Tjockistråden 4

Har inte gått så bra här. Av och till ont i knät vilket gör att träningen blivit lidande.
Sen har det varit svårt att skärpa kosten dels pga träningen och dels på grund av lite kassa vanor man kommit in i. Just nu är största problemet att jag blir så sugen nattetid.. Jag har jobbat natt i 15 år typ och lyckats ha bra rutiner så det är frustrerande.
Sen har jag haft en period med urusel sömn som inte hjälpt.

Igår lyckades jag iallafall hålla mig på banan. Får försöka gå till gymmet och träna lite lätt även om jag har lite krämpor men det tar emot :p . Hade ju sånt bra flyt fram tills kan fick ont i knät och inflammation i underarmarna..

Väldigt blandade skurar när det gäller kosthållningen. Märker att det inte funkar att träna kl. 13-14:30 för att äta lunchlådan när jag kommer hem, är för hungrig och köper på mig saker på vägen hem. Har frukt och ägg att äta som mellanmål innan jag åker till gymmet men tycker det är äckligt och låter hellre bli och så skiter det sig sen :bag:

Alltså jag är hungrig. Jag överäter inte, jag äter förnuftiga saker, men jag är ständigt hungrig. Vet inte riktigt varför. När jag är hungrig äter jag morötter, frukt, tomater och liknande. Plus lite hårt bröd. Så varför är jag hungrig!?

Alltså jag är hungrig. Jag överäter inte, jag äter förnuftiga saker, men jag är ständigt hungrig. Vet inte riktigt varför. När jag är hungrig äter jag morötter, frukt, tomater och liknande. Plus lite hårt bröd. Så varför är jag hungrig!?
Tomater och frukt är sällan mättande på lång sikt. Det är mycket vatten, ganska lite fibrer och proteiner.

Jag har hittat Icas linskakor (typ likadana som riskakor - verkar dock tyvärr vara restnoterade just nu) som är gjorda på enbart linsmjöl, olja och kryddor (jag äter gräddfil-lök-smak). Det är kalorisnålt, protein- och fiberrikt och håller mig mätt länge. Bara som ett tips.

Generellt så mättar protein och fett mer än kolhydrater.

Med det sagt så är jag i perioder jättehungrig oavsett hur jag äter men håller jag ut några dagar brukar det lägga sig igen.

Prova öka upp proteinet i kosten?

Kanske kan du räkna hur många nektariner (sött som triggar ditt sockerberroende) du äter. Plus om det slinker ner nåt mer under dagen? Och dina dippar då du äter onyttigt istället för att bara enkelt höja bs med t.ex. druvsocker?

Druvsocker är bokstavligt bland det äckligaste jag vet.

Bättre att tugga sorbet

Jag vet inget om diabetes så jag har ingen uppfattning om några skedar sorbet är lika effektivt som druvsocker, men om jag uppfattat dig rätt så får du ibland problem i att du inte kan sluta äta sorbeten när du börjat äta och det finns kvar av den. Kan det vara en taktik för att undvika det problemet, att du äter något mindre gott som hjälp att häva dippen, men som du inte riskerar att överäta av?

Jag har kommit tillbaka till träningen och då även fått ordning på rutinerna kring kosten. Ligger ganska högt i kaloriintag så ligger nog i kaloribalans men är nöjd med det än så länge. Ligger på 3,5kg + från min lägsta vikt innan sommaren.

Har sovit uruselt idag och ska iväg imorgon efter nattjobb så accepterar att hålla kosten inte kommer ligga i fokus innan jag fått sova ordentligt. Har dessutom en skoluppgift som stressar mig som jag ska få in innan söndag 🙁.

Jag har gått och gått (och gått) på min semester. Tror verkligen att träningen på gymmet har hjälpt, normalt sett blir jag lättare trött i höftböjare och i ländrygg.
Tyvärr så har jag fått mer och mer ont i min fot och sista dagarna har jag haft rejält ont.

Jag ska slappa, tvätta och gosa med hundarna idag, hade velat gå en längre runda men behöver spara på foten så jag kan gymma ikväll.
Det får bli nånstans där jag kan släppa dem och kanske en kort cykelrunda med bcn.

Dagen gick som jag tänkt och det blev ett pass på gymmet. På crosstrainern flög jag fram (typ 😁) alla timmar med promenerande har gjort skillnad, det kändes bra i fötterna under tiden men efter passet så har de värkt rätt bra.

Lagom trött i kroppen efter resa + jetlagg och nya tidszoner osv så fick sänka rep på någon övning och vikt på någon annan.
All in all väldigt nöjd med att jag pallrade mig till gymmet första dagen jag vaknade i Sverige. 💪

Deppar över vikten och att jag inte kan äta mer hälsosamt. Märker att jag behöver ta mer insulin vilket är ett tecken på att jag äter för mycket. När jag gått ner så behövde jag inte ta mycket insulin.

Ska försöka ta mig till gå och löpkliniken den här veckan och försöka hitta några bra gå/löp skor för att börja gå mer. Och sedan, tja, vad jag pratat om sedan sommaren, köpa gymkort. Funderar på om jag behöver en PT för att komma igång.

Deppar över vikten och att jag inte kan äta mer hälsosamt. Märker att jag behöver ta mer insulin vilket är ett tecken på att jag äter för mycket. När jag gått ner så behövde jag inte ta mycket insulin.

Ska försöka ta mig till gå och löpkliniken den här veckan och försöka hitta några bra gå/löp skor för att börja gå mer. Och sedan, tja, vad jag pratat om sedan sommaren, köpa gymkort. Funderar på om jag behöver en PT för att komma igång.
Det finns en bra sida som heter Styrkelabbet, de har färdiga program för nybörjare som kan vara lätt att börja med.
Jag utgick från deras nybörjarprogram (detta) men tog de övningar som jag kände mig bekväma med (längst ner står de olika övningar man kan byta/välja emellan).
Principen är en övning för överkropp, en för rygg och en för ben/rumpa i vart pass.

Jag körde samma pass första 6 veckorna istället för att ha två att variera med då jag tyckte jag behövde det för att hitta teknik/rätt vikt osv.

Jag kör alltid 10 minuter på crosstrainern och någon uppvärmning för axlarna och har lagt till några övningar för magen.
Nu efterhand så kör jag längre uppvärmning och fler övningar innan jag kör själva passet.
Jag har också gjort ett pass till med övningar jag tycker jag behöver som jag nu har att växla med.
Det passar mig bra. 🙂

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
101 102 103
Svar
2 046
· Visningar
172 628
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 447
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 698
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 641
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar