'r sig med tiden hur passen brukar se ut, ch så lär man sig förhoppningsvis vilket tempo man ska lägga sig i för att orka.
Vi hade först ett block med 3 olika intervallövningar och vi gjorde övningarna 3 varv dvs 3x3 intervaller. Sen lite joggingvila och några snabba intervaller med visselpipan dvs det kan ha varit 20-30 sek x3 och sedan lite joggvila tills en ny övning med liknande upplägg som den första. Uppvärmning såklart och nedvarvning utöver det. Vi delade upp oss i grupper så att alla inte skulle springa på samma ställe och krocka. Det är ju omöjligt att vara på samma nivå som de i ens grupp, iaf för mig som inte är man och vältränad vilket är 80% av gruppen, men jag tycker ändå passen fungerar för alla då man springer på tid och inte sträcka på tid, man kommer ju bara olika långt utifrån sina förutsättningar. Men ja, det är klart att för mig som tävlingsmänniska är det frustrerande att känna sig sämst. Kanske är det den största utmaningen :o

De har ju också långpass 10-15 km men jag har inte hakat på dem ännu, känner inte att jag är i form för det i den här gruppen. Det är nackdelen med att bo på en mindre ort där det inte finns liksom 10 pers i varje kategori, vi har bara en grupp där alla samsas. Och jag vill inte tvinga nån att ligga i mitt 7-minuterstempo och jag vet inte ens om mina knän fixar det ännu... det får bli senare.

Hur det känns... ptja det känns bra att ha ett upplägg som jag inte skulle ha fantasi och disciplin att genomföra på egen hand. ch jag hoppas jag kommer i form snart, ffa beroende på hur knäna håller. Nu springer jag bara 1 gng i veckan och det verkar funka men det är för sällan för att jag ska tycka att de är ok. Väntar på att få hjälp av PT med upplägget och vi skulle höras av idag men han ringde aldrig och ja, det är jag irriterad på för nu är det påsk och det hinner försvinna en vecka till :banghead:

Det är ett upplägg som hade kunnat passa mig, men jag hade nog känt som du. Den största utmaningen nog skulle vara att vara okej med att ligga i botten, långsammast med sämst kondis.
Därför är jag lite rädd för löpning i grupp.

Men grym är du som gör det!
 
Jag skadade min axel i tisdags.
Troligtvis en överansträngning, lyckades knappt få upp stången över huvudet när jag gav upp.
Första lyften kändes bra, men tanken var aldrig att lägga på mycket vikt utan bara nöta teknik.
Inte ens det klarade jag.

Så hoppas att min massör har tid för mig i påsk, när jag är hemma på öland. Så jag kan få lite ordning på det. Då massören här i Varberg som vanlig var fullbokad.
 
Tränade i morse istället för i morgon då det är ledig fredag och jag antagligen inte kommer ha lust att träna 😅

Hittills denna veckan har det alltså blivit styrketräning mån, ons och tors. Ridning tis och ons. Promenad mån, tis och ons. Blir promenad även idag.
 
Nu har jag ju bara sprungit i gruppen 3 ggr så det är svårt att säga hur det "brukar" vara, jag jobbar ju skift och missar kvällspass som krockar med jobbet. Och nu är det påsk och sen jobbar jag kväll igen så det är liksom 3 veckor bort nu igen. Störande men då har jag ändå valt en grupp som springer på en dag då jag har minst bortfall pga jobbet...

Ja man får ju veta om det är korta intervaller, långa intervaller, backe, distans, fartlek etc veckan innan, det går ju att läsa på hemsidan då hela landet har samma upplägg veckovis. Men ja, vi springer ofta på tills nån ger signal. Men vi vet ju inte att "nu gör vi exakt 3st intervaller om 20 sek vardera" eller så missade jag den infon sist, så jag vet ju inte hur mkt jag vågar ta ut mig i den första för jag vet inte om det är 3 eller 5 jag ska orka... Jag tror man l'r sig med tiden hur passen brukar se ut, ch så lär man sig förhoppningsvis vilket tempo man ska lägga sig i för att orka.
Vi hade först ett block med 3 olika intervallövningar och vi gjorde övningarna 3 varv dvs 3x3 intervaller. Sen lite joggingvila och några snabba intervaller med visselpipan dvs det kan ha varit 20-30 sek x3 och sedan lite joggvila tills en ny övning med liknande upplägg som den första. Uppvärmning såklart och nedvarvning utöver det. Vi delade upp oss i grupper så att alla inte skulle springa på samma ställe och krocka. Det är ju omöjligt att vara på samma nivå som de i ens grupp, iaf för mig som inte är man och vältränad vilket är 80% av gruppen, men jag tycker ändå passen fungerar för alla då man springer på tid och inte sträcka på tid, man kommer ju bara olika långt utifrån sina förutsättningar. Men ja, det är klart att för mig som tävlingsmänniska är det frustrerande att känna sig sämst. Kanske är det den största utmaningen :o

De har ju också långpass 10-15 km men jag har inte hakat på dem ännu, känner inte att jag är i form för det i den här gruppen. Det är nackdelen med att bo på en mindre ort där det inte finns liksom 10 pers i varje kategori, vi har bara en grupp där alla samsas. Och jag vill inte tvinga nån att ligga i mitt 7-minuterstempo och jag vet inte ens om mina knän fixar det ännu... det får bli senare.

Hur det känns... ptja det känns bra att ha ett upplägg som jag inte skulle ha fantasi och disciplin att genomföra på egen hand. ch jag hoppas jag kommer i form snart, ffa beroende på hur knäna håller. Nu springer jag bara 1 gng i veckan och det verkar funka men det är för sällan för att jag ska tycka att de är ok. Väntar på att få hjälp av PT med upplägget och vi skulle höras av idag men han ringde aldrig och ja, det är jag irriterad på för nu är det påsk och det hinner försvinna en vecka till :banghead:
Man kan ju hoppas att det var att du missade infon om antal och längd på intervallerna för utan den info blir det ju helt hopplöst. Det är ju svårt nog som det är ändå att hitta rätt tempo när man är ny på intervaller. Men vet man inte längd alt tid, antal och vila så finns det ju inte en chans att man kan lägga upp det rätt. Personligen skulle jag alltid hålla tillbaka med marginal då. Och det skulle ju vara hämmande för utvecklingen.

Hoppas dina knän håller så att du kan hålla igång löpningen. Det jag tycker är härligt med löpning och gruppträning är att det inte spelar ngn roll vilken nivå man är på eller vilken hastighet man håller. För känslan av ansträngning i förhållande till sitt max är samma känsla oavsett vilken nivå man är på. Så alla gör ett lika bra jobb oavsett vilken fart det blir av det. Och det ger en samhörighet som jag tycker om att uppleva.
 
Varit och tränat så skönt nu när det är lite extra ledighet. Körde extra långt pass själv då jag behöver ha in mina rehabövningar för foten som fortfarande inte är helt bra. Så blev skivstång 20 kilo 4 övningar, medicinboll 6 kilo 3 övningar, kettlebell 8 kilo 2 övningar och bräda 4 övningar Körde varje övning 4 gånger. . Därutöver en del kondition. Sen lite specialövningar för foten. Allt som allt blev det 90 minuter då jag också körde lite extra stretch. Red två pass igår så kroppen behövde lite extra stretch kände jag. Nu när jag kan göra fler saker för foten är det lättare att få ihop passen särskilt med tanke på kondition.
 
440EF475-F922-4B9E-835E-BBA763C35FA4.png


Kändes så bra idag att jag bestämde mig för att prova maxa(egentligen ska maxrep på 90 vara femte och sista setet), och det blev pb med 10 kg 🥳 110 flög upp så provade med 115 som satt tvärfast(men så här i efterhand undrar jag om jag inte bara är ovan vid att det tar tid och är segt att få loss stången...), skrattade mest men blev även lite tjurig för jag hade velat gå härifrån med 120 helst(lol), tog 110 igen för psykets skull, och tog sen hämnd på stångjäveln med en tia på 90. Nu ska jag knäcka en bärs och känna mig duktig :D
 
Skidor igår, men tog det väldigt lugn pga jag ville vara rädd om en öm arm/axel. Men det var skönt, ca 12 km, skönt att att ta det lugnt ibland också. Vi sa att detta var kanske sista skidturen... en del is och grunda spår nu...

Springning idag, det var skönt, strålande väder, för varmt klädd t om. Svårt att ta det lugnt dock fortfarande... får skärpa mig.
 
Försöker tänka på allt jag kan göra istället för allt som inte går, så idag har jag gjort en försiktig löpträning på morgonen :)

Satsade på att hålla nere farten de intervaller jag joggar (och går däremellan) för senast fick jag ju så ont i benhinnorna att jag fick avbryta, och jag visste faktiskt inte hur det skulle funka med axeln. Men planen höll, så känns riktigt gött att ha fått det gjort idag när jag varken ska till stallet eller gymmet.
 
Visa bifogad fil 116169

Kändes så bra idag att jag bestämde mig för att prova maxa(egentligen ska maxrep på 90 vara femte och sista setet), och det blev pb med 10 kg 🥳 110 flög upp så provade med 115 som satt tvärfast(men så här i efterhand undrar jag om jag inte bara är ovan vid att det tar tid och är segt att få loss stången...), skrattade mest men blev även lite tjurig för jag hade velat gå härifrån med 120 helst(lol), tog 110 igen för psykets skull, och tog sen hämnd på stångjäveln med en tia på 90. Nu ska jag knäcka en bärs och känna mig duktig :D
🥳🥳🥳
 
Igår sprang jag i skogen för första gången på länge! Superhärligt i den värmande solen ☀️ Dock ganska mycket snö kvar fortfarande så det var inte helt lätt att ta sig fram. Sen har jag inte så mycket löparform direkt men jag bara sprang så mycket jag kände att jag klarade av med hyfsad teknik och ork, ingen aning om tid eller distans förutom att jag var ute ca 40 minuter. Gick en hel del emellan.

Sen gick jag in i gymmet där det var iskallt och skivstången fick nästan händerna att frysa till is för jag hade glömt handskar 😅 Körde bänkpress som gick rätt bra, slog flera reps-PB. Som mest en tvåa på 42,5 kg. Som avslutning några superset med biceps- och tricepsövningar. Lite mage också.
 
Så skönt med sol!!! Har kommit iväg och cyklat äntligen, nu hoppas jag att snön försvinner så jag kan cykla oftare! Ang styrkan går det åt rätt håll och armbågarna håller sig OK men jag har inte heller testat armhävningar på länge. Kör just nu annat och så får vi se om jag vågar ge mig på det igen eller ej!
 
Igår gjorde jag ett överkroppspass med kettlebells, viktplatta och skivstång och idag gjorde jag ett spinningpass med hjälp av youtube. Har inte varit på spinning på säkert...ptja...13 år? Gillar inte direkt spinning, men det är ju ett knävänligt sätt att träna sin kondition så man får väl bita ihop :o
I måndags löpning och i tisdags core + yoga. Tordag skidåkning. Får väl anse att veckan blev ok :)
 
4A1366A9-EC33-4459-83D0-A45531AFFEB3.jpeg


Idag kändes det mest ugggh. Borde 100% kunnat ta 55(tidigare pb är 53 med hyfsad lätthet), men precis som att jag borde kunnat ta men var chanslös på 115 i marken, var det inte mycket att hoppas på här heller. Så oerhört frustrerande. Sällskapet tror att jag bara behöver öva på tunga singlar men vafan, jag har ju gjort tunga 2-3-4 i evigheter känns det som. Försöker vara glad för trean på 50 men känner mest för att bara skita i nästa/sista passet(böj) och gå direkt på viloveckan och vältra mig i min klenhet och aldrig mer träna överkropp för vad är poängen liksom 🙃 blä.
 
Visa bifogad fil 116444

Idag kändes det mest ugggh. Borde 100% kunnat ta 55(tidigare pb är 53 med hyfsad lätthet), men precis som att jag borde kunnat ta men var chanslös på 115 i marken, var det inte mycket att hoppas på här heller. Så oerhört frustrerande. Sällskapet tror att jag bara behöver öva på tunga singlar men vafan, jag har ju gjort tunga 2-3-4 i evigheter känns det som. Försöker vara glad för trean på 50 men känner mest för att bara skita i nästa/sista passet(böj) och gå direkt på viloveckan och vältra mig i min klenhet och aldrig mer träna överkropp för vad är poängen liksom 🙃 blä.
Jag tänker att du har hormoner som spökar? Vissa veckor är jag så enormt svag. Nästa vecka är jag sjukt stark! Hade varit enklare att vara man 😅
 
Jag tänker att du har hormoner som spökar? Vissa veckor är jag så enormt svag. Nästa vecka är jag sjukt stark! Hade varit enklare att vara man 😅
Det är jättestor skillnad för mig med men det här borde vara en stark vecka :cautious: vilket förmodligen bidrar till frustrationen! Hittar liksom ingen rimlig anledning, stark vecka, sovit bra, ätit ordentligt osv :cautious:
 
Det är jättestor skillnad för mig med men det här borde vara en stark vecka :cautious: vilket förmodligen bidrar till frustrationen! Hittar liksom ingen rimlig anledning, stark vecka, sovit bra, ätit ordentligt osv :cautious:

Håller med, man blir ÄNNU mer bitter om man har gett kroppen alla förutsättningar för att vara stark och så bara den är vek på passen istället 😅!
 
Har kört intervaller med löpargruppen. Värmde upp en kvart extra på egen hand, och det var nog ett bra koncept. Kände ytterst lite i knäna under min egen uppvärmning, inte nånting sedan under passet :)
Jag har verkligen inte pannben att ta ut mig max på intervallerna, och jag tycker det är ännu svårare när man inte vet hur många eller hur länge man ska springa. Men å andra sidan så tar jag nog ut mig mer i gruppen än om jag ska försöka mig på nåt liknande på egen hand, så det är väl givande i vilket fall även om jag är sämst av alla i gänget (som till största del består av långbenta karlar)...

Så konstigt, det där brukar ledaren absolut säga, så har det i alla fall varit i de grupper jag sprungit med. Både hur många och långa intervallerna är och intensitet. "Nu kan ni lägga er på nivå ett i första intervallen, nivå två på de följande två intervallerna och nivå tre på den sista" - typ. Fråga nästa gång! 😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
647
· Visningar
18 535
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 463
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 675
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 754
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp