Tjockistråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blev ingen 24-timmars blodtrycksmätning *lättad* för den kunde inte ta nåt tryck. Mina överarmar är rätt tjocka så är nog därför. Automatiska mätare funkar aldrig på mig.
Sköterskan tog iaf trycket manuellt och det är lite lägre men fortfarande högt, så läkaren ska ringa mig o prata om nån medicin.
Är inte så sugen på att ta en till medicin men högt blodtryck är ju inte bra. :(
Efter vc hann jag promenera till nästa hållplats och ta bussen därifrån. :up:

• Hjärta
Reactions: Sel
Känner två som hette (heter fortfarande 😁) samma namn, men med 3 års skillnad i ålder.
De två gick under "störstaMari" och "minstaMari".

Har en kollega med samma namn som min syster, när jag pratar om kollegan så blir det "jobb*namn".
Tror det är rätt vanligt att lägga till ett förklarande ord till namnet när 2 heter lika.
Lillebror gick under vårt efternamn från han började skolan tills han dog. De var 3 stycken med samma namn i skolan och sonen går fortfarande under sina för och efternamnsinitialer. De var 4 grabbar med samma förnamn i klassen.

Märker att jag trots allt gått ner lite eftersom jag kommer i kläder som hängt i garderoben i flera år. Tyvärr upptäckte jag att min fina kilt i äkta skotsk ylle har fått små hål. Ska ta den till en skräddare och se om de kan göra något.

Måste verkligen komma igång och träna lite, men har tusen miljoner ursäkter och bortförklaringar.

Vägde mig idag och var bara några hekto ned (vågen är allt ifrån exakt så jag väger mig tre gånger och höftar. 😅 ), men träningen går så bra att jag inte känner mig särskilt nedslagen. Nytt personbästa på fyra km igår. Jag måste bara skärpa mig på riktigt med kvällsmaten, det är den som drar iväg.

Har kommit in i en period när jag inte har något sug efter sorbet eller att överäta. Äter fortfarande klementiner men inte alls i samma utsträckning som tidigare. Dricker bara vatten.

Underligt hur det kan skifta från att vilja/äta (över)stora portioner och allt onyttigt jag kan komma över. Iofs har det bara varat i några dagar men so good so far.

Just före mens nu och jag vill ha BRÖD! Men jag håller mig till hårdmackor i alla fall och har lyckats låta bli att köpa mjukbröd (ja, jo, några minitortillas har slunkit ned.).
Annars har mitt beställd knästöd kommit i posten och jag provade det nu ikväll.... vilken dröm! :love: Jag visste nog inte hur ont jag hade innan.

Det är rätt intressant när ens läkare först säger att det kanske är bra att gå ner lite i vikt eftersom varje kg belastar (den trasiga länd-) ryggen mer. Och i nästa andetag skriver han ut ett läkemedel (mot nervsmärta) som har viktuppgång som mycket vanlig biverkning (> 1/10).
Ja det är ju intressant. Och kommentarer de kommer med: "Det är ju inte medicinen i sig som gör att man går upp i vikt utan att man äter mer än man borde". Jooo men... om man som när jag gick på Mirtazapin, vaknade mitt i natten och var sådär vrålhungrig att magen gjorde så gräsligt ont och jag inte kunde sova om jag inte åt lite, eller när jag under dagen inte kunde hålla mig 3 timmar som vanligt utan bara 1,5, för sedan värkte min mage av hunger och jag kunde inte tänka och fungera utan att äta något och få ro i hjärnan och magen.... då jävlar böjer man på nacken och lyder=äter. Jag slutade med medicinen. Det blev bättre, men upplever att denna har lite samma tendenser, om än inte lika grava som tur är. Det är svårt att vara en slav under sin kropps reaktioner.

Jag tänkte jag skulle återuppliva mig själv från den här tråden. Dags för en nystart!

Jag skulle verkligen må bra av att gå ner i vikt. Jag känner mig tung och kroppen orkar inte göra något ffs. Mitt långsiktiga mål är att gå ner ca 30 kg, och mina kortsiktiga mål är att försöka få rätt på min kost som gått käpprätt åt helvete p.g.a. orkeslöshet och stress. Samma sak med min dagliga motion och träning.

Just nu har jag mål om att ha yoga 2 dagar i veckan för att hjälpa min kropp, styrketräning 2 gånger i veckan, och utöver det promenera. Helst varje dag. Utomhus eller inomhus. Men lite är bättre än inget.

När det här lilla har gått bra en tid kan jag förhoppningsvis step it up med mer. Jag behöver egentligen ha en regelbunden aktiv träning på varannan dag för att få in en rutin, så det är både negativt och positivt att börja mjukt. Men nu när jag skrivit i tråden kanske det kan pusha mig att ta tag i detta.

Idag blev det adventsfika med dottern, grundade med risgrynsgröt innan gjord på mandelmjölk.
Mandelmjölk är för övrigt min nyupptäckta favorit, 13 kcal per dl gör att jag kan unna mig tex en kopp varm choklad (lågsocker) ibland utan att kalorierna drar iväg 😍.

Hittade en pasta, gjord på nåt annat än mjöl, på apotea. Dyr men kan ju prova.
"Better than pasta" heter den.
Nån som smakat den?
Näringsvärde per 100g: Energi 32 kJ / 9 kcal, Fett 0g, Kolhydrater 0g -varav sockerarter 0g, Fiber 4g, Protein 0,2g, Salt 0g
Ska väga mig i morn. :(

Hittade en pasta, gjord på nåt annat än mjöl, på apotea. Dyr men kan ju prova.
"Better than pasta" heter den.
Nån som smakat den?

Ska väga mig i morn. :(
Jag brukar äta något liknande ibland, men ett annat fabrikat. Smakar absolut inget, så kräver kryddning eller fungerar i till exempel en pastasås.

Träning imorse efter jobbet 1 timme och har faktiskt lyxat till det med några kilometers promenad med hundarna när jag vaknade. Dock så håller fötterna på att ta livet av mig just nu så resten sv kvällen är dedikerad till soffan..

Avnjuter en kopp varm choklad med sockerfri mandelmjölk toppad med lite minimarshmallows. En liten kopp är ca 58 kcal utan marshmallows men det blev en rejäl kopp nu då jag ligger väldigt bra till med maten 😁.

20231204_182810.webp

Maken har till och med fått tillåtelse att laga pasta till middag 😂..
Fördelen med att sova bort en del av dagen är att man inte äter 😅.

Jag ska försöka knuffa upp min jogging till fem km imorgon om jag har tid. Slog personbästa på fyra idag... Det är betydligt lättare att sikta på träningsmålen än viktmålen känner jag. Det är ju liksom roligt medan vikten är bara ångest. 😅

Lite nervös inför vägning på Onsdag också. Jag känner ju att kroppen ändrats redan i kläder och hålling, men vet inte om jag gått ned så mycket som jag hoppades första månaden.

Jag vet att jag inte kommer komma iväg till gymet men tänkte att jag kanske skulle kunna styrketräna lite hemma. Men många ursäkter och bortförklaringar... :meh: Att gå/jogga är tyvärr inte ett alternativ för mig.

Vägde mig idag. Visste att jag gått upp men det var ändå trist att se siffran.
Ska försöka minska ner på proteinbars, äter två om dagen ... det är inte mycket socker i dem men ganska mycket fett. ska minska på lösgodiset också, har ju lyckats sluta med det en gång så kan väl göra det en gång till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
22 975
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 450
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 710
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 642
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar