Tjockistråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har fått en otrolig pepp helt plötsligt! Får väl se hur länge det håller i sig, förhoppningsvis länge nog för att få mer okej vanor. Inget godis hemma och har storhandlat så har egentligen ingen ursäkt att inte laga mat. Veckans mål är inget godis (men fika med vänner är okej) och ingen hämtmat. Ska tracka kalorier också, mest för att få en bild om vad jag bör ligga på och inte för att aktivt anpassa mig efter ett kalorimål än ☺️

Beställde från secondhand sidan Equipement för första gången; tre par ridbyxor att kunna ha vartefter tänkte jag :). I gott skick i storlek 40 och 42 men ganska rejält för små; särskilt de med jeanstyg som såg ganska stora ut på hemsidan var ju rätt rejält små för att vara L enligt byxan! (40 på sidan). Ehhhh antingen är storlekarna sjuka eller så inser jag inte hur stor jag är nuförtiden.. Antagligen en kombination 🫡🤷‍♀️

Beställde från secondhand sidan Equipement för första gången; tre par ridbyxor att kunna ha vartefter tänkte jag :). I gott skick i storlek 40 och 42 men ganska rejält för små; särskilt de med jeanstyg som såg ganska stora ut på hemsidan var ju rätt rejält små för att vara L enligt byxan! (40 på sidan). Ehhhh antingen är storlekarna sjuka eller så inser jag inte hur stor jag är nuförtiden.. Antagligen en kombination 🫡🤷‍♀️

Men storlek 40-42 brukar brukar väl oftast motsvara M? 44-46 är väl i regel L?

Jag vill inte summera förra veckan för jag vet inte hur jag ska göra det utan att använda ord som "bra" eller "dåligt" vilket jag tycker bli triggande.
Men är samtidigt nöjd med mig själv hur jag löste lite sömn + mensvärk med ugnspannkaka när det stod still vad jag skulle äta.
Annars tragglar jag på med kyckling (idag med tacokrydda), couscous, lätt stekta grönsaker och keso med sweet chili.
Blev soppa någon dag förra veckan också.
Har provat olika sorter av "proteinpudding" och tänkte fortsätta med att testa mig fram, köper nog någon kvarg nästa gång jag handlar också.

Jag kollade bara storlekstabell genom att googla 🤷‍♀️. Sen beror det ju på hur kilona sitter, jag kan ha xl på mina arbetskläder men jag tror inte jag kommer i 44-46 i de flesta vanliga byxor utan snarare 46-48..
Så är det ju, jag tyckte mest det lät väldigt smått med L = 44-46. :) Om jag var däremellan skulle jag inte våga beställa en L.

Det har varit sjukt intensivt med 50 timmars jobb senaste sju dagarna och lämna in uppgifter till skolan och få in nån slags hundträning, egen träning osv.. Kosten har gått riktigt bra ända tills detta dygnet då jag ballade ur lite, antagligen mest på grund av trötthet, knappt sovit idag, legat tre timmar men blev väckt efter två av hundarna 🥱.
Nu är jag iallafall ledig till nästa helg, fantastiskt! Alltså om man bortser från att jag fortfarande har studierna då 😅. Ska på Spa med maken i helgen och kommer njuta och försöka koppla av ordentligt 🙂.

Piss. Jag har ätit mitt julbord och inkluderat i det massor av choklad och godis. Ask med Noblesse och After Eight, lösgodis (choklad) en stor flaska Julmust (varför köpte jag inte Light versionen?), påsar med hasselnötter. Plus då det vanliga onyttiga på julbordet och har gjort det inte bara en dag utan flera.

Så nu har jag definitivt gått upp ett antal kilo men vägrar väga mig för att se exakt hur mycket eftersom det bara kommer göra mig ännu mer deppad och kommer äta mer i rent trots. Det svåraste tycker jag är att återgå till att leva sunt och inte fortsätta köpa hem godis/onyttigt och fortsätta äta för mycket.

Har fortfarande inte lyckats ändra matvanor utan fortsätter äta framför datorn.

Dessutom finns det andra forum där folk har gått ner 30 kg sedan i November och andra liknande vikter. Vilket gör att jag känner mig ännu mer eländig att jag kämpar med lägre tvåsiffror under ett halvår eller mer. Det märks också på kläderna att jag har gått upp.

Piss. Jag har ätit mitt julbord och inkluderat i det massor av choklad och godis. Ask med Noblesse och After Eight, lösgodis (choklad) en stor flaska Julmust (varför köpte jag inte Light versionen?), påsar med hasselnötter. Plus då det vanliga onyttiga på julbordet och har gjort det inte bara en dag utan flera.

Så nu har jag definitivt gått upp ett antal kilo men vägrar väga mig för att se exakt hur mycket eftersom det bara kommer göra mig ännu mer deppad och kommer äta mer i rent trots. Det svåraste tycker jag är att återgå till att leva sunt och inte fortsätta köpa hem godis/onyttigt och fortsätta äta för mycket.

Dessutom finns det andra forum där folk har gått ner 30 kg sedan i November och andra liknande vikter. Vilket gör att jag känner mig ännu mer eländig att jag kämpar med lägre tvåsiffror under ett halvår eller mer. Det märks också på kläderna att jag har gått upp.
Det ÄR svårt att ändra ett beteende, man får jobba med det hela tiden, i alla fall jag och jag lär inte vara ensam om det. Ptja jag åt precis min lunch framför datan 😄. Men ja...Senast igår fanns fikabröd liggande framme i fikarummet i stallet. Gamla vanliga jag hade glufsat i mig det sista, moffel, moffel. Vad smakade det ens? Nä la band på mig, måste låta bli att hamna i gamla hjulspår- de kommer ju som sagt inte leda till förändring! Hemma igen var jag ju hungrig så i väntan på middag tog jag ett äpple, mycket bättre (och godare). Klapp på axeln. Heja du kan med!

Vanor är svåra att bryta! Jag försöker tänka på vad jag kommer vara glad för om en månad - om jag åt godiset idag eller ej. Sen är det ju lättare sagt än gjort…

30 kg på tre månader är väldigt mycket och för de allra flesta inte realistiskt. Det jag har läst är att 0,5-1 kg i veckan (kanske något mer i början) är en hälsosam siffra att sikta på.

Vanor är svåra att bryta! Jag försöker tänka på vad jag kommer vara glad för om en månad - om jag åt godiset idag eller ej. Sen är det ju lättare sagt än gjort…

30 kg på tre månader är väldigt mycket och för de allra flesta inte realistiskt. Det jag har läst är att 0,5-1 kg i veckan (kanske något mer i början) är en hälsosam siffra att sikta på.

Oh ja! Större tapp ju större man är, väger man 3-siffrigt är det lättare att tappa fort. Sen är det som du säger inte något att sträva efter...Övervikten kom inte på en dag och kommer heller inte gå att bli av med så fort heller utan det är en livsomställning man behöver göra. Såå lätt att skriva och svårt att göra 🤗

Man kan tydligen få upp någon slags årsresumé över vad man handlat mest av i sin lokala matbutik förra året. Av mina topp 5 varor var tre godis, en läsk och den sista mjölk. Jag blir så ledsen på mig själv för att jag inte tar hand om mig bättre för jag mår ju inte bra av så mycket godis. Hoppas verkligen att jag kan hålla lite nyttigare vanor framåt. Läsken har jag helt slutat med sen ett par veckor tillbaka iallafall.

Två timmars träning idag, lågintensiv cardio och lite styrka. Bästa maken lagade typ poke bowl åt oss med kycklingfilé, ris och picklad rödlök och morot, så gott!!
Hade dessutom köpt "memla " till oss till efterrätt (korsning av munk och semla) 😂😂😂, jättegod faktiskt. Jag är inte så förtjust i semlor men den här slank ner utan problem. Inget dåligt samvete alls, visserligen drog jag över igår men idag ligger jag fortfarande på kalori minus efter all träning och resten av dagens kosthållning.
Har storhandlat nyttigheter och ska väl försöka hålla mig i skinnet nu med onyttigheter tills vi ska iväg på Spa 😁.

Vägde mig idag och låg stilla, kanske några hekto plus men jag tycker det varierar såpass mycket i dagsform att jag inte riktigt tar fasta på hekton. Jag blev inte nedslagen eller så efter allt semestrande, drickande och ätande.

En dam i en av närbutikerna kommenterade att jag gått ned i vikt sedan sist hon såg mig, och även om jag inte tycker det är något man bör göra (kommentera) kändes det bra för just mig just nu. Hon försäkrade sig också om att det var en önskad viktnedgång, annars är jag övertygad om att hon bett om ursäkt.

Just ridbyxor tycker jag är ett sånt plagg som jag alltid behövt beställa flera storlekar större än vad jag egentligen har.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
22 954
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 450
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 703
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 641
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Föl 2023