Tjockistråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon som använt såna där färdiga fastepaket med dryck tex ledins el nyform? Tycker ni de är de ok i smak?
Inget svar på din fråga men problemet med dem är väl att man sen oftast går tillbaks till att äta som innan och då går upp igen.

Det här är orimligt. Jag vägde mig för första gången på mycket länge för bara en vecka sedan. Idag vägde jag mig igen. Tänkte inte göra det men tänkte va fan, och gjorde det ändå. Vågen visade 2 kilo mindre än för en vecka sedan. Mätte mig även runt midjan med måttbandet och där hade jag krympt 3 cm. Orimligt att gå ner så mycket på så kort tid. Är nog bara en naturlig variation. Eller nåt.

Det här är orimligt. Jag vägde mig för första gången på mycket länge för bara en vecka sedan. Idag vägde jag mig igen. Tänkte inte göra det men tänkte va fan, och gjorde det ändå. Vågen visade 2 kilo mindre än för en vecka sedan. Mätte mig även runt midjan med måttbandet och där hade jag krympt 3 cm. Orimligt att gå ner så mycket på så kort tid. Är nog bara en naturlig variation. Eller nåt.
Eller så blir du glad och nöjd bara.

Skulle ju sluta med godis. Har det gått bra? Svar nej. Men nu har jag inget godis hemma och jag får inte handla något heller. Börjar med att sikta på en vecka så jag känner att jag faktiskt klarar av något för nu känner jag mig ganska patetisk som inte fixat att inte äta sötsaker en kort tid. Vågen står stilla iaf

Nej, det är inte alls orimligt att gå ner 2 kg på mindre än en vecka. Har man fetma så är det helt rimligt. När jag ställde om mina matvanor och hade 46 kg i övervikt så gick jag ner 4 kg första veckan. 3 kg andra veckan. Sedan 1-2 kg i ytterligare ett par veckor. Jag käkade då Modifast så det var bara kosten jag ställde om totalt.

Jag har också fått höra från omgivningen att det är farligt att gå ner mycket i vikt på kort tid. Enligt min läkare är det inte alls farligt, utan ganska naturligt om man har ett BMI på 40, som jag hade, när man går över till lågkaloridiet.

Om man däremot ligger på ett BMI mellan 25-30, alltså "bara" övervikt och inte fetma, så kan man börja fundera på hur nyttigt det är att tappa så mycket som jag gjorde.

/Lizzie

Jag tappade motivationen för lite mindre än två veckor sedan. Jag gick upp i vikt trots att jag låg på typ 500-700 kalorier/dag. Jag började dessutom frysa och kände att nej, det orkar jag inte med.
Så jag började äta lunch också. Någon enstaka dag något mellanmål eller frukost. Resultat? 5 kilo upp. Jag är så förbannat jävla pisstrött på att jag verkligen måste svälta mig för att hålla vikten. Detta kommer ta mig månader att gå ner och jag orkar verkligen inte. Jag funderar på att bara skita i det och helt enkelt gå upp i vikt till den vikten som kroppen finner lämplig. Någon gång måste det ju sluta. Men tyvärr så vet jag att jag kommer ångra mig till tusen om jag gör så. Så vad gör man när kroppen lägger på sig av att titta på mat men sköldkörteln är normal?

Jag har inga svar. Jag är bara så ledsen just nu. 6 månaders arbete borta. Och om jag vill ner så måste jag gå hungrig i 6 månader till, ännu mer om jag ska gå ner till den vikten där jag faktiskt vill vara. Och hålla vikten ska vi inte ens prata om. Hur i hela friden ska jag någonsin lyckas med det?

Vägde mig i morse, vågen visade exakt samma som förra måndagen. Bra att jag inte gått upp. :up:
Undrar om det är något fel på vågen för jag äter mer socker än förut och håller ändå vikten. Äter även proteinbars (varje dag) som det är rätt mycket fett i.
Mystiskt.

Nu är jag klar med min 6 veckors Modifastkur. Vägde 96,6 när jag startade och är nu nere på 90,3. De 3 sista veckorna har varit nervpåfrestande pga att jag sitter fast på en platå för tillfället. Har pendlat mellan 90,5-90,2 och mitt mål att komma ner under 90 kg ser ut att dröja. Det hade inte gjort något om det hade stått 89,9 på vågen idag - men man får inte alltid som man vill :angel:

Jag är ändå nöjd för jag har tappat 25 cm runt midjan, 21 cm runt rumpan och 16 cm runt bysten sedan starten den 5/9 -22. Jag har totalt gått ner 22,5 kg och är halvvägs till att bli normalviktigt.

Det huvudsakliga målet nu är att komma ner till 80 kg så jag har ett BMI under 30. Så det är bara att kämpa vidare och vänta på att platån ska lossna.

I torsdag förra veckan så belönade jag mig själv med att gå på personal styling på Kappahl. Det var superroligt och jag hade kunnat shoppa alla kläderna som valts ut till mig. Det tillät dock inte plånboken - men ett par nya coatade leggings fick det bli. Det bästa är att jag nu kan ha storlek 46/48. Från att ha legat på 54 så gör det stor skillnad på klädutbudet.

/Lizzie

30 jan: 100.0 kg
20 feb: 95.0 kg

Det är lite svårt att hålla sig på mindre än 20 g kolhydrater, många bäckar små... Så jag har fallit ur och in i ketos.

Men lite har det hänt på vågen i alla fall, inte lika stora ras som tidigare gånger jag kört keto men -5 kg på 3 veckor är inte illa. :D

Väger samma som förra måndan. Iofs 100 g ner men räknar det som att jag inte gått ner. Vägde mig igen med kläder på, då visade vågen ca 900 g mer.
Tycker att jag äter alldeles för mycket kalorier men ändå står jag still. Iofs är det bra att jag inte går upp.

Asså blä...Jag har blitt fet...Så BRED när jag ser mig själv i spegeln från sidan/profil, känner mig som en heffaklump på hästen i hoppsadeln och lixom som att fläsket är ivägen när jag ska ta på strumpor, lixom OVIG. Liten typ rund "svullnad" uppepå fötterna främst vänster..hm...antingen har hjärtat tagit stryk av stress och ångest (kanske har högt blodtryck utan att veta? Hemska tanke) eller så är det pga min vikt...som såklart i förlängningen INTE är positivt för kroppen. Handlar eg inte om DET jag äter, snarare hur MYCKET. Lixom en sak att äta LITE och NJUTA än vräka i sig och inte ens känna smaken typ. Jag vill kunna äta gott men LITEN mängd....,Behövde skriva av mig lite samt hoppa på tråden...:).

Liten typ rund "svullnad" uppepå fötterna främst vänster.
Klipper ett litet citat.
Även om det är så att du lagt på dig extrahull, så kanske det också är så att du har lymfstopp. Det är inte sällan det som gör att man svullnar i ben och fötter. Lymfödem och kanske även lipödem misstas ibland/ofta för övervikt.
Jag har själv en kombination av övervikt, lipödem (lindrigt) och trögt lymfsystem (som inte blivit bättre av ett gäng operationer med ärrvävnad som följd). Jag går till en lymfmassör några gånger om året, det brukar kännas trevligt...

Klipper ett litet citat.
Även om det är så att du lagt på dig extrahull, så kanske det också är så att du har lymfstopp. Det är inte sällan det som gör att man svullnar i ben och fötter. Lymfödem och kanske även lipödem misstas ibland/ofta för övervikt.
Jag har själv en kombination av övervikt, lipödem (lindrigt) och trögt lymfsystem (som inte blivit bättre av ett gäng operationer med ärrvävnad som följd). Jag går till en lymfmassör några gånger om året, det brukar kännas trevligt...
Ja alltså det är inte alls mycket på något vid men när man typ "letar" fel osv och ser ja men du vet kanske hur jag menar. Trögt lymfsystem är ju inte alls omöjligt, har ju min häst säger equifysioterapeuten så det är absolut tänkvärt, tack 🤗

Asså blä...Jag har blitt fet...Så BRED när jag ser mig själv i spegeln från sidan/profil, känner mig som en heffaklump på hästen i hoppsadeln och lixom som att fläsket är ivägen när jag ska ta på strumpor, lixom OVIG. Liten typ rund "svullnad" uppepå fötterna främst vänster..hm...antingen har hjärtat tagit stryk av stress och ångest (kanske har högt blodtryck utan att veta? Hemska tanke) eller så är det pga min vikt...som såklart i förlängningen INTE är positivt för kroppen. Handlar eg inte om DET jag äter, snarare hur MYCKET. Lixom en sak att äta LITE och NJUTA än vräka i sig och inte ens känna smaken typ. Jag vill kunna äta gott men LITEN mängd....,Behövde skriva av mig lite samt hoppa på tråden...:).
Nog för att det är en tråd för "tjockisar" med tanke på titeln, men jag tänker ändå att det vore lite på sin plats på hur du uttrycker dig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
22 935
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 450
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 702
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 641
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vinterridbyxor