Tjockistråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här vill jag passa på att flika in att på mästerskap i distans är det oftast en minimivikt på 75 kilo. Det är alltså minsta vikten hästarna ska gå med, och detta är till minst 95% araber. Och de springer 16 mil med den vikten.

Det är bra att ha lite perspektiv när man pratar vikt och ridning tänker jag.

Här vill jag passa på att flika in att på mästerskap i distans är det oftast en minimivikt på 75 kilo. Det är alltså minsta vikten hästarna ska gå med, och detta är till minst 95% araber. Och de springer 16 mil med den vikten.

Det är bra att du flikar in! Dock vet jag av egen erfarenhet att det inte var vikten min egen häst hade problem med utan det var obalanserade ryttare som vägde mindre än vad jag gjorde som hon hade svårt för, Halvblodet på 170 som jag såg ut som en mygga på knatade på utan problem och bar upp mig väl också, men så finns det en hel del storhästägare som trots att hästen kan bära mer har som viktgräns typ 60-65 kg på sin häst när de söker medryttare, så då kan jag ju inte komma och hävda att de har fel. Att köpa häst kan jag inte göra utan det blir så småningom medryttare och för då följa deras krav och det är tyvärr ofta vikt åt det lägre hållet.

Mycket intressant att få veta.

/Lizzie

Det är bra att du flikar in! Dock vet jag av egen erfarenhet att det inte var vikten min egen häst hade problem med utan det var obalanserade ryttare som vägde mindre än vad jag gjorde som hon hade svårt för, Halvblodet på 170 som jag såg ut som en mygga på knatade på utan problem och bar upp mig väl också, men så finns det en hel del storhästägare som trots att hästen kan bära mer har som viktgräns typ 60-65 kg på sin häst när de söker medryttare, så då kan jag ju inte komma och hävda att de har fel. Att köpa häst kan jag inte göra utan det blir så småningom medryttare och för då följa deras krav och det är tyvärr ofta vikt åt det lägre hållet.
Oj. Jag har aldrig ens hört talas om viktgräns på halvblod?
Inte nån viktgräns alls faktiskt.- Kan man rida så rider man.

Dessutom har ju turriding på isisar sällan några viktgränser alls.

Är det nåt lokalt fenomen?

Jag har inte kollat runt på några år, men vet just 70 på turridning på islandshäst... tex. Lokalt fenomen vet jag inte, har ju inte kollat i Haparanda som boende i mellanskåne ;)

Nu blir ju det här väldigt OT. Men jag tycker att det är bra med en viktgräns på ridskolor och turridningar. Ofta är det främst oerfarna ryttare på dessa ställen och givetvis påverkar det hästarnas välfärd att gå med väldigt tunga ryttare.

Sen tror jag att de flesta halvblod (SWB) skulle kunna bära bra mycket mer om de inte redan bar på 50-100 kilos övervikt som de gärna gör här i Sverige. Lägger in en bild på en distanshäst som jämförelse;

1677685722991.webp

Har du en sån häst i Sverige så behöver man lägga på täcke, för annars får man nog besök av länsstyrelsen rätt så omgående gissar jag... Vi är väldigt vana att se feta hästar. Undertecknad inluderad. Jag vill gärna ha några kilo extra för att hästen dels är snyggare då, men också för att OM något händer så tappar de ju så attans fort. Så det är skönt att ha lite att ta av. Men när vi pratar ridning och vikt på ryttaren så tänker jag att det kan vara relevant. Får man ner hästen 75 kilo i vikt så är det klart att det inte är något större problem om en 90 kilos ryttare sätter sig på den, förutsatt att man då har bibehållit muskeltonus osv.

Jag sitter bara och väntar på att få äta. Undrar hur hållbart det är i längden. Eller släpper matfixeringen med tiden?

Här i Närke har det varit viktgränser de senaste 15 åren i alla fall. Både på ridskolor och turridning för islandshästar. När det gäller turridning på islandshästar så får man väga max 90 kg på det stället som jag varit till. I och för sig tycker jag det är mycket på de små hästarna. Jag kan inte fatta varför det är OK att väga 90 kg på en Islandshäst, men inte ett normalt stort halvblod. Stans största ridskola har en maxgräns på 90 kg för att rida på ridskolan.

/Lizzie

Jag sitter bara och väntar på att få äta. Undrar hur hållbart det är i längden. Eller släpper matfixeringen med tiden?
Känner igen! Har insett det kommer för mig när jag inte får tugga nog eller har någon brist. Visade sig jag har magnesiumbrist och efter behandling av det samt att jag har bakat ”skorpor” att gnaga på har det rättat upp sig.

Det finns en del knäcke / fröknäcke / skorpor med lite kcal och mycket tugga samt torrt som bara den så man måste dricka mycket vatten som jag tycker kan hjälpa. Jag måste också tvinga mig att inte småäta utan jag äter en skorpa tex sedan mat i lagom portion sedan ev en skorpa till. Sedan inget förrän nästa mål… Sjukt jobbigt första tiden!

Innan har jag kört med Huel men kan inte med att äta Huel med barn. Det ger inte rätt signaler!

Släpp diskussionen om vikt på ryttare i den här tråden, tack.
Vill ni diskutera det vidare går det bra att skapa en tråd om just detta under Hästmänniska.
/moderator

Så frustrerande långsamt det går att gå ner i vikt. Det har snart gått en månad sedan jag tog tag i det och jag har hittills minskat 5 cm runt midjan och vikten har bara minskat med 2,6 kilo. Det känns lite tröstlöst faktiskt.

Så frustrerande långsamt det går att gå ner i vikt. Det har snart gått en månad sedan jag tog tag i det och jag har hittills minskat 5 cm runt midjan och vikten har bara minskat med 2,6 kilo. Det känns lite tröstlöst faktiskt.

"Bara"? 2,6 kg på en månad är 0,65 kg per vecka, det är relativt mycket. Viktnedgång måste ju få ta den tid det tar.

Nej exakt så.
Sätt ett mål framåt som ligger tidmässsigt likadant som den tid du ätit dig till övervikten.
Förlåt att jag skrattar, men i mitt fall blev detta bara komiskt XD

Jag håller i övrigt med dig.

KL
Ut och springa idag. Orkar inte svälta mig längre som sagt så jag försöker springa var tredje dag till en början. Ordentligt ont i knäna efteråt så kroppen måste läka mellan gångerna. Jag tycker ju egentligen att det är rätt så nice att springa när man väl har konditionen för det. Det är bara att det tar sån jäkla tid innan man är där. Och min ischias gör ju inte saken lättare direkt, har lite svårt att få med mig höger ben när jag får lite mjölksyra.

Min läkare har återkommit med frågan om jag vill ha tid hos henne eller hos dietist, varav jag har svarat hos henne, så får vi se vad det kan ge. Om jag nu får någon tid någon gång. Är lite rädd att hon kommer gå in i väggen, hon skickade meddelande till mig vid 21.

Nej och @Enya jag har också sett viktgränser på halvblod flera gånger. Och faktiskt runt 65, men tycker inte det är jättevanligt. Det är nog under viktgränsen för D -ponny på ridskolan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
22 943
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 450
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 702
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 641
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Föl 2023