Tjockistråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varit och fikat med kompis, eller hon fikade och jag drack kaffe och vatten. Räckte utmärkt för mig så är nöjd att jag inte köpte något till.
Babysteps...

På onsdag har jag tid på vårdcentralen. Jag hoppas verkligen att det finns hjälp att få. Jag äter så himla lite och trots det har jag nu bytt första siffra. Ligger nu på 70 kilo. Jag har ökat motionen ganska så ordentligt och hade hoppats att jag skulle gå ner av det. Men tyvärr så verkar det inte hjälpa alls. Kanske hjälper det när jag kan springa längre distanser. Springer bara 2,5 km nu. Men jag vill kunna hålla uppe ett bra tempo. Innan jag kan det vill jag inte öka sträckan.

Om det inte finns något att göra så vet jag inte riktigt vad jag tar mig till. Jag är så trött på att aldrig kunna äta mig mätt.

Kan det vara så att du byter fett mot muskler? Muskler väger ju mer.

Kan det vara så att du byter fett mot muskler? Muskler väger ju mer.
Om jag hade tränat mer än vad jag gör, visst. Men jag ser dessvärre att det inte är muskler.

Tyvärr så har min läkare inga idéer. Sköldkörteln ser bra ut. Däremot höga blodvärden. Men det är ingen större fara än.

Notering till mig själv, 94,1 kg i dagsläget. Med hjälp av viktläkemdel. Får bra hjälp av appen också.

Men jag är nedstämd och mår psykiskt dåligt. Inte pga. Viktläkemdel tack o lov. Men i övriga livet. Helt kaos i huvudet. Måste stänga av alla intryck genom lägga mig i ett mörkt rum o tyst miljö. Klarar inte av att umgås med människor. Jag umgås inte med personer, utan endast familjen. Men jag är trött på allt. Våren o sommaren är här o då brukar jag få depressioner. varje år. Samma tid. Vad är fel?

Notering till mig själv, 94,1 kg i dagsläget. Med hjälp av viktläkemdel. Får bra hjälp av appen också.

Men jag är nedstämd och mår psykiskt dåligt. Inte pga. Viktläkemdel tack o lov. Men i övriga livet. Helt kaos i huvudet. Måste stänga av alla intryck genom lägga mig i ett mörkt rum o tyst miljö. Klarar inte av att umgås med människor. Jag umgås inte med personer, utan endast familjen. Men jag är trött på allt. Våren o sommaren är här o då brukar jag få depressioner. varje år. Samma tid. Vad är fel?

Det är ju väldigt vanligt att få depressioner kring dessa perioder! Kan du prata med en läkare om antidepressiva kanske?

Det är ju väldigt vanligt att få depressioner kring dessa perioder! Kan du prata med en läkare om antidepressiva kanske?
Bättre med samtalsstöd. Antidep har en del biverkningar och är det årstidsbunden depression så är det kanske inte bästa valet att ta antidep.

Svar till er alla: tack snälla! Jag äter redan antidepressiva 2st olika plus ånngestlindrande ocSkå psykosmedicin. Har tid om sex fem månader på psyk. ( förnyelse av sjukintyg). Jag har självmordstankar men det är bara tankar! Obs! Bor ej ensam! har familjen runt mig som vet hur jag mår. Så i behöver inte oroa er! Tack ändå!

det är väl ändå bäst att läkaren ger adekvat råd om detta, i det aktuella fallet, med information om helheten
Läkare rekommenderar alltid antidep. Oavsett helheten (läkare ser sällan helheten, de ser deprimerad/nedstämd patient = antidep). Det är min erfarenhet.

Svar till er alla: tack snälla! Jag äter redan antidepressiva 2st olika plus ånngestlindrande ocSkå psykosmedicin. Har tid om sex fem månader på psyk. ( förnyelse av sjukintyg). Jag har självmordstankar men det är bara tankar! Obs! Bor ej ensam! har familjen runt mig som vet hur jag mår. Så i behöver inte oroa er! Tack ändå!
Psykosmediciner (neuroleptika) sänker dopaminet och gör en seg/deprimerad/nedstämd. Så det kanske är en biverkning du har?

Fick själv hemska självmordstankar av Nozinan/levomepromazin.

Psykosmediciner (neuroleptika) sänker dopaminet och gör en seg/deprimerad/nedstämd. Så det kanske är en biverkning du har?

Fick själv hemska självmordstankar av Nozinan/levomepromazin.
tack för ditt svar! Ok, det visste jag inte att kunde vara en biverkning. Äter Aripalzole ( stavas?) på kvällen tillsammans med Buspiron.

Tankarna är bättre dag. Ingen fara med mig. Är bara nedstämd och hopplöshet känsla. Väldigt seg o trött.

Jag har gått ner ca 8 kg varav 3 skulle jag säga var på egen hand. Fascinerande vad oro och ångest kan göra med ens matlust när det beror på ens hund. "Vanlig" ångest och oro får mig bara att vilja äta mer.

Jag har gått ner ca 8 kg varav 3 skulle jag säga var på egen hand. Fascinerande vad oro och ångest kan göra med ens matlust när det beror på ens hund. "Vanlig" ångest och oro får mig bara att vilja äta mer.
Åh, hoppas verkligen att vovven mår bättre snart! 💞
Jag har upptäckt att matte-magsåret är omvänt proportionellt mot storleken på djuret...
KL
När jag blev dumpad av min ex-sambo rasade jag 10 kg på fyra veckor.
En kompis försökte pigga upp mig med "det är bara din kropp som förbereder sig på att komma ut på marknaden igen!" :meh:

Åh, hoppas verkligen att vovven mår bättre snart! 💞
Jag har upptäckt att matte-magsåret är omvänt proportionellt mot storleken på djuret...
KL
När jag blev dumpad av min ex-sambo rasade jag 10 kg på fyra veckor.
En kompis försökte pigga upp mig med "det är bara din kropp som förbereder sig på att komma ut på marknaden igen!" :meh:
Tack. ❤️ Hon mår bra nu, det verkar som det värsta är över även om vi ska på lite fler kontroller.

Testade semaglutid i tablettform i maj månad men pga. oförutsedda ekonomiska skäl kunde jag inte fortsätta efter det. Dessutom hade jag bara förmåga att ta tabletterna enligt rekommendation cirka 10 dagar av totalt 30 :meh: Därmed omöjligt att utvärdera någon ev. effekt.

I juni har jag mestadels lyckats hålla mig till att äta lunch och middag och runt 2 hetsätningar hittills under månaden. Vågen säger 12 kg ner på 4 veckor och mentalt är jag ett större vrak än någonsin.

Jag har inget intresse för ett liv med de ätmönster jag har nu och samtidigt står jag inte ut att äta på ett sätt som gör att jag går ner i vikt.
Så jäkla hopplöst.

Nu är det 8 kg kvar tills jag kan boka turridning på ett ställe med stora kallblod. Säg kanske 12 kg med ridkläder på. Jag försöker hålla modet uppe.

Viktnedgången går långsammare nu r/t mer överätning och att jag "unnar mig" mat när det är svårt. Jag vet ju dock att det vore ganska orimligt att helt lyckas sluta med beteenden jag haft stora dela av mitt liv helt tvärt.

Kommit iväg till indoor walking 2-3 ggr/v de senaste 3 veckorna och när det inte regnar har jag gått runt milen varje dag.

Vad fint det hade varit om den där dagen då träning och hälsosam kost ska kännas lättare hade dykt upp

Vägde mig direkt på morgonen och vägde alldeles för mycket Gått över den förstasiffra jag har som gräns.

Men så blev jag nödig och gick på toa. Vägde mig efteråt och hade gått ner ett kg. Med god marginal under min gräns.
Ännu en gång så begriper jag inte hur jag skulle kunna hålla reda på hg hit och dit, när ett toabesök kan göra skillnad på ett helt kg?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
22 958
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 450
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 703
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 641
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sällskapsspel om hästar