Tjockistråden 4

Okej. Du får försöka tänka att det är helt naturligt att vikten pendlar från dag till dag.
Jag förmodar att du inte vägs av vården var och varannan dag heller :)
Jag vet att vikten ändras, nu känns det som om du dumförklarar mig.
Men jag känner min kropp och vet att de där två kilona kommer bli svåra att få bort. För jag har fått igenom det så många gånger förr.

Jag vet att vikten ändras, nu känns det som om du dumförklarar mig.
Men jag känner min kropp och vet att de där två kilona kommer bli svåra att få bort. För jag har fått igenom det så många gånger förr.

Det är inte alls min mening. Men att du går upp 1,5 kilo eller vad det var från en dag till en annan är inte en reell viktökning orsakat av kaloriöverskott.

Det är inte alls min mening. Men att du går upp 1,5 kilo eller vad det var från en dag till en annan är inte en reell viktökning orsakat av kaloriöverskott.
Men snälla. Jag skrev ju själv i mitt första inlägg att jag vet att det inte är fett.

Men jag vet att det inte spelar någon roll vad det är, det är precis lika svårt att få bort igen.

Ggg
Men snälla. Jag skrev ju själv i mitt första inlägg att jag vet att det inte är fett.

Men jag vet att det inte spelar någon roll vad det är, det är precis lika svårt att få bort igen.
Det inte så att det är svårt för att du drar stora växlar på det?

Tro mig, jag vet hur hopplöst det är att se + på vågen och att man antingen lätt tappar hoppet eller panikar. Jag har känt precis samma sak tidigare men upptäckte att det som fungerade bäst för mig var att andas, fortsätta likadant och våga sitta still i båten om man lyckats gå ner innan.

Sen vet jag inte "vården" är ett väldigt generellt begrepp. Jag har varit med om läkare som både stirrat sig blinda på min vikt och de som inte alls tagit med det, det har ju berott på vad jag sökt för och vem jag träffat. Såklart är det inte kul att bli påmind om att man väger för mycket för det är nog ingen som lider av obesitas som inte är väldigt medveten om nackdelar med att väga för mycket. Precis som jag skulle gissa på att de flesta av oss är väldigt väl medvetna om hur en bra kosthållning ser ut, mer så än de flesta skulle jag vilja säga.

Du kan ju välja att försöka byta vårdkontakt om du inte är nöjd. Tyvärr så verkar det vara svårt där jag går att bibehålla en och samma så jag träffar ju en ny läkare varje gång och bemötandet varierar stort.

Ggg

Det inte så att det är svårt för att du drar stora växlar på det?

Tro mig, jag vet hur hopplöst det är att se + på vågen och att man antingen lätt tappar hoppet eller panikar. Jag har känt precis samma sak tidigare men upptäckte att det som fungerade bäst för mig var att andas, fortsätta likadant och våga sitta still i båten om man lyckats gå ner innan.

Sen vet jag inte "vården" är ett väldigt generellt begrepp. Jag har varit med om läkare som både stirrat sig blinda på min vikt och de som inte alls tagit med det, det har ju berott på vad jag sökt för och vem jag träffat. Såklart är det inte kul att bli påmind om att man väger för mycket för det är nog ingen som lider av obesitas som inte är väldigt medveten om nackdelar med att väga för mycket. Precis som jag skulle gissa på att de flesta av oss är väldigt väl medvetna om hur en bra kosthållning ser ut, mer så än de flesta skulle jag vilja säga.

Du kan ju välja att försöka byta vårdkontakt om du inte är nöjd. Tyvärr så verkar det vara svårt där jag går att bibehålla en och samma så jag träffar ju en ny läkare varje gång och bemötandet varierar stort.
Va? Skulle jag inte gå ner i vikt för att jag tänker för mycket på det eller vad menar du?

Alla vårdkontakter jag har haft har påpekat vikten. Allt från barnmorska till psykiatrin. Det är inte bara att byta, här finns tex bara en barnmorska.

Tror att vi i tråden har lite olika tillvägagångssätt. Jag räknar kalorier vilket jag tycker funkar bra. Måste dock gå på vad jag faktiskt äter (dvs jag väger det). Tidigare valde jag tex bara en portion pasta, men min standardportion är inte samma som Lifesums.

Styrkelabbet har en artikel som heter ”Gå ner i vikt: Den stora guiden till viktminskning” som kanske kan ge lite inspiration?
Tack för tips! Ska se till att läsa den

Har gjort lite ändringar i kosten denna vecka, blir intressant att se om det ger något resultat 😊

Hur funkar det med deras poäng, är man bunden till att laga deras recept då eller går det att anpassa lite även till andra recept? :)
Du kan laga precis vilken mat du vill :) du bara loggar ingredienserna. Du kan skapa egna recept också om det är något du äter ofta. Du kan scanna streckkoderna eller regga manuellt. De har också en ny funktion där appen kan läsa av vad som finns på tallriken, men den har jag inte testat.

Eftersom jag är högfungerande så blir inte någon utredning aktuell (jag kan jobba och har inget missbruk) såklart.
Ska jag utredas så går jag bekosta det privat kostar från 25.000 kr och uppåt... Kan ju säga att det inte är aktuellt.

Just nu känner jag mig inte så högfungerande, har sovit flera nätter tack vare värktabletter, inte jobbat, tagit det lugnt pga ryggen och håller på att krypa ur mitt eget skinn. I hjärnan känns det som jag amfetamin påverkade hamstrar som kutar runt.. Föredrar helt klart känslan av att vara utmattad av sömnbrist och knappt orka hålla en tanke i huvudet.

Imorgon ska jag ringa och frisk-skriva mig, ryggen får lov att hålla för annars kommer jag få bryt här hemma.

Maten, uselt.. Idag har jag för ovanlighetens skull hamnat lågt, annars högre än önskvärt. Det går ju inte att komma ifrån att ätandet är en dålig copingstrategi jag tar till för att lugna mig själv och att jag inte tagit till det idag gör mig extra nervig..

Du kan laga precis vilken mat du vill :) du bara loggar ingredienserna. Du kan skapa egna recept också om det är något du äter ofta. Du kan scanna streckkoderna eller regga manuellt. De har också en ny funktion där appen kan läsa av vad som finns på tallriken, men den har jag inte testat.
Okej, intressant! Det låter det skulle kunna passa mig :)

Börjat göra tåhävningar med armlyft 100 gånger varje morgon. Mycket effektiv och snabb träning. Midjemåttet har minskat. Tar tre minuter. Ger hög puls och endorfiner!!

Kämpa på!
Den ska jag lägga på min mentala bra-att-ha-lista. Låter som en lämplig grej att göra medan gröten står på spisen, typ.
Återstår att se hur mycket jag kommer ihåg det sedan...

Jag har haft två bra pass på gymmet hittills, i måndags så testade jag på två nya maskiner som jag tänker använda de dagar jag har tid att vara på gymmet längre.
Igår valde jag att köra färre repetitioner per set och några fler set. Trots att jag höjde vikterna så kunde jag med lätthet köra nästan mina vanlig rep (jag vill gärna ha det så att jag knappt orkar sista). Så jag har varit lite väl försiktig med vikterna tidigare och fick öka vikten "rejält" på vissa övningar. Kände mig väldigt stark när jag gick från gymmet. 💪💪

Tycker inte att det märks att jag gått ner något, trots att jag ändå gått ner 8 kg nu. Jag använder sällan tighta kläder och om de är tighta så är de väldigt stretchiga. Men tog fram en klänning som inte är stretchig och som jag vet satt tight över armarna och i midjan i somras. Och den satt faktiskt bra nu! 😄 Tack för inspirationen att kolla lite på kläderna @Mirtai !

Hittade en annan klänning som inte heller är stretchig och som man knäpper fram som en skjorta. Ehm, det är det dock ett tag tills jag kan använda den igen. Kunde inte knäppa alla knappar utan såg ut ungefär som Phoebe här

Bifogade filer

• IMG_6770.webp
    IMG_6770.webp
    1,3 MB · Visningar: 59
Ändrat om en del i kosten denna vecka, dock har det allmänna måendet inte varit på topp vilket inneburit en del fuskande. +0.1 på vågen idag ..
Ska försöka hålla det nya upplägget på kosten ett lite tag till, annars blir det till att testa VV och se om det kan kicka igång det bättre :)

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
101 102 103
Svar
2 046
· Visningar
172 936
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 663
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 914
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 053
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka