Tjockistråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har gått upp ca 2 kg igen. :( Har ingen aptit på mat, kan inte få i mig bra mat, så det blir mest yoghurt, proteinbars, äpplen och färdigrätter. Iofs är färdigrätter ok men på sistone har jag levt mest på proteinbars, Trocadero zero och yoghurt. Blir ganska mätt men det är ju mycket kalorier i proteinbars. Behöver få i mig fibrer och annat nyttigt.
Svårt.
:sorry:

Jag har haft ett hopplöst halvår! Min dotter mår så dåligt och det triggar igång min ångest och som vanligt dövar jag den med skräp. Så kontraproduktivt.

Kroppen mådde så bra när jag gick på antiinflammatorisk kost.

Så nu är mitt mål att kämpa neråt igen.
En långpromenad varje dag minst 7500 steg.
Sockerfritt
Antiinflammatorisk så långt det är möjligt
Ha roligt med barnen
Simhallen en gång i veckan.

10/7 82 kg!

Delmål 1 75 kilo.

5 kg kvar tills turridningen kan bokas :)
Passerade 20 kg i viktnedgång förra veckan.

Periodisk fasta mellan kl. 20-12 gör att jag kan äta större portioner till lunch och middag, vilket gör det lite lugnare inombords.
Märker dock att det är segt på förmiddagen och en del huvudvärk om jag går upp vid 07 eller 08

Tyvärr blev alla mina pass på gymmet inställda denna veckan men mina knän verkar ganska nöjda för det

Jag har kört igång med vv igen. Brukar laga deras recept och så till middag/lunch men har varit slö med att regga points under ett tag. Har inte vägt mig sedan början på maj, men tog tag i det i dag och från den vikten var det -0,8 kg. Började i måndags med att regga vv igen, så det var trevligt :up:

Nya tag efter en sommar med utsvävningar. Allt jag kämpade mig till i våras försvann snabbt under sommaren. Ja, ni vet hur det är. Nu har jag blivit arbetslös så det blir en utmaning att låta bli småätande. Kommer att komma tillbaka till gymmet och får ta tag i allt igen.

Försökt att söka vård på obesitasmottagning när ätstörningsvården inte tar emot mig. Obesitasmottagningen hade godkänt för bedömning om jag hade haft samma BMI som jag sökte med men nu är mitt BMI för lågt för att tas emot.

Blandade känslor - såklart jättebra att BMI sjunkit men fetman består och det är så svårt att på egen hand gå ner i vikt på ett "schysst sätt" med hetsätningsstörning :(

Deprimerad. Jag har mätt och vägt allt och skrivit in i Lifesum. Klarat kcalmålet. Resultat. Viktökning. Det var inte kul. När jag följer Lifesums rekommendationer så äter jag mer än jag normalt gör en dag (det känns åtminstone så, hoppar ofta över måltider). Och jag ligger bara på 1600 kcal. Ja, jag får ändra. Jag har gått på myten om svältläge, man måste äta tillräckligt för att hålla förbränningen uppe.

Deprimerad. Jag har mätt och vägt allt och skrivit in i Lifesum. Klarat kcalmålet. Resultat. Viktökning. Det var inte kul. När jag följer Lifesums rekommendationer så äter jag mer än jag normalt gör en dag (det känns åtminstone så, hoppar ofta över måltider). Och jag ligger bara på 1600 kcal. Ja, jag får ändra. Jag har gått på myten om svältläge, man måste äta tillräckligt för att hålla förbränningen uppe.
Det enda sättet jag går ner i vikt på är när jag sköter mina måltider som jag ska, inte svälta eller hoppa över måltider, inte sväva ut åt andra hållet utan äter, för mig, normalt. Det är en ögonöppnare! Och förstås svårt!

Jag pendlar upp och ner några kg hela tiden nu eftersom jag ännu inte fått ordning på maten sedan jag slutade med Mirtazapin. Får ingen dietisthjälp=inget stöd från vården med andra ord, och jag hittar inte rätt själv. Att veta hur man ska göra är inte samma som att klara av att göra ensam utan stöd tyvärr. Saknar dietisten i Skåne faktiskt.

Igår var ingen bra dag när det kommer till maten. Nu var det ett bra tag sedan hetsätningarna var så här illa. Anar att jag inte var helt förberedd på vad stress och hormonellt kaos i kombination gör med impulsiviteten :crazy:

Försöker tänka att jag inte "förstört" något, att det bara är att fortsätta leva som jag gjort de senaste månaderna. Att det jobbet jag gjort inte är ogjort, bara att vågen kommer stå lite stilla eller ev. en mindre viktuppgång de närmaste.

Innan gårdagen var det 0,8 kg kvar tills jag kunde boka turridning men jag väntar nog 2 veckor innan jag väger mig igen.

Jag har inte druckit alkohol på över en månad just för att många menar att det är en bov när man vill gå ner I vikt. Trodde verkligen att det skulle bli skillnad men det har inte märkts alls på vikten. Så jag vet verkligen inte vad jag ska göra för att lyckas. Det enda som har gett resultat är ren svält. Min ämnesomsättning är tydligen helt förstörd.

Det enda sättet jag går ner i vikt på är när jag sköter mina måltider som jag ska, inte svälta eller hoppa över måltider, inte sväva ut åt andra hållet utan äter, för mig, normalt. Det är en ögonöppnare! Och förstås svårt!

Jag pendlar upp och ner några kg hela tiden nu eftersom jag ännu inte fått ordning på maten sedan jag slutade med Mirtazapin. Får ingen dietisthjälp=inget stöd från vården med andra ord, och jag hittar inte rätt själv. Att veta hur man ska göra är inte samma som att klara av att göra ensam utan stöd tyvärr. Saknar dietisten i Skåne faktiskt.
Det var när jag åt Mirtazapin som min vikt exploderade. Jag var så dålig mentalt så just då var jag tvungen att medicinera för att överleva. Men det var gräsligt att toköka i vikt.

Det har varit värmebölja hela veckan så jag har inte varit utanför dörren på flera dagar. Och det straffar sig. Ryggen pajar direkt när jag inte tränar. Låg länge på spikmattan idag och kämpade med motivationen. Tanken på att köpa sushi var det som äntligen fick mig att ge mig iväg. Men bara promenaden till bilen fick mig väldigt andfådd så jag kunde inte övertyga mig om att träna innan jag skulle köpa sushi. Sugen på vitt vin till sushin men jag lät bli. Vatten duger. Små små steg för hälsan.

Det var när jag åt Mirtazapin som min vikt exploderade. Jag var så dålig mentalt så just då var jag tvungen att medicinera för att överleva. Men det var gräsligt att toköka i vikt.
Jag gick ju också upp i vikt, men det skrämde mig så gräsligt, och just på grund av Mirtazapin så mådde jag ändå rätt ok i min depression, det och flytten och allt annat med den, så jag trodde att det var ok att sluta så slutade rakt av. Insåg där och då när jag gjort det hur mycket den medicinen påverkade mig, fick läkarbesök drygt en månad senare och började med Citalopram istället. Men det är verkligen så svårt att få ordning på maten, matlust, äta rätt och allt det där, och det utan Mirtazapin, det var fruktansvärt med. Jag förstår verkligen hur det blir med vikt och så nu när jag testat den, det var hemskt. Alla som skuldbelägger tjocka personer skulle behöva testa på den biverkan lite grann......

Hoppar in i tråden. Efter min tävlingshunds plötsliga dödsfall förra året och att jag skadade mitt knä innan årskiftet så plussades några kilon på (som absolut inte behövdes). Har nu lyckats gå ner tio kg på två månader och väger nåt kg mindre än innan. Problemet är attt jag skulle behöva gå ner ytterligare 20-30kg..
Senaste veckorna har vågen stått nästintill still, försöker att inte panika utan jobbar på. Har dragit upp träningen rejält och tänker att det naturligt att jag binder vätska och att muskelmassan kan ha ökat med tanke på träningen. Har alltid tränat mycket men sen jag skadade knät har det varit minst sagt väldigt sporadiskt halvåret efter + att jag knappt kunde gå några längre sträckor innan jag gick på semester. Så tänker att det naturligt att nu när jag kunnat köra igång ordentligt igen så kan muskelmassan öka rätt bra med tanke på att den gått tillbaka rätt rejält innan.

Vill ogärna dra ner på kaloriintaget, har legat på ca 1900kcal och gått ner bra på det innan fram till för några veckor sen, nu tränar jag och rör mig mycket mer så borde ju ligga ännu mer på kaloriminus. Vet inte vad jag egentligen vill med denna post egentligen, försöker bara andas och sitta still i båten.

Hoppar in i tråden. Efter min tävlingshunds plötsliga dödsfall förra året och att jag skadade mitt knä innan årskiftet så plussades några kilon på (som absolut inte behövdes). Har nu lyckats gå ner tio kg på två månader och väger nåt kg mindre än innan. Problemet är attt jag skulle behöva gå ner ytterligare 20-30kg..
Senaste veckorna har vågen stått nästintill still, försöker att inte panika utan jobbar på. Har dragit upp träningen rejält och tänker att det naturligt att jag binder vätska och att muskelmassan kan ha ökat med tanke på träningen. Har alltid tränat mycket men sen jag skadade knät har det varit minst sagt väldigt sporadiskt halvåret efter + att jag knappt kunde gå några längre sträckor innan jag gick på semester. Så tänker att det naturligt att nu när jag kunnat köra igång ordentligt igen så kan muskelmassan öka rätt bra med tanke på att den gått tillbaka rätt rejält innan.

Vill ogärna dra ner på kaloriintaget, har legat på ca 1900kcal och gått ner bra på det innan fram till för några veckor sen, nu tränar jag och rör mig mycket mer så borde ju ligga ännu mer på kaloriminus. Vet inte vad jag egentligen vill med denna post egentligen, försöker bara andas och sitta still i båten.
Välkommen hit! Även om orsaken är trist. Hoppas att vi alla kan peppa varandra och att vi alla klarar våra mål❤️

Kämpar på med sömnen. Jag la mig tidigare än 01.00 så jag vet inte varför det har registrerats fel. När jag sen vaknar känner jag mig yr och illamående. Väldigt jobbigt. Släpade mig till gymmet idag och är jättestolt. Det tog emot. Men jag vet att jag måste för ryggen.

Planerar promenad till arbetsförmedlingen i morgon tidigt. 1 km så det klarar jag. Leker med tanken på att promenera till gymmet. Dit har jag 2,5 km. Vore bra om jag klarar den sträckan och slippa ta bilen.

Bifogade filer

• Screenshot_20230827_184400_Samsung Health.webp
    Screenshot_20230827_184400_Samsung Health.webp
    30,4 KB · Visningar: 29
Min hjärna jobbar stenhårt på att försöka få mig att köpa gymkort och börja gå på gym. Det finns ett runt hörnet så jag kan i princip krypa dit ... men det tar emot. Vill inte att folk ska glo på mig eller, ännu värre, kommentera mitt utseende/vikt.
Det är inte främst för vikten jag vill börja utan för att träna upp kroppen så jag kanske får mindre ont och blir smidigare plus för att förebygga diabetes och hjärtproblem.
Jag är i riskzon, har prediabetes och i vinter/vår fått högt blodtryck. Har en facebookvän som fick en infarkt när h*n var tre år äldre än jag är nu och h*n vägde mindre än jag. Min mamma har både diabetes och hjärtproblem.

Har tränat där förut, för 11 år sen och då var det inga problem men jag gick alltid dit på de tider det var minst antal folk där. Tänkte göra det nu också men stämningen där kanske har förändrats på tio år?
😟

Min hjärna jobbar stenhårt på att försöka få mig att köpa gymkort och börja gå på gym. Det finns ett runt hörnet så jag kan i princip krypa dit ... men det tar emot. Vill inte att folk ska glo på mig eller, ännu värre, kommentera mitt utseende/vikt.
Det är inte främst för vikten jag vill börja utan för att träna upp kroppen så jag kanske får mindre ont och blir smidigare plus för att förebygga diabetes och hjärtproblem.
Jag är i riskzon, har prediabetes och i vinter/vår fått högt blodtryck. Har en facebookvän som fick en infarkt när h*n var tre år äldre än jag är nu och h*n vägde mindre än jag. Min mamma har både diabetes och hjärtproblem.

Har tränat där förut, för 11 år sen och då var det inga problem men jag gick alltid dit på de tider det var minst antal folk där. Tänkte göra det nu också men stämningen där kanske har förändrats på tio år?
😟
Jag bad att få gå in och titta innan jag köpte mitt kort.
Just för att känna om det var ok "stämning" som jag kände mig tillräckligt bekväm i. Allt från färgen på väggarna och hur duschen ser ut till vilken musik (och volym!) och blandningen av folk som inverkar på ett sätt jag inte kan förklara...
Ratade ett ställe som jag först trodde på och blev positivt överraskad av ett jag trodde mindre på.

Jag fick gå runt och se allt på gymmet innan jag skrev på. De har t.o.m. ett särskilt program för viktminskning men eftersom jag jobbade skift då så passade det inte för mig. Det finns alla sorter på gymmet. Eftersom det är lite dyrare så faller fattiga ungdomar bort. Många som är riktigt gamla som tappert tränar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
22 961
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 450
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 708
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 641
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sällskapsspel om hästar