Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej men! Vilket jäkla skit! Känns som att det är alldeles för mycket Covid i omlopp nuförtiden :( Hoppas att du klarar dig med en mild variant och att du kryar på dig snart!
Jag mår egentligen rätt okej, är nog mest lite uppgiven. Skulle tagit tredje dosen denna veckan och hade väl hoppats klara mig till efter den.
 
I går var det ny instruktör på Bodypump och hon hade, ve och fasa, ÄNDRAT i programmet :nailbiting::D
Visade sig att hon ändrat de delarna jag tycker att jag inte riktigt får kläm på, till övningar jag fick kläm på fort (och dessutom hade valt bra låtar till! Thunderstruck med ACDC är mycket bättre än någon konstig hiphoppig house låt :o) Resten av övningarna, de jag tycker är vansinnigt kul, var dock densamma :up:

Resultatet är att jag har vansinnig träningsvärk i dag. Hur jag ska kunna rida vettigt senare i dag är ett mysterium :nailbiting:
Det verkar dock vara en annan typ av träningsvärk, mycket behagligare. Undrar om magnesiumet och zinken redan börjat verka? :up:
 
Snabbtesterna, alltså de som kallas antigen eller lateral flow, är tyvärr inte särskilt tillförlitliga alls om det är det du menar med hemmatester. Jag vet flera personer som fått negativt på massor av sådana test (upp till 10 st för en person) för att sedan testa positivt med PCR.

(finns ju dock PCR-test man kan göra hemma också, så är det det du menar med "hemmatester" kan du ignorera det här inlägget helt :D)
Jag menar såna där man tar salivprov (antigen?)
PCR är såna man kör upp i näsan väl? Det har jag inte tagit.
 
Jag har också hört om folk som det blivit så för.
Jag testade ju negativt men idag fick vi reda på att makens jobbarkompis och hans familj allihop testade negativt och efter typ 12test fördelat på 4pers så va alla positiva. Så hemmatesterna är ju inte helt tillförlitliga.

Näe de är ju tyvärr inte det. Så frågan är egentligen varför vi ens ska ta dom.
 
I går var det ny instruktör på Bodypump och hon hade, ve och fasa, ÄNDRAT i programmet :nailbiting::D
Visade sig att hon ändrat de delarna jag tycker att jag inte riktigt får kläm på, till övningar jag fick kläm på fort (och dessutom hade valt bra låtar till! Thunderstruck med ACDC är mycket bättre än någon konstig hiphoppig house låt :o) Resten av övningarna, de jag tycker är vansinnigt kul, var dock densamma :up:

Resultatet är att jag har vansinnig träningsvärk i dag. Hur jag ska kunna rida vettigt senare i dag är ett mysterium :nailbiting:
Det verkar dock vara en annan typ av träningsvärk, mycket behagligare. Undrar om magnesiumet och zinken redan börjat verka? :up:
Magnesium och zink är magiskt :love:
 
Senast var pass på utegymmet i lördags, i snöblandat regn och slask.
Commitade till bänkpressen och slängde mig ner i slasket, medan kompisen gjorde armhävningar mot "stången" istället, såhär i efterhand kanske ett vettigare val :rofl:

Körde fyra varv, squat, latsdrag, press ups (push press för mig), romanian deadlifts, bänkpress.
Kan meddela att när allt trä fått dra åt sig vatten i någon vecka så blir de MYCKET tyngre :idea:

Avslutade med lite pull-ups, tur jag hade pull-up maskin med mig som kunde lyfta upp :D
Gjorde en halv chin up själv, woo!

Idag blir det ben på gymmet, deadlifts men ska lyssna på kroppen efter kånkande av flyttlådor igår.
 
Näe de är ju tyvärr inte det. Så frågan är egentligen varför vi ens ska ta dom.
Jag är väldigt glad över dem, en vän tog och fick positivt på det och kunde därför få svar snabbare och gå in i karantän direkt och få tiden att ticka. Detta gjorde också att hen slapp åka till VC och riskera att smitta någon där (man ska gå in och hämta) samt tynga mer på labbpersonalen. Ett hemtest som är positivt räknas som svar från regionen.

Däremot kan man inte lita på dem som får negativt, man vet inte att man inte har sas. Men blir man positiv vet man att man har.
 
Jag är väldigt glad över dem, en vän tog och fick positivt på det och kunde därför få svar snabbare och gå in i karantän direkt och få tiden att ticka. Detta gjorde också att hen slapp åka till VC och riskera att smitta någon där (man ska gå in och hämta) samt tynga mer på labbpersonalen. Ett hemtest som är positivt räknas som svar från regionen.

Däremot kan man inte lita på dem som får negativt, man vet inte att man inte har sas. Men blir man positiv vet man att man har.
Såhär har jag också förstått det, positivt stämmer alltid medan negativt kan vara felaktigt.

Nu hade jag inte gått till jobbet idag oavsett mina symptom men det positiva hemmatestet gjorde ju att det dessutom blev aktuellt med smittspårning och för min partner att inte gå till jobbet.
 
Jag menar såna där man tar salivprov (antigen?)
PCR är såna man kör upp i näsan väl? Det har jag inte tagit.
Skillnaden ligger främst i hur proverna analyseras. PCR analyseras i labb med en helt annan sorts mekanism och är därmed mer tillförlitligt (mycket förenklat skrivet), men tar också betydligt längre att få svar på (oftast 24-48 timmar).

Antigen tas oftast i näsan såvitt jag vet. De kan analyseras av privatpersoner hemma och man får svar inom 30 minuter, därav att de kallas snabbtest.

Slut på OT, kände bara att jag ville förtydliga detta eftersom jag vet att det är förvirrande med alla dessa termer!
 
Skippade träning efter jobbet, har fått motion där så det räckte ändå. Alltså jäklar va folk?! Helt smockfullt i alla delar av gymmet, i princip inte en enda maskin ledig, alla platser vid fria vikterna fulla.
Och sen en jäkla massa som kom och tecknade kort, telefonen ringde konstant, nya medlemmar som skulle få genomgång, stopp i avloppet i duschen och all övrig städning på det.
Helt färdig när jag äntligen drog ner jalusierna för receptionen:rofl:
 
Jag tuggar vidare på yoga with Adrienne och uppskattar nya känslan i hennes lektioner. Kan ju som sagt också vara att jag kollat på andra och hittat mer förståelse men tycker ändå hon är betydligt bättre på att få med små skillnader nu. Samt det är mer styrka nu! Gillas skarpt.
 
Benpass igår, körde deadlift 75kg 3x10 istället för 80kg x 6.
Bra för mig att öva på grepp och form. Greppet ger absolut upp först fortfarande 😠 Men kämpar på.

Äntligen hittat formen på hip thrusts också, så läge att ta upp vikten nästa gång 🥳

Avslutade hela passet med en riktig chin up. TRE gånger 🤯
Fick gå ner och göra om mellan varje då, men ändå! Trodde det var en sån grej jag bara aldrig skulle palla.
Men då ska man väl kanske till och med kunna göra en pull up nån gång!
 
Benpass igår, körde deadlift 75kg 3x10 istället för 80kg x 6.
Bra för mig att öva på grepp och form. Greppet ger absolut upp först fortfarande 😠 Men kämpar på.

Äntligen hittat formen på hip thrusts också, så läge att ta upp vikten nästa gång 🥳

Avslutade hela passet med en riktig chin up. TRE gånger 🤯
Fick gå ner och göra om mellan varje då, men ändå! Trodde det var en sån grej jag bara aldrig skulle palla.
Men då ska man väl kanske till och med kunna göra en pull up nån gång!

Tränar du greppstyrkan något? På våra pass kör vi i perioder "farmers walk", vilket går ut på att du bär tungt och går/springer med tyngden. Hantel eller kettlebell i var hand. Bränner ordentligt i underarmar och händer efter en stund. Trodde jag hade bättre greppstyrka med tanke på alla vattenhinkar etc i stallet, men icke.

Dock har den övningen hjälpt mig även i mc-körningen. Tro mig det är sjukt tungt för kopplingshanden att krypköra manöverbanor :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 694
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 610
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 470
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 768
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tvättstugedrama
  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp