Tjockistråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Upp ett par hekto igen den här veckan, men det var väntat med mensen. Ändå alltid lite trist när kroppen motarbetar det man gör. Jag ligger fortfarande under mitt förstamål i alla fall, det är ju något!
Nu är dock alla semesterdagarna anända så rutinerna kommer att bli stadiga och löften lättare att hålla ...och idag var en sådan vansinnig dag på jobbet att jag är rätt säker på att de där hektona är borta, fy farao! Jag tror jag måste ladda hem någon stals stegräknar-app för jag har en känsla av att summorna på jobbet ibland skulle vara helt absurda. :arghh::D

I helgen blev det 45 styrka på gymmet på lördagen och 30 min privatlektion på ridskolan. Båda lika roliga och lika jobbiga
Eller ridningen var nog snäppet roligare för jag gick ordning på galoppfattningarna och galoppen (nu ska jag bara försöka återskapa detta på ridlektionen :p)
Ikväll blir det Tabata+Core.
Sen kommer jag faktiskt ha en vilodag då vovve ska till veterinären och ultraljuda njurarna.

Pilen pekar spikrakt upp :arghh: Jag måste verkligen lägga om min kost på något sätt. Sluta äta knäckebröd för ett. Jag luras till att det blir mindre kalorier än det egentligen är.

Kan du inte ta hjälp av en dietist? :)

Jag har haft ett stort antal dietister under årens lopp pga att jag är diabetiker så jag vet redan hur jag bör äta. Problemet är bara att omsätta ord till handling. Jag hade ett hyfsat fungerande mathållning men det gick åt skogen efter jul. När jag mådde dåligt i covid vande jag mig vid att äta knäckebröd, ramen nudlar och liknande. Nu måste jag bort från de tomma kalorierna på något sätt.

Jag har haft ett stort antal dietister under årens lopp pga att jag är diabetiker så jag vet redan hur jag bör äta. Problemet är bara att omsätta ord till handling. Jag hade ett hyfsat fungerande mathållning men det gick åt skogen efter jul. När jag mådde dåligt i covid vande jag mig vid att äta knäckebröd, ramen nudlar och liknande. Nu måste jag bort från de tomma kalorierna på något sätt.

Jag tänkte just pga diabetes, okej förstår 🤗. Ja du visst är det lättare att göra det i teorin är i praktiken 🤭.

Det är delade känslor inför vägningen imorgon. Jag har fortfarande mens och känner mig just idag mycket mer svullen än jag gjorde igår - igår var liksom en Bra dag i gymspegeln! Samtidigt har jag jobbat så jäkla hårt den här veckan, både av vilja och inte. Det kommer vara så himla trist om det inte märks.

Behöver ta tag i matlådor igen.
Köpte yoghurt, müsli och nötsmör men tycker att det är för kallt att äta på morgonen så får lista ut något bättre att äta. Äter det gärna som sista måltid eller om jag behöver en snabb lunch.
Har nästan förätit mig på gröt, så funderar lite på vad jag har kvar.
Omelett med grönsaker hade kunnat fungera dagar jag inte jobbar.
Funderar på soppa? Typ tomatsoppa vilket är lättätit.

Behöver ta tag i matlådor igen.
Köpte yoghurt, müsli och nötsmör men tycker att det är för kallt att äta på morgonen så får lista ut något bättre att äta. Äter det gärna som sista måltid eller om jag behöver en snabb lunch.
Har nästan förätit mig på gröt, så funderar lite på vad jag har kvar.
Omelett med grönsaker hade kunnat fungera dagar jag inte jobbar.
Funderar på soppa? Typ tomatsoppa vilket är lättätit.
Soppa är min livräddare. Jag är skitdålig på att äta frukost och jag vill hålla mig ifrån mackor till lunch, så soppa får det bli! Det finns ju jättefina färdigsoppor om man inte gitter laga själv.

@Pilot jag vill också ha nåt varmt på morgonen samtidigt som det ska gå lätt. Kör ofta äggröra på ett ägg och så äggvita, två knäckebröd och en frukt och står mig rätt bra på det.

Igår satte jag ner foten i vårdsammanhang.
Jag blir så himla less på övertron på det matematiska värdet BMI, som inte säger något alls om hälsa eller huruvida man är lämplig att operera.
Har en kass rygg och en av lösningarna på problemet skulle kunna vara en operation. Gjorde en utvärdering igår och där ska man skriva in längd och vikt. Jag skrev ungefärlig vikt. Har ingen våg och vägrar väga mig. Finns ingen anledning. Då ville vårdpersonen hämta en våg och väga mig. För "läkaren behöver veta det för att kunna avgöra om operation är lämpligt". Nejdu, sa jag då. Läkaren behöver inte alls veta exakt på hektot vad jag väger. Det räcker alldeles utmärkt att veta på ett ungefär. OM det alls spelar någon roll. (jag lovade att OM det blir aktuellt med en operation, DÅ kan jag ställa mig på vågen.)
Sen behövde vårdpersonen givetvis också erbjuda mig en livsstilscoach för att göra livsstilsförändringar. Alltså ärligt talat. Jag har lagt på mig ungefär ett kg/år i snitt sedan tonåren. Jag har verkligen inga stora problem med varken kosthållning eller vardagsmotion. Jag har INGET problem med att överäta. Jag är dessutom metabolt frisk, ALLA mina värden - kollade på längden och tvären ett flertal gånger - är alldels utmärkta.
Jag har däremot en sjukhistorik som inte är rolig och en kropp som är trasig. INGET i den historiken beror på min vikt. Men min vikt kan möjligen delvis vara ett resultat av historiken.
Jag blir så jävla trött!! Det är så oerhört tröttsamt att besöka vården när man inte ligger inom rätt matematiska spann gällande vikt och längd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
22 942
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 450
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 702
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 641
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Föl 2023