Tjockistråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte skrivit i denna tråd, men tidigare trådar. Idag nådde jag ett stoooort mål, jag är under 70 kg! :banana: Som mest vägde jag nästan 85 kg, sen lyckades jag komma ner till 75 kg, men där tog det helt stopp. Pendlade ett kilo upp eller ner i en evighet. Och jag har alltid fastnat där, sen när jag väl lyckas komma ur det så brukar det gå relativt ”lätt” att få bort några kg till. Igår satte jag på mig ett par byxor som jag inte använt på några månader och insåg att byxorna satt ganska löst.:confused::up: Bestämde mig för att väga mig nu på morgonen och 69 kg stod det på vågen!:bump: Det var väldigt längesen jag vägde så här ”lite”, och mitt nästa mål är att nå 65 kg vilket inte känns omöjligt alls längre! Vid 65 brukar det dock också ta stopp och nästan kännas omöjligt att ta sig under så där kommer jag också få kämpa lite, men jag mår trots allt bäst att ligga på 62-64 kg. Har nämligen problem med ett knä efter menisk och ledbandsskada, och vid den vikten känner jag i princip aldrig av knät. (Fler som har vikter där det helt enkelt bara tar stopp, oavsett vad man gör?)

Jag har inte ändrat något speciellt alls till denna gång, utan det är absolut stress som varit orsaken. :cautious: Jobbet har varit helt galet hela våren och sommaren, och samtidigt så ska jag studera och utöver det ska livet rulla på. Inte bra alls egentligen, men det ger ju såklart lite pepp till att faktist ta tag i framförallt kosten och börja äta nyttigare och bättre nu när nästa delmål är sååå nära.:bow: Rör på mig gör jag från morgon till jag går och lägger mig så det är inget jag kan påverkara så mycket mer. Bara en halvdag på jobbet brukar inbringa runt 10-12000 steg.

Tänk att jag snart blivit av med 20 kilo?! :bump::banana:

Och som tillägg, coca-cola har varit en stor bov till min vikt. Jag har absolut varit beroende och hade behov att dricka cola varje dag. Drack cola till varje måltid, och gärna mellan måltiderna också. Sen åkte jag på covid och colan smakade inte alls gott längre och jag slutade bara rakt av. Har köpt någon burk typ till tacofredag och sånt, men dricker kanske en halv då, sen står den och blir avslagen.

Inte skrivit i denna tråd, men tidigare trådar. Idag nådde jag ett stoooort mål, jag är under 70 kg! :banana: Som mest vägde jag nästan 85 kg, sen lyckades jag komma ner till 75 kg, men där tog det helt stopp. Pendlade ett kilo upp eller ner i en evighet. Och jag har alltid fastnat där, sen när jag väl lyckas komma ur det så brukar det gå relativt ”lätt” att få bort några kg till. Igår satte jag på mig ett par byxor som jag inte använt på några månader och insåg att byxorna satt ganska löst.:confused::up: Bestämde mig för att väga mig nu på morgonen och 69 kg stod det på vågen!:bump: Det var väldigt längesen jag vägde så här ”lite”, och mitt nästa mål är att nå 65 kg vilket inte känns omöjligt alls längre! Vid 65 brukar det dock också ta stopp och nästan kännas omöjligt att ta sig under så där kommer jag också få kämpa lite, men jag mår trots allt bäst att ligga på 62-64 kg. Har nämligen problem med ett knä efter menisk och ledbandsskada, och vid den vikten känner jag i princip aldrig av knät. (Fler som har vikter där det helt enkelt bara tar stopp, oavsett vad man gör?)

Jag har inte ändrat något speciellt alls till denna gång, utan det är absolut stress som varit orsaken. :cautious: Jobbet har varit helt galet hela våren och sommaren, och samtidigt så ska jag studera och utöver det ska livet rulla på. Inte bra alls egentligen, men det ger ju såklart lite pepp till att faktist ta tag i framförallt kosten och börja äta nyttigare och bättre nu när nästa delmål är sååå nära.:bow: Rör på mig gör jag från morgon till jag går och lägger mig så det är inget jag kan påverkara så mycket mer. Bara en halvdag på jobbet brukar inbringa runt 10-12000 steg.

Tänk att jag snart blivit av med 20 kilo?! :bump::banana:
Grattis 🤩

Jag har börjat på en kurs som vårdcentralen håller i, som heter Steg för steg. Kursen är framtagen av överviktsenheten vid Regionen och grunden är KBT. Vi kommer ha 6 gruppträffar under hösten och vintern där vi får lite hemläxa mellan gruppträffarna. Första hemläxan är att föra matdagbok över en vecka. Under första träffen förra veckan så pratade kursledarna just om hur mycket man ska äta och 30 kcal per kilo kroppsvikt är grunden - för min del skulle jag hamna på 2940 kcal/dag. Något som skulle sluta i katastrof eftersom jag då skulle rulla fram på nolltid. Äter jag mer än 1800 kcal/dag så går jag upp i vikt - oavsett vad jag äter.

Kursledarna var noga med att påpeka att det inte är så himla enkelt att det är kalorier in och kalorier ut då det är sjukt mycket som påverkar varför man blir tjock. Dessutom är livet inte rättvist - vissa personer kan inte äta lika mycket som en annan person - jag tillhör dem som har dragit det korta strået i genlotteriet.

Tidigare kurser har visat att deltagarna tappar cirka 5 % av sin vikt eller står stilla. Bara detta att bli viktstabil är ju viktigt. Jag hoppas att jag får verktyg att hantera t ex just sötsug eller andra cravings.

Fortsättning följer...

/Lizzie

Ja alltså det är ju det basala man pratar om men visst är det individuella skillnader med, absolut! Lycka till med din kurs! Hejja dig! 💪

Har gått upp igen, kanske skrev om det igår, minns inte. Pendlar mellan ca 122 och ca 125 kg. Det känns rätt hopplöst men jag brukar tänka på att för 10-15 år sen vägde jag 143 kg, så har ju lyckats gå ner 20 kg (utan större hjälp från vården). Heja mig!!
:banana:
Tror att min kropp håller på att hitta en ny normalvikt, eller vad det kallas - det som kroppen är "inställd" på och som gör det svårt att gå ner mer 🤔 förut var den 143 och nu 122-125 kg så det är ju ett framsteg.

Var och tränade igår, kändes bra att använda musklerna och jag ökade vikten på två maskiner. Ska nog gå i morn igen.

Har firat bröllopsdag idag, tack Facebook 😅.. Hade glömt bort det men såg FB minnet innan jag åkte hem från jobber och handlade blommor och choklad till en förvånad make (som är lika disträ som jag är 😆).
Tränade en timme på morgonen men följde med maken när jag vaknade och tränade en halvtimme till, mest för att inte vara helt utzoomad på kvällen. Gick till en restaurang och åt oxfilé pasta, alltså sååå gott och jag orkade inte ens hela portionen för jag blev så mätt.
Nu på kvällen blev det en tårtbit och bubbel, man måste faktiskt få unna sig på sin bröllopsdag 🥰.
Blev allt som allt inte så farligt ändå tack vare all träning 😁.

Har inte varit en fantastisk helg ur matsynpunkt, varit iväg både lördag och söndag och trots matsäck så gick det väl sådär. Särskilt igår när jag köpte godis och åt på vägen hem..
Idag är jag på banan igen och var iväg och tränade imorse och har ätit inom ramen.

+ 1 kg denna veckan. Kunde varit betydligt större viktuppgång baserat på min kosthållning de senaste veckorna. Igår var första dagen på några veckor (2? Eller närmre 3?) som jag inte ätit godis eller snabbmat. Blir lagom kul att övertala mig själv att det går bra att låta bli igen :meh: Samtidigt har det ju gått utmärkt i flera månader innan den här perioden! Känslan att börja om från 0 är blä (även fast jag vet att det egentligen inte är att börja om från början) :(

Har en utmaning via min försäkringskassa. 10000 steg i 12 veckor. Det är mycket för en soffpotatis med knäproblem. Men jag kämpar. Inte för att jag egentligen tror att just 10 000 steg är lösningen men det är ett steg på vägen.

Om en vecka är det 2 år sedan jag gjorde min gastric sleeve operation och med det innebär det i den här regionen att jag inte längre tillhör kirurgkliniken. De ville ju inte ta emot mig för besök efter att de fått en remiss från min vc och sedan gått in i min journal i Skåne via NPÖ och sett att jag tre månader tidigare hade haft årskontroll... problemet uppstod den dagen jag hade årskontroll (som dessutom var telefonledes och nja inte alls så som det står i journalen, den är lite väl kryddad....) så det jag ville ha hjälp med dietist av fanns inte när jag hade årsuppföljning! Så jag skickades tillbaka till vc som inte ville ta det eftersom jag som opererad inte tillhörde dem ännu och de ansåg att något kunde vara fel.

Så... den 8 november är det 2 år sedan och tiden går ut så att säga, då är jag ett vc-problem igen. Har telefonsamtal med min läkare på vc om min Citaloprammedicinering den 9 så tänker förstås ta upp dietisthjälpen då också. Och vill byta antidepp, nu vaknar jag igen och är hungrig på natten, är även hungrig en kort stund efter jag ätit, lite som när jag tog Mirtazapin. Vill inte ha det så. Finns det inga andra att ta som inte påverkar hunger och vikt så får jag sluta, vill gå ner i vikt som tidigare. Vill inte att det ska vara antingen äcklad av mat och illamående eller konstant hungrig och sötsugen- och jag är båda samtidigt. Drar på ett nästan konstant illamående när jag äter något, vilket gör att jag inte har lust att äta många gånger och så blir det en ond cirkel ibland. Orkar inte ha det så här faktiskt. Orkar inte vara ett problem ingen vill ta i heller.

Om en vecka är det 2 år sedan jag gjorde min gastric sleeve operation och med det innebär det i den här regionen att jag inte längre tillhör kirurgkliniken. De ville ju inte ta emot mig för besök efter att de fått en remiss från min vc och sedan gått in i min journal i Skåne via NPÖ och sett att jag tre månader tidigare hade haft årskontroll... problemet uppstod den dagen jag hade årskontroll (som dessutom var telefonledes och nja inte alls så som det står i journalen, den är lite väl kryddad....) så det jag ville ha hjälp med dietist av fanns inte när jag hade årsuppföljning! Så jag skickades tillbaka till vc som inte ville ta det eftersom jag som opererad inte tillhörde dem ännu och de ansåg att något kunde vara fel.

Så... den 8 november är det 2 år sedan och tiden går ut så att säga, då är jag ett vc-problem igen. Har telefonsamtal med min läkare på vc om min Citaloprammedicinering den 9 så tänker förstås ta upp dietisthjälpen då också. Och vill byta antidepp, nu vaknar jag igen och är hungrig på natten, är även hungrig en kort stund efter jag ätit, lite som när jag tog Mirtazapin. Vill inte ha det så. Finns det inga andra att ta som inte påverkar hunger och vikt så får jag sluta, vill gå ner i vikt som tidigare. Vill inte att det ska vara antingen äcklad av mat och illamående eller konstant hungrig och sötsugen- och jag är båda samtidigt. Drar på ett nästan konstant illamående när jag äter något, vilket gör att jag inte har lust att äta många gånger och så blir det en ond cirkel ibland. Orkar inte ha det så här faktiskt. Orkar inte vara ett problem ingen vill ta i heller.
Mirtazapin är orsak till min fettma.

Gått ner nåt hekto denna vecka och totalt - 18,2 kg sen i somras.
Varit hos läkare häromdagen för läkemedels genomgång och fick remiss till röntgen då jag har helt sjukt ont i hälarna och har haft ett tag. Tappar dessutom massa hår och har svullnat upp om benen så varit och tagit prover igen för att kolla att allt är ok.

Imorse var jag på gymmet, behövde köra mina rehab övningar men det blev nästan en timmes träning totalt 😁. Sen åkte jag till simhallen och simmade 20 minuter och bastade, så himla skönt!
På eftermiddagen blev det ett par timmars pyssel i fårhagen så nu blir det skönt att krypa ner i soffan 😁.
Gårdagen var mindre bra, var sjukt hungrig och åt lite mycket totalt utan att vara onyttig..

+0.5 kg imorse.
Inte förvånad då motivationen lyst med sin frånvaro. Har dessutom problem med att jag upplever att jag håller mer vätska, har börjat ha stödstrumpor för att jag svullnat så mycket om vader/anklar..

Idag har jag varit iväg och simmat en halvtimme på morgonen och sen var jag på gymmet och körde rehab övningar.

Tagit tag i de 10 kg jag gick upp på Setralinet (slutade äta det i juni) Gick ju ner 35 förra året med hemlagad mat och långpromenader, gick sen upp tio när jag var tvungen börja medicinera.

Börjat träna i en träningsgrupp på ett nytt gym. Första passet var i måndags och jag har sån träningsvärk jag överväger en eller två gånger innan jag går en trappa ner för att hämta kaffe.
PTn vill ju man går på helfart när det gäller kosten (= dyrt jävla pulver tre ggr per dag)
Provade i måndags och nä det går inte. Smakade skit rent ut sagt.
Tänker att om jag lyckades går ner 35 kg förra året utan att banta, borde jag fasiken klara minst 10 om jag lägger till lite mer träning utanpå alla promenader varje dag om jag även äter på samma sätt jag åt då förra året = mat lagad från grunden med mycket grönsaker.
Fick ju göra en mätning med sån där våg, tänker fokusera på det positiva. Dvs att jag faktiskt har 27,7 kg muskler enligt den 💪😇

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
22 975
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 450
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 710
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 642
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar