Ja, ungefär som ozempic, annan verksam substans och dessutom får man skriva ut saxenda för övervikt, vilket man ju egentligen inte "får" för ozempic om jag fattat det rätt. Saxenda är dyrare, mindre effektivt, och man måste ta sprutor varje dag istället för en gång i veckan, men det GÅR i alla fall att få tag på, jämfört med ozempic som ju är helt restat så gott som överallt.@Happimess saxenda är det typ som ozempic eller vad det heter?
Min läkare pratade också om att skriva ut sprutor till mig i början, dock så var jag inte sjuk pga fetma så det ströks efter provtagning. Det lät typ som om de hoppades på att man skulle ha pre-diabetes för då var man aktuell. Sen vet jag inte om jag pallat sprutor, jag har i yngre år haft riktig fobi mot sprutor även om jag jobbat på det så skulle jag inte tycka att det vore så najs att behöva ta såna varje dag. Dock så skulle det underlätta enormt i de perioder min kropp försöker påstå att jag svälter ihjäl .
Sprutorna är inte skitroliga men själva nålsticket känns inte alls, det svider bara lite när man sprutar in medlet. Jag har också varit väldigt sprutfobisk så detta är extremt bra exponering