Tjockistråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur många kalorier brukar ni räkna med som ett rimligt kaloriintag när man försöker gå ner i vikt?

Jag har legat mellan 1400-1800 kcal. Allt beror på hur fort man vill att det ska gå och hur mycket man är beredd att röra på sig också. Men vad som är rimligt för mig behöver ju inte vara rimligt för någon annan, så det är nog svårt att svara särskilt generellt på frågan.

Hur många kalorier brukar ni räkna med som ett rimligt kaloriintag när man försöker gå ner i vikt?

Det beror på, jag som väger mycket ligger på 1800 kcal en dag jag inte gör något och kan dagar jag tränar äta 2000-2200 kcal.
Jag räknar med att behöva äta mindre ju mindre jag väger om jag inte kompenserar det med ännu mer rörelse. Är nöjd med en viktnedgång på ca 0,5 kg veckan i snitt men har nog gått ner mer typ 1kg /vecka när jag började. Nu går det långsammare då jag inte reglerat kcal intaget neråt än.

Imorse visade vågen -1.2 kg men så jämför jag med vikten jag noterat för 10 dagar sen.
Ska iväg med mina border collie killar idag till fårhagen, det kommer bli en del pyssel där och tiden kommer säkerligen dra iväg så ska försöka ta med mig matlåda så jag inte blir vrålhungrig sen.

Enligt tabeller är mitt kaloribehov 1700 kcal och jag försöker ligga på 1300-1400. Det är jättesvårt tycker jag att ligga så lågt. Och det är en sån liten minskning i behov så minsta felsteg så händer det inget med vikten. När ett kilo fett är 7000 kcal så tar det tid att minska.

Ett tips är att använda en app som räknar ut vilket kaloribehov man har samt hur mycket extra kalorier man kan äta utifrån ens träning. Då jag är kort får jag bara ligga på 1200 kalorier om dagen utan träning :crazy:

Jag har verkligen otur med det mesta. Har gått upp nära 45 kilo på två år. Iofs var jag oerhört smal innan men ja.. Har också fått en helt annan kroppsform med tex en svullen mage. Min nya husläkare tyckte att detta kändes misstänkt (man kan inte "äta sig till detta" tydligen, och jag har inte heller ändrat matvanor radikalt).
De tog ett kortisolvärde som var 1500 över referens. Fick snabb remiss till endokrinolog och allt lutar åt cushings.
Nu återstår att se vad det beror på, Gissningsvis har medicinering med kortison orsakat detta, annars är det ngn slags tumör i hypofysen som jag förstår? Oddsen att jag skulle råka ut för detta också? 😅
Har haft stora problem med magen på sista tiden och fick göra en skiktröntgen förra veckan. Visade sig att jag har förändringar lite varstans, men oklart vad som orsakat vad. Har haft svårt att äta normalt en tid, men det verkar äntligen blivit bättre nu! Så oerhört tacksam att kunna äta igen!

Bitter, arg och hungrig var jag i lördags och livet kändes pest.. Ibland vill jag bara äta vad jag vill utan och tänka och räkna på det, det känns osunt att lägga så mycket tid på att planera sitt liv kring maten som man gör nu när man ska gå ner i vikt.

I söndags var jag iväg hela dagen, åt en omelett till frukost och så två grova mackor med till matsäck och en morot och ett päron. Jag tycker inte att det är supermycket mat men det var ändå större delen av kaloribehovet för dagen. Gick ut och år middag med maken och sket i kalorierna, blev nudelwok med kyckling *mums*.

Idag/igår höll jag kalorierna igen även om det krävdes en sväng till gymmet för att lyckas..

Har en svacka i humöret, motivationen och orken men försöker streta på..

Har börjat äta lösgodis igen. Klarat mig utan i flera år men tänkte att jag kan väl köpa några enstaka åtminstone.
Suck. Sockersuget vaknade till liv och nu har jag ätit lösgodis nästan varje dag under ett par veckor. Det är så lätt att trilla dit.
Har iaf gått ner lite sen förra veckan så det är ju bra.
Tog fasteglukosprov förra veckan och den har gått ner lite men långtidsglukos har gått upp lite. Hoppas det blir bättre när jag fortsätter med träningen och börjar träna oftare. Musklerna tar ju upp socker från blodet så det borde sjunka när jag fortsätter träna och ökar tiden/vikterna.

Bitter, arg och hungrig var jag i lördags och livet kändes pest.. Ibland vill jag bara äta vad jag vill utan och tänka och räkna på det, det känns osunt att lägga så mycket tid på att planera sitt liv kring maten som man gör nu när man ska gå ner i vikt.

I söndags var jag iväg hela dagen, åt en omelett till frukost och så två grova mackor med till matsäck och en morot och ett päron. Jag tycker inte att det är supermycket mat men det var ändå större delen av kaloribehovet för dagen. Gick ut och år middag med maken och sket i kalorierna, blev nudelwok med kyckling *mums*.

Idag/igår höll jag kalorierna igen även om det krävdes en sväng till gymmet för att lyckas..

Har en svacka i humöret, motivationen och orken men försöker streta på..
Ja det är bittert när man slår i taket med kalorierna redan vid frukosten. Ibland måste man få äta utan att räkna varenda kalori.

Jag räknar inte kalorier. Min hjärna orkar inte, plus att allt innehåller så mycket kalorier så det blir för mycket hur jag än gör.
Försöker få in en vana att gå och träna regelbundet och när det är "befäst" så kan jag gå vidare med nån annan förändring.

@Rosett jag har tränat hyfsat regelbundet de senaste 20 åren, undantaget nu när jag skadade knät så var det en svacka så där behövs inte förbättring för min del 😅.
Det är väl därför mina värden varit så bra trots stor övervikt och nattjobb. De har inte hittat nåt att slå ner på hittills fast de trodde att jag skulle ha pre-diabetes allra minst och kassa kolesterolvärden men icke.

Jag tycker definitivt du börjar i rätt ända med träningen, den ger ju förutom hälsofördelat ofta ett bra mentalt mående. Träningen är en otrolig viktig del för mig nu när jag dietar, funkar som terapi när man är bitter och hungrig 😆.

Kan säga att idag är humöret på topp, varit iväg med hundar, tränar mig själv också och ätit en poke bowl till middag!

Snart iväg till nattjobb och jag tänkte åka rn vända och simma och basta imorgon bitti efter jobbet om jag bara orkar 😅.

@Rosett Om du inte kan motstå godis så försök iallafall undvika att äta det på kvällen. Optimalast att äta godis om man måste är innan träning för då använder man förhoppningsvis en del av de snabba kolhydraterna under passet.
Jag köper tablettask med godis om jag är riktigt sötsugen, då får man lite sött men det är ju väldigt lite.

Räknade just ut att om jag vill gå ner ett halvt kilo i veckan ska jag äta 1200 kalorier/dag (myfitnesspal). Förstår inte riktigt hur allt räknas. En annan app sa jag inte fick äta mer än 500 kcl/dagligen för att gå ner 0.5 kg/veckan. Vilket iaf jag kände som det var mycket lite.

@Rosett Om du inte kan motstå godis så försök iallafall undvika att äta det på kvällen. Optimalast att äta godis om man måste är innan träning för då använder man förhoppningsvis en del av de snabba kolhydraterna under passet.
Jag köper tablettask med godis om jag är riktigt sötsugen, då får man lite sött men det är ju väldigt lite.
Brukar köpa på hemvägen från gymmet, fast det kanske är hyfsat "bra" det också eftersom att förbränningen kanske är igång bättre direkt efteråt.
Funderar på om det är träningen som gjort att jag blivit så sötsugen. :cautious: Känner ett mycket större sug efter plättar också (=snabba kolhydrater).

- 0,4 kg. Inte nöjd med mina kostval de senaste 7 dagarna, även om det är ett litet mirakel att vågen inte visade plus. Huvudvärk och tung i kroppen av att äta mycket snabbmat och godis. Så fort stressnivån blir extra hög återkommer jag till min trogna strategi - maten :down: Om 1,5 vecka bör jag kunna andas lite lättare igen, så tar timme för timme just nu

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
22 975
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 450
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 710
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 642
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar