Tjockistråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gårdagens träningspass, hann med 2,5 varv
1707204441369.webp

Minus nästan två kilo! <3 Det känns så himla skönt, jag blir så motiverad! Vid nästa delmål som är minus totalt 10kg ska jag unna mig lite nya tränings och arbetskläder!

Jag har dessutom till sist hört av mig till vårdcentralen angående knät, det sitter lååångt inne att gå till vården men att ha ont hela tiden känns så himla begränsande. Väntar nu på att de ska höra av sig tillbaka.

Suck, tillbaka på högre förstasiffra igen. Som jag slitit för att ta mig ner till den mindre siffran. Inte med så mycket, ett halvt kilo men känns ändå sunk.

Men det är bara att bita ihop och ta nya tag igen. Funderar på om knäckebröd verkligen är ok mtp att det har gått bättre med enbart protein, även fett sådant. Det är så lätt att gå och ta några skivor till även om pålägget är relativt nyttigt. Kalvsylta med rödbetor och lågkalori leverpastej med smörgåsgurka. Som alltid är det mängderna inte maten i sig.

Suck, tillbaka på högre förstasiffra igen. Som jag slitit för att ta mig ner till den mindre siffran. Inte med så mycket, ett halvt kilo men känns ändå sunk.

Men det är bara att bita ihop och ta nya tag igen. Funderar på om knäckebröd verkligen är ok mtp att det har gått bättre med enbart protein, även fett sådant. Det är så lätt att gå och ta några skivor till även om pålägget är relativt nyttigt. Kalvsylta med rödbetor och lågkalori leverpastej med smörgåsgurka. Som alltid är det mängderna inte maten i sig.

Lite kolhydrater behöver hjärnan men som alltid, lagom är bäst. Det är lätt att äta för mycket, trälar själv! Och nu är jag äntligen på rätt sida om 85 kg. Minskade portioner, äta regelbundet så man inte faller för sötsaker att småäta gör nytta hos mig 😊. Men nu vill jag verkligen komma i ordning med vikten och ätandet (säger inte att du inte vill!!). Gett upp så många gånger förr men nu är det nog.

Jag tycker det är Jättesvårt med bröd, även hårdbröd. Det ger en otrolig mersmak och som du säger himla lätt att gå och småäta/tråkäta.
För mig funkar det allra bäst att tillåta mig hur mycket sallad som helst (jag har alltid färdig i kylen) och så slabbar jag ett valfritt protein ovanpå som jag inte bör/får ta mer av vid den måltiden. Bryr mig inte jättemycket om vilken typ av protein, men det jag gillar brukar vara hyfsat hälsosamma saker. :)

Önskar nästan att jag ska få tillbaka mitt illamående jag hade förra hösten, plus covid när jag tappade smak och lukt. Rasade i vikt, så det är kanske till en viss del skälet, att jag faktiskt mår bra och äter som jag ska som är anledningen till viktuppgången. Hur som ska jag sluta äta så mycket knäckebröd. Tyvärr är ju grönsaker snordyrt just nu i Sverige. Jag äter enorma mängder körsbärs och plommontomater.

Tanken är att göra en lammframdel i helgen och äta den med bara sås (gjort på lättmjölk och reda med maizena inte roux) och en stor sallad. Får se om jag hittar någon isbergssallad.

Önskar nästan att jag ska få tillbaka mitt illamående jag hade förra hösten, plus covid när jag tappade smak och lukt. Rasade i vikt, så det är kanske till en viss del skälet, att jag faktiskt mår bra och äter som jag ska som är anledningen till viktuppgången. Hur som ska jag sluta äta så mycket knäckebröd. Tyvärr är ju grönsaker snordyrt just nu i Sverige. Jag äter enorma mängder körsbärs och plommontomater.

Tanken är att göra en lammframdel i helgen och äta den med bara sås (gjort på lättmjölk och reda med maizena inte roux) och en stor sallad. Får se om jag hittar någon isbergssallad.

Jo man önskar ju att frukt, bär och grönsaker vore billigare och pasta och onyttigare saker dyrare istället...

Känner ett behov av att börja föra matdagbok men vill samtidigt inte.
Dagar då jag har sovit dåligt är det betydligt svårare att inte överäta, fredag var tex en sådan dag.
Behöver också ta tag i att göra matlådor som är klara att äta, betydligt lättare att hålla sig till planen om det finns mat redo att ätas.

Dagar då jag har sovit dåligt är det betydligt svårare att inte överäta, fredag var tex en sådan dag.
Behöver också ta tag i att göra matlådor som är klara att äta, betydligt lättare att hålla sig till planen om det finns mat redo att ätas.
Jag borde egentligen också föra dagbok, men med ätstörning i botten vet jag inte om det skulle göra mer skada än nytta. Jag vill ju inte må dåligt av det jag äter, eller skämmas. :)

Mår så himla dåligt av jobbstress så jag äter för att döva ångesten. Måste liksom överleva, prioritet ett. Vikten är nästa mål.

På Biggest loser här i Tyskland är det en man som inte går ner alls trots massor av träning och rätt mat. Man tog blodprov på honom och hans hormonnivåer är tydligen knas. Så det finns människor där det helt enkelt inte fungerar.

Hur tänkte du med matdagboken? Hur skulle den hjälpa? Om du vill svara förstås!

-0,5 kg. Fortfarande inte tillbaka på vikten innan mens, men det rör på sig iallafall. Hann köra ett spinningpass i går, men i dag känner jag mig rätt så förkyld så jag får se om det blir någon träning på måndag.

Tycker din plan låter bra, det är så jag gjort och antagligen anledningen till att jag lyckats gå ner 25kg.
Jag loggar ju all mat i en app och mäter och väger (iallafall i böjan) för det är så sjukt lätt att underskatta mängden man lägger upp.
Har upptäckt att tallriks modellen fungerar helt utmärkt, fyller jag upp halva tallriken grönt så får ju bara det jag ska äta av protein och kolhydratskälla plats 😅.

Jag ser också till att ha mat hemma som går fort att laga som tex färdigkokt potatis, ägg, stuvad spenat (fryst), kvarg, keso, tonfisk samt frukt och nödfalls proteinbars. Har jag mat som snabbt går att få ihop till en måltid så är risken mycket mindre att jag tar nåt snabbt som inte är så lämpligt. 🙂

Sen är ju alla olika men det fungerar för mig. Jag jobbar ju dessutom natt och märker absolut att jag har svårare att hålla maten när jag sover dåligt och är trött.

Hur tänkte du med matdagboken? Hur skulle den hjälpa? Om du vill svara förstås!
Jag tänker att den ska hjälpa mig att se mönster som jag kanske inte är medveten om. Eller hitta nya mönster som fungerar.
Men jag är samtidigt nojig över att de dagar som är tuffa blir svårare att skaka mig av.

Jag tänker att den ska hjälpa mig att se mönster som jag kanske inte är medveten om. Eller hitta nya mönster som fungerar.
Men jag är samtidigt nojig över att de dagar som är tuffa blir svårare att skaka mig av.
Jag tänkte redan innan jag började logga maten att målet är inte att vara perfekt, för det är ju ingen. Målet är att äta bra till 80-90% och de övriga procenten kan jag då unna mig sväva ut med gott samvete.
För mig har det funkat bra och de gånger jag går utanför vilket var rätt mycket kring jul så går jag ändå tillbaka till att äta bra sen. Jag lägger till skillnad från tidigare viktminskning försök ingen värdering i att jag drar över utan mer; aja, vi tar nya tag imorgon.
Jag tror det hjälper mig att gå tillbaka att inte ta varenda liten grej som ett misslyckande och gräva ner mig i det utan att jag har en mycket mer neutral approach idag. Sen har jag ju tillfällen då jag väljer att unna mig också, tex häromdagen när vi var på födelsedags firande, eller som vid jul eller typ oftast en dag på helgen jag vill unna mig nåt.
Eftersom det meningen att jag ska lyckas hålla det här på sikt måste jag ju hitta en balans i vardagen, på sikt funkar ju inte en jättestrikt kosthållning att hålla för de allra flesta tänker jag. Jag vill kunna äta lite friare i vissa sociala sammanhang tex.

Måste säga att det funkar utan viktväktarpointsen nu- behövde få upp ögonen för mängden osv så var till god hjälp i början!. Men nu kämpar jag på utan- det handlar ju ändå om att lägga om sitt beteende i mångt och mycket- annars är man ju vid samma resultat igen. Har nog aldrig varit lika motiverad som nu. Tror jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
22 948
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 450
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 702
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 641
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Föl 2023