Tjockistråden 4

Jag är fortfarande riktigt nöjd med medicinen jag tar (mounjaro) då jag fortfarande får mkt mindre sötsug och hunger. Jag mår också väldigt mkt bättre bla har jag mindre ont i kroppen och klarare i huvudet. Jag har gått ner ca 0.8 kg i veckan vilket jag är jättenöjd med eftersom det är första gången på mer än 15 år som jag lyckats gå ner i vikt, annars har jag bara gått upp några kg per år.

Men- det här har också fått mig att fundera. Jag har i många år gått hos dietister och kurser, ätstörningsbehandlingar och annat. Och jag har alltid sagt till dessa att jag inte kan äta så mkt som de föreslår för då kommer jag bara gå upp i vikt. Men det känns som de aldrig har trott på mig. Jag tror ju att när man som jag- jag är 48 år och har haft rejälta ätstörningar hela mitt liv där jag blandat hetsätning med att inte äta alls- jag tror att har man den bakgrunden så funkar inte kroppen som den gör för den som varit normalviktig hela livet. Jag förstår att man inte ska äta för lite när man går i ätstörningsbehandling. Men ... jag tror inte att man har tillräcklig kunskap idag hur kroppar fungerar där man har den bakgrunden.

Idag efter att jag börjat med sprutorna äter jag ungefär såhär och det är jag mätt och nöjd på.
- frukost- skål med fil med musli
-lunch- lagad mat. halva tallriken grova grönsaker såsom broccoli, morot etc och 1/4 kött, fisk, protein etc samt 1/4 potatis, ris etc. Har inte vägt men på ätstörningsbehandlingen var lunchen 350 g och detta är mindre än det så max 300 gram skulle jag tro.
-eftermiddag- frukt tex apelsin
-middag- ett ägg samt några skedar keso.

Sen jag började för drygt två månader sen så har jag inte ätit snabbmat och godis/ fika ett per gånger.

Jag har inte räknat kalorier på ovan men det är lägre än vad dietisterna gav till mig. Även de som gav mig ett kostschema där de nästan garanterade att jag kunde gå ner i vikt av att följa sa ju att jag skulle äta mer än ovan. Och nu går jag ner kanske 0.8 kg så det är inte som att jag rasar. Då hade jag ändå 138 kg som startvikt.

Jag ska dock lägga till att jag inte har tränat regelbundet då jag fick mkt biverkningar av medicinerna så orkade inte bry mig om det. Så det kommer jag lägga till så får se vad det blir då. Nu har jag promenerat en del, och simmat ibland och gått till gymmet en del. Så det kan ju förstås göra skillnad. Så det ska ju bli intressant att se.

Tog ett extra 12 timmars pass på jobbet och kom hem imorse efter att ha varit vaken i 26 timmar.. Ta ut hundar, mata hundar och sov en timme och sen fysio med ena hunden (väldigt dålig planering) och sen däcka tre timmar till.

När jag vaknade på eftermiddagen blev det tredje joggingrundan med en av hundarna som sällskap. Ute i en halvtimme och joggade i slow-motion men vaknade till iallafall 😆.
Har varit ute och ätit middag med maken på thai stället, inte så nyttigt men har knappt ätit nåt idag så tror det jämnar ut sig lite.

Har lyckats låta bli att överäta, stress-äta och äta av tristess i veckan så är rätt nöjd. Har också kunnat dra ner på portions storlekarna och inte behövt fylla ut med så mycket grönsaker för jag har inte varit så farligt hungrig. Så nu när man börjar få in lite flyt är det väl dax för bakslag snart igen då... 😜

Försöker att inte tråkäta men det är svårt. Så jäkla lätt att behöva äta något när jag sitter framför datorn. Hämtar ett äpple eller en klementin. Nåja, nu ska jag gnugga kycklingben tills imorgon.

Och jag har alltid sagt till dessa att jag inte kan äta så mkt som de föreslår för då kommer jag bara gå upp i vikt. Men det känns som de aldrig har trott på mig
Det här upplever jag med. Jag har visserligen bara träffat två dietister, men båda kändes som om de inte trodde på mig när jag berättade om hur lätt jag går upp i vikt.
Jag valde båda gånger att avsluta direkt, jag vill inte lägga tid och energi på att motbevisa och försvara mig.

Suck, ensam och äter framför datorn = äter för mycket. Så mycket lättare när jag äter med någon annan och fokuserar på maten.

Jag som skulle vara aktiv i tråden :laugh: Nåja, jag har kört mjukstart med yoga i 2 veckor och sen börjat med lättare träning i veckan, som just nu innebär promenader varannan dag och kondition/styrka varannan dag. Och yoga såklart.

Har gått bra än så länge. Har en del träningsvärk just nu, dock även ryggont, så får se hur morgondagens pass kan komma att se ut.

Det här upplever jag med. Jag har visserligen bara träffat två dietister, men båda kändes som om de inte trodde på mig när jag berättade om hur lätt jag går upp i vikt.
Jag valde båda gånger att avsluta direkt, jag vill inte lägga tid och energi på att motbevisa och försvara mig.

Jag har inte träffat dietister, men min vårdcentralsläkare tjatar om att jag ska göra en gastric bypass op. När jag ifrågasatte det och talade om att det inte kommer hjälpa eftersom jag har så otroligt låg ämnesomsättning att jag ändå måste äta väldigt lite för att gå ner i vikt. Alltså - det är inte så att är tjock pga att jag äter enoma mängder mat. Enligt "tabellmått" så ska jag äta 2500 kcal/dag utifrån min aktivitetsnivå. Hell no! Då skulle jag rulla fram. För att stå stilla i vikt behöver jag ligga på 1300-1400 kcal/dag. Så för att gå ner måste jag äta ännu mindre. Så för min del är det modifast som funkar.

Efter att tagit en massa prover så har jag fått klartecken av min läkare att fortsätta med modifast. Men det märks att han inte riktigt tror på mig.

Jag har också gått en överviktskurs - där fick jag äntligen gehör för mitt problem. Det finns människor med extremt låg ämnesomsättning utan att det är något hormoniellt fel. Det är helt enkelt de generna man har. Om man då äter så mycket som räknas till "normalt" då går man upp i vikt - och fort går det.

Det kändes skönt att få den bekräftelsen.

/Lizzie

Jag har inte träffat dietister, men min vårdcentralsläkare tjatar om att jag ska göra en gastric bypass op. När jag ifrågasatte det och talade om att det inte kommer hjälpa eftersom jag har så otroligt låg ämnesomsättning att jag ändå måste äta väldigt lite för att gå ner i vikt. Alltså - det är inte så att är tjock pga att jag äter enoma mängder mat. Enligt "tabellmått" så ska jag äta 2500 kcal/dag utifrån min aktivitetsnivå. Hell no! Då skulle jag rulla fram. För att stå stilla i vikt behöver jag ligga på 1300-1400 kcal/dag. Så för att gå ner måste jag äta ännu mindre. Så för min del är det modifast som funkar.

Efter att tagit en massa prover så har jag fått klartecken av min läkare att fortsätta med modifast. Men det märks att han inte riktigt tror på mig.

Jag har också gått en överviktskurs - där fick jag äntligen gehör för mitt problem. Det finns människor med extremt låg ämnesomsättning utan att det är något hormoniellt fel. Det är helt enkelt de generna man har. Om man då äter så mycket som räknas till "normalt" då går man upp i vikt - och fort går det.

Det kändes skönt att få den bekräftelsen.

/Lizzie
Härligt att höra att du blev trodd till slut!
Och bra att du delar med dig, så känner åtminstone jag att jag inte är ensam om problemet med att få upp i vikt på "normal" kosthållning.

Härligt att höra att du blev trodd till slut!
Och bra att du delar med dig, så känner åtminstone jag att jag inte är ensam om problemet med att få upp i vikt på "normal" kosthållning.
Du är absolut inte ensam om detta problemet. Det största problemet är att det pratas för lite om det. Istället skuldbeläggs vi med låg ämnesomsättning och så blir man inte trodd. I alla fall upplever jag det så. Jag tycker viktkursen som jag gick (Steg för steg - heter den) var mycket bra. Det är inte så enkelt att vikten handlar om kalorier in och kalorier ut. Det är tusen andra saker som påverkar. Varje människa är en individ som påverkas på olika sätt av hormoner, sömn, ämnesomsättning, sjukdomar, mediciner, den miljö man befinner sig i etc, etc, etc. När man förstår det så blir man mer snäll mot sig själv.

För alla hjälper det inte att motionera och äta "rätt". Dessutom - om man har kraftig fetma så skulle man behöva träna ihjäl sig för att det ska synas på vikten.

Och den här myten om att man har bantat sönder ämnesomsättningen. Det är en myt! Det som händer är att man ökar antalet fettceller när man blir tjock och dessa strävar efter att få tillbaka sin balans om de töms. Det betyder inte att man förstört sin ämnesomsättning. Det betyder att man har hormonet leptin att kämpa emot OCKSÅ.

När jag började på min modifastkur i januari så fick jag höra att "det är farligt att gå ner fort i vikt. "Det är bättre att du tar något hekto i månaden i stället". Sagt av en normalviktig person.

Enligt min läkare så finns det inga vetenskapliga belägg för att det är farligt att gå ner i vikt, eller att jojobanta för den delen heller. Mer än för sitt eget psyke.

Jag har problem med mina leptinhormoner plus att jag sover sjukt dåligt så kortisolet går ju bananas också. Lägg detta till att jag är +60 och min låga ämnesomsättning. Så är jag glad över att jag går ner med Modifast. Det har tagit mig många år att inse att jag aldrig kommer kunna äta enligt normalkurvan - och då är jag ändå en hyfsat aktiv person.

/Lizzie

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
101 102 103
Svar
2 046
· Visningar
173 071
Senast: Mineur
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 779
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 340
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 117
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka