Jag skaffade en kattunge som visade symptom på kattsnuva kort tid efter hemkomst trots vet besiktad ua hos veterinär samma dag. Fick senare även veta att syskonet fick tillbaka provsvar där det visade positivt på herpesvirus. Behandling påbörjad men efter dialog med uppfödaren så valde vi att katten ska få flytta tillbaka till denne då jag inte vill riskera att min katt blir smittad. Min katt har under tiden bott på ett annat ställe och inte varit i kontakt med nya kissen.
Det jag funderar över är hur jag ska rengöra mitt hem så min katt kan flytta hem igen. På SVA så står det att herpesvirus bara överlever i miljön i några dagar, men vet inte om kattungen kan ha fler virus inom kattsnuva och hur länge det isåfall överlever och vill därför inte att min andra katt riskerar smitta när hon flyttar tillbaka.
Någon som haft kattsnuva/herpes på sina katter och hur har ni gjort med sanering/städning?
Det jag funderar över är hur jag ska rengöra mitt hem så min katt kan flytta hem igen. På SVA så står det att herpesvirus bara överlever i miljön i några dagar, men vet inte om kattungen kan ha fler virus inom kattsnuva och hur länge det isåfall överlever och vill därför inte att min andra katt riskerar smitta när hon flyttar tillbaka.
Någon som haft kattsnuva/herpes på sina katter och hur har ni gjort med sanering/städning?