Tjockistråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är klokt att ladda upp med mycket frukt och grönt :) Jag fyller ut portioner med mycket grönsaker och äter alltid "vanlig mat" innan jag planerar att äta ex. godis.
Jag överäter aldrig pga. hungerkänslor, så det spelar liten roll just hur mätt jag är dessvärre :(

Jag delar det, att jag inte är hungrig men jag fortsätter ändå att äta som att jag inte har någon botten.

Jag gör som man inte "ska" göra, äter det onyttiga först. Det är så att om jag äter nyttig mat så sitter smaken kvar jättelänge och då är det inte gott med efterrätt. Så brukar ta efterrätten först. :(
Har köpt vitkål men den börjar nog bli gammal, eller är gammal. Tänkte göra sallad av den men får se hur det går.
I morgon ska jag iaf till gymmet på intro. Är rätt nervös.
(Jag vet att träning inte brukar ge viktnedgång, börjar träna för att bli starkare och förhoppningsvis må bättre).

Äntligen träning! Körde ett lättare pass på strax under en timme, så skönt att äntligen träna igen. Ryggen har börjat bråka under vilan så jag hoppas träningen fixar till det.

"Åt" en smothie med proteinpulver i innan så nu ska jag peta i mig nån fast föda.

Imorgon ska jag på middag ute och show så kommer äta gott med bra samvete. Vågen visade imorse totalt -14.1kg sen jag började resan med att gå ner I vikt. Det börjar märkas på kläderna nu, allt är stort eller sitter löst. Har ett par mjukisbyxor med resår i midjan som jag ändå måste knyta för att de inte ska glida ner. Dock väldigt tacksamt att min kläduppsättning mestadels består av träningskläder så jag slipper köpa nytt. Höstens modetrend för min del börjar dock gå mot "oversized" 😅.

- 1 kg denna veckan

Testar mig fram med att lägga till lite mer mat även på veckodagarna. Äter någon typ av gröt till frukost och mellanmål mellan lunch och middag (typ frukt eller finn crisp och pålägg)

Helgen gick enligt plan

Ingen tid eller ork till att laga mat denna veckan, så blir en del färdigrätter. Det kommer dra iväg :(

Tränade igår och tänkte träna idag igen. Nu har simhallen öppnat igen så jag ska försöka komma iväg dit nån dag och simma och basta!
Har gått ner typ ett halvt kg sen förra veckan, vikten har hoppat lite upp och ner så det svårt att avgöra.
Det har hittills gått förvånansvärt smidigt med viktnedgången men jag vet ju också att det i regel är svårare att behålla viktnedgången än att gå ner i vikt och då är det senare ii regel nte lätt heller.

Det som gjort jättestor skillnad är att min kära make verkligen verkligen supportat mig i fråga om att inte köpa hem några onyttigheter alls. Han var snabb på att sno med sig allt fika jag hade haft med mig till klubben och sno godis jag fått i present och lägga i sin bil så det fick följa med honom till jobbet dan därpå. Jag var också extremt ärlig denna gången om vad och hur jag har som sämst självbehärskning och vad jag riskerar att trilla dit på. Hela frysen är tex full av glass men det är ingen triggar för mig, däremot har vi aldrig vitt bröd i skåpen eller snacks eller choklad liggandes hemma. Sen lagar han fortfarande middag men han väger allt åt mug och har slutat göra kaloritäta rätter utan fyller ut med grönsaker. Han har själv gått ner typ 10kg bara av att ändra våra tidigare mycket goda middagar till lite mer vardagsmat.

Har fått in rutin på att äta regelbundet med följden att jag inte blir vrålhungrig och överäter till kvällen. Väldigt tråkigt och inrutat men fungerar för mig. Har ungefär en dag I veckan jag unnar mig att äta "gott" och inte bryr mig om att det kanske blir lite mycket kalorier men det inte så att det blir några överdrifter.

Så totalt -15 kg nu och massor kvar att gå ner...

Har det tungt mentalt och mår konstigt så jag har inte tränat trots att det är bra för mitt mående att träna. Men nu har jag packat träningskläderna. Man kan ju nöja sig med lite cykling bara. Viktigt för mig att komma utanför dörren.

Du anar inte hur många av mina träningspass blir till av att: jag åker iallafall dit och kör crosstrainer en stund..
När man väl är där så mynnar det oftast ut i ett ordentligt träningspass.

På egymmet mäter man sin styrka vart 6:e pass. Förra gången var jag tydligen väldigt klen för idag hade jag stora plus på vikten på flera maskiner. Mycket märkligt med tanke på hur jag mår.

Hade en fantastiskt bra dag igår, började morgonen med att åka till sjön med hundarna. Lyxen att kunna strosa på lite kuperad mark utan att känna av knät för mycket eller vara rädd för att den ska vika sig, fantastisk känsla!
Vacker, mild morgon i skogen med hundarna är definitionen av vardagsglädje ❤️.

20230929_080438.jpg

Eftersom jag sen åkte förbi fåren också och promenerat rätt mycket så valde jag att åka till simhallen istället för att träna. Knät mår inte bra av för mycket action på en dag och simning kändes som ett skonsammare alternativ än gymmet. Simhallen har ju haft stängt i evigheter för sommarlov och reparationer så det skönt att det öppnat igen. Simmade 20 minuter och sen låg jag och njöt i bastun ett tag, värme är så skönt när man har ont!
På kvällen blev det bubbel, ost och kex med maken i rimliga mängder och jag drog knappt över rent kalorimässigt.

Idag har jag kört ett morgonpass på gymmet, 40 minuters träning blev det.

Bara för att jag skrev att det gått förvånansvärt smidigt med viktnedgången så visar vågen nästan 1 kg plus denna vecka :banghead:. Nog för att jag drog över lite både i fredags och i lördags men inte så mycket att det rimligt med ett kg plus.

Aja, det bara att bita ihop och avvakta till nästa vecka, har det inte rört sig neråt då får jag väl ändra om lite i maten.

Idag tänkte jag åka en sväng till simhallen om jag törs, ena hunden har sprungit ute hela natten och är kass i magen..

Juste, var på rehab igår och fick träffa en ny person som kändes som guld! Fick bassning på att hålla nere på promenerandet i den mån det går så knät får chansen att läka. Fick också nya övningar med mer motstånd då han menade på att de tidigare jag fått troligen inte haft effekt då jag helt enkelt är för stark för att de ska påverka öht.

Så få se om dessa nya övningar kan hjälpa men de kändes iallafall som om man gjorde nåt 😅.

- 3,2 kg denna veckan

Gått ner prick 50 kg från när jag var som tyngst 2019 :)
Just nu är det en kamp att inte bara skita i allt och äta vad fan jag vill hela tiden :crazy: Fokuserar på ortopedbesöket och att jag äntligen kanske blir kandidat för operation om jag inte tappar greppet fullständigt

Sjukt starkt att lyckas med en så ordentlig viktnedgång över så lång tid.

Jag gick ner 30 kg och sen upp allt igen inom två år(kan kanske skylla lite på en graviditet), Sen gick jag ner 30kg igen efter nåt år men smög sakta upp igen i vikt och var väl uppe på samma vikt som innan efter 10 år. 😝.
Tredje gången nu jag gått ner lite mer ordentligt i vikt och jag fasar för att inte lyckas hålla i det sen..

Sjukt starkt att lyckas med en så ordentlig viktnedgång över så lång tid.

Jag gick ner 30 kg och sen upp allt igen inom två år(kan kanske skylla lite på en graviditet), Sen gick jag ner 30kg igen efter nåt år men smög sakta upp igen i vikt och var väl uppe på samma vikt som innan efter 10 år. 😝.
Tredje gången nu jag gått ner lite mer ordentligt i vikt och jag fasar för att inte lyckas hålla i det sen..
Delar samma fasa :heart Arbetet man lägger ner för att lyckas gå ner i vikt är absolut ingen dans på rosor men det långsiktiga förhållningssättet därefter är bevisligen toksvårt

Runt 20 kg har jag gått upp och ned en-två gånger per år i regel sedan 2019. Ytterligare vikt är endast nyligen jag lyckats gå ner, så jag är lååångt ifrån viktstabil.

Vad tycker du hjälper för att hålla modet uppe men samtidigt inte gå tillbaka till gamla mönster med kosten?

Delar samma fasa :heart Arbetet man lägger ner för att lyckas gå ner i vikt är absolut ingen dans på rosor men det långsiktiga förhållningssättet därefter är bevisligen toksvårt

Runt 20 kg har jag gått upp och ned en-två gånger per år i regel sedan 2019. Ytterligare vikt är endast nyligen jag lyckats gå ner, så jag är lååångt ifrån viktstabil.

Vad tycker du hjälper för att hålla modet uppe men samtidigt inte gå tillbaka till gamla mönster med kosten?

Alltså jag vet inte, har gått ner 15kg sen i somras och har långt kvar. Det känns som om jag precis påbörjat denna viktresa (igen..).
Idag har jag haft en fruktansvärd hungrig dag för första gången på länge ich jag har ätit mer volym än tidigare även om jag hållt kalorierna. Det som höll mig på banan var att vi inte har nåt snabbt, gott och onyttigt hemma för vete tusan om jag kunnat stå emot idag. Det som gav mig tröst var att maken precis ringde mig på vägen hem från jobbet och beklagade sig över att han varit döhungrig hela dagen (uppmuntrade honom att svänga förbi och ta en burgare innan han kommer hem för med de kalorier jag har kvar att ära idag blir det en tråkig middag) och han går inte ens på diet mer än att vi äter nyttigt tillsammans.

Hur jag kommer klara det framöver är oklart, jag försöker ta en dag i taget . Jag ser inte att det blir lättare för ju mer man går ner i vikt desto mer måste man dra ner på kalorier då man bränner ju mindre ju mindre man väger. Tränar ganska mycket redan nu just för stt kunna äta något mer och för att ha marginal, träningen gör det lättare för mig att hålla impulserna i schack och jag upplever mig mindre hungrig när jag tränat.

Har tänkt att ta mig fasen, det här är sista gången nu måste jag lyckas annars får man för tusan ta till mer drastiska åtgärder. Sen så försöker jag att inte ta motgångar så hårt, det liksom inte världens undergång att man dragit över en del nån dag utan det bara ta nya tag nästa dag istället för att låta känslorna av misslyckande sippra över en så man bara get f*n i allting..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
22 964
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 450
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 708
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 641
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Black Friday