Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min plan sprack även denna vecka, vrålförkyld!!!

Men tänker att jag är tillräckligt pigg för att gå på PT-gruppen i morgon kväll. då det bara är lyft och inget pulshöjande. Men allt beror på hur jag mår ikväll och i morgon såklart. Barnen har legat hela veckan, så inget konstigt kanske att det blev min tur.
Min träningsvecka har också spruckit pga förkylning. 👎 Så himla tråkigt eftersom jag hade dålig träningsvecka förra veckan också. Men men, så är livet.
 
Blev ett pass igår kväll i en tom träningssal. Var riktigt skönt. Inte riktigt orkat morgonträna som vanligt det sista på grund av livsomständigheter som jag inte kunnat råda över. Ska bli skönt nu i påsk har förhoppningsvis lite tid att ta igen lite träning . Skönt att få vila lite med. Imorgon blir det ridning det ser jag fram emot 🙂
 
Riktigt mysigt långpass idag. Allt fick ta sin tid, la till lite övningar jag var sugen på och gick allmänt runt och njöt bara :love:

Bytt ut lite maskin-övningar mot kabel, ffa utsida lår var helt galen skillnad, och såklart mycket större range of motion. Så kul att hitta mer!

27C0AAAD-11E2-44B5-8A1D-DBD02C0AE58D.jpeg
 
Crossfit idag!

Block 1
Teknikträning med fokus på kipp, superkul för de som är duktiga men supersvårt för oss som är låååångt ifrån att göra pull ups. Blev typ ledsen, men min coach är en pärla och kunde såklart ge mig varianter som funkar fast jag ännu inte ens bemästrat dead hang i 15 sekunder.

Block 2
AMRAP 15 min
5 ring rows
8 pistol squats to box
15 abmat sit ups
Jag hade rätt hög låda till mina pistol squats eftersom foten har krånglat lite igen senaste dagarna men det kändes som jag kunde köra dem relativt snabbt men ändå ha god kontroll och stabilitet :)
 
Idag kändes det som att vi växlade upp lite med PT:n, kul eftersom jag har tyckt de senaste två passen känts lite för lätta. Han kanske hörde mina tankar, för idag var det allt annat än lätt! Jag är helt slut i precis varenda ryggmuskel och axlar, baksida lår, biceps och triceps fick sig också en rejäl omgång. Skönt att ha ett sådant pass i kroppen när jag nu går in i en påskhelg som inte kommer att innehålla mer träning än en omgång padel på lördag (vilket iofs förmodligen blir svettigt och jobbigt tillräckligt om jag känner mitt spel-sällskap rätt)! :)
 
PT-lektion i clean & Jerk idag. Med slutmål split Jerk. Så jäkla roligt.
Visst inga tunga vikter, men så nyttigt att bygga upp tekniken från grunden och bygga på en del i taget. Med start vid hang clean.

Kändes riktigt bra efter förkylningen som vart. Avslutade med att springa 2km på sir runnern.
 
Gårdagens crossfit var kul men en riktig mördare på slutet.

Block 1
Strikta pressar
Jag är inte alls så stark i det som jag tror 😂 visade det sig. Men grymt nyttigt.

Block 2
6 rundor, time cap 15 min:
1 halv wall walk
12 body builder
3 piked HSPU
12 jumping air squats

Det var döden! Jag kom fem varv, men kände att jag slet som ett djur och fick mycket bra gjort. Kan ju knappt göra vanliga armhävningar så det var verkligen en utmaning även om jag skippade att ha fötterna upphöjda.
 
Kört tre träningspass under påsken. I fredags ett vanligt pass där jag körde som jag brukar mest. I söndags ett extra långt pass på 90; minuter där jag lade in lite extra intervaller på kondition och körde lite extra styrka och helkroppsövningar.

Idag försökte jag maxa på vikten på skivstången och lade på en del och körde färre antal repetitioner. Vågade dock inte lägga på hur mycket som helst då jag ju alltid kör ensam och har ingen som kan hjälpa till om det blir för tungt. Men är ändå galet nöjd med dagen gick upp som mest till 30 kilo på vissa övningar brukar ligga runt max 20 kilo för tillfället. Blev ju färre repetitioner men ibland är det skönt att testa sin styrka med.

Lekt lite med mina konditionsövningar också och bytt ut några. Likadant lagt till några nya helkroppsövningar.

Testade burpees men det var inte ett klokt val får uppenbarligen hålla mig ifrån den. Sugrörsandningen kom redan på den andra och jag fick avbryta en stund och sätta mig ner och andas en stund. Men tur då det finns många andra roliga konditionsövningar som fungerar bra!
 
Här var fredag och lördag vilodag pga annat inplanerat, men igår och idag har jag ridit ut. Ska köra lite rehab ikväll och om jag orkar kör jag lite styrketräning då med.

Veckans planering:
Tisdag: eget dressyrpass
Onsdag: crossfit
Torsdag: crossfit, dressyrträning
Fredag: vila, besök hos naprapat
Lördag: vila
Söndag: markarbete, löpning?
 
Senast ändrad:
Jag har varit iväg och hälsat på kompisar i några dagar men har inte legat på latsidan för det. Framförallt har jag promenerat väldigt mycket, ca 20 000 steg per dag. Sen testade jag att spela padel för första gången i mitt liv också, sjukt kul! Dock inte särskilt jobbigt, men det beror kanske på att 3 av 4 spelare var nybörjare.

Nu har jag just kommit hem igen och det känns faktiskt väldigt skönt, hur trevligt det än var hos mina vänner. Planen för veckan är crossfit imorgon och sedan är det 100% fokus på ridningen resten av veckan. Stallet jag rider i anordnar en dressyrclinic med en Grand Prix-ryttare som är mitt inne i en OS-satsning, så jag ska rida två träningar för henne i helgen. Jag är lika delar förväntansfull och livrädd :p Räknar med att det kommer att bli förbaskat svettigt i alla fall, särskilt med tanke på att jag inte ridit "ordentligt" mer än en handfull gånger det här året. Och hästen är inte i toppform han heller... Men det är ju verkligen en jätterolig och unik möjlighet, så jag får försöka lägga bort prestationsångesten och fokusera på att suga i mig en massa lärdomar istället! :)
 
Jag har varit iväg och hälsat på kompisar i några dagar men har inte legat på latsidan för det. Framförallt har jag promenerat väldigt mycket, ca 20 000 steg per dag. Sen testade jag att spela padel för första gången i mitt liv också, sjukt kul! Dock inte särskilt jobbigt, men det beror kanske på att 3 av 4 spelare var nybörjare.

Nu har jag just kommit hem igen och det känns faktiskt väldigt skönt, hur trevligt det än var hos mina vänner. Planen för veckan är crossfit imorgon och sedan är det 100% fokus på ridningen resten av veckan. Stallet jag rider i anordnar en dressyrclinic med en Grand Prix-ryttare som är mitt inne i en OS-satsning, så jag ska rida två träningar för henne i helgen. Jag är lika delar förväntansfull och livrädd :p Räknar med att det kommer att bli förbaskat svettigt i alla fall, särskilt med tanke på att jag inte ridit "ordentligt" mer än en handfull gånger det här året. Och hästen är inte i toppform han heller... Men det är ju verkligen en jätterolig och unik möjlighet, så jag får försöka lägga bort prestationsångesten och fokusera på att suga i mig en massa lärdomar istället! :)
Wow, så spännande att rida såna träningar! Hoppas det blir superkul 🤩 du måste berätta sen hur det gått.
 
Jag insåg igår kväll att det idag är 1-årsjubileum sen jag började träna crossfit 🥳 tänkte fira med att träna lite själv på lunchen men en shitstorm på jobbet satte stopp för det. 75 pass har jag gjort under året, resan från att gå en gång i veckan och vara så nervös att jag var spyfärdig till att tycka att det är världens roligaste grej och göra tre pass i veckan. Utvecklingen har varit enorm, men så började jag också på ”level zero” (referens till Kung fu panda 😁) så det kunde definitivt inte bli sämre i alla fall. Bestämde mig i helgen för ytterligare ett mål: att 2023 kunna göra i alla fall en pull up.
 
Wow, så spännande att rida såna träningar! Hoppas det blir superkul 🤩 du måste berätta sen hur det gått.
Ja, det ska bli otroligt intressant verkligen! Ser nästan lika mycket fram emot att titta på alla andras träningar, det känns som att man kommer att lära sig massor där också. Och så ska vi ha knytkalas med tillhörande bubbel efter lördagens lektioner. Känns som att det kan bli en riktigt häst-späckad panghelg :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
647
· Visningar
18 535
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 600
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 463
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 754
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp