Tjockistråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade ingen aning om att det fanns annat än bara shakes. Men tack för info. Jag ska kolla in det där.

Att vara hungrig är sjukt obehagligt och jag är rädd att det ska gå över i ett blodsockerfall. Gör det det, så får jag ångest.

Nu när jag börjat med modifast så har jag inte vågat gå längre promenader för att jag varit rädd för blodsockerfall. Men har börjat lära mig att det inte händer på ett tag efter att jag tagit en shake.

Minns när jag blev inlagd på sjukhus vid ett tillfälle och blev serverad mat. Jag tyckte att portionen var som ingenting. Hur skulle jag bli mätt på det där? Jag klagade och fick ett spydigt svar att det är så stor en portion är. Men fick i alla fall grönsaker som komplement.

Det här med vikten lär vara en livslång kamp. Och jag vet inte om det är värt det. Men jag vill kunna röra mig och känna att jag orkar det.

Alltså det där med portionsstorlek är viktigt! Jag och min man strider jämt om det. Jag måste alltid kontrollväga maten när han lagt upp åt mig. Han fattar inte att en portion potatis t ex är 150 gram - inte 8 stora potatisar - utan 1 st. Han lever i tron att man inte kan bli tjock av vanlig mat - och ja - han skulle också behöva gå ner i vikt. Dock säger hans läkare ingenting om hans vikt och då händer ingenting.

Man kan tycka att man äter bra mat och regelbundet, men är portionerna dubbelt så stora mot vad de "ska" vara - ja då är det inte så konstigt att man inte går ner i vikt.

Jag har fått uträknat att jag ska ligga på cirka 1800 kalorier per dygn typ "normalt" för en kvinna i min ålder och motionsnivå. Men det räcker med att jag inte rider eller motionerar en häst en dag så funkar inte den uträkningen. Så ska jag gå ner i vikt behöver jag ligga på max 1300 kalorier. Jag har naturligt låg ämnesomsättning, det är alltså inget fel. Utan det är generna som styr. Vi kvinnor i släkten är tjocka generationer bakåt och jag skulle överleva krig på minimal kost. Och inte har det blivit bättre nu efter klimakteriet :banghead:.

/Lizzie

Jag hade ingen aning om att det fanns annat än bara shakes. Men tack för info. Jag ska kolla in det där.

Att vara hungrig är sjukt obehagligt och jag är rädd att det ska gå över i ett blodsockerfall. Gör det det, så får jag ångest.

Nu när jag börjat med modifast så har jag inte vågat gå längre promenader för att jag varit rädd för blodsockerfall. Men har börjat lära mig att det inte händer på ett tag efter att jag tagit en shake.

Minns när jag blev inlagd på sjukhus vid ett tillfälle och blev serverad mat. Jag tyckte att portionen var som ingenting. Hur skulle jag bli mätt på det där? Jag klagade och fick ett spydigt svar att det är så stor en portion är. Men fick i alla fall grönsaker som komplement.

Det här med vikten lär vara en livslång kamp. Och jag vet inte om det är värt det. Men jag vill kunna röra mig och känna att jag orkar det.
Sjukhusmat brukar vara näringsberäknad på nåt sätt så en liten portion kan innehålla mycket näring fast den ser liten ut.

Alltså det där med portionsstorlek är viktigt! Jag och min man strider jämt om det. Jag måste alltid kontrollväga maten när han lagt upp åt mig. Han fattar inte att en portion potatis t ex är 150 gram - inte 8 stora potatisar - utan 1 st. Han lever i tron att man inte kan bli tjock av vanlig mat - och ja - han skulle också behöva gå ner i vikt. Dock säger hans läkare ingenting om hans vikt och då händer ingenting.

Man kan tycka att man äter bra mat och regelbundet, men är portionerna dubbelt så stora mot vad de "ska" vara - ja då är det inte så konstigt att man inte går ner i vikt.

Jag har fått uträknat att jag ska ligga på cirka 1800 kalorier per dygn typ "normalt" för en kvinna i min ålder och motionsnivå. Men det räcker med att jag inte rider eller motionerar en häst en dag så funkar inte den uträkningen. Så ska jag gå ner i vikt behöver jag ligga på max 1300 kalorier. Jag har naturligt låg ämnesomsättning, det är alltså inget fel. Utan det är generna som styr. Vi kvinnor i släkten är tjocka generationer bakåt och jag skulle överleva krig på minimal kost. Och inte har det blivit bättre nu efter klimakteriet :banghead:.

/Lizzie
Det är samma här. Jag har också tjockisar i släkten och skulle nog kunna överleva på minimalt med mat.

Jag äter cirka 4-5 gånger per dag. Nu när jag går hemma så har jag inga rutiner kring maten, men försöker ändå hålla mig till att äta var fjärde timme.

Knäckebröd tycker jag inte om. Det är för torrt och det knastrar i hela huvudet när man äter det.

Grönsaker orkar jag sällan koka och råa grönsaker tycker jag inte om.

Jag värmer ofta bara färdig mat i mikron, eller så äter jag musli med fil, eller ett par mackor, eller en pannkaka.
Pilar in här, har du provat att hälla vatten ur vattenkokaren över tex gröna frysta ärtor? Det är enkelt.

• Gilla
Reactions: Sar
Nej, jag har inte provat det. Men gröna ärtor är nästan inte grönsaker.
Ok det var ett exempel (vi gillar ärtor :) ). Prova med fryst vadsomhelst som är en växt som du hittar i frysdisken. Broccoli, blomkål, haricot verts, sommargrönsaker, osv.

De blir precis lagom knapriga och varma om du inte har för mycket grönsaker och för lite varmt vatten. Då blir de istället ljumna och knapriga. (kanske inte wokgrönsakerna dock. osäker på hur de blir). Brysselkål blir dock bäst mickrade, bara att slänga ovanpå micromålet gissar jag.

Ok det var ett exempel (vi gillar ärtor och de är nyttiga :) ). Prova med fryst vadsomhelst som är en växt som du hittar i frysdisken. Broccoli, blomkål, haricot verts, sommargrönsaker, osv.
De övriga grönsakerna tror jag inte blir tillräckligt kokta om man bara häller kokande vatten på dem. Och okokta grönsaker är svårt för mig att äta.

De övriga grönsakerna tror jag inte blir tillräckligt kokta om man bara häller kokande vatten på dem. Och okokta grönsaker är svårt för mig att äta.
Ok, jag gillar dem knapriga. Det finns dock många småhackade mixer, de flesta småhackade mixer innehåller dock ärtor som du inte gillade, men det finns tex mix ärtor, paprika, majs.

• Gilla
Reactions: Sar
Vill bara flika in att om joggning och liknande frestar på knän och annat så är vattenjympa ett bra alternativ, det är skonsamt och kan samtidigt vara ett rejält pass där många kalorier försvinner. Jag märkte inte att jag verkligen fick en genomkörare tills dagen efter med träningsvärk.

Jag får också ett fruktansvärt sug på kvällarna (se vikttråden) och blir tokig. Eftersom jag måste ha sorbet hemma för när bs kraschar så blir det att jag smaskar på det. Men, har nu kommit på att jag kan äta mini keso. Ger bra tuggmotstånd och mättnadskänsla. Jag äter det tillsammans med tomater för att ge det lite sötma.

Bakslag. Jag orkade inte gå omkring med ett ständigt hål i magen, så nu äter jag. Jag har försökt hålla det stången genom att äta skivor av rökt kalkon som snacks, men nu går det inte längre.

Jag står still! :banghead:
Jag har hållt mig i ketos sen sist men kilona vill inte av, så jag kollade på ifall jag får i mig för mycket kcal men det ser bra ut där med. Jag borde gå ner. Jag förstår uppenbarligen inte hur det fungerar.

Jag får väl röra mig mer, träna det jag kan, få ordning på sömnen och sluta stressa och vara deprimerad. Enkelt fixat liksom! :p Nä, men jag tänker mig att alla de aspekterna kan spela in och att jag borde jobba med det först och främst och hoppas på att det lossnar med vikten istället för att påbörja någon orimlig svältdiet som ändå inte kommer hålla i mer än en månad.

Funderar även på att prova och se om periodisk fasta skulle passa mig.

Jag går iallafall inte upp i vikt, alltid något!

Har gått upp. Ser det på måttbandet. Jag vill inte väga mig. Så hopplöst att vara tvungen att späka sig själv för att gå ner, eller åtminstone stå still.

Jag står still! :banghead:
Jag har hållt mig i ketos sen sist men kilona vill inte av, så jag kollade på ifall jag får i mig för mycket kcal men det ser bra ut där med. Jag borde gå ner. Jag förstår uppenbarligen inte hur det fungerar.

Jag får väl röra mig mer, träna det jag kan, få ordning på sömnen och sluta stressa och vara deprimerad. Enkelt fixat liksom! :p Nä, men jag tänker mig att alla de aspekterna kan spela in och att jag borde jobba med det först och främst och hoppas på att det lossnar med vikten istället för att påbörja någon orimlig svältdiet som ändå inte kommer hålla i mer än en månad.

Funderar även på att prova och se om periodisk fasta skulle passa mig.

Jag går iallafall inte upp i vikt, alltid något!

Att man når viktplatåer är helt normalt. :) En del av processen som oftast inte alls beror på att man gör något fel. Tålamod! Dricker du tillräckligt?

Att man når viktplatåer är helt normalt. :) En del av processen som oftast inte alls beror på att man gör något fel. Tålamod! Dricker du tillräckligt?
Jag har själv aldrig varit med om långa viktplatåer innan så det känns märkligt att stå stilla på en och samma vikt i nästan en månad, men det är ju bra om det är normalt. :)

Ja det tror jag att jag gör. Min kropp säger till ordentligt med törst och huvudvärk om den inte är nöjd med vätskeintaget. Jag dricker normalt +2 liter vatten om dagen och nu när jag kör keto behöver jag dricka ännu mer. Hur spelar vätskeintaget en roll i viktplatåer?

Jag har själv aldrig varit med om långa viktplatåer innan så det känns märkligt att stå stilla på en och samma vikt i nästan en månad, men det är ju bra om det är normalt. :)

Ja det tror jag att jag gör. Min kropp säger till ordentligt med törst och huvudvärk om den inte är nöjd med vätskeintaget. Jag dricker normalt +2 liter vatten om dagen och nu när jag kör keto behöver jag dricka ännu mer. Hur spelar vätskeintaget en roll i viktplatåer?

Inte just vad gäller viktplatå men viktnedgång överlag. Jag hade en platå i februari som säkert var tre veckor lång trots att jag gjorde "allt rätt"! Väldigt frustrerande. Jag ser till att få i mig 2-3 liter vatten om dagen.

Vet ni vad?
Jag har lyckats gå ner lite vikt!
Nu ligger jag på 68,1. Magen är tydligt mindre, så nu är det "bara" 5 kilo kvar. Jag försöker röra mer på mig. Jag är väldigt ojämn där. Har vi lektioner på plats i skolan så kommer jag ganska lätt upp i 10 000 steg/dag. Men har vi bara saker hemma så behöver jag verkligen kämpa. I skolan promenerar vi dels till och hem, 3000 steg bara där, och sedan promenerar vi VARJE rast. Oftast typ 10-15 min/timme. Den biten är svår att göra på hemmaplan. Så när jag bara är hemma är det dels mycket lättare att bara fastna i stolen. Och så här års är det inte så lockande med flera korta hundpromenader. Hundarna behöver helst duschas när man kommer in, men vem orkar det.
Men det blir lättare. Idag ska vi ha hela 9 grader varmt så jag tänker mig en lång promenad snart här.

Vet ni vad?
Jag har lyckats gå ner lite vikt!
Nu ligger jag på 68,1. Magen är tydligt mindre, så nu är det "bara" 5 kilo kvar. Jag försöker röra mer på mig. Jag är väldigt ojämn där. Har vi lektioner på plats i skolan så kommer jag ganska lätt upp i 10 000 steg/dag. Men har vi bara saker hemma så behöver jag verkligen kämpa. I skolan promenerar vi dels till och hem, 3000 steg bara där, och sedan promenerar vi VARJE rast. Oftast typ 10-15 min/timme. Den biten är svår att göra på hemmaplan. Så när jag bara är hemma är det dels mycket lättare att bara fastna i stolen. Och så här års är det inte så lockande med flera korta hundpromenader. Hundarna behöver helst duschas när man kommer in, men vem orkar det.
Men det blir lättare. Idag ska vi ha hela 9 grader varmt så jag tänker mig en lång promenad snart här.
Hejja dig! :up::)

Jag använder mycket broccoliris och blomkålsris.
Lägg i en låda med lock och kör i mikron några minuter till typ kokvärme och låt stå under lock till det blivit ätvarmt. Då blir det som ångkokt-ish så det inte är rått men det är enkelt jämfört med att skära, koka osv. Funkar bra till nästan all mat tycker jag.
Lite olivolja, salt, peppar, chili för smak om man vill det. Annars rör jag ner det direkt i grytor, köttfärssås och liknande, eller blandar 50-50 med t.ex. riset.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
22 951
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 450
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 702
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 641
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Misstänkt rävskabb
  • Den perfekta sällskapshunden