Tjockistråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Brukar köpa på hemvägen från gymmet, fast det kanske är hyfsat "bra" det också eftersom att förbränningen kanske är igång bättre direkt efteråt.
Funderar på om det är träningen som gjort att jag blivit så sötsugen. :cautious: Känner ett mycket större sug efter plättar också (=snabba kolhydrater).

Testa och se om det funkar att inta lite snabba kolhydraterna en stund innan gymmet, om det skulle bli nån ändring i sötsuget?
Kanske blir du för hungrig efter träning och därför blir så sugen?
Jag brukar försöka äta ett mellanmål ca en timme innan.

Varför kom denna reklam upp efter inlägget där jag skrivit om sötsug och snabba kolhydrater? :arghh::cautious:
sötsug annons buke.webp

Räknade just ut att om jag vill gå ner ett halvt kilo i veckan ska jag äta 1200 kalorier/dag (myfitnesspal). Förstår inte riktigt hur allt räknas. En annan app sa jag inte fick äta mer än 500 kcl/dagligen för att gå ner 0.5 kg/veckan. Vilket iaf jag kände som det var mycket lite.
1200 låter i mina öron betydligt mer rimligt än 500!!
500 låter farligt lite.
Hittade den här texten från vård Skåne; Med justering för ålder, aktivitetsnivå och BMI. Energibehovet hos vuxna är ca 30 kcal per kilo kroppsvikt och dygn för uppegående personer med begränsad fysisk aktivitet.

Då tänker jag att om jag ska/vill väga 60 kg så är ju det 1800 kcal/dag.

500 låter farligt lite.
Hittade den här texten från vård Skåne; Med justering för ålder, aktivitetsnivå och BMI. Energibehovet hos vuxna är ca 30 kcal per kilo kroppsvikt och dygn för uppegående personer med begränsad fysisk aktivitet.

Jag skulle rekommendera att man aldrig äter en diet på mindre än 1000-1200 kcal per dag utan kontakt med någon medicinskt kunnig (trots att dessa inte alltid är roliga att prata med om man är rund). Åtminstone inte om man är kvinna i fertil ålder.

Jag hade en period då jag åt väldigt lite - och jag fick sedan dessa oregelbunden mens (den var borta flera år), dåligt läkkött, dåliga tänder etc.

Jag kan vara anekdotisk bevisning och kanske hade jag fått besvär ändå, men jag rekommenderar ändå att man är försiktig och kollar först.

Vägde mig imorse, -0,5 kg sen förra veckan så det verkar ändå rulla på.

Igår var jag en sväng till simhallen och simmade och bastade, idag har jag hunnit med vara hos rehab och sen en sväng till gymmet. Knät känns faktiskt bättre (ta i trä)! Jag har kunnat sova i sängen flera nätter nu istället för i soffan och jag kan oftast somna både utan värktabletter och TENS-apparat. Fysio sa att jag ska försöka att verkligen inte gå så mycket, det inte bra för återhämtningen och jag har ju försökt men jag kan försöka lite till (säger jag som ligger på 15000 steg nu när jag försöker att ligga kring 10000 eller iallafall inte så mycket över). Fick nån till övning att lägga in i träningen som ska stärka framsida lår.
På bra humör idag, åt pasta (väldigt lite och fullkornsvariant) med tomatsås till lunch och på kvällen blev det tacotallrik med massor av grönt och bönor. Mätt och glad idag och hade kunnat äta med då jag har kalorier över men behövs inte.

Försöker att inte äta upp alla mina kalorier varje dag utan siktar på att äta 1800 kanske lite mer när jag tränar men inte allt jag får. Dels för att ha marginaler och också för att det inte blir nån större grej om jag drar över nån gång då jag har ju en del tillgodo så att säga. Med det sagt så ska vi iväg på kryssning imorgon då den förra blev inställd pga jag låg hemma i feberfrossa :p . Kommer unna mig både mat och dryck men inte balla ur helt (tänker jag iallafall).

Jag fick en liten chock när jag vägde mig i morse. Vågen stod på -2. Iofs så mådde jag dåligt förra veckan och levde 4 dagar på varma koppen och tomatsoppa. Vilket gör att jag kommer gå upp minst lika mycket igen. Men om jag kan lägga mig stabilt lite under vikten innan magsjukan vore the bra.

Just nu kan jag dock inte sluta äta :arghh:

Okej, jag svävade ut mer än lite granna på kryssningen och även igår en del av ren lättja.
Nu tillbaka till rutinerna igen då, jobbade inatt men har hunnit med ett pass på gymmet nu på morgonen. Sova några timmar, upp och träna hundar och så iväg och jobba igen... Och se till att jag får till mina måltider emellan också 😅.

Hade iallafall jättemysigt på kryssningen, måttligt med alkohol men en del god mat. Spa:ade med maken och gick på massage 😁.

500 låter farligt lite.

Korrekt! 30 kcal och 30 ml vätska/kilo kroppsvikt per dag är det mest basala :). Hade en galen (kvinnlig, tjock själv) vikariekollega som gasta sig blå om att man som kvinna INTE ska äta mer än 500 kcal/dag när man bantar. Helt sjukt!!

Man går upp, man går ner- ibland still! Försök se det positiva med att stå still istället för gått upp 🤗. Vad är jobbigt med mat och varför skuldkänslor? Om du vill svara ❤
Så sant :heart Tror mest jag blir förtvivlad för att jag haft min hetsätningsstörning under kontroll en lite längre tid (med enstaka bakslag) och nu gått tillbaka till gamla, trogna mönster pga. olidlig stress. Får skuldkänslor när jag väljer hetsätning och det är svårare att landa på kaloriunderskott när jag inte orkar laga mat från grunden :(

Så sant :heart Tror mest jag blir förtvivlad för att jag haft min hetsätningsstörning under kontroll en lite längre tid (med enstaka bakslag) och nu gått tillbaka till gamla, trogna mönster pga. olidlig stress. Får skuldkänslor när jag väljer hetsätning och det är svårare att landa på kaloriunderskott när jag inte orkar laga mat från grunden :(

Åh låter besvärligt 😔💕

Vågen visade + - 0 imorse, föga förvånande med tanke på utsvävningarna i helgen 😅.

Jag trodde det skulle bli svårare att gå tillbaka till rutinerna och att jag skylle vara hungrigare än vad jag var efter kryssningen. Det gick dock hyfsat smärtfritt, med det sagt så åt jag en påse godis igår 😆. Det var dock en liten påse och rymdes inom dagens kaloriintag.

Korrekt! 30 kcal och 30 ml vätska/kilo kroppsvikt per dag är det mest basala :). Hade en galen (kvinnlig, tjock själv) vikariekollega som gasta sig blå om att man som kvinna INTE ska äta mer än 500 kcal/dag när man bantar. Helt sjukt!!

Jag har börjat på en kurs som vårdcentralen håller i, som heter Steg för steg. Kursen är framtagen av överviktsenheten vid Regionen och grunden är KBT. Vi kommer ha 6 gruppträffar under hösten och vintern där vi får lite hemläxa mellan gruppträffarna. Första hemläxan är att föra matdagbok över en vecka. Under första träffen förra veckan så pratade kursledarna just om hur mycket man ska äta och 30 kcal per kilo kroppsvikt är grunden - för min del skulle jag hamna på 2940 kcal/dag. Något som skulle sluta i katastrof eftersom jag då skulle rulla fram på nolltid. Äter jag mer än 1800 kcal/dag så går jag upp i vikt - oavsett vad jag äter.

Kursledarna var noga med att påpeka att det inte är så himla enkelt att det är kalorier in och kalorier ut då det är sjukt mycket som påverkar varför man blir tjock. Dessutom är livet inte rättvist - vissa personer kan inte äta lika mycket som en annan person - jag tillhör dem som har dragit det korta strået i genlotteriet.

Tidigare kurser har visat att deltagarna tappar cirka 5 % av sin vikt eller står stilla. Bara detta att bli viktstabil är ju viktigt. Jag hoppas att jag får verktyg att hantera t ex just sötsug eller andra cravings.

Fortsättning följer...

/Lizzie

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
22 975
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 450
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 710
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 642
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar