Tjockistråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hoppar in i tråden då jag nu ska göra en satsning avseende min vikt. Jag har ca 20 kg övervikt men skulle vara nöjd med att gå ner 12-15 kg. Jag kommer nu göra ett test med 5:2 då det är ett upplägg jag tror jag kan klara av. Har läst lite tips och kommer nog göra varianten att jag kör från t ex kl 18 en dag till kl 18 nästa dag. Annars är risken stor att jag tappar motivationen på kvällen och är så hungrig att jag inte klarar att stå emot eller får svårt att somna. Jag har nu kört två dagar denna vecka och det går bra hungermässigt sett. Har skrivit ner utgångsvikt och midjemått och ska kolla efter två veckor hur det går, så det blir nästa helg.

Ska också försöka komma igång med att röra på mig lite mer, men det ger ju ingen stor påverkan på vikten utan det är mer för mitt allmänna mående och mitt blodtryck.

Går med i tråden för att peppa mig själv att hålla i och ha någonstans att "rapportera" framsteg, om de kommer.
Klart framstegen kommer ☺️

Träningspass 2 i går
Den här gången var vi bara fem, vilket kändes lagom. Antar de flesta tränar fempasset.
Nya övningar och träningsvärk i nya muskler :rofl:
Provade också grönsaksoppan när jag kom hem (behövde äta) . Den var faktiskt riktigt okey. Ska bara ta liiiite mindre vatten nästa gång. Fick krydda upp den med salt, peppar och chiliflakes. La även i en msk benbuljong för extra protein.
Idag på lunchen tänker jag "fuska" och köpa en hälsotrallrik från lokala pizzerian. Det är kyckling, keso, grönsaker och kidneybönor och bulgur. Det sista tänkte jag hoppa över och be om mer grönt i stället.

Jahopp, -1,3kg sen i förrgår då jag gått upp ett halvt kilo så det ju bra att man sitter still i båten. Hade en fundering om jag borde dra ner kalorierna, om jag hamnat på en platå eller nåt men inte gjort nåt än. Ett kilo kvar tills jag gått ner 20kg totalt, skulle fortfarande röra mig på överviktsskalan om jag lyckas gå ner ytterligare 20..
Planen denna helg är att vara bättre än föregående två helger, det som talar för möjlig framgång är att jag inte ska vara iväg nånstans 😅. Velar fortfarande om jag ska orka åka och tävla med hunden ikväll men annars ska jag vara hemma.

Har fått svar på röntgen och konstaterats hälsporre, undra om det kan bidra till att jag är svullen om anklarna? En bekant påstod att jag absolut inte kan ha hälsporre för då har man ju jätteont (jag har jätteont men inget blir bättre av att jag gnäller om det)..

Jahopp, -1,3kg sen i förrgår då jag gått upp ett halvt kilo så det ju bra att man sitter still i båten. Hade en fundering om jag borde dra ner kalorierna, om jag hamnat på en platå eller nåt men inte gjort nåt än. Ett kilo kvar tills jag gått ner 20kg totalt, skulle fortfarande röra mig på överviktsskalan om jag lyckas gå ner ytterligare 20..
Planen denna helg är att vara bättre än föregående två helger, det som talar för möjlig framgång är att jag inte ska vara iväg nånstans 😅. Velar fortfarande om jag ska orka åka och tävla med hunden ikväll men annars ska jag vara hemma.

Har fått svar på röntgen och konstaterats hälsporre, undra om det kan bidra till att jag är svullen om anklarna? En bekant påstod att jag absolut inte kan ha hälsporre för då har man ju jätteont (jag har jätteont men inget blir bättre av att jag gnäller om det)..
Jag skulle inte dra ner kalorierna. Det riskerar få motsatt effekt.
Är det en platå så gäller det hålla i och inte börjar mixtra för mycket.

Jag skulle inte dra ner kalorierna. Det riskerar få motsatt effekt.
Är det en platå så gäller det hålla i och inte börjar mixtra för mycket.

Jag ligger ju ganska högt i kaloriintag så jag kommer behöva dra ner så småningom för att viktminskningen ska fortsätta (särskilt om jag fortsätter att unna mig en dag i veckan 😅).
Ligger på 1800-2200 kcal beroende på träningen, igår blev det närmare 2200 då var jag iväg och gymmade, fårhagen och tränade agility. Räknar dock lite i överkant på kosten snarare än underkant.
Nu ska jag väl dessutom försöka vila ut hälsporre så kommer väl behöva dra ner lite på aktiviteterna igen..

Annars så ligger man lågt så skulle jag inte dra ner ännu mer.

Jag ligger ju ganska högt i kaloriintag så jag kommer behöva dra ner så småningom för att viktminskningen ska fortsätta (särskilt om jag fortsätter att unna mig en dag i veckan 😅).
Ligger på 1800-2200 kcal beroende på träningen, igår blev det närmare 2200 då var jag iväg och gymmade, fårhagen och tränade agility. Räknar dock lite i överkant på kosten snarare än underkant.
Nu ska jag väl dessutom försöka vila ut hälsporre så kommer väl behöva dra ner lite på aktiviteterna igen..

Annars så ligger man lågt så skulle jag inte dra ner ännu mer.
Med mycket aktivitet behöver det inte alls vara att ligga för högt. Det låter som du bränt en del! 😊

Pratade med min läkare i går, som inte tyckte jag skulle sluta med antidepp utan vänta ett tag till med tanke på att jag fått tid för att påbörja traumaterapi nu slutet av november. Ska halvera dosen dock.

Och så skickade hon remiss till vårdcentralens dietist sa hon, det är nu 2 år sedan operation så nu är det inte kirurgmottagningens ansvar längre utan vårdcentralens. Hon tyckte att det var bra, så att jag kan få komma igång hos dietist igen. :)

Det är väldigt svajigt med mina hormoner/ämnesomsättning. Från ett skyhögt TSH har jag nu rasat till ett pressat. Inte mig emot ;) och jag hoppas att det håller i sig.

Känner att jag har tappat lite greppet om vad folk äter ”normalt”. En kompis sa till mig att jag kanske borde äta lite mer. Men jag är inne i en cirkel med tänkte att jag är tjock och att jag rimligtvis borde äta mindre. Samtidigt sa läkaren att näringsbrist inte är ngn bra idé. Pga min troliga Cushing har jag också en förhöjt blodsocker så jag har tagit bort snabba kolhydrater och försöker äta lite som att hav har diabetes (vilket jag rent krasst ligger farligt nära att drabbas av).

Jag tänkte också hoppa in här. Jag har verkligen släppt taget och gått upp massor de senaste två åren sedan jag förlorade gammelhunden. Dels är jag äldre, men den dagliga aktiviteten har också blivit helt annorlunda med ett annat "team" så att säga... Jag har blivit lat och bekväm och nu tycker jag inte om mig själv alls.
Så krafttag är på sin plats! Jag behöver egentligen bli av med femton kilo eller mer för att bli sund, men börjar med en förhoppning om tio.

Jag börjar med att ta en titt på mitt kvällsätande, och har äntligen efter velande gått med i gymmet på jobbet.

Min våg visar helt uppåt väggarna fel. Tro mig när jag säger att jag inte väger 43(!) kg. Prövade att ställa en flaska tvättmedel först på köksvågen och sedan på vanliga vågen och den vägde nästan dubbelt så mycket enligt köksvågen. Så ska jag räkna med att jag egentligen väger 86 kg? In heller det särskilt troligt :idea:

Min våg visar helt uppåt väggarna fel. Tro mig när jag säger att jag inte väger 43(!) kg. Prövade att ställa en flaska tvättmedel först på köksvågen och sedan på vanliga vågen och den vägde nästan dubbelt så mycket enligt köksvågen. Så ska jag räkna med att jag egentligen väger 86 kg? In heller det särskilt troligt :idea:

Kanske dags att köpa en ny våg? 😆

Igår var en bra dag matmässigt, det blev spenat med fisk till lunch och kyckling med grönsaker och nudlar till middag. Var dessutom och tränade en sväng 🙂.

Idag åkte jag till simhallen med maken, på hans initiativ så var vi med på vattengympan 😆. Var svårt för en okoordinerad stackare som mig och först kändes det ganska soft men efter en stund var det ju riktigt jobbigt, var är vilan mellan seten? 🤣. Simmade lite sen och så blev det bastu, så skönt! Det kommer nog bli nåt jag och maken gör på helgen, det skönt att komma iväg och göra nåt tillsammans. Sen blir det ju troligen inte så att det funkar de helger jag jobbar men när jag är ledig blir det bra.

Igår var en bra dag matmässigt, det blev spenat med fisk till lunch och kyckling med grönsaker och nudlar till middag. Var dessutom och tränade en sväng 🙂.

Idag åkte jag till simhallen med maken, på hans initiativ så var vi med på vattengympan 😆. Var svårt för en okoordinerad stackare som mig och först kändes det ganska soft men efter en stund var det ju riktigt jobbigt, var är vilan mellan seten? 🤣. Simmade lite sen och så blev det bastu, så skönt! Det kommer nog bli nåt jag och maken gör på helgen, det skönt att komma iväg och göra nåt tillsammans. Sen blir det ju troligen inte så att det funkar de helger jag jobbar men när jag är ledig blir det bra.

Det känns ganska deprimerande eftersom jag räknat med vikten på vågen för att kolla hur jag ligger till. Måste väga mig på en annan våg för att kolla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
22 976
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 450
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 710
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 642
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Butros eller Dyngpeter?
  • Hiss och diss del 5
  • Secret Santa 2024