Träning och hälsa del 12

Gymet idag! Testade mitt andra pass, tror det blir bra. Maxade inte på med så tunga vikter idag utan mycket fokus på kontakt och känsla.

IMG_2205.webp

IMG_7386.webp

Gymmet nu på förmiddagen. Mitt program tyckte att jag skulle ta PB i typ allt, jag som varit på gymmet 3 gånger senaste 3 veckorna sa nej till det 😁 Det kändes tungt ändå men fick faktiskt bra muskelkontakt i båda bänken och skivstångsrodden vilket jag kan ha lite svårt med så det kändes ändå bra!

Irriterad på mig själv som prompt skulle följa programmeringen och inkludera frontböj i eftermiddagens frivändingspass, trots att mitt knä just börjat kännas normalt efter att ha varit lite stelt och svullet efter att jag drog till det när skida och knä åkte på olika håll som hastigast i lördags. Gissa vem som sitter här med stelt och svullet knä nu? :arghh: Det är ingen större fara med mig, jag har inte ont utan det känns mest just stelt och nästan som att det skaver inuti knäet, men något är det ju som inte står riktigt rätt till och det var så jäkla onödigt av mig att reta upp det med just frontböj idag eftersom det verkligen inte är något jag behöver jobba på just nu. Jag visste till och med redan innan att det inte var en bra idé, men så tog envisheten över och det kändes ändå okej för stunden, och vips hade jag höjt vikten både en och två gånger. :banghead:

Bara att hoppas på att det försvinner lika fort som förra gången och att det inte blir något mer av det, men jag ska definitivt hålla mig från benträning ett tag framöver!

PB fredag idag, lyckades böka upp en 7:a på 100 kg! Men dessa vikter känns mycket tyngre än de på gamla gymmet, skitkonstigt 😁

Varit en bra träningsvecka annars.
Fick ihop en 4:a på 35 kg i bänkpress i tisdags, man får vara glad för det lilla på armfronten :)

Fick till ett hemmapass med killen igår. EMOM, 12 kettlebellsvingar plus armhävningar/knäböj/stående rodd/rumänska marklyft per minut. I 40 minuter 🫠 det var ett vidrigt pass och jag fick skala ner mer och mer. Svingar - stående rodd - svingar - rumänska - svingar var en vidrig kombo. Har så mycket träningsvärk så jag kan knappt böja mig framåt idag. Men ett stort plus för att vi kunde träna utomhus på grön gräsmatta i bara linne 😍

Andra passet marklyft för veckan. Försökte skala ned på repsen i de lättare vikterna och öka på i de tyngre. Lite vajsing med greppet idag. Gjorde några försök på 80 och tredje fick jag upp stången halvvägs. Är liksom när knäna ska rätas ut som det blir problem. Tror att jag lyckats om jag gett det några försök till men valde att stanna där idag. Är uppenbarligen ingen morgonträningsmänniska. Men ett pass är ett pass. Bättre än inget.

Andra passet marklyft för veckan. Försökte skala ned på repsen i de lättare vikterna och öka på i de tyngre. Lite vajsing med greppet idag. Gjorde några försök på 80 och tredje fick jag upp stången halvvägs. Är liksom när knäna ska rätas ut som det blir problem. Tror att jag lyckats om jag gett det några försök till men valde att stanna där idag. Är uppenbarligen ingen morgonträningsmänniska. Men ett pass är ett pass. Bättre än inget.

Har du testat med remmar? :)

Jag tycker kalk och mixat grepp funkar bra för greppet. :)

Bänkpressfokus idag, ändå ett kul pass, får se om jag någon gång blir starkare där 🤭 har pb på 52,5, hade varit häftigt att klara 60 kg 😎💪🏻

Träningstid: 01h 10m
Bänkpress: 5 x 28, 4 x 33, 3 x 38, 3 x 43 (ÅB!), 3 x 43, 2 x 45 (ÅB!), 1 x 48, 1 x 48, 2 x 45, 12 x 33
Hantelflyes: 10 x 5, 10 x 5, 10 x 5, 10 x 5
Tricepsextension över huvudet i kabel: 10 x 41, 10 x 41, 10 x 41, 10 x 36
Maskinrodd: 10 x 20, 10 x 15, 10 x 15, 10 x 15, 10 x 15
Sit-up: 25 x 75, 10 x 75, 10 x 75
Set: 26
Reps: 211
Medelvikt: 27,5 kg
Volym: 5 793,5 kg

Yes, så glad! Marklyftsmåndag och lyckades äntligen få ett lyft på 80 som inte kändes svajigt utan kontrollerat och stabilt. Krävde ett testlyft som var så sjukt nära att lyckas innan det lyckade kom. Och så blev jag girig och misslyckades med det sista. Men lämnade passet med en bra känsla. Sambon hade dessutom letat fram 1,25 skivor som funkade som en riktigt bra brygga mellan 75 seten och det slutliga 80. Imorgon blir det nog tyvärr vilodag men onsdag bjuder på cykling. Äntligen!
20250324_165300.webp

Mitt knä kryade på sig hyfsat fort så jag kunde träna nästan som planerat resten av veckan sedan (bytte ut några övningar bara), beväpnad med ett knäskydd som jag fått låna av min träningskompis. Å andra sidan har jag varit ganska golvad av pollenallergi sedan i onsdags när våren fullkomligen exploderade här, så det har inte blivit några superpass men jag har i alla fall varit där och gjort mitt bästa under omständigheterna. En positiv grej jag tar med mig är att jag i fredags lyckades jobba mig upp till den vikt jag hoppas kunna ta i frivändning + push press på tävlingen på lördag, så i det avseendet känner jag mig i alla fall redo! Och enligt PT:n kommer jag säkert lyckas ta lite mer än så när det väl är skarpt läge så att säga, man ska inte underskatta vad lite adrenalin och en publik på säkert flera hundra pers kan göra :D

Den här veckan drar jag ner på både volym och intensitet för att ladda upp inför lördag. Tänkte fokusera främst på yoga och promenader, och så ska vi mötas upp som lag på onsdag kväll och köra igenom konditions-delen av tävlingen vilket är en blandning av löpning, rodd och cykel. Annars blir det mycket vila, sömn, mat och vatten (och allergimedicin :p) för att förhoppningsvis vara fit for fight på lördag morgon! Jag är absolut skitnervös, men jag ser faktiskt främst fram emot det och är nyfiken på hur det kommer att kännas, vad jag kommer att klara av och om det verkligen var en bra idé att anmäla mig till det här egentligen ;)

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
72 145
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
70 361
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
64 144
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett... 99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 881
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka