Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fortsätter veckan med förkylning.
Men planen är att köra PT-gruppen i morgon då den inte är så pulshöjande.
Sedan har jag PT på fredag genom jobbet, men det beror lite på hur jag känne rmig i morgon.
Lördag kommer jag genomföra tough viking även om jag kommer ligga i lunginflammation efter!
 
Jag har varit iväg och hälsat på kompisar i några dagar men har inte legat på latsidan för det. Framförallt har jag promenerat väldigt mycket, ca 20 000 steg per dag. Sen testade jag att spela padel för första gången i mitt liv också, sjukt kul! Dock inte särskilt jobbigt, men det beror kanske på att 3 av 4 spelare var nybörjare.

Nu har jag just kommit hem igen och det känns faktiskt väldigt skönt, hur trevligt det än var hos mina vänner. Planen för veckan är crossfit imorgon och sedan är det 100% fokus på ridningen resten av veckan. Stallet jag rider i anordnar en dressyrclinic med en Grand Prix-ryttare som är mitt inne i en OS-satsning, så jag ska rida två träningar för henne i helgen. Jag är lika delar förväntansfull och livrädd :p Räknar med att det kommer att bli förbaskat svettigt i alla fall, särskilt med tanke på att jag inte ridit "ordentligt" mer än en handfull gånger det här året. Och hästen är inte i toppform han heller... Men det är ju verkligen en jätterolig och unik möjlighet, så jag får försöka lägga bort prestationsångesten och fokusera på att suga i mig en massa lärdomar istället! :)

Lyssnar ikapp på podden Ridklubben och där var det nån (kanske Jens Fredricsson?) som sa att träningar inte ska gå bra, för då har man inte lärt sig nåt. Han menade att vi måste komma ifrån duktighetskraven vi har på oss och våga misslyckas i träning för det är då utvecklingen sker. Lättare sagt än gjort men väldigt klok tanke, att träningen inte ska vara en uppvisning av allt man kan utan ett tillfälle att lära sig sånt man inte kan.
 
Nu har jag varit i en gym-svacka igen... Två veckor av att inte sticka näsan innanför dörren där, men förra veckan tog jag mig i alla fall ut på lite längre turer fredag och lördag där fredagen resulterade i 27000 steg + och lördagen ungefär 17-18000. Nu när våren kommit med värme och solsken lockar det faktiskt lite mer att vara ute och promenera i naturen snarare än att lyfta skrot på gymmet!

Idag ska jag dock försöka ta mig dit, vet dock inte vad jag tänkt pyssla med...
 
Lyssnar ikapp på podden Ridklubben och där var det nån (kanske Jens Fredricsson?) som sa att träningar inte ska gå bra, för då har man inte lärt sig nåt. Han menade att vi måste komma ifrån duktighetskraven vi har på oss och våga misslyckas i träning för det är då utvecklingen sker. Lättare sagt än gjort men väldigt klok tanke, att träningen inte ska vara en uppvisning av allt man kan utan ett tillfälle att lära sig sånt man inte kan.
Ja, det där har han ju så rätt i! Tack, jag ska försöka tänka så :)
 
Crossfit idag.

Mycket jobb med pull ups och jag måste erkänna att jag hatar standing pull ups men nästa steg är negativa och där är jag inte än… tur det är långt kvar till 2023 🤪
 
Det blev två "träningspass" idag! Tog med mig gymkläderna till jobbet för att kunna dra dit direkt när jag slutat, och tur var det för då kunde jag vara med på friskvårdsgruppens "prova på (namn på kampsport)"-träning. En som jobbar hos är tydligen EM/SM (?) mästare och det var riktigt roligt. Mest jobbigt för hjärnan dock att försöka koordinera alla kroppsdelar :o

Sen blev det ett 40-50 min gym:

Skivstångsrodd: 10kg, 12x4
Skivstångscurl: 10kg, 12x4
Axelpress/pushpress med skivstång: 10kg 10x4
Glute bridge (?) på balansplatta (en sån där typ... halv boll? :confused::D): 14x4
Crunches: 14x4
Squats med tåhöj: 10x4
Tåhöj: x-antal, minns inte riktigt
Ryggresning: 10x2

Inte det mest imponerande passet när det gäller vikt eller något, men har inte varit på gymmet på 2 veckor och hade inte ätit på 6-7h så var ganska hungrig redan när jag började passet...
 
Jag fortsätter veckan med förkylning.
Men planen är att köra PT-gruppen i morgon då den inte är så pulshöjande.
Sedan har jag PT på fredag genom jobbet, men det beror lite på hur jag känne rmig i morgon.
Lördag kommer jag genomföra tough viking även om jag kommer ligga i lunginflammation efter!
Nu ska jag vara lite tråkig och förnuftig här, men vore jag du så hade jag satsat på vila med promenader som enda "träning" hela veckan fram till Tough Viking. Tror att din kropp kommer att tacka dig mycket mer för det än om du klämmer in 1-2 PT-pass när den inte är helt frisk, särskilt när du har en så pass tuff utmaning som Tough Viking framför dig.
 
Kvällens crossfit var ett av de mest mentalt utmanande passen på väldigt länge.

Del 1: 100m löpning + 10 world's greatest stretch + 10 sit ups + 10 benböj. 3 rundor.

Del 2: 20 jumping jacks + 10 utfallssteg + 5 burpees. 3 rundor.

Del 3: 50 meter utfallssteg där målet var att ta så få steg som möjligt, man skulle alltså sikta på att ta så långa steg som möjligt men ändå bibehålla korrekt teknik. Varje steg innebar en burpee, så man skulle alltså räkna hur många steg man tog totalt under sträckan och sedan göra det antalet i burpees. Sen upprepades detta två gånger till, 3 rundor totalt. För mig innebar det 39 burpees första rundan, 45 i andra och 47 i sista rundan.

För mig som är knappt en tvärhand hög och har korta ben blev det här lite extra jobbigt, eftersom det innebär att mina utfallssteg inte är särskilt långa och jag därför tog fler steg under de 50 meterna = fler burpees. Som jämförelse kan jag säga att killen som var två huvuden längre än mig gjorde totalt 89 burpees; jag gjorde totalt 131 st. Jag var kortast av alla och blev därmed också klar sist av alla, men med en massa pepp från de andra lyckades jag ta mig i mål.

Ni anar inte hur tufft det är för hjärnan att göra 20 burpees på ett bräde och veta att man inte ens kommit halvvägs, OCH att man ska behöva göra samma sak två gånger till inom de kommande 15 minuterna :wtf:
 
Nu ska jag vara lite tråkig och förnuftig här, men vore jag du så hade jag satsat på vila med promenader som enda "träning" hela veckan fram till Tough Viking. Tror att din kropp kommer att tacka dig mycket mer för det än om du klämmer in 1-2 PT-pass när den inte är helt frisk, särskilt när du har en så pass tuff utmaning som Tough Viking framför dig.
Har avbokat passet i morgon av just den anledningen. Samt att jag kör MC-istället (uppkörning 12/5).
Men passet ikväll är inget pulshöjande på det sättet, bara styrka och kommer missa nästa vecka så vill inte missa denna med. :)
 
Just nu är fokus på mjukgörande stretchning! Insett min överrörlighet har börjat ställa till det för mig i form av att jag börjat stelna till med åldern trots att tex knän är fortfarande lika överrörliga så jag sliter ännu mer på de leder som är överrörliga pga vissa leder har stelnat till. :crazy::cautious:
 
Crossfit och dressyrträning idag!

Crossfit var push jerk första blocket, himla roligt ändå. Nytt PB för mig på blygsamma 35 kg medan en kompis satte sitt nya PB på 100 kg 😁

Därefter var det, på den nivån jag körde;
10 cal rodd/airbike
60 single unders
20 cleans (20 kg)
10 cal rodd/airbike
60 single unders
20 snatch (20 kg)
10 cal rodd/airbike
60 single unders
20 thrusters (20 kg)

Time cap <15 min

Jag avslutade på 15 thrusters, hade tidsmässigt hunnit göra 5 till men det gick bara inte rent fysiskt. Låg i en hög på golvet efteråt.

Trodde inte jag skulle orka någon dressyrträning på kvällen men det var to die for 😍 allt kändes lätt och roligt, satte till och med ett byte åt varje håll!
 
Hej hej här kommer jag igen :p Har haft en svacka några veckor, dels pga intensivt småbarnsliv och dels pga skum känsla i kroppen från tidigare förkylning. Typ som att det legat kvar nåt skit i lungorna. Så jag har inte velat få upp pulsen, vilket har gjort att jag inte ens har gjort övningar som är lugna 🙄

Men jag behöver verkligen träningen, dels för att bli starkare i kroppen igen såklart men också för ”my stupid mental health” som folk säger på instagram :D

Förutom att jag har en lätt förkylning nu så tror jag att jag börjar komma på banan igen. Bara för att göra NÅNTING så blev det ett kort pass med magövningar idag, 12 minuter :up: Inte pulshöjande men lite lagom utmaning för mina stackars vilande magmuskler.
 
Moegontränade i morse var riktigt skönt även om jag uppenbarligen fortfarande hade lite trötta muskler efter mina maxade pass under påsken. Var lite tungt idag men genomförde det tänkta passet ändå. Så var skönt!

Nu på eftermiddagen så slutade jag lite tidigare och gick på långpromenad i 1,5 timme i det fantastiska vädret. I Slottsskogen verkar det mesta vara förberett för Tough viking. Glad att jag inte ska vara med inget för mig 😄 Men kan bidra med några foton iallafall.

20220422_175535-COLLAGE.jpg
 
Okej när jag hade sprungit 7 av 8 veckor blev jag dunderförkyld och var tvungen att vila i två veckor :(
Nu är jag igång igen, och i morgon är planen att jag ska springa programmets allra sista pass, vilket är 5km utan pauser. Jag vet inte riktigt hur det ska gå till, men jag kommer att göra mitt bästa!
 
Okej när jag hade sprungit 7 av 8 veckor blev jag dunderförkyld och var tvungen att vila i två veckor :(
Nu är jag igång igen, och i morgon är planen att jag ska springa programmets allra sista pass, vilket är 5km utan pauser. Jag vet inte riktigt hur det ska gå till, men jag kommer att göra mitt bästa!
Heja heja! Ladda upp med nåt bra att lyssna på om du gillar det, välj en runda som du tycker om och spring riktigt långsamt! Om du har krafter kvar när det är några hundra meter kvar kan du öka då, annars sikta på att bara tuffa på hela vägen! 💪🏼
 
Jag va på gymmet imorse, för första gången på 8v..1a veckan hade jag fete infektion i halsen och käkade antibiotika, sen kraschade jag med hojen och bröt nyckelbenet, diverse skrapsår och ett sår som fick sys..
Hade det inte varit för att det fortfarande gör ont i vissa rörelser och att jag fortfarande kör rehab för vänsteraxeln, så kändes det som att jag skulle kunna köra på rätt bra ändå! Klart att jag har tappat, främst i vänster.. Men ett steg i taget så ska jag nog fan kunna bygga upp kroppen igen!
Och målet just nu är inte att lyfta tungt, det är att bli tillräckligt bra för att kunna spela match igen! 💪
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
645
· Visningar
18 507
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 600
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 463
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 754
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp