Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu kan jag utveckla det lite bättre.
Jag är en diabetiker typ två på piller än så länge.
Sen hunden dog för fyra veckor sen ramlade jag tillbaka i mitt sockermissbruk.
Det sätter sig på måendet och blir en ond spiral nedåt. Jag blir ledsen, rättretlig och självkänslan når botten
För tre dygn sen bestämde jag mig att ta tag i det här.
Idag vägde jag in mig för att ha en riktlinje.
80,5
Jag vet inte vad jag väger, vägrar ställa mig på en våg. Men troligen tresiffrigt i alla fall. Men, tanken med den här tråden är att vara för de som har en större övervikt att tampas med, för det är ju andra utmaningar och angreppssätt än de som har färre kilon att bolla med. Sen är kanske siffrorna på vågen av underordnad betydelse.Har gått upp det jag gått ner förra måndan plus lite till. Kan inte varit riktiga kilon utan jag var nog ”tom i magen” förra måndan.
Jaja, nya tag.
(Känner mig inte hemma i tråden. Är det bara jag som väger över 120? Känns som en dröm att väga under 100).
Jag väger som duHar gått upp det jag gått ner förra måndan plus lite till. Kan inte varit riktiga kilon utan jag var nog ”tom i magen” förra måndan.
Jaja, nya tag.
(Känner mig inte hemma i tråden. Är det bara jag som väger över 120? Känns som en dröm att väga under 100).
Jag identifierar mig fortfarande som 108 kilo har jättesvårt att få in i huvudet att jag väger 80,5Har gått upp det jag gått ner förra måndan plus lite till. Kan inte varit riktiga kilon utan jag var nog ”tom i magen” förra måndan.
Jaja, nya tag.
Instämmer helt. Så klokt skrivet. Vi kan kanske försöka låta bli siffror i tråden?Jag vet inte vad jag väger, vägrar ställa mig på en våg. Men troligen tresiffrigt i alla fall. Men, tanken med den här tråden är att vara för de som har en större övervikt att tampas med, för det är ju andra utmaningar och angreppssätt än de som har färre kilon att bolla med. Sen är kanske siffrorna på vågen av underordnad betydelse.
Jag kan egentligen tycka att det kan vara triggande åt fel håll när siffrorna från invägning läggs ut här. Jag kan förstå varför man gör det, men samtidigt kan det göra att det känns jobbigare för de som inte lyckas lika bra. Det är en svår balansgång.
Jag har deltagit i en föreläsning idag som hölls av en dietist. (från ett bolag som vi säljer produkter från på det apotek där jag jobbar) Där var dietisten tydlig med just det där med att det som är bra för en person inte nödvändigtvis är lika bra för någon annan. Vi har så olika förutsättningar. Det är allt ifrån genetiska eller kroppsliga förutsättningar till hur vår vardag ser ut, hur vi mår mentalt, hur vi har vuxit upp och även hur ekonomin ser ut.Kan vi prata om vad vi äter? Pratade med min vän och hon sa att jag äter helt fel. Hon har lyckats gå ner ordentligt eftersom hon måste under en viss vikt för att få operera knät. Jag har ätit overnight oats till frukost. Mycket sallad och grillad kyckling. Då och då en kebab (lite för ofta, en gång i veckan ca). Griskött är tydligen tabu. Jag äter bacon ibland till frukost och det får jag plocka bort. Mycket keso och kalkon. Så jag tycker att jag äter vettigt. Portionsstorleken är väl fel. Men jag vet inte. Blev förvånad när hon menar att min mat är så fel.
Ja, kebab och bacon. Men annars? Antagligen får jag väl i mig saker som jag inte ens tänker på. Som "bara" "råkar" hamna i munnen. Men jag är omedveten om det. Helt ärligt.
Försökte ju få hjälp av en dietist men hon menade att hon inte kan hjälpa mig eftersom jag är ätstörd. Ja, jag hetsäter ibland men jag tycker det sker sällan.
Ost..Min värsta fiende. Ost. Det är en av mina värsta problem. Det kan jag hetsäta.
Totalt ot men vad hände med Fredrik Paulún som var den som var mest ute och pratade om GI?Jag har deltagit i en föreläsning idag som hölls av en dietist. (från ett bolag som vi säljer produkter från på det apotek där jag jobbar) Där var dietisten tydlig med just det där med att det som är bra för en person inte nödvändigtvis är lika bra för någon annan. Vi har så olika förutsättningar. Det är allt ifrån genetiska eller kroppsliga förutsättningar till hur vår vardag ser ut, hur vi mår mentalt, hur vi har vuxit upp och även hur ekonomin ser ut.
Det jag personligen mår bäst av är att tänka "glykemiskt index", dvs att äta mer av långsamma kolhydrater. Betyder det att jag alltid gör det? Nej, verkligen inte.
Kan vi prata om vad vi äter? Pratade med min vän och hon sa att jag äter helt fel. Hon har lyckats gå ner ordentligt eftersom hon måste under en viss vikt för att få operera knät. Jag har ätit overnight oats till frukost. Mycket sallad och grillad kyckling. Då och då en kebab (lite för ofta, en gång i veckan ca). Griskött är tydligen tabu. Jag äter bacon ibland till frukost och det får jag plocka bort. Mycket keso och kalkon. Så jag tycker att jag äter vettigt. Portionsstorleken är väl fel. Men jag vet inte. Blev förvånad när hon menar att min mat är så fel.
Ja, kebab och bacon. Men annars? Antagligen får jag väl i mig saker som jag inte ens tänker på. Som "bara" "råkar" hamna i munnen. Men jag är omedveten om det. Helt ärligt.
Försökte ju få hjälp av en dietist men hon menade att hon inte kan hjälpa mig eftersom jag är ätstörd. Ja, jag hetsäter ibland men jag tycker det sker sällan.
Ost..Min värsta fiende. Ost. Det är en av mina värsta problem. Det kan jag hetsäta.
Har gått upp det jag gått ner förra måndan plus lite till. Kan inte varit riktiga kilon utan jag var nog ”tom i magen” förra måndan.
Jaja, nya tag.
Det är väl klart du kan få hjälp av en dietist även om man är "ätstörd". Framför allt för att få hjälp med att reda ut vad som är bra val att äta.
Du är inte ensam Jag väger också över 120 kg. Även om jag inte orkar skriva själv i tråden just nu (eller ta tag i min vikt) så läser jag den och hejar på er andraHar gått upp det jag gått ner förra måndan plus lite till. Kan inte varit riktiga kilon utan jag var nog ”tom i magen” förra måndan.
Jaja, nya tag.
Tycker att David Haroun är vettig.Jag hade en sån dag för nån vecka sen, två dagar senare kollade jag igen och då visade vågen nästan två kg mindre helt plötsligt. Ha is i magen, när man väger mycket kan man pendla ganska mycket i vikt bara på om man håller lite extra vätska pga tex träning eller saltintag. Jag väger mig inte varje dag men ett par dagar i veckan för att mer se trenden, jag märker att veckan innan mens händer tex inte mycket på vågen liksom att det helt opålitligt för mig att väga mig när jag jobbat utan väntat tills jag sovit två nätter.
Själv har jag vägt 120 och har en bit kvar till två siffrigt men det är ju bara siffror på en våg. Ens självkänsla bör inte sitta i vad vågen visar.
Jag var egentligen inte missnöjd med mig själv när vågen visade 120 kg men det är ju himla tråkigt ur hälsosynpunkt. Med det sagt så har jag provtagits för det mesta i somras och alla värden var bra vilket är konstigt men å andra sidan så är jag överviktig och jobbar natt vilket är två riskfaktorer för ohälsa samtidigt röker jag inte, dricker inte, åt bra mat innan också (men för mycket) och tränar så det kanske väger upp lite.
Jag hoppas mest på att mitt knä ska bli ordentligt bra om jag lyckas gå ner i