Tjockistråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
I september vägde jag 129 kg, har lite kringelikrokigt gått ner och vägde i morse knappt 124.
Vet inte hur det gått till för jag har inte ändrat på vad jag äter. :confused: Snarare ätit onödigt mycket socker och fett. Fast jag har börjat promenera i sommar och försöker sakta höja medeldistansen eller gå fortare.
För många år sen vägde jag 143 kg så 124 är ju mycket bättre. :up:

Kör keto igen. Råkade hamna i ketos utan att mena det och undrade varför det plötsligt kändes så annorlunda i kroppen.

Denna gången har jag varit noga med att göra det rätt, innan har jag definitivt inte ätit tillräckligt med fett.

Jag har inte gått ner i vikt än vad jag vet men jag känner mig smalare dock, är konstant törstig men mår i övrigt så otroligt bra! Aldrig hungrig, alltid pigg. Känns bara helt overkligt!? :eek:

Min utmaning i detta är egentligen bara att jag måste laga och baka allt själv. Det har gått bra hitintills men jag är rädd att det faller på det. Men jag hoppas att jag kan komma in i ngn slags rutin där jag inte bara tycker att matlagning är ett aber.

VLCD är det som har gett resultat på vågen för mig. Men så fort jag möter på svårigheter (kan vara helt normala som hör livet till t.ex. att jag blir sjuk) så avbryter jag dieten och använder maten som strategi för att hantera livet igen.

För några månader sedan åt jag enbart VLCD i 3 månader och gick ner nästan 15 kg. Efter de 3 månaderna blev jag sjuk, sedan mådde jag sämre psykiskt och nu har jag gått upp 15 kg och 5 till igen :(

De senaste 3 veckorna har jag ätit frukost, lunch och middag och 2-3 mellanmål och ätit "vad jag vill" (som inte är snabbmat, snacks eller godis, vilket egentligen är det enda jag vill äta :meh:). Hetsätit drygt 1-2 ggr/vecka jämfört med 1-2 ggr/dag som vanligast.
Vikten kryper sakta uppåt trots färre hetsätningar, vilket är svårt att hantera för min ätstörda del av hjärnan. Varför ska jag äta saker som inte ger mig något emotionellt om det ändå gör att jag går upp? :banghead:

Jag tror jag ska fortsätta äta frukost, lunch, middag och mellanmål i försök att separera maten från ångesthantering samt boosta självförtroendet med att jag klarar av att inte hetsäta varje dag.

Om jag ska gå ner behöver jag tänka mer på VAD jag äter och HUR MYCKET under varje av mina 5-6 mål mat per dag men hittills har fokus på färre kalorier slutat precis som VLCD-perioderna.

Skaffade gymkort igen på gym med gruppträning i onsdags och hunnit gå ett yogapass och ett pass på crosstrainern. Hatar att behöva tänka på att jag har en kropp och känna in hur den känns :yuck:

VLCD är det som har gett resultat på vågen för mig. Men så fort jag möter på svårigheter (kan vara helt normala som hör livet till t.ex. att jag blir sjuk) så avbryter jag dieten och använder maten som strategi för att hantera livet igen.

För några månader sedan åt jag enbart VLCD i 3 månader och gick ner nästan 15 kg. Efter de 3 månaderna blev jag sjuk, sedan mådde jag sämre psykiskt och nu har jag gått upp 15 kg och 5 till igen :(

De senaste 3 veckorna har jag ätit frukost, lunch och middag och 2-3 mellanmål och ätit "vad jag vill" (som inte är snabbmat, snacks eller godis, vilket egentligen är det enda jag vill äta :meh:). Hetsätit drygt 1-2 ggr/vecka jämfört med 1-2 ggr/dag som vanligast.
Vikten kryper sakta uppåt trots färre hetsätningar, vilket är svårt att hantera för min ätstörda del av hjärnan. Varför ska jag äta saker som inte ger mig något emotionellt om det ändå gör att jag går upp? :banghead:

Jag tror jag ska fortsätta äta frukost, lunch, middag och mellanmål i försök att separera maten från ångesthantering samt boosta självförtroendet med att jag klarar av att inte hetsäta varje dag.

Om jag ska gå ner behöver jag tänka mer på VAD jag äter och HUR MYCKET under varje av mina 5-6 mål mat per dag men hittills har fokus på färre kalorier slutat precis som VLCD-perioderna.

Skaffade gymkort igen på gym med gruppträning i onsdags och hunnit gå ett yogapass och ett pass på crosstrainern. Hatar att behöva tänka på att jag har en kropp och känna in hur den känns :yuck:

Får du hjälp med din ätstörning?

I dagsläget nej. Ätstörningsmottagningarna tar inte emot mig innan jag gått DBT/MBT via öppenvården. Och öppenvården tar inte emot mig för att jag har pågående traumabehandling på enhet i kommunen.

Jag förstår. Tänker att det blir svårt att få till en hälsosam viktminskning utan rätt hjälp när man lider av ätstörning. Har själv haft problem med hetsätning och förstår hur tungt du kan ha det.

Jag ställde mig på vågen i morse. Jag anade att det skulle vara illa och det var det också, värre än jag tänkt mig. Vikten är helt utom kontroll och jag vet inte vad jag skulle kunna klara av att göra för att återta kontrollen och gå ner i vikt.

Jag ställde mig på vågen i morse. Jag anade att det skulle vara illa och det var det också, värre än jag tänkt mig. Vikten är helt utom kontroll och jag vet inte vad jag skulle kunna klara av att göra för att återta kontrollen och gå ner i vikt.
Att äta mindre, man kan inte motionera snabbare än vad man kan äta

Eller äta annorlunda. Mer fibrer och protein och mindre fett och kolhydrater. Tror jag.
Allmän fundering, vet ju inte hur du @Wille äter.
Att bara äta mindre är ju inte så kul, då är man hungrig hela tiden och blir matt.
Vet ju det, men jag vet inte hur jag ska klara av det. Till frukost äter jag musli och fil om jag inte har tid att göra min favoritfrukost som är en pannkaka av 2 ägg, 2 msk keso, ½ havregryn, ½ mjölk. Men under en period har jag ätit en muggkaka till frukost. Inte nyttigt alls. Jag vet. Sen äter jag mackor som mellis. Det är tillräckligt enkelt. Lagad mat blir ofta något vegetariskt som jag klarar av att laga.

Men jag äter nog för ofta egentligen. Det är nog en utmaning i sig att klara av att äta mer lagom.

Att äta mindre, man kan inte motionera snabbare än vad man kan äta
Sanning med modifikation.

Mindre mängd mat men med tätare energiinnehåll (som innehåll mindre kcal och bättre näring än tidigare intag) så håller sig både blodsocker och mättnadskänslan stabilare vilket gör att det är enklare att dra ner på själva mängden.

Man bör dock veta sitt (iaf basic uträknade) bmr , ha hyfsad koll på hur mycket man förbränner utöver det för att få koll på hur mycket eller lite man bör förändra sin kost.

Här är det dags för mig att sälla mig. Jag har gått upp rejält mycket i vikt på väldigt kort tid. Jag vägde 144kg i oktober och bestämde mig för att nu får det vara nog. 139 i november, 128 i december och 121 sista januari och idag 119.

Målet är 100 till sommaren. Sen tänkte jag försöka ta det lugnare och ta mig ner till 85 såsmåning om men vill ta det lite pö om pö. Just nu är jag inne i ett flow men antar att det kommer en platå snart.

Mina vapen mot vikten är att ligga på 1600kcal mån-fre 2500kcal på lör och fasta på sön. Jag har också skaffat mig en träningklocka för att hålla reda på träning/motion. Ställt in steg målen till 25000. Tungt men med tre hundar och ett aktivt jobb så går det även vissa dagar är rejält tuffa. Först körde jag en vlcd men märkte att det blev ohållbart i längden så nu mår jag bättre och har lite mer energi. Jag hoppas verkligen jag kan hålla motivationen uppe nu. Vill vara hyfsat i bra form till till 8:oktober.

Vet ju det, men jag vet inte hur jag ska klara av det. Till frukost äter jag musli och fil om jag inte har tid att göra min favoritfrukost som är en pannkaka av 2 ägg, 2 msk keso, ½ havregryn, ½ mjölk. Men under en period har jag ätit en muggkaka till frukost. Inte nyttigt alls. Jag vet. Sen äter jag mackor som mellis. Det är tillräckligt enkelt. Lagad mat blir ofta något vegetariskt som jag klarar av att laga.

Men jag äter nog för ofta egentligen. Det är nog en utmaning i sig att klara av att äta mer lagom.
Vet inte vad muggkaka är för nåt. Är det socker i müslin så kan det ju synas på vikten.
Det bästa är väl frukost, lunch, middag, kvällsmål och så ett litet mellanmål mitt emellan varje måltid. Jag har aldrig lyckats med det.

Senast ändrad:
Själv äter jag oftast två äpplen till frukost och sen lite Yoggi mini som mellanmål (eller tvärtom: Yoggi mini till frukost och äpplen som mellanmål).
Rätt ofta blir det bara frukost och så hoppar jag över mellanmålet och äter lunch (som kan vara Yoggi mini, färdigmat eller knäckemackor).
Brukar hoppa över lunchen eller äta den senare. Min måltidsordning på dan är rätt dålig men äter oftast middag vid kl 18 iaf.
Gick hos dietist förut och vi gjorde ett matschema med tider men det funkade ju inte, kan inte äta bara för att kl är en viss tid. Jag måste vara hungrig och vilja äta.
Ett problem för mig är att jag ofta inte känner mig hungrig förrän jag börjat äta. Brukar inte vilja äta heller. Haft ätstörningsdiagnos ospecificerad för länge sen men har nog fortfarande en släng av det.
(Har dessutom ett par mediciner som brukar ha som biverkan att de dämpar aptiten).
Har för länge sen slutat med vanligt godis som innehåller en massa socker.
Ska väga mig i morgon. Hoppas att jag inte gått upp sen förra gången.

Vet inte vad muggkaka är för nåt. Är det tillsatt socker i müslin så kan det ju synas på vikten.
Det bästa är väl frukost, lunch, middag, kvällsmål och så ett litet mellanmål mitt emellan varje måltid. Jag har aldrig lyckats med det.
En muggkaka är en kaka som man gör genom att blanda ingredienser i en mugg och sen köra det i mikron. https://www.kungsornen.se/recept/mugcake/

Muslin är nyckelhålsmärkt.

Mina matrutiner är det väl så där med. Jag kan äta när som helst.

Idag gjorde jag lchf kolarutor med kokosbotten och choklad. Det är något med sötningen (erythritol) som ställer till det för mig i det receptet märker jag. Även om jag blir mätt på en bit så sätter sötsuget igång och jag vill ha en bit till ändå. Så keton sprack nog idag, för det blev mer än 20 g kolhydrater.

Jag gjorde keto-brownies förra veckan och reagerade inte alls så på dem, de smakar typ likadant som normala brownies men skillnaden är att jag lätt kan äta upp hela plåten av normala brownies :o men med keto-browniesarna gick det bara att äta en och sen tog det stopp. Kolarutorna upplevde jag som sötare dock så får helt enkelt passa mig för det.

Tycker annars det har gått bra hitintills, och det bästa är att allt onyttigt i mataffären har blivit osynligt, precis som köttdiskarna. De sektionerna är inte till för mig, så jag ser dem typ inte. Det är så skönt att inte behöva bli frestad av chips och godishyllorna längre!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
22 933
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 450
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 702
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 641
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vinterridbyxor