Tjockistråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
En cm runt midjan brukar motsvara ett kg på vågen.

Kl
Jag ska väga mig i morgon. Mitt skärp som jag har på innersta hålet har blivit för stort. Behöver nog köpa en sån där grej man gör nya hål med. Tror inte jag gått ner så mycket men magen har tydligen minskat och det är ju bra.
Det gör det inte för mig. De där 2 centimetrarna motsvarade 200 gram.

Det gör det inte för mig. De där 2 centimetrarna motsvarade 200 gram.
Man måste ju ta i beräkningen att man har mat och vätska i kroppen. Jag vägde mig nån gång precis före och direkt efter toabesök och det skilde nog minst 700 g.

(Kanske inte så bra att skriva så här då det kan vara triggande för en del).

Man måste ju ta i beräkningen att man har mat och vätska i kroppen. Jag vägde mig nån gång precis före och direkt efter toabesök och det skilde nog minst 700 g.

(Kanske inte så bra att skriva så här då det kan vara triggande för en del).
Jo. Jag väger mig alltid vid samma tidpunkt, d.v.s. på morgonen efter toabesök då jag gjort både ettan och tvåan.

På onsdag har jag tid på vårdcentralen. Jag hoppas verkligen att det finns hjälp att få. Jag äter så himla lite och trots det har jag nu bytt första siffra. Ligger nu på 70 kilo. Jag har ökat motionen ganska så ordentligt och hade hoppats att jag skulle gå ner av det. Men tyvärr så verkar det inte hjälpa alls. Kanske hjälper det när jag kan springa längre distanser. Springer bara 2,5 km nu. Men jag vill kunna hålla uppe ett bra tempo. Innan jag kan det vill jag inte öka sträckan.

Om det inte finns något att göra så vet jag inte riktigt vad jag tar mig till. Jag är så trött på att aldrig kunna äta mig mätt.

På onsdag har jag tid på vårdcentralen. Jag hoppas verkligen att det finns hjälp att få. Jag äter så himla lite och trots det har jag nu bytt första siffra. Ligger nu på 70 kilo. Jag har ökat motionen ganska så ordentligt och hade hoppats att jag skulle gå ner av det. Men tyvärr så verkar det inte hjälpa alls. Kanske hjälper det när jag kan springa längre distanser. Springer bara 2,5 km nu. Men jag vill kunna hålla uppe ett bra tempo. Innan jag kan det vill jag inte öka sträckan.

Om det inte finns något att göra så vet jag inte riktigt vad jag tar mig till. Jag är så trött på att aldrig kunna äta mig mätt.
Har du provat högintensiv intervallträning? (HIIT) jag har läst att det ska vara effektivt.
Annars är det väl så att träning inte gör så mycket för viktminskning (om man inte är väldigt överviktig).

Har du provat högintensiv intervallträning? (HIIT) jag har läst att det ska vara effektivt.
Annars är det väl så att träning inte gör så mycket för viktminskning (om man inte är väldigt överviktig).
Nej men att dra ner på maten gör inget för viktminskningen på mig heller. Orkar inte ligga på typ 600 kalorier/dag resten av livet för att inte bli tjock. Det blir liksom inte hållbart.

Ska jag göra HIIT så behöver jag börja värma upp. Och det känns sådär roligt.

Nej men att dra ner på maten gör inget för viktminskningen på mig heller. Orkar inte ligga på typ 600 kalorier/dag resten av livet för att inte bli tjock. Det blir liksom inte hållbart.

Ska jag göra HIIT så behöver jag börja värma upp. Och det känns sådär roligt.
Du kanske får acceptera att 70 kg är vad din kropp vill/kan väga. Vet inte hur lång du är men att väga 70 kg känns för mig som rena drömmen.
Tror inte man ska titta bara på vågen utan känna efter hur kroppen mår också, man kan ju vara hälsosam trots att vikten är lite högre.
Har man haft övervikt länge så ställer ju kroppen in sig på det och det kan vara svårt att gå ner så mycket man vill.

Du kanske får acceptera att 70 kg är vad din kropp vill/kan väga. Vet inte hur lång du är men att väga 70 kg känns för mig som rena drömmen.
Tror inte man ska titta bara på vågen utan känna efter hur kroppen mår också, man kan ju vara hälsosam trots att vikten är lite högre.
Har man haft övervikt länge så ställer ju kroppen in sig på det och det kan vara svårt att gå ner så mycket man vill.
Jag är kort och helt klart överviktig på 70 kilo. Och jag får mer problem med kroppen redan på 68 kilo.

Visst skulle jag kunna acceptera det. Om det nu hade stannat på 70 kilo. Men det gör det inte. Jag går alltså upp trots att jag håller igen kaloriintaget. Hittills har det aldrig stannat. Jag gick upp från 63 till 68 på 2-3 veckor liksom.

Mina viktproblem började för kanske 5 år sedan. Innan dess har jag alltid varit smal. Så det handlar nog inte om långvarig vikt.

Jag är kort och helt klart överviktig på 70 kilo. Och jag får mer problem med kroppen redan på 68 kilo.

Visst skulle jag kunna acceptera det. Om det nu hade stannat på 70 kilo. Men det gör det inte. Jag går alltså upp trots att jag håller igen kaloriintaget. Hittills har det aldrig stannat. Jag gick upp från 63 till 68 på 2-3 veckor liksom.

Mina viktproblem började för kanske 5 år sedan. Innan dess har jag alltid varit smal. Så det handlar nog inte om långvarig vikt.
Jag antar att du kollat upp sköldkörteln och hormoner(?).
En del mediciner gör ju att man går upp lättare i vikt.

Jag antar att du kollat upp sköldkörteln och hormoner(?).
En del mediciner gör ju att man går upp lättare i vikt.
Sköldkörteln kollas varje år eftersom jag tar pravidel och testosteron. Det är ganska tydligt att det är pravidel som ställer till det. Den började jag med för 5 år sedan. Men övriga värden ser bra ut. Sköldkörteln har exakt samma värden som innan jag började.

Försöker komma igång igen med vettig kosthållning. Både för att må bättre men också gå ner i vikt. Gått hyfsat fram tills igår då jag sköt middagen framåt och sen var superhungrig och åt snabbmat, följt av snacks framför tvn då jag var uttråkad.
Blir så trött på mig själv - att det ska vara så svårt att planera lite i förväg och inte handla hungrig!
Försöker nu samla kraft att gå till köket och slänga de kvarvarande snacksen så jag inte sätter i mig resten ikväll.

Jag har inte ens vågat väga mig denna veckan för jag vet att jag ätit för mycket godis. Det har varit flera tråkiga besked efter det andra med både häst, plugg och ekonomi. Jag vet att det inte hjälper att äta sina känslor egentligen, men jag vet inte vad jag ska göra för att sluta. Är inte heller sugen på att gå till en psykolog eftersom jag i grunden inte mår så dåligt och jag har dåliga erfarenheter av psykologer sen tidigare. Är det någon som har erfarenheter eller tips att dela med sig av?

Ett tips som jag upptäckt ganska nyligen är att äta stora mängder frukt när suget kommer på (då pratar vi mängder). Jag äter jordgubbar och klementiner, likaså bigarråer, nektariner och persikor när de är i säsong. Tål inte apelsiner, äpplen, päron och liknande tyvärr. Man kan köpa en av de sötare äppelsorterna och ha kanel (och lite socker vid behov) på. Tyvärr blir det dyrt i längden, iaf det jag äter som nektariner, jordgubbar och klementiner. Håll dig bara borta från bananer och druvor eftersom de är växtrikets snabbmat. Honung är alltid bättre än raffinerat socker och kan med fördel blandas i tex fruktsallad om man vill ha det lite sötare.

Ett tips som jag upptäckt ganska nyligen är att äta stora mängder frukt när suget kommer på (då pratar vi mängder). Jag äter jordgubbar och klementiner, likaså bigarråer, nektariner och persikor när de är i säsong. Tål inte apelsiner, äpplen, päron och liknande tyvärr. Man kan köpa en av de sötare äppelsorterna och ha kanel (och lite socker vid behov) på. Tyvärr blir det dyrt i längden, iaf det jag äter som nektariner, jordgubbar och klementiner. Håll dig bara borta från bananer och druvor eftersom de är växtrikets snabbmat. Honung är alltid bättre än raffinerat socker och kan med fördel blandas i tex fruktsallad om man vill ha det lite sötare.
Tack så jättemycket för tipset, men är extremt kräsen - äter varken frukt, grönsaker eller bär så har svårt att hitta godissubstitut tyvärr. Försöker frysa in vanlig isglass (verkligen bara is) men det är nog det närmsta jag kommer 😊

Tack så jättemycket för tipset, men är extremt kräsen - äter varken frukt, grönsaker eller bär så har svårt att hitta godissubstitut tyvärr. Försöker frysa in vanlig isglass (verkligen bara is) men det är nog det närmsta jag kommer 😊

Smoothies med mini yoghurt och lite honung?

Sias ekologiska sorbet som är det bästa jag vet har inget fett bara socker.170 kcl/100 gram.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
22 958
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 450
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 703
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 641
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sällskapsspel om hästar