Tjockistråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tipsar om detta program.

Bifogade filer

• Screenshot_20230906_171002_Chrome Beta.webp
    Screenshot_20230906_171002_Chrome Beta.webp
    122,1 KB · Visningar: 48
Kommer träffa dietist online de närmsta 10 veckorna. Än så länge bara haft bedömningssamtal men det blir nog bra :)
De var lite osäkra om de kunde erbjuda mig behandling men var lyhörda inför att ingen annan (kanske mer passande) vårdenhet kan ta emot mig.

Märker att jag behöver stöd för att inte sätta för snäva ramar kring ätandet. Igår bröt jag ihop totalt på Pressbyrån för att jag inte kunde hitta något med tillräckligt få kalorier :crazy:
Drömmer mardrömmar om setpoint och när vågen visar plus istället för minus.

Folk runt mig har börjat notera viktnedgången och jag känner mig lite besvärad. Får liksom kommentarer som: fin du är, vad duktig du är osv. Alltså jag var väl för tusan fin och duktig innan också?
Varför förknippar folk viktnedgång automatiskt med nåt bra? Tänk om jag hade fått en sjukdom och gått ner på grund av det, då hade det inte varit nåt positivt .

Sen så har jag insett efter qtt ha sprungit på x antal besök hos läkare, fysio, ortoped pga knät att de antar att man är inaktiv. Jag har skaffat stegräknare (för att ha koll på att inte gå för mycket och få ont), dagar jag tycker jag knappt gör nåt alls kommer jag upp i 10.000 steg ändå. Får passa mig att jag inte har flera dagar i sträck där jag hamnar uppemot 15.000 för då får jag ont. Kring 20.000 då är jag körd, så är jag tvungen att vila några dagar och har j**ligt ont.

Det intressanta är att jag i mitt huvud också tänkt att jag är ganska lat, alltså tjock = att jag måste vara rätt lat.
Nu med stegräknare har jag insett hur mycket man rör på sig och då är det ingenting i jämförelse med innan jag skadade knät. Jag försöker liksom ta det lugnt nu så mitt stackars knä kanske läker men jädrar vad svårt det är.

Har precis kommit hem för har varit på språng sen imorse, åkt och tittat till får, handlat, tränat (överkropp), dragit en repa med gräsklipparen och nu måste jag landa i soffan med min tens apparat och ta det lugnare resten av dagen för jag är redan uppe i 12000 steg 🙄.
Jag hade velat städa av lite hemma och träna nån hund också..
Så har det alltid varit, visst har jag nån dag jag slappar mestadels i soffan ibland men mina lediga dagar har en tendens att bli fullspäckade med saker som ska fixas, hundar som ska tränas och så ska man hinna klämma in nån städning ibland också.

Jag blir mer och mer övertygad om att min övervikt är hormonell. Klimakteriet ställer till det. Ingen alkohol på 2 månader. Kraftig kalorirestriktion. Inte sjutton går jag ner. Tränar regelbundet. Minst 10.000 steg dagligen. Inget socker. Mycket grönsaker. Känns rätt hopplöst faktiskt.

Jag blir mer och mer övertygad om att min övervikt är hormonell. Klimakteriet ställer till det. Ingen alkohol på 2 månader. Kraftig kalorirestriktion. Inte sjutton går jag ner. Tränar regelbundet. Minst 10.000 steg dagligen. Inget socker. Mycket grönsaker. Känns rätt hopplöst faktiskt.
Du har inte PCOS/PCO? Då har man lätt för att gå upp i vikt.

Igår var jag ute på restaurang med maken, åt laxpasta och smakade på makens pizza 😍😍😍. Vi åt sen också chips med dipp på kvällen, jättegott!
Hade inte hunnit äta så mycket innan och hade tränat så lyckades ändå hålla mig nästan i kaloribalans.

Har typ knappt ätit pasta eller vitt bröd sen nästan tre månader tillbaka då det är sånt som verkligen är lätt att överäta. För mig är det lättare att äta godis och snacks än vitt bröd och pasta för jag upplever att det verkligen triggar mig att vilja äta mer.

Var beredd på en rejäl viktuppgång imorse, inte minst pga allt salt i chipsen som jag upplever gör att man binder mer vätska men det var bara 2 hekto mer än innan.

Nästa helg ska vi på kryssning och då ska jag unna mig både mat och dryck om än i hyfsat måttliga mängder..

Igår var jag ute på restaurang med maken, åt laxpasta och smakade på makens pizza 😍😍😍. Vi åt sen också chips med dipp på kvällen, jättegott!
Hade inte hunnit äta så mycket innan och hade tränat så lyckades ändå hålla mig nästan i kaloribalans.

Har typ knappt ätit pasta eller vitt bröd sen nästan tre månader tillbaka då det är sånt som verkligen är lätt att överäta. För mig är det lättare att äta godis och snacks än vitt bröd och pasta för jag upplever att det verkligen triggar mig att vilja äta mer.

Var beredd på en rejäl viktuppgång imorse, inte minst pga allt salt i chipsen som jag upplever gör att man binder mer vätska men det var bara 2 hekto mer än innan.

Nästa helg ska vi på kryssning och då ska jag unna mig både mat och dryck om än i hyfsat måttliga mängder..
För mig är det samma med pasta och bröd. När jag var nöjd med min vikt så åt jag godis varje dag. Nu äter jag bröd eller pasta så har jag gått upp ca 5 kg för att jag måste äta mycket innan jag blir nöjd. Får byta bröd och pasta mot godis igen (och grönsaker och rotfrukter som jag mår bättre av. :laugh:)

Jag har gått ner lite och vården blir oroliga över att jag gått ner :meh: Nu står det helt stilla eller går upp trots fortsatt kaloriunderskott och slutat äta pasta, ris och bröd. Jag blir tokig. Så deprimerande.

För mig är det samma med pasta och bröd. När jag var nöjd med min vikt så åt jag godis varje dag. Nu äter jag bröd eller pasta så har jag gått upp ca 5 kg för att jag måste äta mycket innan jag blir nöjd. Får byta bröd och pasta mot godis igen (och grönsaker och rotfrukter som jag mår bättre av. :laugh:)

Skönt att jag inte är ensam. Det är så illa arr jag förbjudit maken att ha vitt bröd hemma för att jag inte ska trilla dit igen. Bättre nu men i början var det otroligt svårt att inte trilla dit efter ett nattpass om man hittade vitt bröd i skåpet..

Såg just en annons här på buke för det stod att man skulle bli av med 20 kg fett på tre dagar.
Eller hur... Enda rimliga möjligheten att lyckas med det är väl fettsugning. Men det går väl fortare än så. 🙄
Man kan ju tycka att de borde vara rimliga i sina annonser.

Jag har för övrigt släppt tanken på viktnedgång. Men jag tror att det ändå kommer som en bieffekt av att jag börjat gå på gym ett par ggr/vecka för att stärka upp min trasiga kropp så det ska hålla för arbete ett tag till.

Har gått upp nåt kilo igen. Jag hade nog tom mage förra gången jag vägde mig så vikten visade ”fel” då, för jag kan inte ha gått ner nästan 2 kg på en vecka.
Nästa vecka startar mitt gymkort. Måste gå och hämta ut det, i morgon kanske.
(Vet att träning inte fungerar så bra för att gå ner i vikt men jag behöver träna för att bli starkare, minska smärtan och sänka blodsockret).

@Rosett det är sant att det är kosten som är viktigast för viktnedgång.
Dock så upplever jag att när jag tränar blir jag mindre hungrig (vilket är lustigt för de flesta andra verkar bli hungrigare efter träning) och jag har mycket mycket lättare att gå ner i vikt när jag tränar än när jag inte tränar. Såklart för att det lättare att sköta kosten när man inte är konstant hungrig och jag tycker att jag har lättare att hålla uppe motivationen när jag tränar. Träningen gör att jag får energi och är som terapi för mig.

Mitt tips för dig nu i början är att inte gå för hårt ut. Ta första veckorna och mjukstarta om du inte van att träna, dels bara få in rutinen att komma iväg dels att kroppen ska få en sjysst chans att vänja sig vid belastning.

När jag började om med gym träningen efter knäskadan i somras så åkte jag till gymmet och tränade ungefär varannan dag, en halvtimmes pass med väldigt lätta vikter. Det är väldigt lätt att man försöker gå för hårt ut i början men dels så blir det asjobbigt att gå och träna om man tränar så hårt att man har träningsvärk i en vecka och dels är det hög skaderisk om man inte ger kroppen en chans att vänja sig vid belastningen successivt. Så mitt tips är att träna lätt och försök bli bekväm i början och ha lite tålamod så kan du öka upp efter nån vecka det kommer löna sig i längden.

Heja dig!

@Rosett det är sant att det är kosten som är viktigast för viktnedgång.
Dock så upplever jag att när jag tränar blir jag mindre hungrig (vilket är lustigt för de flesta andra verkar bli hungrigare efter träning) och jag har mycket mycket lättare att gå ner i vikt när jag tränar än när jag inte tränar. Såklart för att det lättare att sköta kosten när man inte är konstant hungrig och jag tycker att jag har lättare att hålla uppe motivationen när jag tränar. Träningen gör att jag får energi och är som terapi för mig.

Mitt tips för dig nu i början är att inte gå för hårt ut. Ta första veckorna och mjukstarta om du inte van att träna, dels bara få in rutinen att komma iväg dels att kroppen ska få en sjysst chans att vänja sig vid belastning.

När jag började om med gym träningen efter knäskadan i somras så åkte jag till gymmet och tränade ungefär varannan dag, en halvtimmes pass med väldigt lätta vikter. Det är väldigt lätt att man försöker gå för hårt ut i början men dels så blir det asjobbigt att gå och träna om man tränar så hårt att man har träningsvärk i en vecka och dels är det hög skaderisk om man inte ger kroppen en chans att vänja sig vid belastningen successivt. Så mitt tips är att träna lätt och försök bli bekväm i början och ha lite tålamod så kan du öka upp efter nån vecka det kommer löna sig i längden.

Heja dig!
Jo känner igen det där att man blir mindre hungrig. Så blev det förra gången jag tränade regelbundet (joggade/sprang/cyklade).
Gick hos fysioterapeut för länge sen och tänker göra likadant nu, i början. Sen när kroppen vant sig vid träning gå till nån fysio och få tips och råd.

Passerade 30 kg i viktnedgång förra veckan. Denna veckan var det dock 1 kg upp igen 😔 Faktorer som stress, bara ett träningspass och hetsätning spelar högst troligt in.
Försöker hålla mig lugn, jag vet att det inte är bra för mig att äta mindre än vad jag gör nu.

Har ju vägt mig regelbundet och verkar lite oavsett siffra tänkt "1 kg ner per vecka, vad bra" men när jag räknat på det i efterhand är det betydligt mer än så. Vill inte störa min ämnesomsättning mer än jag redan gjort hittills i mitt liv 😓

Varit och hämtat gymkortet och köpt en PT-instruktion av maskinerna. Ska göra den nästa vecka. Känns som om jag är på gång nu, hoppas jag inte blir för deppig nästa vecka.
Måste kolla om jag har några skor jag kan ha där, man får ju inte ha uteskor där inne. Tror jag har två par gamla gympaskor som får duga tills vidare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
22 963
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 450
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 708
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 641
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar