Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja jösses. Och nu vaknar den stora förkyld med 😭 men det får blir ett pass nu vid 9, för gubben är hemma i 2 dagar.

Jag är vaccinerad med 3e dosen 🙂
Ja usch dessa förkylningar. Känns som jag, pappan och barnet har växlat mellan vem som är sjuk sedan den här terminen börjar. 🙁
 
Det gick faktiskt riktigt bra på träningen och det känns som att armen fått en skjuts i rätt riktning! Jag pratade med en fysio som jobbar på mitt gym och han sa att det med 99% säkerhet rör sig om bicep tendonitis vilket betyder att senan som fäster bicep vid underarmsbenen blivit överansträngd och inflammerad. Det brukar gå över ganska snabbt men det är naturligtvis viktigt att inte belasta den för mycket så jag kommer att få anpassa träningen en del under en eller ett par veckor framöver. Däremot är det också viktigt att inte bli för rädd för att röra på armen och därmed stelna till, utan som med många andra skador är det bra att försöka bibehålla så mycket rörlighet som möjligt. Jag ska t.ex. försöka sitta med armen så pass utsträckt som möjligt när jag sitter i soffan och det kan även vara bra att köra lite farmers carry med något lagom tungt (t.e.x en lättare matkasse) i handen ett par gånger om dagen för att sträcka ut ytterligare. Ska också fortsätta med Ipren och antiinflammatorisk gel för att hjälpa läkningen på vägen.

Jag kände mig stärkt av detta och insåg att jag faktiskt skulle kunna medverka på dagens pass med bara några små justeringar, så jag hakade på det istället för att träna på egen hand. Passet gick ut på att vi delade in oss i par och hjälptes åt att göra följande:

100 m gående utfall
1000 m löpning
100 situps
100 power snatch med hantlar (här gjorde jag goblet squats istället)
1000 m löpning
100 situps
100 m gående utfall

Förutom den lilla detaljen att det hällregnat och blåst 19 m/s hela dagen, vilket gjorde löpningen allt annat än njutbar, så var det ett bra pass. Men fy tusan vad kall och blöt jag blev! Det satt väldigt fint med en lång varm dusch samt bagel-brunch och massor av varmt kaffe efteråt. Nu har jag gått in i fullt teddy-mode:

1644067458299.png
 
Det blev ett pass i boxen idag! 🤩

Amrap 45min
400m löpning
2xCindy
(5 pullups, 10 Pushups, 15 airsquat)
1000m airbike

Fick bra tips att komma vidare med armhävningarna, då jag är otroligt svag i som. Löste dock första 3 rundorna pullups utan gummiband 😍

Blev även inbjuden till "innegängets" fb-grupp. De kör metcon-pasd, alltså mycket roligare pass de helger som den tränaren är ledig. 🤩
 
Jag har roat mig idag med att googla på lite träningspass jag kan göra på egen hand på gymmet. Planerar att försöka få till ett eget pass och 2-3 crossfitpass i veckan framöver. Jag vill se mer resultat 😁 beroende på hur kroppen återhämtar sig ska jag prova en liten försiktig löpträning också om typ tio dagar för att se vad som händer med fötterna så jag kan kolla det med sjukgymnasten på återbesöket.
 
Bara promenad idag ingen träning. Har känt mig lite seg och ont i kroppen de senaste gångerna jag har tränat. Har ju gått upp lite i vikt på skivstången och lagt in lite längre pass de sista gångerna jag tränat så tror det är en effekt av det för det har mer känts som typ träningsvärk än sjukdom så försökt köra lite lugnare några dagar. Igår blev ridning motionen. Imorgon blir det dock gymmet igen, inga pass förrän 15.30 så går att träna i en tom sal vilket fortfarande känns säkrat med tanke på att smittspridningen är hög och vill inte gå på pass med massa andra människor.
 
Hörni jag tror att lite träning & rörelse var precis vad min kära bicep behövde! Den har gjort betydligt mindre ont sedan passet i förmiddags och jag kan nu räta ut armen helt utan att det gör alltför ont (om det var 7/10 på smärtskalan i morse är vi nere på 3/10 nu, typ). Jag är så himla lättad men ska såklart fortsätta vara väldigt försiktig med den. Nästa vecka är lite småkrånglig oavsett då jag har många sociala och jobbrelaterade grejer på kvällarna, så det kommer nog naturligt att bli en lite lugnare träningsvecka vilket passar fint :)
 
Älskar också asics! Tycker mina håller fint, men så har jag inget att jämföra med heller..
Mina är oftast utslitna efter ca 6mån och det tycker jag är rätt kort tid. Då brukar insidan på hälen vara borta plus hål på ovansidan. Snörar normalhårt. Ska dock strunta i det inför Göteborgsvarvet, vid asfaltlöpning om nåt så vill jag ha bra skor.
 
Jamen det är dom ju!! Ifrån ingenstans fick vår 3,5åring 40.1° I temp ikväll?! Vad hände där? Alvedon, sov i 2h och vaknade med en kaskadspya i nya soffan.. (den hann vara ny mindre än en veckaO_o)
Det viktiga är dock att barnet mår bättre för efter dusch av nedkräkt liten kropp så ligger tempen på 38.5°
I din nya Harper 😱

(Skönt att barnet är bättre såklart!)
 
Sparade ner 12 WODar som jag åtminstone typ kan göra men en del är fasen heeelt galna. En hade en buy in som var 79 pull ups 😵 vet inte ens hur jag skulle skala ner en sån grej.
 
Sparade ner 12 WODar som jag åtminstone typ kan göra men en del är fasen heeelt galna. En hade en buy in som var 79 pull ups 😵 vet inte ens hur jag skulle skala ner en sån grej.
Jag hade kört dem som rodd i ringar ifall du har möjlighet till det. Googla ring rows så får du upp det. Det är dessutom en övning som är väldigt lätt att göra lättare/tyngre, man behöver bara justera hur långt fram man har fötterna och därmed vilken vinkel kroppen hamnar i (ju mer parallel med golvet du är desto tyngre är de).
 
Mina är oftast utslitna efter ca 6mån och det tycker jag är rätt kort tid. Då brukar insidan på hälen vara borta plus hål på ovansidan. Snörar normalhårt. Ska dock strunta i det inför Göteborgsvarvet, vid asfaltlöpning om nåt så vill jag ha bra skor.
Runt ett år håller mina! Jag fick dock gå upp en strl denna gången och jag får byta skosnöre för så som jag snörar är originalsnörena lite i kortaste laget, vilket är störigt.. Hål på ovansidan får jag först efter att ha använt dem som "skitskor" ett tag.. :p Så olika det är!

Det gör du rätt i, man ska ha bra skor! :)
 
Jag hade kört dem som rodd i ringar ifall du har möjlighet till det. Googla ring rows så får du upp det. Det är dessutom en övning som är väldigt lätt att göra lättare/tyngre, man behöver bara justera hur långt fram man har fötterna och därmed vilken vinkel kroppen hamnar i (ju mer parallel med golvet du är desto tyngre är de).
Jaa, bra tips! Har inte tänkt på dem på länge.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 694
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 609
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 470
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 766
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp