Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev ett CF pass idag ändå.
Känns skönt nu efter. 3 CF pass har det blivit denna vecka, planen är att jag ska simma medan dottern har simskola i morgon. Men det återstår att se om det blir av eller ej.
Jag tycker det är så otroligt tråkigt att simma, jag har både dålig teknik och tröttnar snabbt. Kan inte heller crawla utan bröstsimmar lite halvsnett pga min stele höft 🤷🏻‍♀️

Råkade visst köpa hus i stan nu med 🤦🏻‍♀️🤷🏻‍♀️😁
Grattis till husköp!
 
Ja, problemet är att det alltid blir så för mig. Jag har inte tränat regelbundet sedan augusti. Om jag inte prioriterar träningen blir den liksom inte av... för det är alltid nåt annat som kommer mellan. Djur, jobb, allmän brist på ork etc. Denna vecka gör jag över 50 schemalagda timmar på 5 dagar men som det varit nu har det blivit övertid trots att jag redan är halva dygnet på jobbet. Ibland jobbar jag 4 dagar + 1 ledig + jobbar 4. Sedan kommer ledig vecka också ibland, tex nästa. Men just den där regelbundenheten är bevisligen omöjlig att hålla... och det vet man ju att regelbundenhet och rutin är A och O för träning. Om inte annat så för att det nån gng ska börja kännas lätt.

Låter sannerligen inte enkelt, men ännu mer som att prioritera ”rätt” saker är avgörande. För mig är regelbunden sömn oerhört viktigt för att jag ska orka jobba (det är inte helt ovanligt att jag gör 50 h på en vecka om det är fullt upp), och det märks att jag jobbat hårt senaste året för att sova 6-7 timmar per natt på vardagar istället för 5. Men det har inte varit ”gratis” utan jag har fått skära ner på andra saker som jag hade velat få gjort. Att träningen flyter på är egentligen bara för att jag kan gå till gymmet på lunchen.
 
Kom iväg till gymmet idag körde i en tom träningssal och fick till ett hyfsat träningspass idag. Lade in några balettövningar i slutet för att ta ner intensiteten lite då jag haft lite mer problem än vanligt med andningen det sista när jag drivit upp pulsen. Men balett är ju bra och stärkande på ett ganska lugnt sätt eller hur man ska säga. Saknar dock att inte ha någon stång att stå vid men går bra ändå.

Har funderat på någon balettkurs men kommit fram till att jag inte riktigt orkar ha en aktivitet till just nu. Är ändå nöjd med dagens träning efter förutsättningarna var det bra! :)
 
Jaha, ibland går det inte som man vill. Anade att jag skulle få problem med benhinnorna på dagens lilla löpning och det gjorde jag. Men hade även ganska ordentliga känningar i foten också :( sitter med ispåse nu för att lindra.

Tyckte ändå vi tog det ganska lugnt:
5 min PW
1 min jogg+1 min gå+2 min jogg+1 min gå
Upprepa tre gånger
5 min PW

Men får nog inse att det fortfarande är för tidigt för löpningen. Ska vara noga med att få till min rehab i veckan.
 
Styrkepass på gymmet idag, tränade med en deltagare till viktprogrammet jag håller i och det va riktigt kul att ha sällskapet samtidigt som hon fick lite stöttning i en del av övningarna.

Så denna veckan fick jag ihop 4pass, 2löpning och två styrka.
Nästa vecka ska jag försöka få till 5pass, behöver få in 3pass löpning inför varvet och gymmet måste jag köra för att inte pajja höften och ryggen. Känns som ett idiotryck att ge sig på en halvmara när man har fibro, gamla diskbråck och artros i ena höften. Men va fan, tänker att det finns dom som har det mkt jävligare när dom utövar sin hobby?
 
Styrkepass på gymmet idag, tränade med en deltagare till viktprogrammet jag håller i och det va riktigt kul att ha sällskapet samtidigt som hon fick lite stöttning i en del av övningarna.

Så denna veckan fick jag ihop 4pass, 2löpning och två styrka.
Nästa vecka ska jag försöka få till 5pass, behöver få in 3pass löpning inför varvet och gymmet måste jag köra för att inte pajja höften och ryggen. Känns som ett idiotryck att ge sig på en halvmara när man har fibro, gamla diskbråck och artros i ena höften. Men va fan, tänker att det finns dom som har det mkt jävligare när dom utövar sin hobby?
Ska du springa halvmara med fibro, diskbråck och artros? :eek: Imponerande :up:
 
Japp, konstigt nog är jag en rätt hygglig löpare, håller ”enkelt” 5.20tempo i 1,5mil på träning. Har en kropp som mår bäst om jag tränar hårt. Det som jävlas mest är artrosen i höften, så jag är lite brydd över så mkt asfaltnötning.
Coolt ju, ändå. Och bra när man hittar grejer som funkar när kroppen är lite skruttig. Kan väl kanske bli lite problem med asfaltsnötningen, men mängdträningen borde väl gå att göra på andra underlag :)
Vilken halvmara blir det?
 
Coolt ju, ändå. Och bra när man hittar grejer som funkar när kroppen är lite skruttig. Kan väl kanske bli lite problem med asfaltsnötningen, men mängdträningen borde väl gå att göra på andra underlag :)
Vilken halvmara blir det?
Gbg varvet, fått startplats via jobbet så då blev det ju tvunget att anta utmaningen!
Mängdträning kör jag på grusväg.
 
Jag var ute och sprang igår för första gången på väldigt länge, tog med hunden och trailade mig fram i skogen. Superhärligt, jag är i otroligt mycket bättre kondition än vad jag trodde och 7 km kändes lätt (i snigeltempo - vi snackar typ promenadtempo :D).

Jag måste acceptera att jag har andra förutsättningar än innan min ryggskada för fem år sen, det är ingen ide alls att jaga tider så jag försöker fokusera på att öka distanserna istället och snigla mig fram. Har ont i ryggen idag men försöker inte bli alltför nedstämd av det.

Kör på med hemmaträningspass flera dagar i veckan, lugn styrketräning med särskilt fokus på axlar, armar, och rygg. Känner mig så otroligt träningsmotiverad!
 
Kuuul pass idag!
Riktigt lökig och intensivt, om än inte så långt. Kul att köra mer volym 😃
Har jag kanske blivit vän med squats igen?

Och lyckan att hitta en curls-variation jag kan göra även med vilande axel 🤩

094AB60E-E3B0-43A7-9874-EEDFB0662BFE.jpeg
 
Dagens crossfit blev lite halvtaskig tyvärr, har fortfarande känningar i foten från löpningen igår. Bytte alla hopprepshopp mot air bike..

Block 1
Teknikträning, jag körde barbell snatch och försökte mig på några negativa pull ups.

Block 2:
50 single unders
21 power cleans
15 thrusters
50 single unders
21 power cleans
15 thrusters
50 single unders
+ EMOM 3 burpees/body builders under hela tiden så man fick avbryta vad som kändes som hela tiden.

Jag var tyvärr jättedålig på det sista blocket, air bike suger musten ur mig fullständigt och jag kände mig inte alls så stark med stången som jag brukar göra.
 
Crossfit för mig igår, kändes riktigt bra trotts en utgående förkylning i kroppen.

A-del
Backsquat 8*5
Då det var 8st stannade jag på 60kg vilket kändes bra. Hade nog kunnat öka på några kg till, men skrivit med det till nästa gång.

B-del (inte alls lika rolig)
AMRAP 12min

2 push pressar
8 utfall i frontrack
4 push pressar
8 utfall i frontrack
6 push pressar
8 utfall
8 PP
8 utfall
10 pp
8 utfall
12 pp...


Öka pushpress med 2 varje varv.
Jag kom till 18 pushpress
 
Dagens crossfit blev lite halvtaskig tyvärr, har fortfarande känningar i foten från löpningen igår. Bytte alla hopprepshopp mot air bike..

Block 1
Teknikträning, jag körde barbell snatch och försökte mig på några negativa pull ups.

Block 2:
50 single unders
21 power cleans
15 thrusters
50 single unders
21 power cleans
15 thrusters
50 single unders
+ EMOM 3 burpees/body builders under hela tiden så man fick avbryta vad som kändes som hela tiden.

Jag var tyvärr jättedålig på det sista blocket, air bike suger musten ur mig fullständigt och jag kände mig inte alls så stark med stången som jag brukar göra.

Crossfit för mig igår, kändes riktigt bra trotts en utgående förkylning i kroppen.

A-del
Backsquat 8*5
Då det var 8st stannade jag på 60kg vilket kändes bra. Hade nog kunnat öka på några kg till, men skrivit med det till nästa gång.

B-del (inte alls lika rolig)
AMRAP 12min

2 push pressar
8 utfall i frontrack
4 push pressar
8 utfall i frontrack
6 push pressar
8 utfall
8 PP
8 utfall
10 pp
8 utfall
12 pp...


Öka pushpress med 2 varje varv.
Jag kom till 18 pushpress
Åh, båda de här passen är helt i min smak! Jag älskar när man liksom kan tuffa på i ett hyfsat jämnt (men högt) tempo och samtidigt får lite variation :)
 
Jag börjar känna mig redo att träna igen efter förkylningen, så jag tänkte ta mig iväg till crossfit ikväll. Jag räknar inte med något toppenpass på något vis, dels p.g.a. en veckas uppehåll och dels då jag inte kan äta normalt just nu p.g.a problem i munnen, men det är nog bra att dra av plåstret och låta kroppen känna på lite vikter igen!

Sedan blir det PT-pass på torsdag och på lördag ska jag testa padel för första gången i mitt liv vilket ska bli sjukt kul! :)
 
90min fotbollsträning igår! Mitt i ena uppvärmningsövningen fick jag avbryta övningen för att påminna alla (inklusive mig själv.. 😅) att ehh jag inte är tacklingsbar.. Haha, känner ju mig till största delen bra så glömmer bort att jag egentligen inte är helt 100..🙈

Idag blev det en busrunda med pålletösen, riktigt härliga galopper och ett par språng över stockar! 😊🐎
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
647
· Visningar
18 535
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 600
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 463
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 754
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp