Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tipsar om detta program.
Du har inte PCOS/PCO? Då har man lätt för att gå upp i vikt.Jag blir mer och mer övertygad om att min övervikt är hormonell. Klimakteriet ställer till det. Ingen alkohol på 2 månader. Kraftig kalorirestriktion. Inte sjutton går jag ner. Tränar regelbundet. Minst 10.000 steg dagligen. Inget socker. Mycket grönsaker. Känns rätt hopplöst faktiskt.
Tror inte det. Men jag vet inte. Lyckades ju aldrig bli gravid när det var aktuellt så allt är ju inte som det ska.Du har inte PCOS/PCO? Då har man lätt för att gå upp i vikt.
För mig är det samma med pasta och bröd. När jag var nöjd med min vikt så åt jag godis varje dag. Nu äter jag bröd eller pasta så har jag gått upp ca 5 kg för att jag måste äta mycket innan jag blir nöjd. Får byta bröd och pasta mot godis igen (och grönsaker och rotfrukter som jag mår bättre av. )Igår var jag ute på restaurang med maken, åt laxpasta och smakade på makens pizza . Vi åt sen också chips med dipp på kvällen, jättegott!
Hade inte hunnit äta så mycket innan och hade tränat så lyckades ändå hålla mig nästan i kaloribalans.
Har typ knappt ätit pasta eller vitt bröd sen nästan tre månader tillbaka då det är sånt som verkligen är lätt att överäta. För mig är det lättare att äta godis och snacks än vitt bröd och pasta för jag upplever att det verkligen triggar mig att vilja äta mer.
Var beredd på en rejäl viktuppgång imorse, inte minst pga allt salt i chipsen som jag upplever gör att man binder mer vätska men det var bara 2 hekto mer än innan.
Nästa helg ska vi på kryssning och då ska jag unna mig både mat och dryck om än i hyfsat måttliga mängder..
För mig är det samma med pasta och bröd. När jag var nöjd med min vikt så åt jag godis varje dag. Nu äter jag bröd eller pasta så har jag gått upp ca 5 kg för att jag måste äta mycket innan jag blir nöjd. Får byta bröd och pasta mot godis igen (och grönsaker och rotfrukter som jag mår bättre av. )
Tipsar om detta program.
Jo känner igen det där att man blir mindre hungrig. Så blev det förra gången jag tränade regelbundet (joggade/sprang/cyklade).@Rosett det är sant att det är kosten som är viktigast för viktnedgång.
Dock så upplever jag att när jag tränar blir jag mindre hungrig (vilket är lustigt för de flesta andra verkar bli hungrigare efter träning) och jag har mycket mycket lättare att gå ner i vikt när jag tränar än när jag inte tränar. Såklart för att det lättare att sköta kosten när man inte är konstant hungrig och jag tycker att jag har lättare att hålla uppe motivationen när jag tränar. Träningen gör att jag får energi och är som terapi för mig.
Mitt tips för dig nu i början är att inte gå för hårt ut. Ta första veckorna och mjukstarta om du inte van att träna, dels bara få in rutinen att komma iväg dels att kroppen ska få en sjysst chans att vänja sig vid belastning.
När jag började om med gym träningen efter knäskadan i somras så åkte jag till gymmet och tränade ungefär varannan dag, en halvtimmes pass med väldigt lätta vikter. Det är väldigt lätt att man försöker gå för hårt ut i början men dels så blir det asjobbigt att gå och träna om man tränar så hårt att man har träningsvärk i en vecka och dels är det hög skaderisk om man inte ger kroppen en chans att vänja sig vid belastningen successivt. Så mitt tips är att träna lätt och försök bli bekväm i början och ha lite tålamod så kan du öka upp efter nån vecka det kommer löna sig i längden.
Heja dig!