Har du varit på ett bra eller annorlunda julbord?

Islandshästryttare

Trådstartare
Vill höra om bukefalistenas julbord ! Extra kul om det varit med någon tvist eller något annorlunda tema. Eller om det bara varit ett riktigt bra eller kanske ett riktigt dåligt julbord.

Själv är jag just hemkommen från ett viltjulbord. Helt otroligt gott med bland annat
tjälknöl på långbakad älg, hjortrostbiff, skinka på vildsvin, m.m. En sill inlagd i blåbär och gin blev min absoluta favorit bland sillarna .

Väldigt trevligt, mycket mat men ändå inte helt övermäktigt, sillsorterna var till exempel sex till antalet och det är alldeles lagom. Fanns också prinskorv, gjord på hjort, köttbullar på älgfärs och allt det varma var gjort på viltkött .

Fantastiskt bra, restaurangen är helt inriktad på vilt även i vanliga fall så de vet vad de håller på med!

Vi börjar med sillen

IMG_63001.webp

Vill höra om bukefalistenas julbord ! Extra kul om det varit med någon tvist eller något annorlunda tema. Eller om det bara varit ett riktigt bra eller kanske ett riktigt dåligt julbord.

Själv är jag just hemkommen från ett viltjulbord. Helt otroligt gott med bland annat
tjälknöl på långbakad älg, hjortrostbiff, skinka på vildsvin, m.m. En sill inlagd i blåbär och gin blev min absoluta favorit bland sillarna .

Väldigt trevligt, mycket mat men ändå inte helt övermäktigt, sillsorterna var till exempel sex till antalet och det är alldeles lagom. Fanns också prinskorv, gjord på hjort, köttbullar på älgfärs och allt det varma var gjort på viltkött .

Fantastiskt bra, restaurangen är helt inriktad på vilt även i vanliga fall så de vet vad de håller på med!

Vi börjar med sillen

Visa bifogad fil 157467
Vi har gått rätt mkt på vilt-julbord här i trakten. Det är superfina råvaror, fräscht och väl tillagat. Massor med olika vilt, även ovanliga saker.
Efter maten har man gått upp i slottet med vackra enorma brasor och utsikt över sjön för dessert/godis-bord och ngt gott att dricka som avslutning. Alla vi har tagit med har älskat twisten men vilt och hur allt är inrett i djur/vilt-tema i restaurangen och vackra slottet.

Jag var på Liseberg Grand Kuriosa förra året och det är det bästa jag varit på. Allt "klassiskt" men sen också med internationell twist på många saker. Många vegetariska, mycket smakliga och vällagade och den veganska "laxen" som ansågs vara den bästa av alla de olika sorterna enl ickeveganer. Viltprinskorv, mexikanska köttbullar osv. Och efterättsbordet var serverat i ett riktigt, fullstort pepparkakshus! Och all inredning var i choklad, socker mm. Massor av kakor, godis, kanderade äpplen osv. Allt som ska finnas, och sen massa nya saker men ändå med julkänsla.

Rekommenderar varmt!

Nu är det många år sedan så jag är osäker på om det var Stallmästargården eller Ulriksdals värdshus jag var med jobbet ett år. Jag tror det enda de gjort själva var omeletten, resten var ett enda reklamjippo med färdigköpt och skyltad mat. Allt från sillarna till efterrätterna. Typ Mamma Scans köttbullar med skylt. Enorm besvikelse!

Jag arbetade ett tag i ett riktigt fint hoppstall i Skåne och den julen blev jag bjuden av cheferna på ett vad jag tyckte var ett mycket exklusivt och väldigt extra skånskt julbord! :D
Vi tog en taxi ut på någon slags enfilig landsväg i vad som kändes som ungefär två timmar utan gatljus för att så småningom hamna på någon gammeskånskt gård. Väl där (det var bokat bara för vårt sällskap, jag minns inte hur många vi var) presenterades varje runda av rätter med stor detalj av kocken - det kändes väldigt genuint och lantligt och jag smakade en hel del rätter jag inte var bekant med. Rökt ål bland annat, men också piffade rätter som var både lokala och traditionella.
Det var riktigt häftigt och kändes speciellt trots att långt ifrån all mat föll mig i smaken. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vinterridbyxor
  • Hästen har ingen respekt för bommar
  • Föl 2023

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka