Tjockistråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var på läkarkontroll idag och vaccinerade mig mot bältros. De kollade även blodtryck och tog blodprov. Och jag fick beröm för att blodtrycket var bra. Så träningen lönar sig. Tidigare har jag alltid haft för högt. Vikten står och stampar men jag ökar åtminstone inte. Nu närmar sig en jobbig tid. Jag har redan fått adventskalendrar med choklad. Ja, jag kommer att äta upp godiset.

Suck, hasselnötter (och valnötter) är ack så goda men väldigt kaloritäta. Jag kan inte bara äta en handfull tyvärr utan moffar lätt i mig en hel påse.

Funderar på att laga en stor sats gul ärtsoppa. Det verkar hyfsat nyttigt och kalorisnålt? Dessutom billigt.

Vågar inte väga mig just nu.

Dessutom har jag lärt mig ett smart knep för att frysa in den. Man tar en plastbytta, och lägger i en fryspåse och fyller den sedan till hälften med soppan. Sedan stoppar man in den i frysen och tar ut den när den är fryst. Så har man en stapelbar fryst förpackning.

Stressade till träningspasset igår, för att komma dit och upptäcka det var intställt då PT var sjuk
Körde lite crosstrainer, men iom jag haft känningar i ryggen orkade jag inte motivera mig träna hårdare än så.
Har pms så känt mig skithungrig ett par dagar (+ alla andra jävla symptom)

Ballade ur igår och överåt.. Nån större katastrof var det inte när man bara har rågbröd och nyttigheter hemma men hamnade en bit över i kalorier. Åkte och tränade på kvällen.
Sovit väldigt dåligt och självbehärskningen är verkligen usel när man är trött.
Tränat idag med, mest för att vakna lite och lyckas hålla mig vaken till läggdags.
Fredagskväll och inte ett snacks i sikte.. Det underlättar ju oerhört att man inte har nått gott hemma och en mil till affären..

Imorgon är planen simhallen och så åka på julmarknad 🙂. Skönt med ledig helg.

Mitt största problem är att jag äter på kvällen utan att vara hungrig. Slötittar på tv och har då ett tuggbehov. För trött för att vara aktiv men är inte sömnig. Hjärnan går i en loop som hela tiden säjer "salt, fett, tugga" typ. Popcorn räddar mig ibland men helst ska jag inte äta det heller. Kalorimässigt har jag inte utrymme för de extra kalorierna. Man blir väl aldrig sugen på nyttigheter?

Mitt största problem är att jag äter på kvällen utan att vara hungrig. Slötittar på tv och har då ett tuggbehov. För trött för att vara aktiv men är inte sömnig. Hjärnan går i en loop som hela tiden säjer "salt, fett, tugga" typ. Popcorn räddar mig ibland men helst ska jag inte äta det heller. Kalorimässigt har jag inte utrymme för de extra kalorierna. Man blir väl aldrig sugen på nyttigheter?
Mitt stora problem också! Jag har till viss del lyckats ersätta med rostad curly kale med salt och sesamfrö. Inte bäst i världen men bättre än mycket annat. Det är verkligen jättegott! Tar lite extra tid att göra men det gör ju popcorn också. :)

Mitt stora problem också! Jag har till viss del lyckats ersätta med rostad curly kale med salt och sesamfrö. Inte bäst i världen men bättre än mycket annat. Det är verkligen jättegott! Tar lite extra tid att göra men det gör ju popcorn också. :)
Jag kör micropopcorn. 2-3 minuter bara.

Var på läkarkontroll idag och vaccinerade mig mot bältros. De kollade även blodtryck och tog blodprov. Och jag fick beröm för att blodtrycket var bra. Så träningen lönar sig. Tidigare har jag alltid haft för högt. Vikten står och stampar men jag ökar åtminstone inte. Nu närmar sig en jobbig tid. Jag har redan fått adventskalendrar med choklad. Ja, jag kommer att äta upp godiset.
Jag blev dålig efter förra vaccinationen och sköterska sa glatt att då kommer det bli bättre denna gången. Tyvärr inte. Mår inte alls bra. Det blir ytterligare en dag i soffan med en bok och te. Tja, ingen ko på isen, livet är bra ändå.

Bästa tipsen när man är sugen på saker?

Jag försöker ta en frukt och en kopp te osv men jag känner verkligen att både sug men också att jag får rejäla hungerskänslor numera trots ok måltidsintervall. Jag kan på riktigt känna mig hungrig fast jag ätit en rejäl måltid, jag vet att ofta tidigare så har det släppt efter en halvtimme timme men nu är hungern lite av ett mer eller mindre konstant sällskap. Det är inte så angenämt och det gör ju också det svårare att hålla sig till det man ska äta.

Jag har fortfarande ont och mår konstigt. Hoppar träningen idag också.

Bifogade filer

• 20231126_130114.webp
    20231126_130114.webp
    49,1 KB · Visningar: 31
Vågade väga mig för första gången på ett par veckor. Inte räknat kalorier och haft både "bra" och "dåliga" matdagar om vartannat.
Verkar åtminstone stå still på vågen som det är nu, vilket är bra under omständigheterna

Jag märker hur jag har blivit fetare :( Och ändå kan jag inte sluta äta. Inga mera hasselnötter iaf. Och när jag handlade julmust inför julen så blev det light varianten. Trots att jag föredrar den riktiga. Tänker att även om det är ett vattenglas så hjälper det.

Gnäller av mig lite i den här tråden.
Jag är ju gravid, vecka 19 nu. Var ganska rund redan innan men nu är det av förklarliga skäl ännu rundare. Har gått upp ca 0,5 kilo så inte särskilt mycket.

MEN! Nu har två personer kallat mig stor. Jag förstår ju vad de syftar på, men jag tar lite illa vid ändå. Jag tycker det är skitjobbigt när kläderna inte passar eller sitter bra längre..
Jag vet inte hur jag ska hantera det.

Gnäller av mig lite i den här tråden.
Jag är ju gravid, vecka 19 nu. Var ganska rund redan innan men nu är det av förklarliga skäl ännu rundare. Har gått upp ca 0,5 kilo så inte särskilt mycket.

MEN! Nu har två personer kallat mig stor. Jag förstår ju vad de syftar på, men jag tar lite illa vid ändå. Jag tycker det är skitjobbigt när kläderna inte passar eller sitter bra längre..
Jag vet inte hur jag ska hantera det.
Men du. Om du bara gått upp ett halvt kilo vid halva graviditeten så har du ju i själva verket gått ner.
Foster och fostervätska etc väger högst sannolikt mer än 5 hg.

Så klappa dig på axeln och var NÖJD!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
22 975
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 450
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 710
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 642
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar