Jag hade ingen aning om att det fanns annat än bara shakes. Men tack för info. Jag ska kolla in det där.
Att vara hungrig är sjukt obehagligt och jag är rädd att det ska gå över i ett blodsockerfall. Gör det det, så får jag ångest.
Nu när jag börjat med modifast så har jag inte vågat gå längre promenader för att jag varit rädd för blodsockerfall. Men har börjat lära mig att det inte händer på ett tag efter att jag tagit en shake.
Minns när jag blev inlagd på sjukhus vid ett tillfälle och blev serverad mat. Jag tyckte att portionen var som ingenting. Hur skulle jag bli mätt på det där? Jag klagade och fick ett spydigt svar att det är så stor en portion är. Men fick i alla fall grönsaker som komplement.
Det här med vikten lär vara en livslång kamp. Och jag vet inte om det är värt det. Men jag vill kunna röra mig och känna att jag orkar det.
Alltså det där med portionsstorlek är viktigt! Jag och min man strider jämt om det. Jag måste alltid kontrollväga maten när han lagt upp åt mig. Han fattar inte att en portion potatis t ex är 150 gram - inte 8 stora potatisar - utan 1 st. Han lever i tron att man inte kan bli tjock av vanlig mat - och ja - han skulle också behöva gå ner i vikt. Dock säger hans läkare ingenting om hans vikt och då händer ingenting.
Man kan tycka att man äter bra mat och regelbundet, men är portionerna dubbelt så stora mot vad de "ska" vara - ja då är det inte så konstigt att man inte går ner i vikt.
Jag har fått uträknat att jag ska ligga på cirka 1800 kalorier per dygn typ "normalt" för en kvinna i min ålder och motionsnivå. Men det räcker med att jag inte rider eller motionerar en häst en dag så funkar inte den uträkningen. Så ska jag gå ner i vikt behöver jag ligga på max 1300 kalorier. Jag har naturligt låg ämnesomsättning, det är alltså inget fel. Utan det är generna som styr. Vi kvinnor i släkten är tjocka generationer bakåt och jag skulle överleva krig på minimal kost. Och inte har det blivit bättre nu efter klimakteriet .
/Lizzie