Träning och hälsa del 12

Jag är helt död i ben och röv, men efter ett underkroppspass med marklyft, RDL med hantlar och Bulgarian split squats så hade det varit konstigt om jag inte var det 😁

Nya PB i mark, mitt 1RM ligger nu på 125 kg 🤩✌️
IMG_7236.webp

Hej!
Jag är ny i tråden, så jag har inte läst igenom allt.
Undrar om någon här använder sig av Pikmin bloom?
Hade varit kul med fler vänner där :D
Promenerar jättemycket mer sedan jag skaffade den :D

I övrigt styrketränar jag några dagar i veckan, har fixat ett gym i garaget då jag inte hann träna annars. Det känns fint att vara igång igen!

Shit vad starka ni är!
Mitt PB i marklyft var 73kg, när jag var 27 :D
Nu är jag visserligen kass i ryggen, men får inte ta mer än högst 30 i mark för min sjukgymnast. Synd, för den övningen är ju så nice och effektiv egentligen :(

Igår blev det ett dubbelpass på gymmet, först 25 min Tabata och direkt efter 45 min Corefit.
Första gången jag kör den kombon (tidigare kört 25 tabata och 25 Core) men jag överlevde.
Lite sur jag missade boka Corefysen på lördag så jag är nr 8 i kön just nu. Men å andra sidan så var gårdagens klass full på dan men vi var långt från full klass sen på kvällen.
Blivit lite av ett oskick att folk bokar upp sig och sen avbokar i sista minuten.

Var iväg på ett kvällspass på gymet i måndags kväll. Det gick bra men har känt mig sliten sen, mer träningsvärk än vanligt, mår lite illa, ingen direkt aptit. Trött!! Så vilar idag och sen hoppas jag att jag känner mig tillräckligt pigg imorgon för att få till ett pass.

Måndagens:
IMG_2043.webp

Har väntat på besked från läkare så träningen har gått lite sådär senaste veckan. Men fick (tack och lov) positiva besked idag så nu ska jag tillbaka till rutinerna tänker jag.
IMG_6885.webp

Men jag känner att jag ju uppenbarligen har en del av februariutmaningen som går sämre än de andra 😬 Någon som har någon kul isolerad armträning? Just nu är det roligaste jag kommer på smala armhävningar (vilket visserligen skulle kunna vara lite kul)

IMG_6886.webp

Morgonens pass klart. Har dålig rörlighet i anklarna (och det blir ju inte bättre av att jag inte gör något åt det :angel: ) så tänkte att jag kan höja upp hälarna på några mattor och då kan jag ju faktiskt gå så djupt att baksida lår och vader nuddar varandra. Det var ju dock a very humbling experience, orkade knappt någonting och kommer nog få träningsvärk 🤣

Jag har plötsligt fått väldigt ont på insidan/framsida av smalben. Ev början till benhinneinflammation? Ignorerade smärtan och fortsätte springa = obra. Inser att jag måste vila. Men vill fortsätta komma i form. Vilken är den mest skonsamma konditionsträningen som inte belastar på det sättet? Och bra övningar för att bli av med möget så fort som möjligt?

Jag har plötsligt fått väldigt ont på insidan/framsida av smalben. Ev början till benhinneinflammation? Ignorerade smärtan och fortsätte springa = obra. Inser att jag måste vila. Men vill fortsätta komma i form. Vilken är den mest skonsamma konditionsträningen som inte belastar på det sättet? Och bra övningar för att bli av med möget så fort som möjligt?

Simning kanske?

Simning kanske?
Tyvärr tillåter inte mitt liv det 😞. Att simma 30 min tar minst 2,5 h tid med barnvakt osv. Tror inte att det är en långläkt skada än, utan bara en känning som jag tänker ta på allvar. Jag har aldrig kombinerat styrketräning med löpning innan och när låren sa KÖR! sprang jag vidare utan hänsyn till resten av benen.

Hur är det med spinning? Hur omsätter man motstånd och km där till löpning? Crosstrainer känns mycket skonsamt, stämmer det?

Ska se om jag kanske kan få till ett pass på gymmet imorn, om maken är lite piggare. Idag har han inte varit till så mycket nytta när det gällt att hänga med treåringen 😁

Fick dock till en löprunda med hunden så vi fick gjort 6 km! Sista 500 metrarna var tunga, men så gött att få några km i benen.

Yes, tre pass denna vecka också! 💪🏼

Marklyft idag, slog till med 12 reps på 50 kg och sen ville jag prova lite tyngre så gjorde en 4a på 60 kg med mersmak :) Alltså, jag har dragit 100 kg flera gånger så i jämförelse är det inte mycket, men just marklyft tycker jag tar ett bra tag att komma in i igen när man inte lyft tungt på länge. Kroppen och huvudet är liksom inte van.

Överlag i träningen nu övar jag på att våga pusha lite mer, jag är i grunden rätt bekväm men jag har ju förstått att ska man komma nån vart behöver de sista repetitionerna vara TUNGA. Så även om det står 10-12 reps så ska jag göra fler om jag orkar och sen välja tyngre vikt nästa gång.

Att ge sig ut och springa på ungefär 50% blöt sand och 50% blöt ojämn sandstig i halvkassa skor (Nike gympaskor anno 2016, används typ 3 gånger om året) när man har träningsvärk i benen och det regnar på tvären är väl inte nödvändigtvis något jag rekommenderar, men det gick faktiskt förvånansvärt bra!

Jag hade inga ambitioner när jag gav mig ut, målet var bara att röra lite på kroppen och komma ut och andas lite frisk havsluft. Hade inte ens bestämt mig för om jag skulle springa intervaller eller jogga lite bara, det var helt och hållet dagsformen som fick styra. Jag hittade ett bra tempo ganska fort och kände att jag kunde mala på ganska bra, så jag tänkte att jag skulle springa i 15 minuter och sedan vara nöjd så. Men så kändes det så bra när jag började närma mig det, så jag satte ett nytt mål på 20 minuter. Och när jag väl kom så långt hade jag inte långt hem, så jag sprang tills jag kom dit. Totalt blev det väl ungefär 25 minuters aktiv löpning och jag överdriver inte när jag säger att jag inte minns när det senast hände!

Det bästa av allt är att det faktiskt verkligen kändes bra från första början och jag avslutade med känslan att jag nog hade kunnat knata på en bra stund till. När jag tittade på klockan efteråt såg jag att pulsen låg riktigt stabilt och lågt (runt 140) under hela rundan vilket förklarar varför det kändes så bra och varför jag nöjt av känslan att faktiskt kunna ta vettiga andetag. Vanligtvis brukar jag bli så spänd när jag börjar springa att pulsen sticker iväg uppåt 170-180 och andetagen fastnar halvvägs ner, men det här var ju en helt annan grej! Det kommer fortfarande aldrig att bli någon löpare av mig, men den här sortens positiva upplevelser är guld värda!

Firade med semla och kaffe framför brasan sen :D

Bifogade filer

• Screenshot_20250221_144314_Connect.webp
    Screenshot_20250221_144314_Connect.webp
    17,2 KB · Visningar: 8

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
71 883
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
70 166
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
63 924
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 451
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka