Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min Garmin är helt kass på att mäta puls tyvärr. Kommer inte ihåg modell men vivo-någonting.
Läst endel om Vivo och det verkar va Garmins försök till en smart/träningsklocka. Så den har jag valt bort då de inte lagt lika mycket pengar på just träningsdelen.

Jag har en Huewei GT2 idag och pulsmätningen är kass på den med, på likvärdiga pass kan jag ena passet ha en maxpuls på 120 och andra på 180. :p
 
Klocka är kul!

Jag har tidigare haft en Garmin 235. Den var jag väldigt nöjd med men jag använde den i princip bara till löpning.

Nu har jag en Polar Vantage M2. Och jag älskar den! Jag tycker Polars app är lite bättre än Garmins. Men i övrigt är allt ganska likt.

Har nosat lite på Polars klockor med, men de verkar va inriktade på mycket löpning? Men verkar som du säger annars vara ganska likt. Så ska titta lite extra på den med :p
Tack för tips!
 
Här friteras även hamburgare och pizza. :crazy:
Ungarna provade haggis sist de var här, men jag räknar med att vi kan köra level upp nu när de är tonåringar. :D

Ser ni hur snabb jag kommer vara sen när jag kan börja springa igen!? :D Äntligen kom mina nya löpskor, jäkla strul..
Visa bifogad fil 84722
Sjukt snygga, jag älskar färgen! Nu blev jag påmind om att jag också behöver nya löparskor...
Jag har som mål i år att snitta över 10 000 steg om dagen. Det är... lättare vissa månader än andra, om man uttrycker det milt. Än så länge i år ligger jag 30 000 steg back :rofl:

Men, mitt mål är att börja springa så fort kroppen orkar med det (dvs, jag nått min första målvikt: jag vet att det inte är en vikttråd, men jag känner mig helt enkelt för tung för knän osv just nu) och då kommer ju stegen snabbt ticka på. Sprang mycket fram till 2017 när jag skadade ryggen. Så jag ser både extremt mycket fram emot att smyga igång, och är samtidigt helt livrädd, för tänk om ryggen inte alls pallar det. :crazy:

I övrigt funderar jag på att köpa en kettlebell för att få lite fart på hemmaträningen :D
Älskar kettlebell, helt klart ett favoritredskap! Nu blev jag också lite sugen på att köpa en (säger hon som nästan aldrig tränar hemma :angel:)!
 
Jag har lite lite lite träningsvärk :love: 🥳

Ensam med barnen hela helgen så det kommer inte bli några promenader tyvärr men jag ska försöka göra lite styrka och rörlighet varje dag. Tänkte också se om jag kan engagera 2-åringen i lite dans för att få lite mer rörelse för oss båda :D
 
Har nosat lite på Polars klockor med, men de verkar va inriktade på mycket löpning? Men verkar som du säger annars vara ganska likt. Så ska titta lite extra på den med :p
Tack för tips!
Jag tycker inte det är någon större skillnad på det. Båda klockorna har väldigt bra och väl utvecklade funktioner för löpning. Men särskilt min Polar (men jag misstänker att det är samma på nyare Garmin än den jag hade) har bra funktioner för övriga sporter också. Det finns profiler för extremt mga olika. Jag har använt min till löpning, styrketräning, gympa, vandring, ridning, crosstrainer, cykling m.m.
 
Sjukt snygga, jag älskar färgen! Nu blev jag påmind om att jag också behöver nya löparskor...

Älskar kettlebell, helt klart ett favoritredskap! Nu blev jag också lite sugen på att köpa en (säger hon som nästan aldrig tränar hemma :angel:)!
Jag har ett gäng kettlebells och hantlar hemma. De är bara så jekla dyra att köpa och då försöker jag ändå köpa beg! Nu vill jag gå upp i tyngre kettlebells och det blir 24 kg, men då finns det inga nya (knappt beg heller) för under 1000 kr...! Rusta hade hantlar hemma, 8 kg stycket, hoppas de är kvar i affär imorgon så jag kan köpa!
 
Jag har ett gäng kettlebells och hantlar hemma. De är bara så jekla dyra att köpa och då försöker jag ändå köpa beg! Nu vill jag gå upp i tyngre kettlebells och det blir 24 kg, men då finns det inga nya (knappt beg heller) för under 1000 kr...! Rusta hade hantlar hemma, 8 kg stycket, hoppas de är kvar i affär imorgon så jag kan köpa!
Jag har hantlarna från Rusta, men 6 kg och är mycket nöjd!
 
Jag ska byta ut min klocka, jag har börjat tycka det är lite kul att använda klockan som redskap både i boxen och när jag springer. Mycket för att "veta" att jag orkar lite till, för att pusha mig över kanten och ta i ytterligare.

Just nu står det mellan en Garmin Vivoactive 4 och en Garmin Forerunner 245

Har ni klockor och i så fall vilka och är ni nöjda inte nöjda?
Det som gör att jag tvekar mellan dessa är att den ena har touch och knappar den andra bara knappar.

Jag har Fitbit Inspire HR som är mer aktivitetsarmband är smartklocka och jag har varit jättenöjd men nu när jag haft den ett år så kikar jag lite på att byta. Det jag saknar främst är att kunna logga crossfit och ridning som träningsform samt att kunna ha appar i klockan om jag lyckas börja löpträna i år (hade ju varit nice då att kunna ha Spotify och Runkeeper i klockan så jag slapp ta med telefonen).
 
Jag har ett gäng kettlebells och hantlar hemma. De är bara så jekla dyra att köpa och då försöker jag ändå köpa beg! Nu vill jag gå upp i tyngre kettlebells och det blir 24 kg, men då finns det inga nya (knappt beg heller) för under 1000 kr...! Rusta hade hantlar hemma, 8 kg stycket, hoppas de är kvar i affär imorgon så jag kan köpa!
Ja, det är just det höga priset som fått mig att avstå hittills. Fattar inte varför just kettlebells ska vara så himla dyra! Jag har hantlar som man kan justera vikten på och även skruva ihop till en skivstång, samt lite annat smått och gott, men just kettlebell har jag alltid saknat lite. Dock köpte vi främst den här sortens utrustning inför lockdown när vi inte kunde träna någon annanstans, nu när allt öppnat upp känns det ännu svårare att motivera en sådan utgift ;)
 
Jag har Fitbit Inspire HR som är mer aktivitetsarmband är smartklocka och jag har varit jättenöjd men nu när jag haft den ett år så kikar jag lite på att byta. Det jag saknar främst är att kunna logga crossfit och ridning som träningsform samt att kunna ha appar i klockan om jag lyckas börja löpträna i år (hade ju varit nice då att kunna ha Spotify och Runkeeper i klockan så jag slapp ta med telefonen).

Det är precis det som jag är ute efter med.

Idag blev det ändå en beställning på en Garmin, den kommer nästa vecka.
Denna blev det
https://www.elgiganten.se/product/s...BOnh2rBaiH2B3p9QZGRuVgoARQ7AK93f8rQtOkUiM-Ba4
 
Gjort dagens pass, överkropp.

Min vänsterarm är det som drar ner mig i bänk har jag märkt. (Och mycket annat.)
Den är wobbly och instabil, axel och armbåge blir irriterade (känns som muskelfästena?). Inga känningar alls i höger arm.

Har ju tränat nu i sju veckor, gick från 0 pass till 5-7 gympass i veckan. Oftast 5. Hembyggt program med 2 benpass och 2 överkroppspass som rullar på.

Tänker att nu när det börjar bli grinigt i vissa delar så kan det vara rimligt att kommande 6-8 veckor byta till exempel bench press och incline bench press från skivstång till hantlar, sänka vikterna och bygga upp stabiliserande muskler mer?

Ungefär samma tänk med squatsen, ska nog byta till box squats i 6-8 veckor och bara tänka teknik. Och uppvärmning/stretch :angel:

Borde inte vara helt ute och cykla med tänket, I hope? :o
 
Gjort dagens pass, överkropp.

Min vänsterarm är det som drar ner mig i bänk har jag märkt. (Och mycket annat.)
Den är wobbly och instabil, axel och armbåge blir irriterade (känns som muskelfästena?). Inga känningar alls i höger arm.

Har ju tränat nu i sju veckor, gick från 0 pass till 5-7 gympass i veckan. Oftast 5. Hembyggt program med 2 benpass och 2 överkroppspass som rullar på.

Tänker att nu när det börjar bli grinigt i vissa delar så kan det vara rimligt att kommande 6-8 veckor byta till exempel bench press och incline bench press från skivstång till hantlar, sänka vikterna och bygga upp stabiliserande muskler mer?

Ungefär samma tänk med squatsen, ska nog byta till box squats i 6-8 veckor och bara tänka teknik. Och uppvärmning/stretch :angel:

Borde inte vara helt ute och cykla med tänket, I hope? :o
I bänkpress tycker jag det är mycket enklare med skivstång, hantlar är svårt och instabilt! Hur noga är du när du lägger dig på bänken? Det brukar vara hjälpsamt att aktivera bröstryggen ordentligt, ”stoppa skulderbladen i bakfickan”, för att bli mer stabil i lyftet. Styrkelabbets senaste poddavsnitt handlar om grunderna i bänkpress, det rekommenderas! :up:
 
I bänkpress tycker jag det är mycket enklare med skivstång, hantlar är svårt och instabilt! Hur noga är du när du lägger dig på bänken? Det brukar vara hjälpsamt att aktivera bröstryggen ordentligt, ”stoppa skulderbladen i bakfickan”, för att bli mer stabil i lyftet. Styrkelabbets senaste poddavsnitt handlar om grunderna i bänkpress, det rekommenderas! :up:

Ja det är det jag tänker med, men jag tror jag "behöver" träna med hantlar (lägre vikt då) för att komma åt mina instabila småmuskler 😅

Är väldigt noga med formen, både bröstryggen/bålen/etc... känns som att armarna blivit spaghetti bara haha.
Men ska absolut lyssna :love:
 
Overhead squats var huvudfokus på dagens crossfitpass och DÄR kan vi snacka om en övning som känns svår och "awkward" när man inte gjort den på länge! Den kräver mycket i framförallt rörlighet och stabilitet vilket är färskvara båda två, så jag var beredd på att få kämpa lite. Det kändes rätt kasst under uppvärmningen och jag fick ont i handleden, men efter att ha tagit på mig mina handledsskydd och kört några reps blev det betydligt bättre. Körde dock med en låg vikt för att inte skada varken mig själv eller de runtom mig :angel:

Del 1: World's Greatest Stretch, utfall med tom skivstång på raka armar, benböj samt plankan med axelklapp. 3 rundor.

Del 2: Teknikträning overhead squats (där vi alltså bröt ner rörelsen i flera olika delar och övade på varje del innan det sattes ihop till sin helhet)

Del 3:
  • 3 overhead squats
  • 30 double unders eller 60 vanliga hopp med hopprep
  • 6 overhead squats
  • 30 double unders eller 60 vanliga hopp med hopprep
  • 9 overhead squats
  • 30 double unders eller 60 vanliga hopp med hopprep
  • 12 overhead squats
  • 30 double unders eller 60 vanliga hopp med hopprep
  • 15 overhead squats
  • 30 double unders eller 60 vanliga hopp med hopprep
  • 18 overhead squats
  • 30 double unders eller 60 vanliga hopp med hopprep
Målet var att lyckas göra åtminstone de första 3 rundorna "unbroken", alltså utan att lägga ner skivstången mitt i. Jag lyckades hålla i detta till runda 5, då jag delade upp det i 8+7 reps och i runda 6 körde jag 9+9.

Svårt men ganska roligt pass!
 
Ja det är det jag tänker med, men jag tror jag "behöver" träna med hantlar (lägre vikt då) för att komma åt mina instabila småmuskler 😅

Är väldigt noga med formen, både bröstryggen/bålen/etc... känns som att armarna blivit spaghetti bara haha.
Men ska absolut lyssna :love:
Det kan ju vara så att du helt enkelt bara behöver träna mer bänkpress, för att bli bättre på det :) Men har du känningar ska du såklart vara försiktig! Och kanske bli lite bättre på uppvärmning :D
 
Overhead squats var huvudfokus på dagens crossfitpass och DÄR kan vi snacka om en övning som känns svår och "awkward" när man inte gjort den på länge! Den kräver mycket i framförallt rörlighet och stabilitet vilket är färskvara båda två, så jag var beredd på att få kämpa lite. Det kändes rätt kasst under uppvärmningen och jag fick ont i handleden, men efter att ha tagit på mig mina handledsskydd och kört några reps blev det betydligt bättre. Körde dock med en låg vikt för att inte skada varken mig själv eller de runtom mig :angel:

Del 1: World's Greatest Stretch, utfall med tom skivstång på raka armar, benböj samt plankan med axelklapp. 3 rundor.

Del 2: Teknikträning overhead squats (där vi alltså bröt ner rörelsen i flera olika delar och övade på varje del innan det sattes ihop till sin helhet)

Del 3:
  • 3 overhead squats
  • 30 double unders eller 60 vanliga hopp med hopprep
  • 6 overhead squats
  • 30 double unders eller 60 vanliga hopp med hopprep
  • 9 overhead squats
  • 30 double unders eller 60 vanliga hopp med hopprep
  • 12 overhead squats
  • 30 double unders eller 60 vanliga hopp med hopprep
  • 15 overhead squats
  • 30 double unders eller 60 vanliga hopp med hopprep
  • 18 overhead squats
  • 30 double unders eller 60 vanliga hopp med hopprep
Målet var att lyckas göra åtminstone de första 3 rundorna "unbroken", alltså utan att lägga ner skivstången mitt i. Jag lyckades hålla i detta till runda 5, då jag delade upp det i 8+7 reps och i runda 6 körde jag 9+9.

Svårt men ganska roligt pass!
Bra jobbat att komma så långt utan avbrott!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 694
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 609
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 470
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 766
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp