Tjockistråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast varför tror du att jag tror att din vikt har med din kunskap att göra? Men jo, tror du att runt 500 kcal är normalt att leva på som normalviktig vuxen, aktiv kvinna så saknar du kunskap. Och det säger jag inte för att vara elak. Men du tar det helt klart fel så struntsamma :) hoppas du hittar vad som felar.
Ändå är det precis så jag lever/levt. På minimalt intag och med en enorm övervikt. Om du inte tror mig får det stå för dig. Driv det inte längre
 
Fast vill man inte ha en diskussion så kanske man inte ska svara och ställa frågor tillbaka 😅 blir ju lite konstigt att helt ignorera när folk svarar på det jag skriver.
Om det gör folk ledsna, kanske man ska ändra sin diskussionsteknik? Vad är det du vill uppnå med dina upprepade inlägg om exakt samma sak? Du kan ju knappast känna som att du har en givande dialog just nu?
 
Kopierar in förra trådstarten:
En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar vi åtminstone 15 kg som ska bort.

Här peppar, pushar och stöttar vi varandra utan att folk ska komma med en pekpinne om vad vi äter, klagar på ev baksteg vi tar osv :)

Vi riktigt tjocka vill ha vår egen tråd för vi trivs inte alla att prata vikt med folk som ska gå ner 2-3 kg. Det är skillnad på en stor övervikt och tappa något kilo.

Inte rätt tråd att hoppa på folk om att de, när de, de facto, presenterar problematiken, antingen ljuger eller är ett medicinskt mirakel. Vill man envist ifrågasätta någons kost och övervikt/fetma finns det andra trådar eller starta en egen tråd. Där kan man man kräva att folk lägger upp sin mat (vilken fruktansvärt kränkning av integriteten att ens föreslå det). Särskilt för besserwissers beskådan och nöje på ett internet forum.

Det vore intressant om vissa personer kunde bevisa (med foton av kvalifikationer) sin medicinska kompetens. Ja förutom då att man sitter på nätet och googlat).
 
Fast du skriver ju direkt till en enskild användare, på ett sätt som framstår att du både tror att hon ljuger och att hon är okunnig. Du skriver inte generellt, du skriver till/om en specifik person. Som både har en kropp, en hjärna och känslor.

Ja alltså, tror man att någon vuxen kvinna som dessutom håller igång mycket håller sig normalviktig på typ 600 kcal (blir ju mindre när man går ner sin övervikt) så är det okunskap. Men, om man inte vill höra det så är det ju upp till var och en. Okunnig är liksom inget fult ord i min värld. Ljuga har jag inte sagt något om heller. Att uppskatta fel är inte samma sak som att ljuga.
 
Om det gör folk ledsna, kanske man ska ändra sin diskussionsteknik? Vad är det du vill uppnå med dina upprepade inlägg om exakt samma sak? Du kan ju knappast känna som att du har en givande dialog just nu?

Jag svarar ju bara på folk? Varför fortsätter ni skriva frågor om ni inte vill att jag svarar och utvecklar det ni frågar om? Förlåt men vad är det för diskussionsteknik? Personen blev ledsen ja, men skriver samtidigt att jag kallat denna både korkad och inte kan räkna vilket jag absolut inte gjort 😅

Men ger upp. Tråkigt när man inte kan hålla sakliga diskussioner kring problem som kommer upp utan att det ballar ur.
 
Om det gör folk ledsna, kanske man ska ändra sin diskussionsteknik? Vad är det du vill uppnå med dina upprepade inlägg om exakt samma sak? Du kan ju knappast känna som att du har en givande dialog just nu?

@linnsan
Jag tycker att det är helt okej att som ett allmänt fenomen lyfta svårigheten att korrekt räkna kalorier och att faktiskt lyckas hålla sig till en plan, i en vikttråd. Särskilt om man kopplar det till sig själv (för mig är det t ex det som är problemet, i kombination med att åldern gör det svårare).

Men att fortsätta att bemöta en användare som säger sig veta allt det du skriver och faktiskt ha ordentlig koll och kontroll, med att hon nog ändå trots allt säkert ljuger eller inte har koll, är inte schysst. Oavsett vad du tycker och tänker så kommer du aldrig att kunna få det ena eller det andra scenariot bevisat, och resultatet blir bara att du trampar runt, runt på en person som redan är sänkt.
 
Jag svarar ju bara på folk? Varför fortsätter ni skriva frågor om ni inte vill att jag svarar och utvecklar det ni frågar om? Förlåt men vad är det för diskussionsteknik? Personen blev ledsen ja, men skriver samtidigt att jag kallat denna både korkad och inte kan räkna vilket jag absolut inte gjort 😅

Men ger upp. Tråkigt när man inte kan hålla sakliga diskussioner kring problem som kommer upp utan att det ballar ur.

Jag vet inte om du inte förstår hur det du skriver tolkas?

Person A skriver: jag har levt på X kcal utan att gå ner.
Du skriver: Det är inte möjligt.
Flera skriver: Du skriver att person A ljuger, räknar fel eller saknar kunskap.
Du skriver: Det har jag inte skrivit!

Du skriver att det sthu skrivit är en omöjlighet, det går inte att tolka på något annat sätt än som ett ifrågasättande. Och du verkar tycka att hon behöver mer kunskap och räknehjälp, vilket inte kan tolkas på annat sätt än att du tror att hon antingen räknar fel pga okunskap eller ljuger.
 
Ja, jag håller med om att det generellt är för lite för att må bra och verkligen inget att rekommendera att ligga på en sådan svälktkost under längre tid. Men om @sthu ska öka sitt kaloriintag så behöver hon ju få hjälp så att vikten inte ökar ytterligare i samma takt som den gjort hittills. Oavsett om hon legat konstant på 800 varje dag de senaste 10 åren eller om det varierat, så är kontentan att hon gått upp väldigt mycket på kort tid och att det korrelerar med medicinen. Det enda du pekar på är ju att kalorierna måste minskas och det är i kontexten inte så hjälpsamt, särskilt inte för en person som du själv skriver har ett ohälsosamt lågt kaloriintag.

Ska bara svara på detta. Jag har INTE sagt att kalorierna ska minskas från 800! Det vore bra om man inte helt hittar på saker utifrån vad man själv TROR. Det enda jag har påpekat (japp upprepar mig igen men det är ju för att folk uppenbarligen inte ens läser det jag skriver) är att det är fysiologiskt omöjligt att ligga på 800 kcal under lång tid och INTE tappa fett. Har inte lagt mig i alls vad ts ska ligga på överhuvudtaget. Och det undras varför jag upprepar mig när flera blir så upprörda att de läser in egna motiv i det hela och att jag kallar de korkade 🤦‍♀️

Jag har knappast följt varken tråden eller medlemmar så noga att jag vet vad som diskuterats tidigare. Gillar man inte råden är det ju faktiskt bara till att säga att det inte är något för en istället för att börja ställa frågor som man sen blir arg över att man får svar på.
 
Inte rätt tråd att hoppa på folk om att de, när de, de facto, presenterar problematiken, antingen ljuger eller är ett medicinskt mirakel. Vill man envist ifrågasätta någons kost och övervikt/fetma finns det andra trådar eller starta en egen tråd. Där kan man man kräva att folk lägger upp sin mat (vilken fruktansvärt kränkning av integriteten att ens föreslå det). Särskilt för besserwissers beskådan och nöje på ett internet forum.

Det vore intressant om vissa personer kunde bevisa (med foton av kvalifikationer) sin medicinska kompetens. Ja förutom då att man sitter på nätet och googlat).
Nu var det jag som skrev ett förslag att lägga upp bild på det användaren åt på en dag för att få ytterligare kostförslag/tips. Hade aldrig någonsin kunnat föreställa mig att det tolkas som en fruktansvärd tolkning av integriteten, det är liksom bara mat?
 
@linnsan vad menar du då? Om du inte menar att jag har fel eller ljuger. För jag vet att jag ligger på under 1000 just nu. Såvida inte alla deklarationer på livsmedel är helt uppåt väggarna. Jag har valt att öka lite, just för att det är vansinnigt svårt att hålla så lågt och jag orkar inte med det just nu. Så jag har valt att öka till cirka 1000 kcal per dag. Och jag håller det. Och jag går upp i vikt. Må vara ett medicinskt under enligt dig. Det är faktum.
 
Nej, jag tänker inte förnedra mig mer än vad jag redan gjort. Jag har skrivit förr i tråden vad jag äter och inte fått nån feedback
Har de kollat sköldkörteln? Den kan bli rubbad vid litiumbehandling och påverka ämnesomsättningen. Jag har även sett folk svullna upp av vätska. Vet tyvärr inte vad man kan göra åt det. Låter tufft ❤️
 
Ska bara svara på detta. Jag har INTE sagt att kalorierna ska minskas från 800! Det vore bra om man inte helt hittar på saker utifrån vad man själv TROR. Det enda jag har påpekat (japp upprepar mig igen men det är ju för att folk uppenbarligen inte ens läser det jag skriver) är att det är fysiologiskt omöjligt att ligga på 800 kcal under lång tid och INTE tappa fett. Har inte lagt mig i alls vad ts ska ligga på överhuvudtaget. Och det undras varför jag upprepar mig när flera blir så upprörda att de läser in egna motiv i det hela och att jag kallar de korkade 🤦‍♀️

Jag har knappast följt varken tråden eller medlemmar så noga att jag vet vad som diskuterats tidigare. Gillar man inte råden är det ju faktiskt bara till att säga att det inte är något för en istället för att börja ställa frågor som man sen blir arg över att man får svar på.

Dina råd har väl hittills handlat om att balansera kalorier? Det tolkar åtminstone jag som att du menar att kalorierna ska minskas för att användaren ska gå ner i vikt. Att du inte menar att de ska minskas från 800 är ju för att du inte tror på att hon ligger/legat på de nivåerna. Men eftersom du återkommande ger tips som handlar om kalorier kopplat till vikt, mat och träning så tolkar jag det som att det är där du menar att lösningen finns? Eller handlade podden du tipsade om sjukdomar och mediciners inverkan vid viktuppgång/-nedgång? Jag har inte googlat/lyssnat på den.
 
@linnsan vad menar du då? Om du inte menar att jag har fel eller ljuger. För jag vet att jag ligger på under 1000 just nu. Såvida inte alla deklarationer på livsmedel är helt uppåt väggarna. Jag har valt att öka lite, just för att det är vansinnigt svårt att hålla så lågt och jag orkar inte med det just nu. Så jag har valt att öka till cirka 1000 kcal per dag. Och jag håller det. Och jag går upp i vikt. Må vara ett medicinskt under enligt dig. Det är faktum.

Det ÄR ett medicinskt under. Och det är inte enligt mig utan det som finns att tillgå genom studier. Finns massor i ämnet. Podden jag tog upp är bra. Men jag vet liksom inte om du faktiskt vill att jag svarar eller inte för allt jag skriver tas som en attack mot dig personligen. Jag tycker att 1000 låter för lågt också, men något är ju uppenbart fel. Antingen så räknar du fel, och nej, det gör inte dig korkad (wtf?) Det är snarare väldigt vanligt. Och om du räknar rätt så ska du ju ta kontakt med folk som jobbar med detta för då är något RIKTIGT fel. Alltså, vet inte vad du väger. Men en kvinna på 85-90 kg tex som rör på sig lite halvt har ett behov på runt 2300-2500 för att ligga viktstabil. Beroende på aktivitet etc.
 
Har de kollat sköldkörteln? Den kan bli rubbad vid litiumbehandling och påverka ämnesomsättningen. Jag har även sett folk svullna upp av vätska. Vet tyvärr inte vad man kan göra åt det. Låter tufft ❤️
T3 har tagits och varit normalt. Jag svullnar ofta av vätska, fingrarna blir som korvar. Speciellt om det är lite varmt (typ 17 grader..). Använd stödstrumpor säger vården.
 
Nu var det jag som skrev ett förslag att lägga upp bild på det användaren åt på en dag för att få ytterligare kostförslag/tips. Hade aldrig någonsin kunnat föreställa mig att det tolkas som en fruktansvärd tolkning av integriteten, det är liksom bara mat?

Det är ett ifrågasättande och en kränkning iom @sthu redan har koll på kost och kaloriintag. Och det implicit ifrågasätts. Det här är en tråd där mat är en stor trigger för många. Så nej det är inte så bara 'liksom mat'. Jag antar att du inte har några triggers eftersom det bara liksom.
 
Det ÄR ett medicinskt under. Och det är inte enligt mig utan det som finns att tillgå genom studier. Finns massor i ämnet. Podden jag tog upp är bra. Men jag vet liksom inte om du faktiskt vill att jag svarar eller inte för allt jag skriver tas som en attack mot dig personligen. Jag tycker att 1000 låter för lågt också, men något är ju uppenbart fel. Antingen så räknar du fel, och nej, det gör inte dig korkad (wtf?) Det är snarare väldigt vanligt. Och om du räknar rätt så ska du ju ta kontakt med folk som jobbar med detta för då är något RIKTIGT fel. Alltså, vet inte vad du väger. Men en kvinna på 85-90 kg tex som rör på sig lite halvt har ett behov på runt 2300-2500 för att ligga viktstabil. Beroende på aktivitet etc.
Du menar alltså att jag har gjort helt fel i flera år. Vad menar du att jag ska göra?
 
Du menar alltså att jag har gjort helt fel i flera år. Vad menar du att jag ska göra?

Det är möjligt? NÅGOT är ju fel. Det är ju jättesvårt för mig att svara på utan att veta hur du faktiskt gör. Men podden jag hänvisade till tar upp i detalj hur du räknar också. Dom tar även upp vanliga misstag. Någon gång i början om jag minns rätt. Finns många avsnitt.
 
Du menar alltså att jag har gjort helt fel i flera år. Vad menar du att jag ska göra?

Svälta!

/s

De som satt i koncentrationsläger under WWII hade ett intag på 700 kalorier/dag (eller mer) och vi vet alla hur pigga och krya de såg ut när de blev befriade.

https://www.theholocaustexplained.org/the-camps/ss-concentration-camp-system/meals/

Calories per person per day typically averaged at 1300 calories. The modern day recommendation is 2500 calories per day for men and 2000 calories per day for women.

In 1944, with the German war economy failing, the rations for camp inmates were cut again. Some inmates now received as little as 700 calories per day, forcing them quickly into starvation.

Att en person bibehåller eller tom går upp på ett kaloriintag på 800 kalorier, pekar definitivt på att det finns, delvis, en medicinsk förklaring.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
8 9 10
Svar
191
· Visningar
12 123
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 693
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 522
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 368
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp