Träning och hälsa del 12

1000011330.webp

Ny maskin på gymmet, kul 😁 körde lätt för att känna efter, mörker imorgon om den är effektiv tänker jag? 🤭

Haft så fullt upp så har inte hunnit hänga i tråden.

I januari körde jag 16 pass, övervägande crosstrainer men styrka när jag lyckades klämma in det. Var så fullt på gymmet så det var liksom svårt att få till bra pass när det upptaget överallt.
Denna månaden är jag uppe i 10 pass än så länge och har börjat om på mitt 3 split styrkeprogram istället för att köra på måfå. Idag blev det mitt tråkigaste pass: axlar, armar och mage :p . Precis allt juag undviker att köra när jag inte följer ett program för jag tycker det är så tråkigt :rofl:.

Eftersom jag haft så himla fullt upp med jobb, skola och hundar så har jag faktiskt för första gången på 20 år snörat på mig löparkängorna och gått ut och JOGGAT :wtf:. Sen får vi väl se om knät håller men just nu är det verkligen snigelfart, mest för att komma ut och få upp lite puls och röra på mig. Första passet var på 15 minuter, andra på 20 och igår var jag ute 30 minuter med en hund som sällskap dessutom. Hunden promenerade när jag joggade så det går som sagt verkligen inte fort :angel:..
Det vore otroligt smidigt om jag kunde köra nåt pass utan att sabba knät då jag spar väldigt mycket tid på det när schemat är tight men det återstår väl att se om det funkar.

Jag körde ett väldigt kort och koncist pass i går på bara två övningar. Men lyckades sätta flera PB på dem!

IMG_6998.webp

Jag har varit väldigt restriktiv med att höja vikten i knäböj, dels för att jag haft ont i knäna tidigare, och dels för att jag inte har några långa safety racks på min skivstångsställning i hemmagymmet så har ingenstans att göra av stången om jag failar (känner inte riktigt för att slänga en tung stång ner i golvet 🤪).

Men nu var det länge sen knäna krånglade och med min uppåtkurva I överkroppsstyrka så tänkte jag kaxig att jag bör ju ha samma uppåtkurva även på underkropp 😁! Och det gick ju, höjde vikt-PB från 61 kg upp till 70 kg 💪!

Jag har så sjukt mycket (för mycket) i livet denna veckan så jag kommer sikta på 2 pass och bli glad bara jag löser det. Vet inte ens riktigt när jag ska lyckas få till det. Torsdag kanske. Och sen någon dag i helgen hoppas jag.
1 pass blev det 😆🙈

Men ett riktigt fint pass idag på morgonen. Formen kändes bra, det var kul att köra marklyft då det känns som längesen och hittade på ett helt ok sätt att använda ett långt gummiband för att hänga på extravikt i pull-ups 👍👍 och drog upp mig 1 rep med 5 extra kg utan några större besvär 😊

IMG_2035.webp

Jag som gnällde i förrgår över att jag inte ville röra mig utomhus alls innan det blivit varmare, lyckades springa 14 km i vintersolen igår 😅 skulle hem från min kille och för att han skulle slippa köra mig så tänkte jag att jag kan väl springa 🤷 och det kunde jag ju. Kändes bra flåsmässigt men tyvärr himla ont i höften från ungefär halvvägs. Tror det berodde lite på att det är så hårt i marken, brukar annars bara få ont av asfalt. Får väl se hur det utvecklar sig.
PXL_20250216_130301465.MP.webp

Märktes att det var längesen jag körde marklyft, haft rejäl träningsvärk i ryggfileerna i nedre delen av ryggen sen i lördags 😆

Så fin gyminteraktion i lördags med. Jämte mig stod två unga killar kanske 15 år gamla och marklyfte. Måste ha sett både stark och snäll ut (haha 😉) för en av de vågade sig på att fråga om jag hade några marklyftstips till honom 😊 Jag gav ett par tips men märkte att han blev så nervös/stressad av situationen att han hade svårt att ta något till sig. Men det landar kanske i lugn och ro! Tyckte det var så himla modigt att fråga. Det ska jag också försöka göra nästa gång jag ser någon som ser stark och snäll ut 😁

Märktes att det var längesen jag körde marklyft, haft rejäl träningsvärk i ryggfileerna i nedre delen av ryggen sen i lördags 😆

Så fin gyminteraktion i lördags med. Jämte mig stod två unga killar kanske 15 år gamla och marklyfte. Måste ha sett både stark och snäll ut (haha 😉) för en av de vågade sig på att fråga om jag hade några marklyftstips till honom 😊 Jag gav ett par tips men märkte att han blev så nervös/stressad av situationen att han hade svårt att ta något till sig. Men det landar kanske i lugn och ro! Tyckte det var så himla modigt att fråga. Det ska jag också försöka göra nästa gång jag ser någon som ser stark och snäll ut 😁
Men vad fint! Och modigt av dem att fråga! :love:

Varför gör inte kroppen som jag tänker?

Försöker få till det här med pushpressar, men vanligaste scenariot är att jag först knixar med benen och sedan ändå striktpressar 😅
Nu vet jag inte vad du redan testat, men mitt främsta tips är att nöta på massor med tom stång där du bara övar på att driva tillräckligt med benen för att få stången att studsa upp från axlarna. Du utför alltså aldrig själva pressandet, utan stången vilar i öppen hand bara (ungefär som man har den i frontböj) så att den har utrymme att studsa nån centimeter. När man etablerat den rytmen brukar det bli lite lättare att få till hela rörelsen.

Jag tillbringade ju då större delen av förra veckan i magsjukans land och tog mig knappt ens utanför dörren söndag-onsdag. Jag hade inga större symtom som så från måndag och framåt men har mått illa och haft noll aptit, och att gå och träna när man inte äter med än en halv skål ris och lite filmjölk på hela dagen kändes inte särskilt klokt. Aptiten började återvända så smått i fredags och igår var första dagen som jag kunde äta normala mängder igen, så idag tänkte jag gå till gymmet och träna på egen hand för att stämma av lite. Känner mig egentligen ganska stressad eftersom jag åker till Sverige onsdag-måndag denna veckan och tävlingen nu bara är 5,5 veckor bort, varav en kommer att tillbringas på skidor i Schweiz, men jag försöker att hålla mig lugn och tänka att det är helheten som räknas och inte exakt vad man gör precis varje enskild vecka. Dessutom tävlar vi ju bara för skojs skull, och jag tror faktiskt att jag kommer att vara nöjd med mig själv oavsett hur det går.

Planen för veckan är i alla fall att hinna med ett pass till utöver dagens, och det i form av frivändningar på onsdag morgon innan vi åker. Sedan tänkte jag packa med mig en omgång träningskläder till Sverige och köra en löprunda på stranden där. Hade tänkt vila egentligen, men det var innan jag visste att förra veckan skulle bli ofrivillig vilovecka.

Var riktigt sjuk hela förra veckan med feber måndag till fredag och torrhosta/halsont från helvetet. Trodde absolut att det skulle vara över till idag men det fortsätter. Brukar normalt kunna träna lite lågintensivt trots sjukdom men just nu är det helt uteslutet. (Skulle bära sonen en liten bit nu på morgonen och höll på att svimma.) Saknar träningen! Den håller mig verkligen på banan både fysiskt och psykiskt.

Nu vet jag inte vad du redan testat, men mitt främsta tips är att nöta på massor med tom stång där du bara övar på att driva tillräckligt med benen för att få stången att studsa upp från axlarna. Du utför alltså aldrig själva pressandet, utan stången vilar i öppen hand bara (ungefär som man har den i frontböj) så att den har utrymme att studsa nån centimeter. När man etablerat den rytmen brukar det bli lite lättare att få till hela rörelsen.
Den har jag inte testat, tack! Jag är inbiten striktpressare så det är lite svårt att lära om, haha.

Men vad fint! 🥰

Det har öppnat ett nytt gym i byn, och de har en grej som heter e-gym. Det lät lagom avancerat för mig, så idag var jag där på introduktion :D

Någon här som kör det eller har det på sitt gym?

Jag fick först göra en kroppsscreening för att mäta olika värden (fettfri massa, kroppsfett, kroppsvatten, skelettmuskelmassa osv), och sedan göra ett styrketest i de olika maskinerna som ingår. Maskinerna ställs sedan in automatiskt efter min längd och även efter var jag bedöms vara i styrka just nu, och efter 6(?) pass gör man ett nytt styrketest för att se om något ska ändras på.

Kör man alla maskinerna som ingår blir det typ ett helkroppspass, men där finns också andra maskiner och en stor hörna med fria vikter. Känns som att detta kan vara en bra introduktion för att så småningom bli mer avancerad själv. De har gruppass också, får se om det är något för mig.

Lite kul med alla värden och pass i en app också, så man kan tracka utvecklingen.

Nu ska jag bara bli av helt med den envisa förkylningen som inte riktigt vill släppa greppet…

Enligt screeningen ligger jag för lågt i % fett mot vad en kvinna i min ålder ska ligga på, finns det något som är dåligt med det? Jag glömde fråga… Jag hade 16,5% fettmassa och man skulle enligt PT:n som höll introt ligga på typ 20-25%?

Känt mig så seg senaste tiden. Gjort mina pass och det har gått bra på så sätt men det har varit som sirap. Igår skulle jag tränat men hela jag kände bara nä jag vill inte. Så jag låg i ett tyst rum hela dagen och gosa med katt. Var nog precis vad jag behövde för idag när jag tränade kände jag mig så himla stark helt plötsligt. 💪😍

Så himla skönt att träna igår, jag hade verkligen saknat att röra på kroppen och utmana musklerna lite! Som alltid var det svårt att dra ner på förväntningarna och inte gå ut för hårt, men jag tycker nog att jag lyckades hålla mig i kragen hyfsat väl och knåpade ihop ett ganska rimligt pass:

• 500 meter rodd + rörlighetsövningar som uppvärmning
  • Teknikträning frivändning + push jerk (typ som en push press men man knixar en andra gång på väg upp) med lätt stång
  • 4x5 push jerk, från golvet, där vikten ökade med 2,5 kg per set (30, 32,5, 35 och 37,5)
  • 1 minut med så många "ground to overhead" jag kunde med 15kg viktplatta
  • Hängande rodd i ringar 3x12
  • Hantelflyes 3x10x5kg (i superset med rodden)
  • 3 varv av en cirkel med 7 kcal stakmaskin, 10 wall balls (6kg) och 10 hantelsnatch (10kg)
Lite träningsvärk i axlarna idag men på en fullt hanterbar nivå :up:

Jag tog veckans andra pass idag, lika bra att passa på medan tid finns, barnen är friska osv 😅

Push-pass idag och herrejäklar mina axlar 🔥🔥🔥 har aldrig känt sån brännande känsla i axlarna förut tror jag! Först maxreps armhävningar (vilket i mitt fall är 5-6 st på tå per set, sen utmanade jag mig rejält i hantelpressen och sen när det var dags för stående skivstångspress var axlarna bra möra 😂

image.webp

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
71 885
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
70 168
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
63 924
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 451
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna