Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ingen hormonell förändring eller så? Dessa variationer gör ju att det är dumt och frustrerande att väga sig varje dagVägde mig igår, 86,4 kg. Vägde mig igen idag, 88 kg
Vågen står på exakt samma ställe, jag hade samma kläder. Enda skillnaden var att igår vägde jag mig på eftermiddagen efter maten, idag innan frukost.
Mycket märkligt och en aning knäckande.
Jag kan lätt diffa 2 kg beroende på var i menscykeln jag befinner mig, om jag ätit mycket kolhydrater och/eller salt kvällen innan osv. Har även upptäckt att jag av nån anledning går upp lite när jag äter mina värktabletter/antiinflammatoriska en längre period. Det är ju inte fett man lägger på sig utan helt enkelt att man binder mer vätska av nån anledning..Vägde mig igår, 86,4 kg. Vägde mig igen idag, 88 kg
Vågen står på exakt samma ställe, jag hade samma kläder. Enda skillnaden var att igår vägde jag mig på eftermiddagen efter maten, idag innan frukost.
Mycket märkligt och en aning knäckande.
Ingen hormonell förändring eller så? Dessa variationer gör ju att det är dumt och frustrerande att väga sig varje dag.
Jag vet att det inte är fett. Men i vårdens ögon spelar det ingen roll..Jag kan lätt diffa 2 kg beroende på var i menscykeln jag befinner mig, om jag ätit mycket kolhydrater och/eller salt kvällen innan osv. Har även upptäckt att jag av nån anledning går upp lite när jag äter mina värktabletter/antiinflammatoriska en längre period. Det är ju inte fett man lägger på sig utan helt enkelt att man binder mer vätska av nån anledning..
Okej, det är ju iofs intressant, förståsSom @Miao skriver kan det vara bra att väga sig oftare en period för att få koll på hur vikten fluktuerar över tid. Jag hade en period jag vägde mig nästan varje dag och fick då koll på hur det jag ätit kvällen innan påverkade men även att veckan innan mens hoppar jag upp 2kg för att sen skutta ner den vikten igen veckan efter.
Sen om jag kör ett tungt pass och får träningsvärk binder jag i regel också en del vätska.
Om man kan väga sig och bara ta in det som statistik och se trender för hur ens kropp fungerar så är det ett tips. Sen gäller det ju att man inte blir fixerad vid det på ett ohälsosamt sätt.
Okej, får tänka mer såJag skulle säga tvärtom, att under tiden som man ger sig på att förlora fett så kan det vara väldigt bra att väga sig varje dag (vid ungefär samma tidpunkt), för att få korrekt statistik. Som skrivet innan, det är inte ovanligt eller konstigt att variera med stora hopp från dag till dag, ex beroende på att man ätit mer kolhydrater (som binder vatten) dagen innan.
Bättre då att se siffrorna som ren statistik, ta in statistiken varje dag, och sen titta på snittvikten under veckan. Där får man ett mer korrekt tal, och kan sen jämföra snittvikt från vecka till vecka.
Jag vet att det inte är fett. Men i vårdens ögon spelar det ingen roll..
Ja, men när jag väger mig hos vården skiter de fullständigt i om det är vatten eller fett eller hormoner.Jag förstår inte? Du väger dig väl hemma?
Jag gillar viktväktarna, deras koncept passar mig väldigt mkt bättre än att räkna kalorier.Jag behöver gå ner i vikt...
Men vet inte riktigt hur man gör? Eller jo, förstår principer med allt man behöver göra av med mer än man stoppar i sig osv. Men har inga bra tekniker för det. Har börjar med att ta bort snacks, godis, kakor samt försökt dra ner på kolhydrater & ta mindre portioner. Men det ger knappt något resultat, så känner mig ganska uppgivenhar hållit på ca 4-5 veckor nu första veckan gick jag ner ett kg och de andra veckorna har varit +-0 eller max - 0,1, så ja det är inte en uppåtgående kurva men hur får jag den att vända neråt?
Med kontorsjobb och häst är både tid och ork en bristvara, har i omgångar försökt få in mer motion och går någon månad (främst vår/sommar) men det är inget jag klarar hålla i en längre period.
Förra året var extremt stressigt, vilket gjorde att jag stressåt, inte kände mättnadskänsla och tog alldeles för stora portioner. Det resulterade i ca +6 kg på 5 månader.. och då hade jag lite att ta av redan innan.
Är det värt att betala för någon tjänst? Har kikat lite på viktväktarna och lifesum men är osäker på hur väl de passar en vegetarian.
Tycker själv att jag inte äter så dåligt, men vågen säger helt klar något annat...
Tror att vi i tråden har lite olika tillvägagångssätt. Jag räknar kalorier vilket jag tycker funkar bra. Måste dock gå på vad jag faktiskt äter (dvs jag väger det). Tidigare valde jag tex bara en portion pasta, men min standardportion är inte samma som Lifesums.Jag behöver gå ner i vikt...
Men vet inte riktigt hur man gör? Eller jo, förstår principer med allt man behöver göra av med mer än man stoppar i sig osv. Men har inga bra tekniker för det. Har börjar med att ta bort snacks, godis, kakor samt försökt dra ner på kolhydrater & ta mindre portioner. Men det ger knappt något resultat, så känner mig ganska uppgivenhar hållit på ca 4-5 veckor nu första veckan gick jag ner ett kg och de andra veckorna har varit +-0 eller max - 0,1, så ja det är inte en uppåtgående kurva men hur får jag den att vända neråt?
Med kontorsjobb och häst är både tid och ork en bristvara, har i omgångar försökt få in mer motion och går någon månad (främst vår/sommar) men det är inget jag klarar hålla i en längre period.
Förra året var extremt stressigt, vilket gjorde att jag stressåt, inte kände mättnadskänsla och tog alldeles för stora portioner. Det resulterade i ca +6 kg på 5 månader.. och då hade jag lite att ta av redan innan.
Är det värt att betala för någon tjänst? Har kikat lite på viktväktarna och lifesum men är osäker på hur väl de passar en vegetarian.
Tycker själv att jag inte äter så dåligt, men vågen säger helt klar något annat...
Ja, men när jag väger mig hos vården skiter de fullständigt i om det är vatten eller fett eller hormoner.
Och vården vill att jag ska väga mig vad jag än söker för, för det står obesitas i journalen.
Jag vet att jag är fet. Jag vet också att jag kämpat stenhårt med varenda kilo, vätska eller ej. Jag vet också att mina läkare tagit noll hänsyn till naturliga fluktationer utan bara upplyst mig om att jag är fet, trots att jag sökt för något helt orelaterat.Jag hoppas och tror att vården är medveten om att vikt kan fluktuera naturligt och att viktförändringar bör ses i ett mer långsiktigt perspektiv. Dock är det ju varken vätska eller naturliga hormonella variationer som gör att du är diagnosticerad med obesitas, tänker jag. Obesitas är ju en sjukdom och det är inte så att ett kilo mer eller mindre är avgörande (även om det finns riktlinjer kring BMI för diagnostik).
Jag vet att jag är fet. Jag vet också att jag kämpat stenhårt med varenda kilo, vätska eller ej. Jag vet också att mina läkare tagit noll hänsyn till naturliga fluktationer utan bara upplyst mig om att jag är fet, trots att jag sökt för något helt orelaterat.
Så ja, +2 kg känns jävligt hårt. Oavsett vad de beror på.
Jag vet vad jag väger och väger mig när jag känner för det. Jag är inte stressad, jag är ledsen.Jag förstår att det kan kännas tufft att få höra att man har obesitas gång på gång.
Du kanske skulle bli mindre stressad om du som någon föreslog, vägde dig som rutin varje morgon och sen tog ett genomsnitt över veckan?
Jag vet vad jag väger och väger mig när jag känner för det. Jag är inte stressad, jag är ledsen.