Tjockistråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo jag vet, men det är just när folk påpekar hur stor jag är.. Jag förstår att de inte menar illa, men jag tar illa vid.
Klart de inte menar illa. Det är nog menat som en sorts komplimang.

Acceptera att du väntar ett barn. ett nytt liv.
Klart det syns. Det ska synas, annars är det nåt som inte stämmer.

Tar du illa vid dig av att vara gravid? För du är ju inte tjock. Du är gravid.

Klart de inte menar illa. Det är nog menat som en sorts komplimang.

Acceptera att du väntar ett barn. ett nytt liv.
Klart det syns. Det ska synas, annars är det nåt som inte stämmer.

Tar du illa vid dig av att vara gravid? För du är ju inte tjock. Du är gravid.
Jag är tjock också. Väger nästan 30 kg för mycket. Jag uppskattar inte att bli kallad stor, för jag associerar det med att vara tjock.
Jag har inget emot att vara gravid (nåja, kul är det inte..) men just att bli kallad stor..

@sthu jag förstår det. Var på släktmiddag för jättemånga år sen med en förlängning av makens familj. Jag och en person till hade samma namn, de äldre släktingarna lösning var att kalla mig "stora Xxxxx" vilket just då kändes mindre roligt. Idag hade jag nog inte brytt mig så mycket men då var jag yngre.

Jag kan tycka att det tråkigt att det ligger så mycket värderingar i beskrivningar, varför förknippas stor, tjock, rund med att vara negativt laddat och varför är smal, liten typ en komplimang? De borde ju vara neutrala ord alltihopa tycker jag. Att jag är tjock eller stor gör ju mig inte sämre än om jag vore smal eller liten. Alla som är smala eller små är ju inte automatiskt bättre människor..

Idag tror jag är ett av de få gånger jag lyckats gå ner i vikt över helgen 😅. Har jag skött mig perfekt? Nä, men hyfsat.
Igår åt jag faktiskt oxfilépasta ute till middag men hade utrymme för det då jag ätit väldigt lätt lunch och varit och tränat.
-0,7 kg sen förra veckan och nu har jag officiellt gått ner över 20kg. Inte långt kvar tills vågen står på två siffrigt, få se om man kan klara det innan jul i vanliga fall lägger man ju oftast på sig lite i december..

@sthu jag förstår det. Var på släktmiddag för jättemånga år sen med en förlängning av makens familj. Jag och en person till hade samma namn, de äldre släktingarna lösning var att kalla mig "stora Xxxxx" vilket just då kändes mindre roligt. Idag hade jag nog inte brytt mig så mycket men då var jag yngre.

Jag kan tycka att det tråkigt att det ligger så mycket värderingar i beskrivningar, varför förknippas stor, tjock, rund med att vara negativt laddat och varför är smal, liten typ en komplimang? De borde ju vara neutrala ord alltihopa tycker jag. Att jag är tjock eller stor gör ju mig inte sämre än om jag vore smal eller liten. Alla som är smala eller små är ju inte automatiskt bättre människor..
Därför att samhället anser att det är bättre att vara smal speciellt om man är kvinna :down:

Jag har vuxit upp med samma problem. Mammas syster heter samma förnamn som jag har. Inte kul att få heta "lilla" När jag var barn. Hatade det. Min bror skrattade ihjäl sig varje gång.

Självklart.
Att kommentera är fel. Samtidigt så måste mottagaren hitta strategier för det. Två helt olika saker.
Att det är jobbigt med kommentarerna förstår jag fullt ut.
Fast om kommentera är fel då kanske folk faktiskt ska ge fan i det
Och då kanske man inte ska ursäkta kommenterandet med att det är nog menat som en komplimang
Det är att släta över felaktigt beteende anser jag
Att slåss är fel ska mottagaren helt enkelt hitta strategier för att bemöta det med

Fast om kommentera är fel då kanske folk faktiskt ska ge fan i det
Och då kanske man inte ska ursäkta kommenterandet med att det är nog menat som en komplimang
Det är att släta över felaktigt beteende anser jag
Att slåss är fel ska mottagaren helt enkelt hitta strategier för att bemöta det med
Men oj vilken attack.

Vi är nog överens.
Men man kan inte ändra andra. Envisas folk med olämpliga kommentarer så gör det. Oavsett hur helt fel det är.

Men oj vilken attack.

Vi är nog överens.
Men man kan inte ändra andra. Envisas folk med olämpliga kommentarer så gör det. Oavsett hur helt fel det är.
Fast man kan reagera när folk säger olämpliga saker åt exempelvis kollegor det gör i alla fall jag och man kan faktiskt åtminstone få folk att tänka efter lite innan de öppnar käften fler gånger

Säger man ingenting så nej då blir det i vart fall ingen förändring

Jag har vuxit upp med samma problem. Mammas syster heter samma förnamn som jag har. Inte kul att få heta "lilla" När jag var barn. Hatade det. Min bror skrattade ihjäl sig varje gång.
Men det hade väl mer med åldern att göra?
När jag gick grundskolan fanns det ju en del elever med samma förnamn, då kallades den ena lill-xx och den andra stor-xx. Iaf på låg- och mellanstadiet.

Fast man kan reagera när folk säger olämpliga saker åt exempelvis kollegor det gör i alla fall jag och man kan faktiskt åtminstone få folk att tänka efter lite innan de öppnar käften fler gånger

Säger man ingenting så nej då blir det i vart fall ingen förändring
Återigen är vi överens. Vad debatterar du?

Återigen är vi överens. Vad debatterar du?
Att man inte ska släta över det med att de menade det som en komplimang
Att man ska säga ifrån att det inte är ok när folk kommentera andras kroppar oavsett
Att man åtminstone ska försöka ändra andras olämpliga uppträdande

Att man inte ska släta över det med att de menade det som en komplimang
Att man ska säga ifrån att det inte är ok när folk kommentera andras kroppar oavsett

Att man åtminstone ska försöka ändra andras olämpliga uppträdande
Jag slätar inte över det på något sätt!! Försökte trösta ts i bedrövelsen.

Istället för att uppfostra ts till att säga ifrån. Eller uppfostra ts arbetskamrater - vilket är ännu galnare. Hur ska det ske menar du?

I aktuell situation lär inte du kunna göra nåt åt arbetskamraterna - såvida du inte jobbar med ts?

Jag har hållit vikten ganska jämn i drygt en månad nu. Kollade i hälsoappen på "År" och förra året gick min vikt mycket upp och ner plus att den var högre. Senaste året har linjen varit väldigt jämn, inga stora hopp upp eller ner. Detta trots att jag ätit mycket lösgodis på sistone. Märkligt men känns bra.
Ska kanske promenera lite idag, ska till vc för 24-timmars blodtrycksmätning så kanske går av på näst sista hållplatsen, det blir en liten promenad. Vore bra att passa på när det är dagsljus och så får jag promenera i en annan miljö än bara på gatorna här ikring.
Fast jag vill inte bli svettig för jag får inte duscha med mätutrustningen på. Tur att jag har våtservetter hemma.

• Gilla
Reactions: Sel
Men det hade väl mer med åldern att göra?
När jag gick grundskolan fanns det ju en del elever med samma förnamn, då kallades den ena lill-xx och den andra stor-xx. Iaf på låg- och mellanstadiet.
Ja. Jag hatade det i alla fall. Som barn vill man inte kallas "lilla" särskilt inte när lillebrorsan dör av skrattanfall varje gång. Jag kan inte förstå varför mamma gav mig samma namn som hennes syster.

Vi var 3 i min klass med samma förnamn. Man kan ju säja något annat än stor eller liten oavsett.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
22 975
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 450
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 710
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 642
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar