Tjockistråden 4

Pass 2 för veckan 💪💪

Grym pms, mensvärk och träningsvärk från måndagens pass. Som oftast är början på passet jobbigt till dess att jag får igång kroppen, jag har slagits av tanken att det viss del är åldersrelaterat. :p
Försöker laborera med om det hjälper med att jag gått en runda med hundarna innan och kommit igång, men det är kanske för länge från det att jag kör från ena stället till det andra.

Tränat ett pass varje dag utom i söndags senaste veckan. Idag blev det två pass :p . Körde styrketräning på morgonen efter jobbet och sen när jag sovit nån timme hängde jag med maken och körde crosstrainer och stairmaster medans han tränade.
Har hållit maten utom i söndags när jag var iväg halvdag på vallning och sen snacksade på ost och kex med maken på kvällen. Vi firade dock bröllopsdag, 13 år och 20 år tillsammans totalt så man kan minsann unna sig då.

Har kommit in i ett bra flyt men det tar emot att skriva för varenda gång jag skrivit att jag kommit in i ett flow så har jag sen hamnat i en period där jag varit sjukt hungrig 😅😅😅.

Idag har jag ätit skumbananer (30gram) som pre-workout, nån riskaka och en proteinpudding till frukost.
Äggröra och knäckebröd + clementin till 2a frukost/lunch
Kycklingbröst på knäckebröd till mellis
Massa wokgrönsaker, ris och curry med fläsk till middag.

Tack vare träningen kan jag äta nåt litet till kvällsmål också om jag vill 😁.

Gör så att om jag är väldigt sugen på nåt sött med snabba kolhydrater så unnar jag mig lite sånt innan träningen. Tycker det funkar bra både att jag har bra energi under träningen och att jag inte börjar äta nåt mer sen.

Jag har bestämt mig för att på Halloween (imorgon) så får jag äta godis. Det är lättare för mig när jag har en bestämd dag när jag får äta onyttigt. Lite som lördagsgodis så har jag något att se fram emot. Det blir att ta en rejäl dos insulin och inte stå på vågen en vecka efter.

På det sättet så blir det inte någon ångest över det onyttiga ätandet. Jag kan njuta av det i lugn och ro och sedan inte äta något onyttigt förrän Lucia och lussekatter. Och efter det jul.

Jag har bestämt mig för att på Halloween (imorgon) så får jag äta godis. Det är lättare för mig när jag har en bestämd dag när jag får äta onyttigt. Lite som lördagsgodis så har jag något att se fram emot. Det blir att ta en rejäl dos insulin och inte stå på vågen en vecka efter.

På det sättet så blir det inte någon ångest över det onyttiga ätandet. Jag kan njuta av det i lugn och ro och sedan inte äta något onyttigt förrän Lucia och lussekatter. Och efter det jul.
Tycker det låter jättejobbigt.
Jag kan unna mig nåt varje dag om jag vill, men i små mängder och hålla igen på annat.
Häromdagen åt vi tunnbrödrulle till lunch, rejäla saker med massa gojs i men då blev det havregrynsgröt till middag både för att man inte var så hungrig och hålla nere kalorierna så det ändå blev en bra dag totalt sett även om ett mål var "onyttigare" eller snarare kaloritätare.

När jag kan unna mig så blir jag inte fixerad vid sånt jag hittat på att jag inte kan äta och då ägnas inte onödig tankekraft på att stå emot sug. Det blir för mig lättare att avstå saker när de inte är förbjudna och är jag väldigt sugen på något så planerar jag in det. Gick igår i affären och försökte känna efter om jag ville ha något men nej, hade inget sug alls eftersom inget var "off the table" så att säga.

Sen trillar jag dit och överäter ibland ändå men då är det ju bara att släppa det och gå vidare. Har varit i en väldigt trevlig period senaste veckan utan hunger eller sug men det hår ju lite i vågor.

Tycker det låter jättejobbigt.
Jag kan unna mig nåt varje dag om jag vill, men i små mängder och hålla igen på annat.
Häromdagen åt vi tunnbrödrulle till lunch, rejäla saker med massa gojs i men då blev det havregrynsgröt till middag både för att man inte var så hungrig och hålla nere kalorierna så det ändå blev en bra dag totalt sett även om ett mål var "onyttigare" eller snarare kaloritätare.

När jag kan unna mig så blir jag inte fixerad vid sånt jag hittat på att jag inte kan äta och då ägnas inte onödig tankekraft på att stå emot sug. Det blir för mig lättare att avstå saker när de inte är förbjudna och är jag väldigt sugen på något så planerar jag in det. Gick igår i affären och försökte känna efter om jag ville ha något men nej, hade inget sug alls eftersom inget var "off the table" så att säga.

Sen trillar jag dit och överäter ibland ändå men då är det ju bara att släppa det och gå vidare. Har varit i en väldigt trevlig period senaste veckan utan hunger eller sug men det hår ju lite i vågor.

Jag är en allt eller inget person. Jag kan avstå helt om jag har något att se framemot och känner jag sug så tänker jag bara på att, då får jag äta, och då släpper det. Att äta bara lite fungerar inte för mig. Då fortsätter jag utan stopp.

Min diabetesläkare och dietist har också sagt till mig att det är extremt mycket bättre om jag väljer tex en dag i veckan när jag får äta onyttigt inte sprida ut det.

Jag är en allt eller inget person. Jag kan avstå helt om jag har något att se framemot och känner jag sug så tänker jag bara på att, då får jag äta, och då släpper det. Att äta bara lite fungerar inte för mig. Då fortsätter jag utan stopp.

Min diabetesläkare och dietist har också sagt till mig att det är extremt mycket bättre om jag väljer tex en dag i veckan när jag får äta onyttigt inte sprida ut det.

Egentligen är det samma för mig men jag har byggt upp så att jag inte kan äta större mängder genom att tex inte ha något hemma som är gott. Genom att försöka se till att jag inte går och handlar när jag är hungrig. Genom att ibland åka genom en drive-thru och plocka upp nuggets och minimorötter för att inte komma hem alldeles för hungrig och riskera att överäta osv osv.

Har byggt upp rutiner som funkar för mig och gör det svårt att flyta ut för mycket när man har en svacka i motivation och gör att jag inte behöver ha karaktär 😝. Skulle jag överäta på rågbröd och äpplen så skulle de också vara bannade från skåpen här hemma 😅. Ett tag hade vi ingen pasta hemma alls men nu när jag kommit ifrån att äta det så finns det nåt pastapaket hemma då det inget jag aktivt måste avhålla mig ifrån att äta.

Men du har ju också bestämt dig för att du är en allt-eller-inget-person och att det absolut inte går att ändra på? Du håller väldigt hårt i det mantrat men det går ju att utvecklas. Jag säger inte att det är lätt, att det går snabbt eller går bra hela tiden men det går att lite, lite i taget röra sig mot något annat.

Problemet är att du nog måste ta tag i roten till problemet till ditt överätande och din fixering vid mat. Detta ligger utanför såväl läkare och dietisters kompetensområde. Det är absolut bättre att överäta en dag istället för veckans alla dagar, men i ditt fall är det nästan som att en knarkare ska knarka en dag i veckan för att hålla sig ren resten av veckans dagar.
Att skaffa dyra skor, köpa ett gymkort samt anlita en PT känns som att börja i fel ände av problemet. Detta tänker jag är något du kan göra sen, när du kommit en bit på vägen. Risken är bara att du "misslyckas" gång på gång och det skapar bara ett sämre mående.

Ber om ursäkt för om detta svar landar fel, men du skriver ju väldigt öppet här kring din problematik och jag önskar bara att du fick och tog emot rätt stöd i att komma tillrätta med det.

Men du har ju också bestämt dig för att du är en allt-eller-inget-person och att det absolut inte går att ändra på? Du håller väldigt hårt i det mantrat men det går ju att utvecklas. Jag säger inte att det är lätt, att det går snabbt eller går bra hela tiden men det går att lite, lite i taget röra sig mot något annat.

Jag har alltid varit en allt eller inget person. Förstår inte riktigt varför jag ska ändra på det så jag kan äta lite varje dag? Det är i princip omöjligt i alla aspekter av mitt liv. Varför äta en eller två godisbitar varje dag när det inte fungerar? Det är faktiskt just att jag försökt äta lite onyttigt regelbundet som gör att jag överäter. Tex, två klementiner varje dag som blir fem klementiner varje dag. Vilket blir 35 clementiner/vecka. Istället för att äta tio clementiner en dag i veckan.
Problemet är att du nog måste ta tag i roten till problemet till ditt överätande och din fixering vid mat. Detta ligger utanför såväl läkare och dietisters kompetensområde. Det är absolut bättre att överäta en dag istället för veckans alla dagar, men i ditt fall är det nästan som att en knarkare ska knarka en dag i veckan för att hålla sig ren resten av veckans dagar.

Alternativet är att knarka lite varje dag? Då känns det bättre att tillfredsställa det en dag i veckan istf att knarka lite varje dag. Att inte äta varje dag gör också att min 'besatthet' om man kan kalla det, det, minskar eftersom jag inte behöver fundera på vad för onyttigt i små portioner jag kan äta idag.

Det skulle antagligen vara bättre om jag kunde köra en 'cold turkey' och ta bort allt. Men, ja, det kanske kan liknas med att dra ner på tex alkohol genom att dricka en dag i veckan/månaden. Inte ett glas varje dag. Och tex bestämma mig för att i jul/midsommar/påsk kan jag äta vad jag vill. Eller på halloween kan jag äta godis, och sedan inte äta något godis till Lucia.

Jag hade en period när jag inte överåt eller åt fel saker, just för tanken på att om två månader kan jag äta vad jag vill. Lite som lördagsgodis.

Edit: Det jag vill är att ta bort fokus på vad jag äter genom att inte äta något onyttigt alls.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
101 102 103
Svar
2 046
· Visningar
172 546
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 124
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 380
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar