Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tränar du greppstyrkan något? På våra pass kör vi i perioder "farmers walk", vilket går ut på att du bär tungt och går/springer med tyngden. Hantel eller kettlebell i var hand. Bränner ordentligt i underarmar och händer efter en stund. Trodde jag hade bättre greppstyrka med tanke på alla vattenhinkar etc i stallet, men icke.

Dock har den övningen hjälpt mig även i mc-körningen. Tro mig det är sjukt tungt för kopplingshanden att krypköra manöverbanor :p

Ja! Fast har verkligen precis börjat träna greppstyrkan specifikt så det lär ju ta ett tag att komma ikapp 😂 Men kul att träna det med!
 
Ja! Fast har verkligen precis börjat träna greppstyrkan specifikt så det lär ju ta ett tag att komma ikapp 😂 Men kul att träna det med!
Du kan ju alltid slå två flugor i en smäll och hänga i räcke i nån minut här och där under veckans gång, då tränar du både greppstyrka och pull up-styrka :)
 
Du kan ju alltid slå två flugor i en smäll och hänga i räcke i nån minut här och där under veckans gång, då tränar du både greppstyrka och pull up-styrka :)
Har lagt till det med :D
Mina underarmar hälsar också att vad ska DET HÄR påhittet vara bra för nu då :p

Jag har köpt en sådan klämgrej som jag använder vid datorn. Jobbar mycket stillasittande 😁

Jag funderade på en sån! Är det värt det alltså 👀
 
Jag har träningsvärk i rumpan! :up:

Den här veckan verkar allting ha skruvats upp ett snäpp i programmet, men fortfarande väldigt snällt. Min rumpa och mina lår fick igår utmanas med statisk knäböj, sidosteg med gummiband, enbensmarklyft utan vikt, enbenshöftlyft och lite annat. Får snart börja träna ombytt kanske :D
 
Har lagt till det med :D
Mina underarmar hälsar också att vad ska DET HÄR påhittet vara bra för nu då :p



Jag funderade på en sån! Är det värt det alltså 👀

Jag tycker absolut att den är värd det.
Gubben har en i bilen när han pendlar, vi har dock de där du kan ställa in trycket/styrkan. Så ju starkare du blir ju mer kan du spänna åt den, istället för att köpa nya :)
 
3,5h efter avslutat träningspass och jag har redan så mycket träningsvärk i låren att jag har svårt att gå normalt 🙃

Vid sådana här tillfällen är jag extremt glad för min Theragun, de stackars musklerna fick sig en rejäl omgång direkt när jag kom hem från träningen och jag tänkte köra ännu ett varv före läggdags ikväll!
 
Med dagens pass är jag förresten redan en tiondel på väg till mitt mål för året (150 träningspass). Det känns himla bra att ligga lite före eftersom jag vet att det garanterat kommer veckor då det av olika anledningar är svårare att få till träningen. Än så länge består dock motivationen, lusten, peppen och framförallt den friska kroppen (peppar peppar!) som jag inledde året med, så jag kör på så mycket jag kan/vill/orkar.

Jag har redan klämt in träning vid två tillfällen då jag "förr i tiden" (läs: för typ tre månader sen :D) hade skippat den för att det blev lättare så. Dels i torsdags, då jag skulle träffa en kompis på middag efter jobbet. Då såg jag till att föreslå att vi skulle ses tillräckligt sent för att jag skulle hinna springa iväg på crossfit först. Sen var det idag, då jag skulle till frisören 18:30. I vanliga fall tränar jag 17-18 och hade inte hunnit, men istället började jag jobba en timme tidigare så jag kunde sluta i tid för att gå på passet som börjar kl 16 istället.

Det kanske inte låter som så mycket för andra, men jag vet att jag under andra omständigheter lätt hade tänkt "äh, det gör inte så mycket om jag skippar, jag kommer ändå att ha tränat 2-3 pass vid veckans slut" så jag är nöjd med att ha lyckats ändra det tänket lite! :)
 
Styrketräning nu på morgonen. Gäller att passa på när man kan jobba hemifrån pga digitalt möte hela dagen. Hade dock lite för roligt så jag var lite tvungen att slita mig till slut. Det blev i alla fall en timme och tjugo minuter, och kanske var det tur att jag var tvungen att slita mig. Känner mig nu helt slut i kroppen.

Ska tillbaka i eftermiddag men då blir det cardio. Har inte bestämt mig vad eller hur men något ska jag göra i alla fall.
 
Jag tänkte ge mig ut och springa massor denna vecka, sedan kom det ett vitt fluffigt lappmögel och förstörde mina planer.
I morgon är lilltjejen tillbaka på fsk och äntligen kan jag ge mig ut på en ordentlig tur med hunden. Samt få jobba på kontoret!

Men ska hämta min klocka idag, så ska bli riktigt roligt att få testa den resten av veckan :)
 
Dagens pass blev lite extra eftersom jag skulle vaccinera mig efteråt, litar inte på att det blir något imorgon 😅

Överkroppspass men la till box squats, benpress, leg extension och leg curl.

Box squats kul, från 50kg i vanliga till 70kg här, spännande HUR mycket lättare de kan vara 🤔

Tror jag lyckades ställa in stolen till benpressen bättre med, vilket ju då ledde till att jag fick sänka från 100kg till 90 :cautious:
 
Jag tänkte ge mig ut och springa massor denna vecka, sedan kom det ett vitt fluffigt lappmögel och förstörde mina planer.
I morgon är lilltjejen tillbaka på fsk och äntligen kan jag ge mig ut på en ordentlig tur med hunden. Samt få jobba på kontoret!

Men ska hämta min klocka idag, så ska bli riktigt roligt att få testa den resten av veckan :)
Vad kul med ny klocka! Vad blev det för någon?
 
Ännu ett torsdagspass med fokus på styrka, jag gillar verkligen de passen! De är långt ifrån lika flåsiga och svettiga som resten av veckans pass, men det är en bra möjlighet att verkligen finslipa tekniken i många av de tekniskt svåra lyften. Idag stod en serie av axelövningar på schemat och vi skulle göra 8 rundor av följande:

  • 1 thruster
  • 1 push press
  • 1 push press and jerk
  • 1 split jerk
Lyften skulle göras efter varandra så man la aldrig ner skivstången emellan de olika övningarna, men det var 2 minuters vila mellan varje set. Målet var att kunna bygga på med mer vikt mellan varje set och att åttonde setet skulle kännas tungt.

Jag har av någon anledning lyckats missa split jerk helt under min crossfitkarriär såhär långt, möjligen att jag gjort dem en eller två gånger för väldigt länge sedan men det är överlag ett lyft jag är väldigt ovan vid. Det kändes hur konstigt som helst, svårt med timingen och lite läskigt, så jag tog det väldigt lugnt med vikten men lyckades höja mig mellan varje set och avslutade på 35 kg. Hade nog klarat ett par kg till egentligen, men det kändes viktigt att ta det lugnt och bli bekväm med tekniken istället för att bli ivrig med vikten och misslyckas.

Imorgon har jag bokat in mig på open gym och tänkte då köra måndagens pass som jag missade. Det innehåller marklyft och en sjuhelsikes massa hopprep! Dock beror det lite på hur jag känner mig när jag vaknar - jag är lite orolig för min högra bicep för tillfället som gjort ont sedan igår morse. Frågade coachen på dagens pass och hon sa att det lät som senan som fäster bicep vid ena underarmsbenet och kan bli inflammerad. Det började inte göra ont på riktigt förrän nu för nån timme sedan, men nu bränner och bultar det konstant och jag har svårt att sträcka ut armen ordentligt. Förhoppningsvis känns det värre än det är, men det vore väl typiskt mig om jag skulle gå och ta sönder något nu när jag har så bra flyt i träningen :banghead: Ska preppa med Voltarengel och Ipren ikväll i alla fall så hoppas jag att det känns bättre imorgon!
 
Senast ändrad:
Ännu ett torsdagspass med fokus på styrka, jag gillar verkligen de passen! De är långt ifrån lika flåsiga och svettiga som resten av veckans pass, men det är en bra möjlighet att verkligen finslipa tekniken i många av de tekniskt svåra lyften. Idag stod en serie av axelövningar på schemat och vi skulle göra 8 rundor av följande:

  • 1 thruster
  • 1 push press
  • 1 push press and jerk
  • 1 split jerk
Lyften skulle göras efter varandra så man la aldrig ner skivstången emellan de olika övningarna, men det var 2 minuters vila mellan varje set. Målet var att kunna bygga på med mer vikt mellan varje set och att åttonde setet skulle kännas tungt.

Jag har av någon anledning lyckats missa split jerk helt under min crossfitkarriär såhär långt, möjligen att jag gjort dem en eller två gånger för väldigt länge sedan men det är överlag ett lyft jag är väldigt ovan vid. Det kändes hur konstigt som helst, svårt med timingen och lite läskigt, så jag tog det väldigt lugnt med vikten men lyckades höja mig mellan varje set och avslutade på 35 kg. Hade nog klarat ett par kg till egentligen, men det kändes viktigt att ta det lugnt och bli bekväm med tekniken istället för att bli ivrig med vikten och misslyckas.

Imorgon har jag bokat in mig på open gym och tänkte då köra måndagens pass som jag missade. Det innehåller marklyft och en sjuhelsikes massa hopprep! Dock beror det lite på hur jag känner mig när jag vaknar - jag är lite orolig för min högra bicep för tillfället som gjort ont sedan igår morse. Frågade coachen på dagens pass och hon sa att det lät som senan som fäster bicep vid ena underarmsbenet och kan bli inflammerad. Det började inte göra ont på riktigt förrän nu för nån timme sedan, men nu bränner och bultar det konstant och jag har svårt att sträcka ut armen ordentligt. Förhoppningsvis känns det värre än det är, men det vore väl typiskt mig om jag skulle gå och ta sönder något nu när jag har så bra flyt i träningen :banghead: Ska preppa med Voltarengel och Ipren ikväll i alla fall så hoppas jag att det känns bättre imorgon!

Vad roligt passet låter!
Blir nästan liiite sugen på crossfit :love:

Själv ligger jag med allsköns reaktioner på tredje sprutan och försöker typ bygga ett litet hemmapass i huvudet såhär framåt 04:30. Min feber hälsar att det inte skulle räknas som vila bara för att man är hemma :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 694
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 610
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 470
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 768
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tvättstugedrama
  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp