Tjockistråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skrev att risken är att man går upp igen om man går tillbaka till gamla vanor sen, vilket är skillnad från att inte fungera. Sen som sagt så kan ju du läsa som du vill för mig är inte nödvändigtvis lågkaloridiet automatiskt pulver. Maken hade ju måltidsersättning i pulverform som skulle innehålla allt man behöver och jag vill minnas var just måltidsersättning och ganska kaloririkt och inte i viktminskningssyfte. Han trodde det var ett smidigt sätt att få i sig lunch men då behöver man faktiskt få i sig den också.

Risken att man går upp igen är stor oavsett diet. Det har jag ju redan skrivit, förstår inte varför jag ska behöva upprepa mig? Återigen; den metod som man har sett har gett bäst resultat över tid är lågkaloridiet. Lågkaloridiet kan vara pulver, flytande eller frystorkade måltider, eller matschema noga sammansatt av dietist. Jag förstår inte ens vad det är att argumentera om, ärligt talat. Förstår inte vad din makes smakpreferenser har med saken att göra heller. Lågkaloridiet funkar för det den är tillverkad för; att orsaka ordentlig viktnedgång under en viss period.

@Fruentimber sen tycker jag att en pulverdiet ÄR en kortsiktig lösning precis som jag skrev i orginalinlägget. Det ska ju till lite mer än att BARA gå på pulverdiet för långsiktig viktnedgång.

Ja? Jag har inte skrivit något annat heller. Lågkalorikost är inte en "lösning", det är en start.

Står typ still i vikt. Iofs bra men hade känts bättre att gå ner. Börjat äta lösgodis igen efter ett uppehåll på flera år. Det triggade sötsuget.
Så är rätt deppig.

Jag har inte påstått motsatsen så jag förstår inte vad vi argumenterar?

Du har skrivit att det är "skumt", "osunt", att man riskerar gå upp i vikt igen och att det är "bortkastade pengar". Så jo, jag vill nog påstå att du hela diskussionen insinuerat att lågkalorikost inte fungerar.

Ibland har man helt enkelt fel. Svårare än så är det inte.

Du har skrivit att det är "skumt", "osunt", att man riskerar gå upp i vikt igen och att det är "bortkastade pengar". Så jo, jag vill nog påstå att du hela diskussionen insinuerat att lågkalorikost inte fungerar.

Ibland har man helt enkelt fel. Svårare än så är det inte.

Ibland argumenterar man för argumenterarandets skull..

För det första så skrev jag pulverdiet, du omvandlade det automatiskt till lågkalorikost. Jag förklarade att jag menade pulverdiet men att det blev fel i kommande poster men du fortsätter köra lågkalorikost ändå?
För det andra så tycker jag det är osunt att äta pulver istället för mat och jag har redan medgivit att jag kanske tog i lite väl mycket med skumt men jag tycker ändå att det lite konstigt att man som PT har pulverdiet och lite/ganska oengagerat om man inte utvecklar det sen då.

Jag tycker också att mycket av dietpulvrena (och andra pulver och kosttillskott också) är onödigt dyra och ofta överdrivs effekten. Det är ju per se inte pulvet som gör underverk utan andra faktorer. Jag skrev också att det var min personliga åsikt i frågan och har på intet sätt påstått det som sanning utan att jag ser det som bortkastade pengar personligen, jag har väl rätt till min åsikt.

Sen ja, naturligtvis kan man gå ner och bibehålla vikten även på en pulverdiet men det nog sällan det görs om man inte gör andra saker också.

@Fruentimber för övrigt är det du som började vrida om diskussionen genom att omvandla min åsikt angående pulverdiet till att gälla lågkalorikost generellt. Sen att fortsätta med "lågkalorikost" när jag förtydligat att min åsikt gällde pulverdiet för att det passar dig gör ju inte att du har mer eller mindre rätt när du diskuterar träd och jag diskuterar äpplena som kommer från trädet..

Ibland argumenterar man för argumenterarandets skull..

För det första så skrev jag pulverdiet, du omvandlade det automatiskt till lågkalorikost. Jag förklarade att jag menade pulverdiet men att det blev fel i kommande poster men du fortsätter köra lågkalorikost ändå?
För det andra så tycker jag det är osunt att äta pulver istället för mat och jag har redan medgivit att jag kanske tog i lite väl mycket med skumt men jag tycker ändå att det lite konstigt att man som PT har pulverdiet och lite/ganska oengagerat om man inte utvecklar det sen då.

Jag tycker också att mycket av dietpulvrena (och andra pulver och kosttillskott också) är onödigt dyra och ofta överdrivs effekten. Det är ju per se inte pulvet som gör underverk utan andra faktorer. Jag skrev också att det var min personliga åsikt i frågan och har på intet sätt påstått det som sanning utan att jag ser det som bortkastade pengar personligen, jag har väl rätt till min åsikt.

Sen ja, naturligtvis kan man gå ner och bibehålla vikten även på en pulverdiet men det nog sällan det görs om man inte gör andra saker också.

Pulverdiet räknas till lågkalorikost. Det har jag också redan skrivit. Det finns inget konstigt med att en PT rekommenderar det, det är som sagt vetenskapligt belagt, oavsett dina personliga åsikter om vad man gör av sina pengar på eller inte.

@Fruentimber för övrigt är det du som började vrida om diskussionen genom att omvandla min åsikt angående pulverdiet till att gälla lågkalorikost generellt. Sen att fortsätta med "lågkalorikost" när jag förtydligat att min åsikt gällde pulverdiet för att det passar dig gör ju inte att du har mer eller mindre rätt när du diskuterar träd och jag diskuterar äpplena som kommer från trädet..

Se svar ovan. Jag har inte vridit någonting, pulverdiet är ju lågkalorikost det också, även om det är i pulver-form.

Pulverdiet räknas till lågkalorikost. Det har jag också redan skrivit. Det finns inget konstigt med att en PT rekommenderar det, det är som sagt vetenskapligt belagt, oavsett dina personliga åsikter om vad man gör av sina pengar på eller inte.

Det enda syftet med mitt inlägg var att jag tyckte att hon såklart inte behöver gå på pulverdiet om hon inte vill. Sen att man inte formulerar sig perfekt eller inte insatt i att just pulverdiet är nåt som är lösningen på övervikt baserat på att forskning visar att just lågkalorikost har lösningen på övervikt.
Det finns x antal studier om att pulverdiet i majoriteten av fallen inte innebär en långsiktig viktnedgång för den delen också.

Det enda syftet med mitt inlägg var att jag tyckte att hon såklart inte behöver gå på pulverdiet om hon inte vill. Sen att man inte formulerar sig perfekt eller inte insatt i att just pulverdiet är nåt som är lösningen på övervikt baserat på att forskning visar att just lågkalorikost har lösningen på övervikt.
Det finns x antal studier om att pulverdiet i majoriteten av fallen inte innebär en långsiktig viktnedgång för den delen också.

Jag har aldrig skrivit att det är "lösningen på övervikt". Ärligt talat, jag förstår inte varför du hela tiden förvrider det jag skriver. Antingen uttrycker jag mig tokigt, eller så är enda anledningen till att du fortsätter att du måste ha sista ordet. Oavsett vilket så är jag klar med diskussionen, jag orkar inte fortsätta upprepa mig.

Det finns x antal studier om att pulverdiet i majoriteten av fallen inte innebär en långsiktig viktnedgång för den delen också
Hade inte meningen att det skulle bli sån diskussion när jag skrev O_o🥲

Nej jag är inte tvingad gå på VLCD, man kan gå på halvfart och då äta LCHP istället.
Hade gärna gått på det första ett par veckor om jag kunde få ner måltidsersättningen.
Det är ett enkelt sätt komma i ketos.

Gjorde ju något liknande men mer ohälsosamt när jag blev dumpad för två år sen.
Levde på Drickyogurt, wasa knäckestick och red bull för det var det enda jag fick i mig. När jag väl började äta igen orkade jag inte lika stora portioner.

Sen säkert 30 år tillbaka har jag haft problem med att jag går upp och äter på nätterna. Sen småäter jag gärna och blodsockret åker jojo hela dagen. För sex år sen lyckades jag sluta i ungefär ett år, sen hade jag en pressad livssituation och började igen. Det blev allt värre och jag kunde till slut vara uppe tre gånger per natt och äta.
Har försökt massor att sluta utan resultat, men så för en dryg månad sen så gick det. På sex veckor har jag gått ner fem kilo. Blodsockret är i balans och jag är inte sugen på att småäta hela tiden. Nu blir det hyfsat kalorisnåla tre mål om dagen, ibland ett mellanmål också. På fredagar får jag äta ostbågar. Utan det att se fram mot under veckan skulle jag haft svårt att låta bli onyttigheter.

Sedan förra sommaren har jag lyckats gå ner tolv kilo, nu har jag sex kilo kvar till den vikt jag skulle vilja ha, den jag hade innan jag slutade röka. Om jag lyckas med de återstående kilona ska jag få åka på weekendresa i februari.

Hade inte meningen att det skulle bli sån diskussion när jag skrev O_o🥲

Nej jag är inte tvingad gå på VLCD, man kan gå på halvfart och då äta LCHP istället.
Hade gärna gått på det första ett par veckor om jag kunde få ner måltidsersättningen.
Det är ett enkelt sätt komma i ketos.

Gjorde ju något liknande men mer ohälsosamt när jag blev dumpad för två år sen.
Levde på Drickyogurt, wasa knäckestick och red bull för det var det enda jag fick i mig. När jag väl började äta igen orkade jag inte lika stora portioner.

Jag ber om ursäkt.
Jag reagerade på att det verkade som PTn bestämt att du skulle gå på pulverdiet och reagerade på det. En PT är ju trots allt en personlig tränare dit man vänder sig för att få individuell anpassad träning och kan jag tycka (individanpassad) kostrådgivning om de även har den biten.
Hade du skrivit att jag och PTn kom fram till att jag skulle köra igång med pulverdiet men jag pallar inte , hade jag nog inte reagerat alls mer än att du får nog diskutera att revidera din kostplan nästa gång.

Jag ber om ursäkt.
Jag reagerade på att det verkade som PTn bestämt att du skulle gå på pulverdiet och reagerade på det. En PT är ju trots allt en personlig tränare dit man vänder sig för att få individuell anpassad träning och kan jag tycka (individanpassad) kostrådgivning om de även har den biten.
Hade du skrivit att jag och PTn kom fram till att jag skulle köra igång med pulverdiet men jag pallar inte , hade jag nog inte reagerat alls mer än att du får nog diskutera att revidera din kostplan nästa gång.
Det är ett gruppprogram och du väljer hel eller halvfart.
Ja självklart pushar PTn att man väljer helfart så de får sälja produkter.
Jag var medveten om det när jag signade upp, tänkte okey jag provar. Upptäckte att nope, klarar inte äta VLCD-produkterna och då var det bara byta inriktning no biggi.
Gillar dock träningsupplägget.

Det är ett gruppprogram och du väljer hel eller halvfart.
Ja självklart pushar PTn att man väljer helfart så de får sälja produkter.
Jag var medveten om det när jag signade upp, tänkte okey jag provar. Upptäckte att nope, klarar inte äta VLCD-produkterna och då var det bara byta inriktning no biggi.
Gillar dock träningsupplägget.
Jag tycker att det himla tråkigt när de pushar folk att köpa produkter som de inte behöver men det en annan femma. Hoppas att det är givande och ger dig motivation.
Grejen är att hittar man det som fungerar för en i längden så spelar det ingen hur fort starten gått 🙂.

@cewe får man fråga vad det är för träningsupplägg?
Själv har jag försökt prova massa olika saker men brukar hamna bland de fria vikterna. På nuvarande gym jag går på så finns typ bara maskiner och det funkar bra 😁. Dom har ju också ett koncept med cirkelträning jag körde i början för att komma igång och bara göra det vilket var himla bra.

@cewe får man fråga vad det är för träningsupplägg?
Själv har jag försökt prova massa olika saker men brukar hamna bland de fria vikterna. På nuvarande gym jag går på så finns typ bara maskiner och det funkar bra 😁. Dom har ju också ett koncept med cirkelträning jag körde i början för att komma igång och bara göra det vilket var himla bra.
Lite crossfit/cirkelträning-aktigt, mycket fria vikter.
Att man är en grupp gör i allafall mig mer "tävlingsinriktad" så jag tar ut det lilla extra, att det är en liten grupp och att man går ett gemensamt program gör att man får mer feedback än på en vanligt gruppträning.

Lite crossfit/cirkelträning-aktigt, mycket fria vikter.
Att man är en grupp gör i allafall mig mer "tävlingsinriktad" så jag tar ut det lilla extra, att det är en liten grupp och att man går ett gemensamt program gör att man får mer feedback än på en vanligt gruppträning.

Låter roligt, testat crossfit och det var superkul men mina knän pallade inte en hel del övningar. Har kommit fram till att gruppass inte är för mig för jag försöker göra saker som jag vet att jag inte bör göra för man vill ju 😁. Det väldigt lätt att glömma att man är trasig då men man blir fort påmind om det efteråt 😅.

Jag hoppar in i tråden då jag nu ska göra en satsning avseende min vikt. Jag har ca 20 kg övervikt men skulle vara nöjd med att gå ner 12-15 kg. Jag kommer nu göra ett test med 5:2 då det är ett upplägg jag tror jag kan klara av. Har läst lite tips och kommer nog göra varianten att jag kör från t ex kl 18 en dag till kl 18 nästa dag. Annars är risken stor att jag tappar motivationen på kvällen och är så hungrig att jag inte klarar att stå emot eller får svårt att somna. Jag har nu kört två dagar denna vecka och det går bra hungermässigt sett. Har skrivit ner utgångsvikt och midjemått och ska kolla efter två veckor hur det går, så det blir nästa helg.

Ska också försöka komma igång med att röra på mig lite mer, men det ger ju ingen stor påverkan på vikten utan det är mer för mitt allmänna mående och mitt blodtryck.

Går med i tråden för att peppa mig själv att hålla i och ha någonstans att "rapportera" framsteg, om de kommer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
22 976
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 450
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 710
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 642
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Butros eller Dyngpeter?
  • Hiss och diss del 5
  • Secret Santa 2024