Minnen - utbruten ur Ytlighet i ett förhållande.

MML

Trådstartare
Och jag har också minnen från det jag var ca 2.5 år. Och kan komma ihåg mer eller mindre hela föreläsningar på tentan några månader senare.

Men likväl glömmer jag att ta med mig de där hårspännena jag skulle ta till jobbet i morse, eller jag frågar särbon samma sak för tredje gången för jag la inte svaret på minnet då vi pratade om något i somras 🤷‍♀️

Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför inte ett till?

Det här med minnen från barndomen, finns det några allmänt kända gränser för när man "brukar" komma i håg saker?

Jag skummade lite snabbt igenom ett par artiklar bara, och uppfattade det som att enklare munnen från 2-3 års ålder, och mer omfattande minnen från 4-5 års ålder, är ganska vanligt/normalt, men jag satte mig inte in i det så mycket just nu.

Själv har jag också mina tidigaste minnen från ca 2,5 års ålder. Korta ögonblicksminnen av upplevelser som säkert var traumatiska för ett litet barn, så jag ser det som helt naturligt att de fastnat.

Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför inte ett till?

Det här med minnen från barndomen, finns det några allmänt kända gränser för när man "brukar" komma i håg saker?

Jag skummade lite snabbt igenom ett par artiklar bara, och uppfattade det som att enklare munnen från 2-3 års ålder, och mer omfattande minnen från 4-5 års ålder, är ganska vanligt/normalt, men jag satte mig inte in i det så mycket just nu.

Själv har jag också mina tidigaste minnen från ca 2,5 års ålder. Korta ögonblicksminnen av upplevelser som säkert var traumatiska för ett litet barn, så jag ser det som helt naturligt att de fastnat.
Jag har ett enda minne av min farfar som dog när jag var 2.5år. Har även ett minne av att jag tyckte min syster var töntig på begravningen, vilket ingen annan kan berätta för mig, den känslan
Min mamma har en minnesbild av hennes farmor som dog när hon var i ungefär samma ålder. Vi träffade inte dem till vardags, men ändå inte *så* ovanligt? Helt normala vardagssituationer, hennes bild är ett par ben i en gungstol som bara farmor använde, min är farfar som ligger i en säng i köket. Jag har funderat på hur just dessa tillfällen blev utvalda att sparas, de verkar så oviktiga?

Jag har ett enda minne av min farfar som dog när jag var 2.5år. Har även ett minne av att jag tyckte min syster var töntig på begravningen, vilket ingen annan kan berätta för mig, den känslan
Min mamma har en minnesbild av hennes farmor som dog när hon var i ungefär samma ålder. Vi träffade inte dem till vardags, men ändå inte *så* ovanligt? Helt normala vardagssituationer, hennes bild är ett par ben i en gungstol som bara farmor använde, min är farfar som ligger i en säng i köket. Jag har funderat på hur just dessa tillfällen blev utvalda att sparas, de verkar så oviktiga?

Mitt tidigaste minne (i vart fall tror jag att det är det första) är av hur jag sitter i en bil (i bilstol, därav en ledtråd om min unga ålder) på väg till dagis (där jag slutade som treåring) och var absolut rosenrasande och både skrek och grät. Med andra ord ett klassiskt "toddler tantrum" :D

Det som nästan är mest intressant, tycker jag, är att jag minns så tydligt hur vansinnigt arg jag var! Som vuxen är nämligen ilska den känsla jag har absolut svårast att plocka fram.

Jag har trott att jag kommer ihåg från min 3-4 års ålder men insett att det är foton och syskon och föräldrars berättelser jag kommer ihåg. Kommer ihåg en traumatisk händelse väldigt tydligt från det jag är 5-6 och ytterligare några upplevelser från den åldern som är förknippat med min dagmammavistelse, inget otäckt, bara vad jag gjorde där. Men inget från mitt hem från den åldern. Konstigt.

Från tre år och frammåt har jag ganska mycket minnen. Jag minns även några drömmar jag haft som mycket liten.
Som vuxen minns jag knappt vad jag gjorde igår och absolut inte vad jag drömt under natten.

Minnerna är inte förknippade med något exceptionellt som trauma eller så utan är bara vanliga saker.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Black Friday
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka