Tjockistråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig försökt med points, det skulle stressa mig för mycket. Sedan handlar det väl också om vilka slags kalorier man får i sig. En kexchokladkaka är 502 kcal så rent praktiskt kan man ju äta en om man håller nere resten av kaloriintaget. Men det är väl inte direkt nyttigt att säg, äta två kexchokladkakor om dagen, och sedan 400 kcal av något annat om du vill äta 1400 om dagen.

Tänker att väga mig en gång i veckan ger mig någon slags benchmark.

Alltså det är ju olika! Jag upplever kcal mer stressande än points och tycker det är nästan "kul" att se vad jag har "råd" med att äta. Samtidigt är det för mig en bra metod då jag inser att jag inte kan trycka I mig onyttigheter! Sen att all frukt och grönt är nollpoint är super :).
Gjorde precis semmelbollar och det blev lite matematik att räkna ut points/boll :).

Ja alltså så är det ju som du skriver även fast jag tänker att en kexchoklad som typ nödmat måste vara bättre än mycket annat godis 😇🤪.

Samma här, kört lite titt som tätt men nu bestämt mig för en fast dag i veckan 😊

Jag vägrar räkna kalorier slaviskt.
Points är för mig ologiskt då det sägs att man ska kunna äta vissa saker obegränsat. Och så är det tyvärr inte för mig.
Och likaså LCHF när man ska vräka i sig fett.
För mig funkar det heller inte på lång sikt med dieter utan det måste vara allt jag gillar men inte alltid.

Jag vägrar räkna kalorier slaviskt.
Points är för mig ologiskt då det sägs att man ska kunna äta vissa saker obegränsat. Och så är det tyvärr inte för mig.
Och likaså LCHF när man ska vräka i sig fett.
För mig funkar det heller inte på lång sikt med dieter utan det måste vara allt jag gillar men inte alltid.

Givetvis! Vi funkar ju alla olika och jag äter ju inte överdrivet mycket frukt och grönt för det men det hjälper mig att äta allt men inte alltid :)

Jag räknar kalorier men lägger typ inte in de flesta grönsaker, det är ju inte särskilt mycket kalorier i sallad liksom eller gurka..

Jag har lätt att överäta och äter gärna stora portioner så att ha koll på kalorierna är vitalt för mig just nu för att ha ett verktyg för att gå ner i vikt. Börjar dock få koll på hur stora (eller små) portioner jag ska äta av protein och kolhydratskälla tack vare det. Det är ju betydligt mindre än vad jag trott..

Jag räknar kalorier men lägger typ inte in de flesta grönsaker, det är ju inte särskilt mycket kalorier i sallad liksom eller gurka..

Jag har lätt att överäta och äter gärna stora portioner så att ha koll på kalorierna är vitalt för mig just nu för att ha ett verktyg för att gå ner i vikt. Börjar dock få koll på hur stora (eller små) portioner jag ska äta av protein och kolhydratskälla tack vare det. Det är ju betydligt mindre än vad jag trott..

Ja alltså det blir ju en ögonöppnare!

I Invägning idag och det är +-0 jämfört med innan mens och är väl nöjd med det eftersom jag inte varit så strikt med kosten.
Försöker härda ut just nu och hoppas på att mina konstanta hungerskänslor ska släppa. Jag är inte ens sugen på nåt utan bara hungrig och vill äta typ vad som helst..

I Invägning idag och det är +-0 jämfört med innan mens och är väl nöjd med det eftersom jag inte varit så strikt med kosten.
Försöker härda ut just nu och hoppas på att mina konstanta hungerskänslor ska släppa. Jag är inte ens sugen på nåt utan bara hungrig och vill äta typ vad som helst..

Dricker du tillräckligt med vatten? :)

När jag hade det så upptäckte jag att jag låg på alldeles för lågt proteinintag. När man tränar mycket ska man väl ligga på 2 gram protein/kg kroppsvikt. Mina hungerskänslor och sug på kolhydrater och socker har försvunnit med en rejäl ökning av protein

Dricker du tillräckligt med vatten? :)
Jupp.
Jag tror att kroppens hungerssignaler kickar in lite extra efter viktnedgången på 24kg. Det har ju gjorts studier på att att det oftast ökar hos personer som gjort en signifikant viktnedgång. Sen att det finns minst lika mycket till som jag behöver gå ner utan att vara i närheten av svältgrämsen är en annan sak 😬.
Försöker mest sitta still i båten och vänta på att det går över eller att jag vänjer mig och kan stuva undan den känslan.

Jag kommer hänga här, behöver få ordning på maten. Har många kilon att bli av mig efter en viktuppgång i samband med depression/utbrändhet.
Jag har gått ner lite men har mest förlitat mig på att jag rört mig mer och ätit något bättre. Nu känner jag däremot att jag är redo att göra en ordentlig satsning utan att det blir för triggande.

Målet är att gå ner 1 kg i månaden under året.

Hela december var stressigt och gjorde inte de bästa matvalen och behöver komma på banan igen.
Började förra veckan med att göra matlådor och handla mellanmål och jag-behöver-äta-nu proteinbars.

Tanken är att göra ett schema för olika "bra val" frukostar, luncher och kvällsmat att välja mellan.

Jupp.
Jag tror att kroppens hungerssignaler kickar in lite extra efter viktnedgången på 24kg. Det har ju gjorts studier på att att det oftast ökar hos personer som gjort en signifikant viktnedgång. Sen att det finns minst lika mycket till som jag behöver gå ner utan att vara i närheten av svältgrämsen är en annan sak 😬.
Försöker mest sitta still i båten och vänta på att det går över eller att jag vänjer mig och kan stuva undan den känslan.

Toppen det! Aha intressant!

När jag hade det så upptäckte jag att jag låg på alldeles för lågt proteinintag. När man tränar mycket ska man väl ligga på 2 gram protein/kg kroppsvikt. Mina hungerskänslor och sug på kolhydrater och socker har försvunnit med en rejäl ökning av protein
Äter bra med protein, fyller ut med långsamma kolhydrater och fibrer. Har inte nåt specifikt sug heller, har undvikit snabba kolhydrater sen jag började i somras med undantag för nån enstaka gång eller innan gymmet ibland om jag känt att det behövts.

Är hungrig på ALLT, det behöver inte ens vara gott, det kan tom vara rätt äckligt och skulle slinka ner ändå.. Tänker att det släpper väl om jag sitter still i båten. Har försökt fylla ut med ännu mer fibrer och protein men ska testa lägga om lite med fördelningen av måltider under dagen så det blir lättare att lyckas hålla kalorierna. Eftersom självbehärskningen är sämst mot kvällen ska jag se till att jag har råd att äta lite mer då och se om det blir lättare då.

@Pilot har också en låda med "nöd"-proteinbars som jag kan ha akut men försöker om det går ta till morot eller äpple istället i nöden och sen fixa en ordentlig måltid när jag har tid. Upplever att fibrerna mättar bättre för stunden och att proteinbarsen inte är så mättande (det beror nog på vilka man har valt också, jag har valt gott över substans då jag har dem som substitut ibland när jag är godissugen).

Jag tar gärna del av bra mat schema för inspiration 😆. Just nu består mina frukostar oftast av knäckebröd och tonfisk samt en frukt. Jag är inte en frukostmänniska 😅.

@Bulldoozer jag har svårt att äta frukt upp och ner sådär tyvärr. Är jag hungrig får jag magknip av äpple osv. gillar inte iheller på att det inte går att lita på att det smakar samma var gång.
Däremot är jag förtjust i fruktsallad med yoghurt tex.
Med en proteinbar och en oatley chokladdryck så är det nästan en full måltid. Eller ta en propud.

Jag kommer äta yoghurt, osötad müsli, nötsmör till frukost och så varierar jag smak. Räknar på kcl på de olika produkterna så vet vad jag har att röra med mig.
Blir smoothies till sommaren med hampaprotein.

Lunch blir fullkorns couscous, grönsaker, stekt kål-nånting, kikärtor, jag brukar göra en röra på keso som jag smaksätter (ex sweet chili). Kyckling nu när jag börjat äta det. Kryddar det olika ibland för att få variation eller mosar keso med fetaost istället osv.
Ev. Omelett eller färdig soppa.

Kvällsmat blir något litet, jag har bla. gröt jag behöver äta upp. Behöver mer idéer på kvällsmat.

Bunkrat upp med olika proteinmellanmål (propud, kvarg osv).

Sen handlar en del om att ha rutiner och äta innan jag blir sådär vansinnigt hungrig. Mitt problem är definitivt att jag överäter när jag väl äter pga hungrig (och stressäter...).
Så just nu är kanske inte mitt matschema så roligt, men behöver komma in i att äta samma så att jag kan ha koll på kcl.

Just couscoussalladen har jag levt på tidigare och vet att jag kan fylla upp den rätt bra med grönsaker, protein och stå mig länge på det utan att det blir för mycket kcl.
Istället för att göra portionerna små i förstahand så börjar jag med att fylla på med grönsaker.

Det går att få ner kcl rätt mycket på morgonen trots nötsmör om man är noggrann osv.

Jag har funderat mycket på det där med måltidsmönster. Eftersom jag är ensam så äter jag framför datorn och då överäter jag och äter för snabbt och mycket. Om jag skulle stänga av den och bara fokusera på maten och inte småäta när jag surfar/chattar osv så skulle jag nog känna mig mättare. Jag märker att det tar ett tag innan jag blir mätt och då har jag redan hunnit äta för mycket.

Jag har funderat mycket på det där med måltidsmönster. Eftersom jag är ensam så äter jag framför datorn och då överäter jag och äter för snabbt och mycket. Om jag skulle stänga av den och bara fokusera på maten och inte småäta när jag surfar/chattar osv så skulle jag nog känna mig mättare. Jag märker att det tar ett tag innan jag blir mätt och då har jag redan hunnit äta för mycket.

Klokt reflekterat och ja det tar i snitt 20 min för oss att uppleva mättnad 😊. Jag kämpar med att äta långsammare vilket är nått sambon alltid gjort!

@Pilot jag kör samma med att äta regelbundet vilket jag varit usel på tidigare. Jag har haft problemet med att glömma att äta och sen överätit för att jag varit utsvulten. Nu äter jag var 3e-4e timme även om det så bara är en frukt och det har funkat bra.

Är inte heller nåt jättefan av äpple men det funkar när jag skär upp i klyftor. Har ett mål om att äta minst en frukt om dagen och tre portioner med grönt. Försöker variera mig också så nu har jag banan, äpple och apelsin och egentligen tycker jag det godast i fruktsallad med kesella på men nu efter ett halvår börjar jag få in vanan att äta en frukt som den är.

Har inga problem med middagar, maken lagar mat. Numera mycket hälsosammare och med mycket mer grönsaker till än innan, han är snäll och väger min mat också 😁. Igår åt jag wok med strimlad fläskfilé och idag var det färsbiffar, potatis och kålrotslåda 🙂.

Lunch varierar, jobbar jag så sover jag ju på dan och äter på eftermiddagen. Oftast omelett med extra äggvita och nån grönsaker till.

@Pilot jag kör samma med att äta regelbundet vilket jag varit usel på tidigare. Jag har haft problemet med att glömma att äta och sen överätit för att jag varit utsvulten. Nu äter jag var 3e-4e timme även om det så bara är en frukt och det har funkat bra.

Är inte heller nåt jättefan av äpple men det funkar när jag skär upp i klyftor. Har ett mål om att äta minst en frukt om dagen och tre portioner med grönt. Försöker variera mig också så nu har jag banan, äpple och apelsin och egentligen tycker jag det godast i fruktsallad med kesella på men nu efter ett halvår börjar jag få in vanan att äta en frukt som den är.

Har inga problem med middagar, maken lagar mat. Numera mycket hälsosammare och med mycket mer grönsaker till än innan, han är snäll och väger min mat också 😁. Igår åt jag wok med strimlad fläskfilé och idag var det färsbiffar, potatis och kålrotslåda 🙂.

Lunch varierar, jobbar jag så sover jag ju på dan och äter på eftermiddagen. Oftast omelett med extra äggvita och nån grönsaker till.
Jag är en övertänkare av rang. Jag älskar fruktsallad med yoghurt men frukt är sådant som ger mig klimatångest (av alla saker som kan ge en klimatångest 🙄).

Det tog även emot nu att köpa proteinbars och propud, onaturligt som bara den säger min hjärna och jag vill göra egna bars.
Men erfarenheten säger mig att helt plötsligt är det inte lika smidigt och det blir för lätt att det rinner ut i sanden. 😅 Sen står jag där och blir hungrig och trycker i mig ostknäckemacka efter ostknäckemacka.

Suck, lyckas inte bryta ätmönstret så nu åt jag framför datorn som vanligt, och överåt - som vanligt. Äter snabbt och blir inte mätt trots stora mängder mat. Tills nu när jag plötsligt inser 1) hur mycket jag ätit och 2) att jag om något är för mätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
22 959
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 450
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 708
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 641
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar